PDA

Bekijk Volledige Versie : Advocaat schiet 5 rechters neer in Turkije om tegenhouden promotie lerares met hijaab



Dwaalspoor
17-05-06, 15:19
Advocaat schiet rechters neer in Ankara

Uitgegeven: 17 mei 2006 12:22
Laatst gewijzigd: 17 mei 2006 14:30

AMSTERDAM - In de Turkse hoofdstad Ankara heeft een man woensdag in een rechtbank vijf rechters neergeschoten. Twee van de gewonden zijn in zeer kritieke toestand overgebracht naar een ziekenhuis. Een televisiestation meldt dat de dader een advocaat is.

Onder het slaken van de kreet 'Allah akhbar!' opende hij het vuur op de aanwezige rechters.

Vijf rechters raakten gewond, twee van hen levensgevaarlijk. Een van de rechters had volgens de zender NTV onlangs de promotie van een lerares tegengehouden omdat zij buiten haar werk een hoofddoek droeg.

http://www.nu.nl/news/734276/21/Advocaat_schiet_rechters_neer_in_Ankara.html

Dwaalspoor
17-05-06, 16:18
Dode bij aanval op rechtbank

ANKARA - Een gewapende man heeft woensdag in de hoogste administratieve rechtbank van Turkije een rechter doodgeschoten en vier anderen verwond. De aanvaller, een advocaat die na de schietpartij werd opgepakt, zou zich omschreven hebben als een ''soldaat van Allah''.

De schutter viel de rechters volgens Turkse media aan vanwege een uitspraak die de bestuursrechtbank in februari deed. Toen sprak zij uit dat een vrouw met een hoofddoek in het seculiere Turkije geen lerares kan worden.

De man leegde zijn wapen tijdens een commissievergadering. De voorzitter van de rechtbank, Mustafa Birden, die na de omstreden uitspraak meerdere doodsbedreigingen zou hebben gekregen, werd in de buik geraakt en moest in een ziekenhuis geopereerd worden. Artsen wisten het leven van rechter Mustafa Yucel Ozbilgin echter niet te redden. Hij werd in het hoofd geraakt en overleed 's middags in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

De geschokte autoriteiten hebben de schietpartij veroordeeld als een aanval op de seculiere staat. De zaak gaat volgens president Ahmet Necdet Sezer de geschiedenis in als een ''zwarte vlek in de historie van de republiek''. (ANP)


© Het Parool, 17-05-2006

http://www.parool.nl/nieuws/2006/MEI/17/buit5.html

Witte78
17-05-06, 18:45
Ik heb hier wat van jouw (Dwaalspoor) berichten gelezen, en ik vraag me nu af wat je hier zelf van vindt.

Dwaalspoor
17-05-06, 19:56
Geplaatst door Witte78
Ik heb hier wat van jouw (Dwaalspoor) berichten gelezen, en ik vraag me nu af wat je hier zelf van vindt.

Ik vind de secularisatie in Turkije bizar ver doorgeslagen en wat regelrecht ingaat tegen wil van het Turkse volk. Ik vind het al zoiezo onnatuurlijk dat in een islamitische land islamitische hijaabdragende moslima's uit de publieke ruimte worden geweerd en het is natuurlijk van de zotte dat ze zelfs gedwongen wordt om in haar prive tijd om geen hijaab te dragen.

Witte78
17-05-06, 21:51
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik vind de secularisatie in Turkije bizar ver doorgeslagen en wat regelrecht ingaat tegen wil van het Turkse volk. Ik vind het al zoiezo onnatuurlijk dat in een islamitische land islamitische hijaabdragende moslima's uit de publieke ruimte worden geweerd en het is natuurlijk van de zotte dat ze zelfs gedwongen wordt om in haar prive tijd om geen hijaab te dragen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is ook meteen de reden dat ik vind dat turkije (nog) niet tot de EU moet treden. Maar dat terzijde.

Ik doelde eigenlijk op "Advocaat schiet 5 rechters neer in Turkije om tegenhouden promotie lerares met hijaab"

Wat vind je daarvan?

Dwaalspoor
17-05-06, 21:54
Geplaatst door Witte78
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is ook meteen de reden dat ik vind dat turkije (nog) niet tot de EU moet treden. Maar dat terzijde.

Ik doelde eigenlijk op "Advocaat schiet 5 rechters neer in Turkije om tegenhouden promotie lerares met hijaab"

Wat vind je daarvan?

Bedoel je wat ik van een moord vind? Ik hoop dat je dat niet bedoelt want zo een vraag ervaar ik als een belediging.

Witte78
17-05-06, 22:54
Geplaatst door Dwaalspoor
Bedoel je wat ik van een moord vind? Ik hoop dat je dat niet bedoelt want zo een vraag ervaar ik als een belediging.

Nouja, het feit dat je bepaalde delen uit het bericht oplichte, deed mij vermoeden dat je dat deel belangrijker vond dan het feit dat er een dode is gevallen.

Dat je een moord afkeurt, betekend niet per definitie dat je er geen begrip voor kan hebben.

Daarom stelde ik je deze vraag, zonder daar enige voorwaarde of verwachtingen bij te stellen (op een antwoord na dan ;)). Ik wilde alleen je oprechte mening weten. Ik had dan ook liever gezien dat je gewoon mn vraag beantwoorde en iets had gezegd in de trend van "Ronduit belachelijk, en totaal niet rechtvaardig".

Jouw eerste antwoord doet me helaas toch vermoeden dat jij het enigsinds rechtvaardig vind. Ik hoop dan ook dat het een hele grote inschattings fout van mij is, maar ik ken je niet buiten een aantal posts die ik hier heb gelezen. Door deze posts zijn bij mij een aantal vooroordelen onstaan die ik graag ontkracht zie, daarom vraag ik het je.


Ik zie op deze site trouwens meer vooroordelen (of vermoedens) die ik had versterkt worden, dan ontkracht worden. Maar ik was hier al eerder voor gewaarschuwd. Dit zijn dan ook maar een paar personen, en jij bent een van de personen waar ik twijfels bij heb. Ik probeer je hiermee dus ook niet aan te vallen. Maar gewoon duidelijkheid te scheppen in mijm beperkte beeld over jou en deze site ;)

Dwaalspoor
17-05-06, 23:03
Geplaatst door Witte78
Nouja, het feit dat je bepaalde delen uit het bericht oplichte, deed mij vermoeden dat je dat deel belangrijker vond dan het feit dat er een dode is gevallen.

Dat je een moord afkeurt, betekend niet per definitie dat je er geen begrip voor kan hebben.

Daarom stelde ik je deze vraag, zonder daar enige voorwaarde of verwachtingen bij te stellen (op een antwoord na dan ;)). Ik wilde alleen je oprechte mening weten. Ik had dan ook liever gezien dat je gewoon mn vraag beantwoorde en iets had gezegd in de trend van "Ronduit belachelijk, en totaal niet rechtvaardig".

Jouw eerste antwoord doet me helaas toch vermoeden dat jij het enigsinds rechtvaardig vind. Ik hoop dan ook dat het een hele grote inschattings fout van mij is, maar ik ken je niet buiten een aantal posts die ik hier heb gelezen. Door deze posts zijn bij mij een aantal vooroordelen onstaan die ik graag ontkracht zie, daarom vraag ik het je.

Ik zie op deze site trouwens meer vooroordelen (of vermoedens) die ik had versterkt worden, dan ontkracht worden. Maar ik was hier al eerder voor gewaarschuwd. Dit zijn dan ook maar een paar personen, en jij bent een van de personen waar ik twijfels bij heb. Ik probeer je hiermee dus ook niet aan te vallen. Maar gewoon duidelijkheid te scheppen in mijm beperkte beeld over jou en deze site ;)

Dat jij vooroordelen ten opzichte van mij hebt en over wat ik van moorden zou kunnen vinden zegt meer iets over jou zelf dan iets over mij. Zulke low level vragen moet je echt niet aan mij stellen daar heb ik geen tijd voor.

Witte78
18-05-06, 00:02
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat jij vooroordelen ten opzichte van mij hebt en over wat ik van moorden zou kunnen vinden zegt meer iets over jou zelf dan iets over mij. Zulke low level vragen moet je echt niet aan mij stellen daar heb ik geen tijd voor.

Als je geen tijd voor me over hebt, antwoord dan gewoon helemaal niet. Ik snap dit soort reacties nooit. Antwoord geven op de vraag is namelijk netzoveel werk.

En ik vind het vreemd dat je een antwoord zo nadrukkelijk blijft ontlopen, terwijl je er toch een duidelijke mening over schijnt te hebben. Maargoed ik maak er maar gewoon uit op dat je het dikgedrukte in je eerste bericht totaal onbelangrijk vind tenopzichte van een vermoorde man. Wel apart dat je dat deel dan dikgedrukt maakt. Het zal wel aan mij liggen.

Julien
18-05-06, 00:10
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik vind de secularisatie in Turkije bizar ver doorgeslagen en wat regelrecht ingaat tegen wil van het Turkse volk. Ik vind het al zoiezo onnatuurlijk dat in een islamitische land islamitische hijaabdragende moslima's uit de publieke ruimte worden geweerd en het is natuurlijk van de zotte dat ze zelfs gedwongen wordt om in haar prive tijd om geen hijaab te dragen.

dit is allemaal veeeel erger dan die laffe moord van een geloofswaanzinnige natuurlijk :rolleyes:

als je het er niet mee eens bent, dan ga je in protest. en blijkbaar is de meerderheid van de Turken het er wel mee eens, want Turkije is een democratie. En ik zie liever een seculiere staat (waarin iedereen zo min mogelijk gediscrimineerd wordt) dan een religieuze staat (zoals Iran) waarin alle groepen behalve 1 gediscrimineerd worden.

gh.wille
18-05-06, 00:13
Geplaatst door Witte78
Als je geen tijd voor me over hebt, antwoord dan gewoon helemaal niet. Ik snap dit soort reacties nooit. Antwoord geven op de vraag is namelijk netzoveel werk.

En ik vind het vreemd dat je een antwoord zo nadrukkelijk blijft ontlopen, terwijl je er toch een duidelijke mening over schijnt te hebben. Maargoed ik maak er maar gewoon uit op dat je het dikgedrukte in je eerste bericht totaal onbelangrijk vind tenopzichte van een vermoorde man. Wel apart dat je dat deel dan dikgedrukt maakt. Het zal wel aan mij liggen.

HO,HO je lijkt het programma ''ZEMBLA '' wel die begon ook zo over iemand ,weet je nog wel .

;)

mark61
18-05-06, 00:14
Geplaatst door Julien
dit is allemaal veeeel erger dan die laffe moord van een geloofswaanzinnige natuurlijk :rolleyes:

als je het er niet mee eens bent, dan ga je in protest. en blijkbaar is de meerderheid van de Turken het er wel mee eens, want Turkije is een democratie. En ik zie liever een seculiere staat (waarin iedereen zo min mogelijk gediscrimineerd wordt) dan een religieuze staat (zoals Iran) waarin alle groepen behalve 1 gediscrimineerd worden.

Waarschijnlijk is een meerderheid van de Turken het er net mee eens, maar TR is in die zin geen democratie, want het leger zal zo'n wetswijziging niet toe staan, en het Europese hof heeft hen daarin gesterkt.

Die discriminatie is er nu toch al.

Julien
18-05-06, 00:19
Geplaatst door mark61
Waarschijnlijk is een meerderheid van de Turken het er net mee eens, maar TR is in die zin geen democratie, want het leger zal zo'n wetswijziging niet toe staan, en het Europese hof heeft hen daarin gesterkt.

Die discriminatie is er nu toch al.

Is het discriminatie als ELKE gelovige verboden wordt religieuze symbolen te dragen in publieke ruimtes? Ik betwijfel het.

Ik vind het wel van de geke dat je buiten je werk geen hoofddoek mag dragen.

Maar ik denk toch echt dat 1 van de grootste geheimen waarom Turkije als voorbeeld wordt gezien voor islamitische landen, is dat het zo streng seculier is. Het zou zonde zijn als ze dat secularisme zouden laten vallen.

mark61
18-05-06, 00:26
Geplaatst door Julien
Is het discriminatie als ELKE gelovige verboden wordt religieuze symbolen te dragen in publieke ruimtes? Ik betwijfel het.

Ik verwees naar jouw 'discriminatie'. In Turkije worden niet moslims en 'halve' moslims nu al gediscrimineerd.


Ik vind het wel van de geke dat je buiten je werk geen hoofddoek mag dragen.

Yep.


Maar ik denk toch echt dat 1 van de grootste geheimen waarom Turkije als voorbeeld wordt gezien voor islamitische landen, is dat het zo streng seculier is. Het zou zonde zijn als ze dat secularisme zouden laten vallen.

Door wie? Door Europa misschien, niet door die landen zelf.

Wat dat strenge secularisme precies oplevert is mij niet duidelijk. Waarom het leger er zo'n zaak van maakt ook niet. Ws. bang voor hun eigen hachje. Dan moeten ze gewoon even bij Pakistan te rade gaan, daar doen ze ook leger-islam-integratie.

Dwaalspoor
20-05-06, 01:19
’Als in Atatürks paleis een vrouw met hoofddoek woont, sterf ik’

door Erdal Balci

In Turkije is na de aanslag op enkele rechters een oorlog uitgebarsten tussen seculieren en islamisten. De eersten vrezen dat de anderen proberen de seculiere staat om zeep te helpen.
Haar hoofddoek, lichtblauw met witte stippen, is niet alleen een stuk stof dat haar haren bedekt. Nesrins hoofddoek en miljoenen andere in Turkije zijn als het ware een vlag. Ze dienen als symbool in de oorlog tussen seculieren en islamisten.

Nesrin stapt uit de bus in een wijk die bekend staat als het zakencentrum van Istanbul. Nadat ze het gesprek via haar mobiele telefoon heeft beëindigd, vertelt ze wat ze vindt van de gebeurtenissen van de laatste dagen. Nog maar een dag geleden zijn vijf rechters beschoten die het dragen van hoofddoeken hadden verboden. „Ze moeten gelovige mensen zoals wij niet proberen gek te maken. Dan krijg je dit soort dingen”, zegt ze. „Nee, ik heb geen medelijden met de rechter die gisteren om het leven kwam. Hij verbood vrouwen om te doen wat Allah hen opdraagt.”

In Turkije hebben de islamisten een absolute meerderheid in het parlement. Maar de seculiere Atatürk-aanhang heeft het presidentschap, het leger en de rechterlijke macht in handen. Voor hen is de hoofddoek het slagveld bij uitstek.

Terwijl de seculieren het dragen daarvan bijna onmogelijk proberen te maken, zorgt de islamistische regering ervoor dat een man geen hoge positie krijgt binnen de staat als zijn vrouw geen hoofddoek draagt. Zo ging vorige maand de prestigieuze functie van directeur van de Centrale Bank voor het eerst in de geschiedenis van de Turkse republiek naar een man in wiens familie alle vrouwen hun haar bedekken.

„Dit zijn de eerste stappen naar de sjaria-wetgeving. Sinds de dag dat deze Tayip Erdogan als premier aan de macht is, bewaar ik krantenknipsels met zijn uitspraken”, zegt de zestiger Nurettin Altun. „Uit al die uitspraken blijkt dat deze man er een dubbele agenda op nahoudt. Op de dag dat de regering de koranwetgeving heeft ingevoerd en ons land in een tweede Iran is veranderd, ga ik de krantenknipsels aan al mijn kennissen laten zien die mij niet wilden geloven.”

Altun woont in de achterstandswijk Esenler. Hij houdt van Atatürk en vertelt dat hij heeft gehuild toen hij op de televisie vernam dat een van de rechters die beschoten was, was gestorven. Duizenden betoogden donderdag tegen die aanslag.

Het frappante is dat Altuns eigen vrouw, Muradiye, ook een hoofddoek draagt, een donkerrode, half versleten. ,,Die gek heeft zich ook laten beïnvloeden door de mollah’s”, zegt Altun over haar. Zijn vrouw grinnikt.

De rechters hebben het dragen van hoofddoeken in overheidsgebouwen, op scholen, op universiteiten en voor onderwijzeressen zelfs op straat verboden. De regering verzet zich, en volgens voormalig premier Ecevit is de regering daardoor mede schuldig aan de aanslag op de rechters. Ecevit kreeg donderdag na zijn aanwezigheid bij de massale demonstratie tegen de islamisten een ernstige beroerte.

Dit alles lijkt het voorspel op de echte oorlog die in 2007 zal losbarsten. Dan moet de zittende regering een president kiezen. En dat wordt er waarschijnlijk een met een vrouw met een hoofddoek.

„Ik vertrouw op het leger. Als ook zij het accepteren dat in het paleis van Atatürk een vrouw met een hoofddoek rondloopt, kan ik beter niet meer leven”, zegt Altun.

http://www.trouw.nl/hetnieuws/europa/article323959.ece/%26rsquo%3BAls+in+Atat%FCrks+paleis+een+vrouw+met+ hoofddoek+woont%2C+sterf+ik%26rsquo%3B+

Elie Hobeika
20-05-06, 02:29
Achterlijke daad met een nog achterlijker regering..