PDA

Bekijk Volledige Versie : Column: Misplaatst medeleven



waterfiets
17-05-06, 23:29
Op 19 februari 2006 is deze column hier al geplaatst door Dwaalspoor maar achteraf gezien en na de ontwikkelingen van afgelopen dagen is het toch wel heel apart om opnieuw te lezen ....

Column: Misplaatst medeleven
Ronald Plasterk

Stel er is een immigrante afkomstig uit Somalië, die op zich niet vervolgd wordt of risico loopt om redenen van politiek of geloof of etniciteit, maar die probeert weg te komen van de invloed van een dominante moslim-vader die haar wil uithuwelijken. En stel ze liegt over haar verhaal, want ze zegt tegen de IND dat ze direct uit Afrika komt, maar in werkelijkheid komt ze uit Duitsland waar ze bij familie woont. Een tante heeft haar gezegd dat de ze meer kans heeft op een verblijfsvergunning als ze jokt dat ze net uit Afrika is gevlucht, en dat doet ze dus. Jaren later vertelt ze zelf dit verhaal in een interview in HP/de Tijd.

Moet je dan deze persoon, het gaat hier natuurlijk over VVD politica Ayaan Hirsi Ali, streng aanspreken op haar frauduleus verkregen verblijfsvergunning en haar uitzetten? Ik vind van niet. Je moet dan zeggen: eigenlijk willen we dat mensen de waarheid spreken, maar anderzijds is er ook wel begrip dat een jonge vrouw die in de knel zit een goed leven op wil bouwen, en regels zijn er voor mensen en niet omgekeerd.

Na haar immigratie werkte Ayaan voor het wetenschappelijk buro van de PvdA, en ze schreef toen een artikel "Over de verkramptheid van het immigratiebeleid", waarin ze op basis van haar langdurige ervaring als tolk bij immigratiezaken schrijft: "We hebben de indruk dat veel asielaanvragen in ons land ten onrechte worden afgewezen."

Inmiddels werkt Ayaan niet meer voor de PvdA, maar voor de VVD, en nu schreef ze afgelopen vrijdag in de krant: "Somaliërs frauderen met identititeitspapieren. [] Het beleid voor migranten steunde altijd op de misplaatste notie van medeleven, die mensen louter als slachtoffer ziet". Ze heeft haar standpunt over immigratie duidelijk aangepast aan de partij waar ze voor werkt. Ze vindt nu kennelijk dat Nederland haar nooit had mogen toelaten: frauderende Somaliër, misplaatste notie van medeleven!

Ik heb bewondering voor Ayaan en haar strijd tegen geweld tegen vrouwen. Maar ik zou haar ook willen uitdagen en uitnodigen. Als je nu zelf zo hier bent binnengekomen, zelf hier je leven hebt opgebouwd dankzij de coulance van de Nederlandse overheid die eens wat door de vingers ziet, en je ziet dat je partijgenoot minister Verdonk op zo'n felle manier, met de volle vuurkracht van de publiciteit, haar pijlen richt op de scholiere Taïda die drie maanden voor haar VWO eindexamen zit, heb je dan nooit de neiging om te zeggen: "Rita, kun jij tegen Taïda niet net zo soepel zijn als ze destijds tegen mij waren?" Dat zou ik grootser van Ayaan vinden dan een betoog over frauderende Somaliërs en misplaatst medeleven.

Ronald Plasterk

-------

Overigens heeft ze Rita later inderdaad op Taida aangesproken en daarbij verteld dat ze zelf ook gelogen heeft ...

mark61
18-05-06, 00:02
Het hele punt is dat vrijwel nooit is vast te stellen of een asielzoeker koosjer is of niet. Het hele concept komt uit pakweg de 19e eeuw en was voorbehouden aan intellectuelen.

Tegenwoordig is het een loterij onder het mom van rechtvaardigheid, maar het is en blijft een poppenkast.