PDA

Bekijk Volledige Versie : Slachtoffers slavernij gebaat bij onderzoek’



Seif
18-05-06, 01:00
’Slachtoffers slavernij gebaat bij onderzoek’

door Sybilla Claus

Dit is waarschijnlijk het laatste interview dat de Franse hoogleraar Olivier Pétré-Grenouilleau geeft. Uitspraken als ’slavernij is geen genocide geweest’ zijn hem eerder duur komen te staan.

In zijn recente boek over slavernij vergelijkt hij de slavenhandel naar het Amerikaanse continent met die naar het oosten en die in Afrika zelf. Onvergeeflijk zeggen critici. Het onderwerp ’slavernij’ ligt in het westen gevoelig. In Afrika is dat minder omdat velen weten dat hun voorouders zelf ook slaven hielden, kochten en verkochten.

Pétré-Grenouilleau spreekt vandaag aan de Universiteit Leiden op een symposium over de Afrikaanse slavenhandel. Aan de vooravond van zijn lezing, zegt hij eigenlijk niet met de pers te willen spreken. Hij is bang geworden voor wat zijn uitspraken in de media kunnen aanrichten. Vragen over zijn boek, dat gaat nog net. Maar hij wil zeker niet op de politieke commotie rond zijn boek ingaan.

Hoe is de ophef over de studie ’Les traites négrières’ (de slavenhandel) te verklaren? „Alles in het boek is al eerder gepubliceerd”, reageert de historicus van de universiteit van Zuid-Bretagne. De laatste veertig jaar is het onderzoek naar slavernij verder gegaan. Probleem is dat het grote publiek nog leeft met het beeld van wrede Europeanen die handel dreven in naïeve Afrikanen.”

De historicus heeft het politiek correct over ’westerse’, ’Afrikaanse’ en ’oosterse’ slavenhandel. „Je kunt de laatste geen ’moslimhandel’ noemen, zoals wel gebeurt, omdat godsdienst niet de drijfveer was. Dan zou je ook over christelijke slavenhandel moeten spreken.” Over de oosterse slavenhandel is in het westen relatief weinig bekend, omdat westerse historici nu eenmaal makkelijker bronnen in eigen talen bestuderen. „Maar er is in Toronto nu een jonge groep wetenschappers die Arabisch spreekt en slavernij onderzoekt in Iran en Noord-Afrika.”

Lang voor de Europeanen in die handel stapten, bestonden er al uitgebreide netwerken tussen Afrikaanse en Arabische (tussen)handelaren. Waarschijnlijk zijn er tussen 650 en 1920 17 miljoen Afrikanen door Arabieren verhandeld naar Noord-Afrika, het Midden-Oosten, India en Indonesië. De minste gegevens zijn er over Afrika zelf, men denkt dat er door de eeuwen heen wellicht 14 miljoen slaven zijn geweest. Naar schatting hebben blanken tussen 1450 en 1860 11 miljoen slaven verhandeld. „Maar eigenlijk mag je niet de cijfers vergelijken”, voegt Pétré-Grenouilleau toe. „Hogere cijfers maakt het niet erger.”

Uniek aan het werk van de Franse historicus is dat hij zijn eigen vakgebied combineerde met dat van antropologen en oriëntalisten. De vergelijking levert inzichten op over de verschillen tussen westerse en oosterse slavenhandel: „In het Westen werd met de groei van het plantagesysteem de slavernij steeds belangrijker. De vermenging tussen zwart en blank was beperkt en zo zijn er in Brazilië, het Caribisch gebied en het zuiden van de VS grote zwarte gemeenschappen ontstaan.”

De handel naar het oosten verliep meer met horten en stoten. Waar de Amerika’s vooral vroegen om mannen voor op de plantages, werden slaven in de Oosterse handel veel gevarieerder ingezet: als soldaat, dienstbode, zeeman, bouwvakker of in een harem. Op seksueel contact tussen slavinnen en hun meesters rustte geen taboe, waardoor er in oosterse landen weinig zichtbaar is van deze slavengeschiedenis.

Eén ding wil Pétré-Grenouilleau nog kwijt, wellicht om kritiek te bezweren: „De grootste hommage aan de slachtoffers is het goed wetenschappelijk onderzoek te doen.”

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article320925.ece/%26rsquo%3BSlachtoffers+slavernij+gebaat+bij+onder zoek%26rsquo%3B+)

mark61
18-05-06, 01:08
Geplaatst door Seif
Op seksueel contact tussen slavinnen en hun meesters rustte geen taboe, waardoor er in oosterse landen weinig zichtbaar is van deze slavengeschiedenis.

Deze begrijp ik niet zo. De daaruit voortkomende kinderen vallen toch erg op. Of wat bedoelt ie?

De genetische inbreng van Afrikanen in India en Indonesië is overigens niet opvallend zichtbaar. Is er wel, maar niet zo opvallend als in pakweg de VS.

Overigens is het 'slechte' van het westen dat het tegelijk pretendeerde moreel superieur te zijn en een universele supermoraal te verkopen in de rest van de wereld. Dat de opvattingen over wat moreel verantwoord is in de loop van de tijd is veranderd is mij overigens bekend.

Verder betekent in het 'oosten' 'slaaf' heel wat anders dan in het westen. Lastig te vergelijken. In het Osmaanse rijk, jaja, was iedereen slaaf van de sultan, ook de viziers etc.

Tis waar dat ze er in Ghana niet erg moeilijk over doen. Maar daar woont / woonde dan ook een locaal Herrenvolk. :)

waterfiets
18-05-06, 07:50
Geplaatst door mark61
Verder betekent in het 'oosten' 'slaaf' heel wat anders dan in het westen. Lastig te vergelijken. In het Osmaanse rijk, jaja, was iedereen slaaf van de sultan, ook de viziers etc.


Flauwekul lijkt mij. Neem de praktijk van de euneuchs waarbij knapen zonder verdoving gecastreerd werden en vervolgens als status symbool in een huishouden mochten functioneren (als ze die ingreep al overleefden). Ga nu niet suggereren dat de westerse slavenhandel 'erger' was.

mark61
18-05-06, 07:53
Geplaatst door waterfiets
Flauwekul lijkt mij. Neem de praktijk van de euneuchs waarbij knapen zonder verdoving gecastreerd werden en vervolgens als status symbool in een huishouden mochten functioneren (als ze die ingreep al overleefden). Ga nu niet suggereren dat de westerse slavenhandel 'erger' was.

Huh? Nee, dat dee ik niet. Maar het begrip 'slaaf' is toch een andere.

waterfiets
18-05-06, 08:35
Geplaatst door mark61
Huh? Nee, dat dee ik niet. Maar het begrip 'slaaf' is toch een andere.

Nou van slaven die in huishoudens werkten is meer materiaal bekend dan over degenen in afrika die in de zoutmijnen en op het land werkten. Maar ik heb ook over die laatste groepen in het verleden wat gelezen en daar was het sterftecijfer zeer hoog.

mark61
18-05-06, 09:22
Geplaatst door waterfiets
Nou van slaven die in huishoudens werkten is meer materiaal bekend dan over degenen in afrika die in de zoutmijnen en op het land werkten. Maar ik heb ook over die laatste groepen in het verleden wat gelezen en daar was het sterftecijfer zeer hoog.

Ik heb het niet over getallen, dat geloof ik wel. maar over de opvatting van wat het begrip betekent.