PDA

Bekijk Volledige Versie : Preek Wassenaarse dominee 'anti-semitisch'



vlegeltje
18-05-06, 13:10
Preek Wassenaarse dominee 'anti-semitisch'

WASSENAAR (ANP) - Een predikant van de Messiaskerk in Wassenaar is in opspraak geraakt na een preek waarin hij zich antisemitisch zou hebben uitgelaten. De kerkenraad vergadert donderdag over de toekomst van de predikant. H

Het dagelijks bestuur van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is verontwaardigd. N. Visscher, scriba (secretaris) van de kerkenraad van de Messiaskerk, noemt de preek die de dominee in maart vorig jaar hield, niet oorbaar. ,,Het riekt naar antisemitisme.'' Dat de kerkenraad zich ruim een jaar na de preek buigt over diens positie, heeft te maken met een rapport van een externe commissie dat onlangs verscheen. Daarin staat dat de preek zo niet gehouden had mogen worden, maar dat de predikant aan kan blijven.

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), dat de Wassenaars kerk inmiddels heeft gevraagd de dominee op non-actief te stellen, verspreidde een tekst van de gewraakte preek. Daarin heeft de dominee het over de jood als verrader. ,,De jood, zegt Mattheus, die bewerkstelligt uiteindelijk een volledige omkering van Gods bedoelingen.''

De dominee verwijst naar de jodenvervolging in nazi-Duitsland. ,,En wat wij ons nu gaandeweg gaan realiseren, zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog, is dat dus Hitler eigenlijk veel beter in de bijbel thuis was dan wij gewoonlijk voor waar willen houden. En dat Hitler deze, op zich bijbelse gedachte, tot z'n uiterste consequentie heeft uitgewerkt. Want Hitler zei: Dan moet de jood ook maar verdwijnen! Want er moet toch een nieuwe mens komen.''

In eerste instantie nam de kerkenraad het oordeel van de externe commissie over dat er geen bijzondere maatregelen tegen de dominee nodig waren. ,,De predikant heeft in de gemeente altijd naar behoren gefunctioneerd'', zegt Visscher, die verder spreekt van een incident omdat de voorganger zich niet eerder in dergelijke zin heeft uitgelaten. De dominee heeft vorig jaar al zijn excuses gemaakt en zijn preek ingetrokken. Hij zit sinds vorige week ziek thuis en geeft geen commentaar.

=======================

Als het een imam was geweest hadden ze 'm het land uitgeflikkerd.

waterfiets
18-05-06, 13:14
De citaten liegen er niet om ! Lijkt mij zonder meer anti-semitisch.

Couscousje
18-05-06, 13:17
Geplaatst door vlegeltje
Preek Wassenaarse dominee 'anti-semitisch'

WASSENAAR (ANP) - Een predikant van de Messiaskerk in Wassenaar is in opspraak geraakt na een preek waarin hij zich antisemitisch zou hebben uitgelaten. De kerkenraad vergadert donderdag over de toekomst van de predikant. H

Het dagelijks bestuur van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is verontwaardigd. N. Visscher, scriba (secretaris) van de kerkenraad van de Messiaskerk, noemt de preek die de dominee in maart vorig jaar hield, niet oorbaar. ,,Het riekt naar antisemitisme.'' Dat de kerkenraad zich ruim een jaar na de preek buigt over diens positie, heeft te maken met een rapport van een externe commissie dat onlangs verscheen. Daarin staat dat de preek zo niet gehouden had mogen worden, maar dat de predikant aan kan blijven.

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), dat de Wassenaars kerk inmiddels heeft gevraagd de dominee op non-actief te stellen, verspreidde een tekst van de gewraakte preek. Daarin heeft de dominee het over de jood als verrader. ,,De jood, zegt Mattheus, die bewerkstelligt uiteindelijk een volledige omkering van Gods bedoelingen.''

De dominee verwijst naar de jodenvervolging in nazi-Duitsland. ,,En wat wij ons nu gaandeweg gaan realiseren, zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog, is dat dus Hitler eigenlijk veel beter in de bijbel thuis was dan wij gewoonlijk voor waar willen houden. En dat Hitler deze, op zich bijbelse gedachte, tot z'n uiterste consequentie heeft uitgewerkt. Want Hitler zei: Dan moet de jood ook maar verdwijnen! Want er moet toch een nieuwe mens komen.''

In eerste instantie nam de kerkenraad het oordeel van de externe commissie over dat er geen bijzondere maatregelen tegen de dominee nodig waren. ,,De predikant heeft in de gemeente altijd naar behoren gefunctioneerd'', zegt Visscher, die verder spreekt van een incident omdat de voorganger zich niet eerder in dergelijke zin heeft uitgelaten. De dominee heeft vorig jaar al zijn excuses gemaakt en zijn preek ingetrokken. Hij zit sinds vorige week ziek thuis en geeft geen commentaar.

=======================

Als het een imam was geweest hadden ze 'm het land uitgeflikkerd.

Kan je diezelfde imam, indien die Marokkaans was geweest, uit Marokko zetten?

:rolleyes:

Naar mijn weten komt het minder vaak voor dat iemand zijn geboorteland uit wordt gezet, dus nogal een bullshit vergelijking.

Cc

mark61
18-05-06, 13:17
Deporteren die gek. Naar Rottumerplaat ofzo.

H.P.Pas
18-05-06, 13:32
Geplaatst door mark61
Deporteren die gek. Naar Rottumerplaat ofzo.

Stobbengoor ?

vlegeltje
18-05-06, 13:41
Geplaatst door Couscousje
Kan je diezelfde imam, indien die Marokkaans was geweest, uit Marokko zetten?

:rolleyes:

Naar mijn weten komt het minder vaak voor dat iemand zijn geboorteland uit wordt gezet, dus nogal een bullshit vergelijking.

Cc

Nogal een bullshit vergelijking van jou.

Zeg ik ergens dat die dominee Nederland moet worden uitgezet?
Ik stel alleen maar vast dat een buitenlandse prediker het land wordt uitgezet als 'ie zulke uitspraken doet.

Ik verwacht dat als een NL dominee in Marokko zulke preken zou uitkramen hij ook het land wordt uitgezet.

Leer eerst eens lezen. :stout:

Kankerkneus :fpuh:

H.P.Pas
18-05-06, 13:55
Geplaatst door vlegeltje

Kankerkneus :fpuh:

Niet kibbelen jongens .

Couscousje
18-05-06, 13:56
Geplaatst door vlegeltje
Nogal een bullshit vergelijking van jou.

Zeg ik ergens dat die dominee Nederland moet worden uitgezet?


Ja.

Dat zeg je heel duidelijk.

Dus bespaar me dat gemiereneuk van je, al begrijp ik wel dat dat het enige geile verzetje is dat jou sinds jaren is gegund.

Je moeder. :zwaai:

Cc

vlegeltje
18-05-06, 15:30
Geplaatst door Couscousje
Ja.

Dat zeg je heel duidelijk.

Dus bespaar me dat gemiereneuk van je, al begrijp ik wel dat dat het enige geile verzetje is dat jou sinds jaren is gegund.

Je moeder. :zwaai:

Cc

Begrijpend lezen en genuanceerd nadenken is voor sommige mensen idd gemiereneuk.

Couscousje
18-05-06, 15:35
Geplaatst door vlegeltje
Begrijpend lezen en genuanceerd nadenken is voor sommige mensen idd gemiereneuk.

Jij beheerst geen van beide.

:zwaai:

Cc

duende
18-05-06, 15:52
Geplaatst door vlegeltje
Preek Wassenaarse dominee 'anti-semitisch'
De dominee verwijst naar de jodenvervolging in nazi-Duitsland. ,,En wat wij ons nu gaandeweg gaan realiseren, zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog, is dat dus Hitler eigenlijk veel beter in de bijbel thuis was dan wij gewoonlijk voor waar willen houden. En dat Hitler deze, op zich bijbelse gedachte, tot z'n uiterste consequentie heeft uitgewerkt. Want Hitler zei: Dan moet de jood ook maar verdwijnen! Want er moet toch een nieuwe mens komen.''


De man geeft zijn interpretatie van Den Bijbel weer.......
Als je leest wat er staat dan zegt hij dat Hitler gedaan heeft wat er in de bijbel staat.
En natuurlijk dat hij (de dominee dus) ook een geweldige bijbelkenner is.

In ieder geval een onfris manneke deze gereformeerd bidlip, met discutabele preekjes.

Wide-O
18-05-06, 15:57
Geplaatst door H.P.Pas
Stobbengoor ?

Stobbengoor is vol.

vlegeltje
18-05-06, 16:15
Geplaatst door Couscousje
Jij beheerst geen van beide.

:zwaai:

Cc

Poep op de stoep.

:zwaai:

Couscousje
18-05-06, 16:26
Geplaatst door vlegeltje
Poep op de stoep.

:zwaai:

Sterk staaltje zelfkennis. :zwaai:

Cc

Tomas
18-05-06, 16:34
Geplaatst door vlegeltje
,,En wat wij ons nu gaandeweg gaan realiseren, zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog, is dat dus Hitler eigenlijk veel beter in de bijbel thuis was dan wij gewoonlijk voor waar willen houden. En dat Hitler deze, op zich bijbelse gedachte, tot z'n uiterste consequentie heeft uitgewerkt. Want Hitler zei: Dan moet de jood ook maar verdwijnen! Want er moet toch een nieuwe mens komen.''


Dit kan je ook lezen als kritiek op het anti-semitische gehalte van de bijbel. Maar daar wil vast niemand aan.

vlegeltje
18-05-06, 16:35
Geplaatst door Couscousje
Sterk staaltje zelfkennis. :zwaai:

Cc

Ik doelde op de inhoud van jou hoofd :p

Couscousje
18-05-06, 16:44
Geplaatst door vlegeltje
Ik doelde op de inhoud van jou hoofd :p

Je kan doelen wat je wilt, verandert weinig aan jouw rotkarakter en hypocrisie. :zwaai:

Cc

vlegeltje
18-05-06, 17:09
Geplaatst door Couscousje
Je kan doelen wat je wilt, verandert weinig aan jouw rotkarakter en hypocrisie. :zwaai:

Cc

wc-papiertje?

Ach neem de hele rol maar :p

Wortel
18-05-06, 17:47
Daarin heeft de dominee het over de jood als verrader. ,,De jood, zegt Mattheus, die bewerkstelligt uiteindelijk een volledige omkering van Gods bedoelingen.''

Voor de gehele contekst bij deze een link:

http://www.refdag.nl/artikel/1261261/CIDI%3A+Stel+Wassenaarse+predikant+op+non-actief.html

Rourchid
19-05-06, 02:02
Geplaatst door vlegeltje

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), dat de Wassenaars kerk inmiddels heeft gevraagd de dominee op non-actief te stellen, verspreidde een tekst van de gewraakte preek. Daarin heeft de dominee het over de jood als verrader. ,,De jood, zegt Mattheus, die bewerkstelligt uiteindelijk een volledige omkering van Gods bedoelingen.''


Mattheüs 23
15 - Wee u, Schriftgeleerden en Farizeën, gij huichelaars, gij, die land en water omtrekt, om éénen Jodengenoot te maken; en als hij het geworden is, dan maakt gij van hem een kind der hel, tweevoudig meer dan gij zijt.

Geplaatst door vlegeltje

De dominee verwijst naar de jodenvervolging in nazi-Duitsland. ,,En wat wij ons nu gaandeweg gaan realiseren, zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog, is dat dus Hitler eigenlijk veel beter in de bijbel thuis was dan wij gewoonlijk voor waar willen houden. En dat Hitler deze, op zich bijbelse gedachte, tot z'n uiterste consequentie heeft uitgewerkt. Want Hitler zei: Dan moet de jood ook maar verdwijnen! Want er moet toch een nieuwe mens komen.''


Efeziërs 4
24 - en doet den nieuwen mens aan, die naar God geschapen is, in ware gerechtigheid en heiligheid.

Kolossenzen 3
5 - Doodt dan de aardse leden; hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht--die afgoderij is.
6 - Dat alles doet Gods toorn komen.
7 - Ook gij verkeerdet voorheen daarin, toen gij er in leefdet.
8 - Maar thans hebt ook gij dat alles verwijderd; toorn, gramschap, boosheid, en uit uw mond smalende en schandelijke taal.
9 - Liegt niet tegen elkander; daar gij den ouden mens met zijn gedragingen afgelegd
10 - en den nieuwen mens aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot inzicht, naar het beeld van zijn Schepper.

duende
19-05-06, 09:21
Ach ja die bijbel toch, hè....... :D

Wortel
19-05-06, 11:10
Mattheüs 23...

Efeziërs 4...
Kolossenzen 3...



Bij het citeren houd ik het maar even bij de Bijbelplaatsen alleen, omdat de rest hierboven valt te lezen, waarvoor dank, Rourchid.

Het is precies deze samentrekking van Mattheus en de twee genoemde brieven van Paulus die de gewraakte preek tot zo'n idioot schotschrift maken. Het is appels met peren vergelijken omdat het op deze plaats in Mattheus gaat over Jezus' verzet tegen de hypocrisie van de geestelijke leidslieden van zijn dagen.
Paulus' woorden gaan over iets heel anders, namelijk over hoe je perspectief en je houding in je leven veranderen wanneer de werkelijkheid van die weg die Jezus is gegaan, ook jouw werkelijkheid mag worden.

Tragisch genoeg was dat laatste nu juist veel beter uit de verf gekomen als deze arme man, die op de kansel eens een uiterst stomme opmerking maakt en vervolgens, een jaar na dato, door de media gestigmatiseerd wordt (O, moslimbroeders en -zusters, reik ons hierin de hand) had verklaard dat de CHRISTENhypocriet, als oude mens in ons, weggedaan moet worden.
En als je dan met alle geweld Hitler wil citeren op de preekstoel hou het er dan bij dat Hitler zei dat het geweten een Joodse uitvinding is, en dat hij daarom juist met Joden heeft gedaan wat hij met hen heeft gedaan.


Ach ja die bijbel toch, hè.......
Nou, het is me allemaal wat. En in het betaalde voetbal is het ook al zo'n zootje.
OBER!! Doe mij nog maar een fluitje gele motor!!

Wortel
19-05-06, 15:09
Mag hij niet zeggen dat Hitler veel beter thuis was in de bijbel, dan de gemiddelde mens??

Hij zou dat mogen zeggen als het waar was. Anders niet, inderdaad.

Wortel
19-05-06, 15:46
en het is waar!

Net zo waar als dat TeNaCH de afkorting zou zijn van Transport Nach Chemnitz, zeker.

Mesjuggene.

Wortel
19-05-06, 15:54
Uit respect voor de slachtoffers zal ik er nu maar het zwijgen toe doen...

Bofko
19-05-06, 16:03
Geplaatst door TENACH
Goed zo, en het is waar! :maf2:

:vreemd: Hmm, een raaskallende extreem-rechtse fascist.

Al lid van de Volksunie?

Bofko
19-05-06, 16:17
Geplaatst door TENACH
Voelt deze jood zich aangesproken?

Ben je zo'n 1, die zowel krullen naast z'n oren als in z'n reet heeft.

Z'on orthodoxe extremistische jood met een halve bh op z'n lelijke bats en een pinokkio neus.

Ben je al lid van extreme Joodse Defensie Liga?

Ik ben niet eens jood, raar, imbeciel menneke dat je daar bent.

Wide-O
19-05-06, 16:17
Waar is dat busje van gisteren gebleven ?

David
19-05-06, 16:22
Geplaatst door Wide-O
Waar is dat busje van gisteren gebleven ?


Ik heb Angkor maar even gemaild of hij het busje wil langssturen.

Bofko
19-05-06, 16:28
Geplaatst door TENACH
:haha:

Rustig maar, stuk stront, je wordt zo opgehaald.

David
19-05-06, 16:31
Geplaatst door TENACH
Ja David, aan jou hoef ik het niet te vragen.

Wat onze vriend Angkor betreft. Ja, die schijnt idd alles eenzijdig te lezen. Ik zal maar niet vragen waarom.

Als 1 of ander jood "imbeciel" schrijft is het niet erg (zoals die pipo hierboven). Schrijft een niet-jood Imbeciel op, ja dan is het provocerend.

Ach, dat werkt niet meer bij mij. :boogie:




:zwaai:

H.P.Pas
19-05-06, 16:32
Geplaatst door TENACH
Ach, dat werkt niet meer bij mij. :boogie:

Er werkt van allerlei bij jou niet meer.
Gekrenkt waarschijnlijk.

Wide-O
19-05-06, 16:33
Geplaatst door H.P.Pas
Er werkt van allerlei bij jou niet meer.
Gekrenkt waarschijnlijk.

Jah, nou nog een Zwitserse Jood er bij, het wordt steeds gekker :hihi:

Seif
19-05-06, 16:34
Geplaatst door David
Ik heb Angkor maar even gemaild of hij het busje wil langssturen.

Mensen aangeven is zo 1940-45.

David
19-05-06, 16:34
Geplaatst door Seif
Mensen aangeven is zo 1940-45.


Tja, ik ben hypocriet, ik weet het.

Wide-O
19-05-06, 16:36
Geplaatst door David
Tja, ik ben hypocriet, ik weet het.

Ik weet nooit of ik moet lachen of huilen met dit soort, erm, internet-figuren. Ik denk altijd dat ze in het echt niet meer bestaan. Lullig eigenlijk, want ze bestaan wel degelijk.

David
19-05-06, 16:38
Geplaatst door Wide-O
Ik weet nooit of ik moet lachen of huilen met dit soort, erm, internet-figuren. Ik denk altijd dat ze in het echt niet meer bestaan. Lullig eigenlijk, want ze bestaan wel degelijk.


Daarom lachen we er om? Denk ik? Je moet je niet gaan afvragen wat er achter zit, of wat er in zoiets omgaat. Dan ga je het groter maken - het is klein en banaal.

H.P.Pas
19-05-06, 16:49
Geplaatst door TENACH
Oei nog meer, ze kom er hierop af net stel kakkerlakken. Ja, ja, het woord "anti-semitisch" trekt als vliegen op stront. :fplet:

Als je de bovenstaande artikel leest, dan snap je ook wel wie gekrenkt is.

Natuurlijk, je doet flink, je zegt poep. Maar in je binnenste ben heel bezeerd.

David
19-05-06, 16:59
Geplaatst door TENACH
Luister opa, als jij een strontvlieg bent en op poep afkomt.... :D . Ja hoor, dat mag.....maar.....
als jij poep gelijk stelt aan joden, dan zijn dat jouw woorden. Overigens hebben we hiero vrijheid van meningsuiting. Je zegt maar :D

Maar als jij nog steeds de volle overtuignis hebt dat ik mij (in de kern van mn hart) gekrenkt voel dan ben jij wel een hele achterlijk opa. Ga toch met omaatje dominoo spelen.

...gekrenkt........dat meen je niet...

Toch niet over onze dominee in Wassenaar. :p


Laat maar, joh. Hij gaat er van uit dat jij een innerlijk hebt. Dom van 'm.

Wide-O
19-05-06, 17:04
Geplaatst door TENACH
...gekrenkt........dat meen je niet...


We voelen je pijn broeder. Er is niets mis met gekrenkt te zijn, ook al ben je een bikkel. Let it flow, let it ooze.

Bofko
19-05-06, 17:06
Geplaatst door Wide-O
We voelen je pijn broeder. Er is niets mis met gekrenkt te zijn, ook al ben je een bikkel. Let it flow, let it ooze.

Zullen we hem gezamelijk even liefdevol jonassen ?l :rambo:

H.P.Pas
19-05-06, 17:10
Geplaatst door Bofko
Zullen we hem gezamelijk even liefdevol jonassen ?l :rambo:

Wel nee joh. Veel frisse lucht, af en toe een spuitje, geen opwinding en dan een reuze verjaardagstaart met héél veel kaarsjes. Ze lappen ze helemaal op, na een weekje of vijf zes ken je hem niet meer terug.

Bofko
19-05-06, 17:18
Geplaatst door H.P.Pas
Wel nee joh. Veel frisse lucht, af en toe een spuitje, geen opwinding en dan een reuze verjaardagstaart met héél veel kaarsjes. Ze lappen ze helemaal op, na een weekje of vijf zes ken je hem niet meer terug.

Ik hoop dat ze een beetje voorzichtig zijn.
Het zou natuurlijk niet goed zijn als t´ie gelijk ál zijn bravour kwijt is.

Bofko
19-05-06, 17:21
Geplaatst door TENACH
:D :kotsen:

Lachen en kotsen tegelijk.
Tsk,tsk.
Het is niet best met je gesteld, jongen.

H.P.Pas
19-05-06, 17:24
Geplaatst door Bofko
Lachen en kotsen tegelijk.
Tsk,tsk.
Het is niet best met je gesteld, jongen.

Nou ik die Avatar bekijk.. Bulemie ?

Wide-O
19-05-06, 17:38
Geplaatst door TENACH
Ben je nu een orthodoxe jood of een gewone?

Hij is een zandJood. Of was het nou klei ? Help ?

David
19-05-06, 17:39
Geplaatst door Wide-O
Hij is een zandJood. Of was het nou klei ? Help ?


Nee, idi.

Wide-O
19-05-06, 17:44
Geplaatst door David
Nee, idi.

We hebben het hier wel over onze Joodse broeder Bofko hoor :ego:

David
19-05-06, 17:46
Geplaatst door Wide-O
We hebben het hier wel over onze Joodse broeder Bofko hoor :ego:


Oeps, sorry. Ik dacht dat het over het Grof Vuil ging.

H.P.Pas
19-05-06, 17:47
Geplaatst door Wide-O
Hij is een zandJood. Of was het nou klei ? Help ?

Busje is er al, geloof ik. Hoeft niet meer.

Bofko
19-05-06, 17:49
Geplaatst door TENACH
Laten we als uitgangspunt nemen dat jij diegene bent die wat frisse lucht nodig heeft.
Een spuitje voor je suikerziekte, vergeet het niet.
Die taart mag je aan je ouwe partner geven, zo maak je ook iemand blij nietwaar?
Na een weekje of vijf, is ze of hij helemaal opgeknapt en mag je de spinnenwebben wegpeuteren en dan indouwen d.m.v. een pompje. :rambo:

Volgens mij kreeg je een paar jaar geleden best wel hoge punten bij het maken van opstellen, tijdens de Nederlandse les.

Bofko
19-05-06, 17:51
Geplaatst door Wide-O
Hij is een zandJood. Of was het nou klei ? Help ?

Geboren en opgetogen Zandbrabo. :ego:

Mark
19-05-06, 17:51
Geplaatst door vlegeltje
Preek Wassenaarse dominee 'anti-semitisch'

WASSENAAR (ANP) - Een predikant van de Messiaskerk in Wassenaar is in opspraak geraakt na een preek waarin hij zich antisemitisch zou hebben uitgelaten. De kerkenraad vergadert donderdag over de toekomst van de predikant. H

Het dagelijks bestuur van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is verontwaardigd. N. Visscher, scriba (secretaris) van de kerkenraad van de Messiaskerk, noemt de preek die de dominee in maart vorig jaar hield, niet oorbaar. ,,Het riekt naar antisemitisme.'' Dat de kerkenraad zich ruim een jaar na de preek buigt over diens positie, heeft te maken met een rapport van een externe commissie dat onlangs verscheen. Daarin staat dat de preek zo niet gehouden had mogen worden, maar dat de predikant aan kan blijven.

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), dat de Wassenaars kerk inmiddels heeft gevraagd de dominee op non-actief te stellen, verspreidde een tekst van de gewraakte preek. Daarin heeft de dominee het over de jood als verrader. ,,De jood, zegt Mattheus, die bewerkstelligt uiteindelijk een volledige omkering van Gods bedoelingen.''

De dominee verwijst naar de jodenvervolging in nazi-Duitsland. ,,En wat wij ons nu gaandeweg gaan realiseren, zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog, is dat dus Hitler eigenlijk veel beter in de bijbel thuis was dan wij gewoonlijk voor waar willen houden. En dat Hitler deze, op zich bijbelse gedachte, tot z'n uiterste consequentie heeft uitgewerkt. Want Hitler zei: Dan moet de jood ook maar verdwijnen! Want er moet toch een nieuwe mens komen.''

In eerste instantie nam de kerkenraad het oordeel van de externe commissie over dat er geen bijzondere maatregelen tegen de dominee nodig waren. ,,De predikant heeft in de gemeente altijd naar behoren gefunctioneerd'', zegt Visscher, die verder spreekt van een incident omdat de voorganger zich niet eerder in dergelijke zin heeft uitgelaten. De dominee heeft vorig jaar al zijn excuses gemaakt en zijn preek ingetrokken. Hij zit sinds vorige week ziek thuis en geeft geen commentaar.

=======================

Als het een imam was geweest hadden ze 'm het land uitgeflikkerd.


wat een amateur

als hij hier had geprikt had ie gewoon zionist in plaats van jood gezegd :)

Wide-O
19-05-06, 18:01
Geplaatst door Bofko
Geboren en opgetogen Zandbrabo. :ego:

Dan Brown heeft jullie sekte toch maar mooi verzwegen in z'n boek.

H.P.Pas
19-05-06, 18:07
Geplaatst door Bofko
Geboren en opgetogen Zandbrabo. :ego:

Is dat waar de koeien 's avonds altijd staan te mieteren en te kloten aan het hek ?

Wide-O
19-05-06, 18:18
Geplaatst door H.P.Pas
Is dat waar de koeien 's avonds altijd staan te mieteren en te kloten aan het hek ?

Nee, da's Grobbenspunk, of hoe heet dat k*tgehucht ook weer :hihi:

Ik ga even in de tuin zitten :engel:

Rourchid
19-05-06, 18:42
Geplaatst door Wortel

Het is precies deze samentrekking van Mattheus en de twee genoemde brieven van Paulus die de gewraakte preek tot zo'n idioot schotschrift maken. Het is appels met peren vergelijken omdat het op deze plaats in Mattheus gaat over Jezus' verzet tegen de hypocrisie van de geestelijke leidslieden van zijn dagen.


Het dwalen begint eigenlijk al met het hanteren van de term 'Jood' (enkelvoud) door de predikant ; in het NT is alleen maar sprake van de term 'Joden' (meervoud) gedefinieerd als een - door schriftgeleerden en farizeeërs gecreeërde - groepsidenteit.
Voorzover het NT de term 'Jood definieert is dit Jezus (vzmh) zelf.

Wide-O
19-05-06, 18:54
Geplaatst door Rourchid
Het dwalen begint eigenlijk al met het hanteren van de term 'Jood' (enkelvoud) door de predikant ; in het NT is alleen maar sprake van de term 'Joden' (meervoud) gedefinieerd als een - door schriftgeleerden en farizeeërs gecreeërde - groepsidenteit.
Voorzover het NT de term 'Jood definieert is dit Jezus (vzmh) zelf.

Gelukkig leef jij buiten de Tenach-werkelijkheid.

Bofko
19-05-06, 20:10
Geplaatst door H.P.Pas
Is dat waar de koeien 's avonds altijd staan te mieteren en te kloten aan het hek ?

Dat is in de Achterhoek . Of Drente. Daar wil ik vanaf weezn, mien jong.

Bofko
19-05-06, 20:13
Geplaatst door Wide-O
Dan Brown heeft jullie sekte toch maar mooi verzwegen in z'n boek.
Ja hallo, hij wil nog meer bestsellers schrijven.