PDA

Bekijk Volledige Versie : Breaking News: Verdonk in het Torentje



waterfiets
18-05-06, 12:17
Verdonk in het Torentje

DEN HAAG - Minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) is voor overleg in het Torentje van premier Jan Peter Balkenende. De vice-premiers Laurens Jan Brinkhorst en Gerrit Zalm zijn bij het gesprek aanwezig. Dat hebben bronnen in Den Haag donderdagmiddag bevestigd.

Waarschijnlijk is de kwestie rond de naturalisatie van Ayaan Hirsi Ali aanleiding voor het topberaad.

Op een partijbijeenkomst woensdag in Hardenberg leek Verdonk toch weer afstand te nemen van de toezegging om de zaak Hirsi Ali te heroverwegen.

Verdonk sprak in de Overijsselse plaats opnieuw over 'regels zijn regels'. Bovendien sprak ze uit dat ze weinig voor Hirsi Ali kan betekenen.

Dwaalspoor
18-05-06, 12:32
wo 17 mei 2006, 18:51

Balkenende ziet toe op uitvoeren Kamerwens

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende zal „er op toezien“ dat minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) de wens van de Tweede Kamer uitvoert om haar standpunt over het Nederlanderschap van VVD'er Ayaan Hirsi Ail te heroverwegen.

Onder grote druk van de Tweede Kamer moest Verdonk dinsdag tijdens een spoeddebat toezeggen dat ze actief de ruimte in een arrest van de Hoge Raad zal zoeken om bijzondere omstandigheden te laten meewegen bij de naturalisatie. Verdonk zag aanvankelijk helemaal geen ruimte.

Balkenende wilde woensdag niet ingaan op het optreden van Verdonk tijdens het spoeddebat. Hij benadrukte dat de VVD-minister een „moeilijk en pittig debat” had. Vrijdag tijdens de wekelijkse ministerraad zal het kabinet terugblikken op de perikelen rond de nationaliteit van Hirsi Ali en het Kamerdebat over de kwestie.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/42698891/Balkenende_ziet_toe_op_uitvoeren_Kamerwens.html

Stond gisteren al in de krant. Verdonk moet kennelijk aan de leiband van Balkenende om er voor zorg te dragen dat Verdonk niets anders kan concluderen.

Joesoef
18-05-06, 12:40
Verdonk zaait twijfel



Van onze politieke redactie



DEN HAAG - Minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie heeft gisteren toch weer twijfel gezaaid over haar bereidheid om het Nederlanderschap van Ayaan Hirsi Ali opnieuw te bekijken.

Op een campagnebijeenkomst gisteravond in Hardenberg zei ze: ''Iedereen is voor die wetten gelijk. Had ik voor Ayaan Hirsi Ali een uitzondering gemaakt, of langer gewacht met het bekendmaken van het feit dat ze onterecht een paspoort heeft, dan was ik ook verguisd in de Tweede Kamer. Ik stond vanochtend op en ik dacht: ja, ik heb de juiste beslissing genomen.''

Op de bijeenkomst kreeg Verdonk veel steun van VVD-leden voor haar optreden, waarover de Kamer en verschillende VVD-kopstukken juist heel kritisch waren.

Met haar woorden leek ze terug te komen op haar belofte dat ze de zaak van Hirsi Ali zal 'heroverwegen', wat de Kamer na een urenlang debat afdwong.

Het CDA is het opgevallen dat Verdonk gisteren verwarring wekte met haar opmerkingen. ''Maar wij hebben niet zoveel boodschap aan wat ze nu zegt,'' aldus CDA-Kamerlid Mirjam Sterk. ''Ze heeft in de Kamer gezegd dat ze motie gaat uitvoeren en als dat niet gebeurt, heeft ze een probleem. We hebben er geen behoefte aan daar nu weer in de Kamer over te praten. Bovendien heeft premier Balkenende gezegd erop te zullen toezien dat de motie wordt uitgevoerd.''

GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema ziet 'een zwalkende minister die niet weet waar ze mee bezig is'. Maar dat is nu geen reden om Verdonk direct naar de Kamer te roepen. ''De uitkomst kan er maar een zijn, namelijk dat Hirsi Ali het Nederlanderschap behoudt of snel krijgt.''

Hirsi Ali heeft advocaat Britta Böhler in de arm genomen in haar poging de Nederlandse nationaliteit te behouden. Die ziet daar daarvoor wel kansen. ''Zo zwart-wit als Verdonk de situatie rond mijn cliënt voorstelt, is het niet.''


© Het Parool, 18-05-2006

waterfiets
18-05-06, 15:33
Verdonk bindt in na torentjesoverleg
Uitgegeven: 18 mei 2006 12:40
Laatst gewijzigd: 18 mei 2006 16:16

DEN HAAG - Minister Rita Verdonk voor Vreemdelingenzaken zal de motie van de Tweede Kamer over het Nederlanderschap van Ayaan Hirsi Ali onverkort uitvoeren. Ze heeft dat donderdag gezegd na overleg met premier Jan Peter Balkenende en de twee vicepremiers. Volgens ingewijden was het gesprek "pittig en stevig".

Balkenende had Verdonk op het matje geroepen nadat woensdag twijfel was gerezen over haar bereidheid om de dinsdag aangenomen motie uit te voeren. Balkenende en de vicepremiers Gerrit Zalm (VVD) en Laurens Jan Brinkhorst (D66) waren "niet blij" met uitlatingen van haar tijdens een VVD-bijeenkomst in Hardenberg, zegt een bron. Verdonk zei daar dat ze geen andere mogelijkheid had gehad dan Hirsi Ali het Nederlanderschap te ontnemen.

Brief

Maar na het overleg van donderdag liet Verdonk weten "alle ruimte" te zullen gebruiken om Hirsi Ali haar paspoort te laten behouden. Ze zal Hirsi Ali ook "uitnodigen om die ruimte aan te geven". "Ik heb inmiddels begrepen dat haar advocate die ruimte wel ziet." Verdonk zal Hirsi Ali ook een brief schrijven waarin ze uitlegt hoe ze de motie gaat uitvoeren.

Het overleg tussen de kabinetstop en Verdonk duurde zo'n anderhalf uur. Een betrokkene omschrijft het als "niet hartelijk". Vooral Brinkhorst zou Verdonk de mantel hebben uitgeveegd. "Maar ze zijn in elk geval weer on speaking terms", aldus de bron.

Uitvoering

Vrijdag spreekt de ministerraad over de uitvoering van de motie over Hirsi Ali. Balkenende, Zalm en Brinkhorst zijn ervan overtuigd dat het binnen de bestaande regels mogelijk is Hirsi Ali haar Nederlandse nationaliteit terug te geven.

Edith Schippers, de vicefractievoorzitter van de VVD noemde de actie van de premier "overbodig". De Kamer kan er zelf wel voor zorgen dat Verdonk de motie uitvoert, zei Schippers in een reactie.

bron: nu.nl

Joesoef
18-05-06, 15:40
donderdag 18 mei 2006 uur. volkskrant.nl
Balkenende wist niet van brief aan Hirsi Ali
Van onze verslaggever Michiel Kruijt


AMSTERDAM - Premier Balkenende is verrast door de brief van minister Verdonk aan Ayaan Hirsi Ali waarin zij meldde dat zij geen recht heeft op het Nederlanderschap. Dit blijkt uit een interview met de premier dat Netwerk vanavond uitzendt.


Balkenende zegt dat hij maandagmiddag de verzekering kreeg dat de gewraakte brief niet zou worden verstuurd. ‘Ik kreeg die middag te horen: er zal geen brief uitgaan. En dat was dus het typische: die avond is die brief er wel uitgegaan.’

Balkenende keurt de handelwijze van zijn minister af. Donderdag riep hij Verdonk naar het Torentje om opheldering te verschaffen. ‘Ik vond dat niet plezierig omdat het mij ging om de vraag: is de redenering houdbaar? Heb je de goede argumenten gebruikt? Is alles goed uitgezocht? Die brief is toen toch uitgegaan’, aldus de premier in Netwerk.

Op de vraag of de verhoudingen met Verdonk zijn vertroebeld, zegt hij: ‘Nou vertroebeld.., je blijft zakelijk met elkaar omgaan. En vervolgens heb ik ook gezegd: het is aan de minister om verantwoording af te leggen over te stappen die ze heeft gezet.’

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is er over de brief van Verdonk contact geweest tussen ambtenaren van Algemene Zaken en Justitie. De ambtenaren van Algemene Zaken zouden meewerken aan de brief. ‘De premier had de overtuiging dat het een gevoelige zaak was die zorgvuldig moest worden behandeld’, aldus een woordvoerder. Balkenende had hierover maandagochtend telefonisch contact gehad met Verdonk. De premier kreeg van zijn medewerkers te horen dat de brief die maandag nog niet zou worden verstuurd, aldus de RVD.

Tomas
18-05-06, 15:54
Tjonge jonge. Die JP laat er nu al vallen als een baksteen.

Dat terwijl ze niks anders doet dan het door de kamer gewenste asielbeleid uitvoeren. Ik waardeer haar standvastigheid in deze wel. Heel consequent. Dat het asielbeleid onmenselijk is wisten we al, maar dat is de schuld van de hele kamer en niet alleen van verdonk.

TonH
18-05-06, 16:10
Geplaatst door Tomas
Tjonge jonge. Die JP laat er nu al vallen als een baksteen.

Dat terwijl ze niks anders doet dan het door de kamer gewenste asielbeleid uitvoeren. Ik waardeer haar standvastigheid in deze wel. Heel consequent. Dat het asielbeleid onmenselijk is wisten we al, maar dat is de schuld van de hele kamer en niet alleen van verdonk.

Ik mag toch hopen dat niet de hele kamer de vader van dit beleid is?

Pontius Pilatus Verdonk blijft haar handen nog steeds in onschuld wassen en houdt haar beleid vol om dat te kunnen blijven doen. Zou ze bang zijn om zelfstandige beslissingen te nemen? Want kenmerkend voor de post Minister leek me toch altijd dat je die keuzes wél probeerde te maken.
Het is net alsof ze geen minister maar een super-ambtenaar speelt. Raar.

Olive Yao
18-05-06, 16:11
Capo Verdonk is een holle brulboei.

Tomas
18-05-06, 16:15
Geplaatst door TonH
Ik mag toch hopen dat niet de hele kamer de vader van dit beleid is?


Een flinke meerderheid.



Pontius Pilatus Verdonk blijft haar handen nog steeds in onschuld wassen en houdt haar beleid vol om dat te kunnen blijven doen. Zou ze bang zijn om zelfstandige beslissingen te nemen? Want kenmerkend voor de post Minister leek me toch altijd dat je die keuzes wél probeerde te maken.
Het is net alsof ze geen minister maar een super-ambtenaar speelt. Raar.

Dat is waar, maar als je geen uitzondering maakt voor Taida of dat Irakeze gezin dan heeft ze groot gelijk om in dit geval ook geen uitzondering te maken. En achter die eerste twee harteloze uitzettingen stond ook een meerderheid.

Laat ik diegene diie ook ín het voordeel van Taida gepleit hebben, zoals Femke enzo er buiten houden. Maar dat geldt dus niet voor JP.

Olive Yao
18-05-06, 16:17
Gelijke gevallen gelijk behandelen.

Zijn Taida en Ayaan gelijke gevallen? Of zijn er relevante verschillen? Weet ik niet. Maar holle brulboei capo Verdonk ook niet. Die denkt niet na, die slaakt alleen ingestudeerde one-liners.

Tomas
18-05-06, 16:32
Geplaatst door Olive Yao
Gelijke gevallen gelijk behandelen.

Zijn Taida en Ayaan gelijke gevallen? Of zijn er relevante verschillen? Weet ik niet. Maar holle brulboei capo Verdonk ook niet. Die denkt niet na, die slaakt alleen ingestudeerde one-liners.

Als je verschillen wilt zien dan zijn die er zat. Het is alleen allemaal erg arbitrair en de waarde van de verschillen worden bepaald door de waan en de emoties van de dag.

TonH
18-05-06, 16:40
Geplaatst door Tomas
Een flinke meerderheid.

Meende me ook zoiets te herinneren, ja. En de meerderheid dicteert.


Dat is waar, maar als je geen uitzondering maakt voor Taida of dat Irakeze gezin dan heeft ze groot gelijk om in dit geval ook geen uitzondering te maken. En achter die eerste twee harteloze uitzettingen stond ook een meerderheid.

Laat ik diegene diie ook ín het voordeel van Taida gepleit hebben, zoals Femke enzo er buiten houden. Maar dat geldt dus niet voor JP.

Toch is er nu een meerderheid die vindt dat ze in deze gevallen meer ruimte had/heeft dan ze zelf wil gebruiken.

Heb jij ooit zo'n rare vertoning gezien? Het Parlement die, bijna kamerbreed, een motie indient en er dan nog een achteraan schopt om die eerste uitgevoerd te krijgen. Een minister die bij het sluiten van de markt al weer verkondigd dat ze toch gelijk heeft. Een Vice-premier van haar eigen partij die zegt goed in de gaten te zullen houden dat de motie uitgevoerd wordt en een premier die het een dag later nog eens dunnetjes over doet...

Tomas
18-05-06, 16:44
Geplaatst door TonH
Toch is er nu een meerderheid die vindt dat ze in deze gevallen meer ruimte had/heeft dan ze zelf wil gebruiken.

Nou, en aan die meerderheid erger ik me dus mateloos. Nu dus niet aan verdonk, want die handelt niet anders dan anders. Die is nu een van de weinige consequente ministers.


Heb jij ooit zo'n rare vertoning gezien? Het Parlement die, bijna kamerbreed, een motie indient en er dan nog een achteraan schopt om die eerste uitgevoerd te krijgen. Een minister die bij het sluiten van de markt al weer verkondigd dat ze toch gelijk heeft. Een Vice-premier van haar eigen partij die zegt goed in de gaten te zullen houden dat de motie uitgevoerd wordt en een premier die het een dag later nog eens dunnetjes over doet...

Nee, nog nooit gezien. Het toeval wil dus dat het om één van henzelf gaat en dat er ook nog 's een minister zit met ballen. Da's gewoon puur toeval. Geniet ervan.

TonH
18-05-06, 17:15
Geplaatst door Tomas
Nou, en aan die meerderheid erger ik me dus mateloos. Nu dus niet aan verdonk, want die handelt niet anders dan anders. Die is nu een van de weinige consequente ministers.



Nee, nog nooit gezien. Het toeval wil dus dat het om één van henzelf gaat en dat er ook nog 's een minister zit met ballen. Da's gewoon puur toeval. Geniet ervan.

Ik geniet er zeker van. Ben blij dat ik dit zo op de valreep nog mag meemaken... :D

Wat ik zo slim van PP Verdonk vindt is dat ze eerst zelf het speelveld tot 1 bij 1 meter beperkt en dan roept dat ze niet anders kan. En dan DAT succesvol als 'consequent' verkopen. En dat zoveel mensen daar dan intrappen... Klasse.

Olive Yao
18-05-06, 17:30
Geplaatst door Tomas
Als je verschillen wilt zien dan zijn die er zat. Het is alleen allemaal erg arbitrair en de waarde van de verschillen worden bepaald door de waan en de emoties van de dag.
Goed gezegd (denk ik).

Dwaalspoor
18-05-06, 20:23
104 Teletekst do 18 mei
***************************************
Zalm en Verdonk:kou is uit de lucht

***************************************
` Minister Zalm van Financiën vindt dat
over de kwestie-Verdonk "de kou uit de
lucht" is.Hij zei dat na overleg van de
top van de VVD over de opstelling van
minister Verdonk in de zaak-Hirsi Ali.
Verdonk zelf was ook bij het overleg.

Verdonk werd vanmiddag de les gelezen
door premier Balkenende en de ministers
Zalm en Brinkhorst.Vanavond zei ze dat
er "een nieuwe politieke werkelijkheid"
is.Ze beloofde "er alles aan te doen"
om de Kamer-motie over de naturalisatie
van Hirsi Ali uit te voeren.

Zalm zei eerder deze week dat Verdonk
te snel naar de Kamer was gestapt met
het nieuws over Hirsi Ali's status.
***************************************

TonH
19-05-06, 00:13
Geplaatst door Dwaalspoor
"een nieuwe politieke werkelijkheid"


Hoe ziet die er uit volgens Pontius Pilatus?