PDA

Bekijk Volledige Versie : Fundamentalisten op Goeree-Overflakkee bedreigen vrijheid van meningsuiting



Seif
18-05-06, 16:50
Gelovigen op Goeree bedreigen columnist

Door een onzer redacteuren

Middelharnis, 18 mei. De column van Abel den Denker in het weekblad Regio Venster is stopgezet na zeven afleveringen. Reden: strenggelovigen op Goeree Overfakkee scholden de bezorgers – vaak kinderen – bij de voordeur uit, zegt hoofdredacteur Maria Evers van de krant.

Deze week ontving de redactie twee dreigbrieven, gericht aan Albert den Denker en ondertekend met De Waarheidszeggers. Evers ging met één brief naar het politiebureau om aangifte te doen. „Een agent die ik al jaren ken, zei tegen me: ‘Als ik weet wie die columnist is, dan kill ik hem’. Hij zei dat ‘vanuit zijn geloof'. Hoor je dat, riep ik tegen een agente? Nee, antwoordde ze.”

Abel den Denker drijft in zijn columns de spot met conflicten die zich op Goeree Overflakkee voordoen sinds de kerkfusie die tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) leidde. „Veel gelovigen op het eiland hebben zich van de PKN afgescheiden” legt Evers uit. „Die ‘b e z wa a r d e n ’ liggen in scheuring met familieleden, en er zijn rechtszaken over de bezittingen van de verdeelde kerken.”

De columnist nam een keer het ambtsgebed voor een raadsvergadering op de hak. Ook stak hij de draak met de biddag in Goes, bij de laatste verkiezingen.

In de dreigbrief zeggen De Waarheidszeggers dat ze Abel den Denker drie opties bieden: hij moet met zijn familie van het eiland verdwijnen, hij moet zich in de Regio Venster bekendmaken en zijn excuses aanbieden of hij moet „een behoorlijke donatie” geven aan een kerk.

Uitgever K. Hoogzand schrijft in het weekblad dat de column van Abel den Denker al voor de dreigbrieven is stopgezet „om escalatie te voorkomen”. Volgens Evers is voor eilandbewoners „een woord scherper dan een mes. De bezorgers worden de dupe van de affaire. Anders zou ik hem na die dreigementen weer beginnen.”

Bron: NRC-Handelsblad