PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland is zijn richting kwijt.

Ali Eddaoudi
19-05-06, 00:24
Nederland is zijn richting kwijt

Een vervelende minister, een vrouw waar ik totaal geen fan van was. Maar wat niet is, kan nog komen, zeggen ze hier in Nederland.
Diepe bewondering heb ik niet echt voor de VVD-fractie en de mensen die Ayaan binnenhaalden zonder naar de feiten te kijken.
Is dit typisch Nederland, lekker even omkijken als de feiten er toedoen en met de mantel der liefde bedekken? Dat terwijl we aan de andere kant keiharde uitspraken doen over allochtoon Nederland en in het bijzonder de moslims die dit land rijk is. Wat willen Nederlanders nou eigenlijk?
Deze discussie rondom Ayaan bewijst maar weer eens een aantal belangrijke zaken.
Ten eerste is Nederland zijn richting kwijt. Het weet niet of het rechtsaf, linksaf of rechtdoor moet. Ze zien hier door de bomen het bos niet meer. Ten tweede pakken we de ene leugen aan en de andere willen we maar voor lief nemen.
Dan het gegeven van de grote hypocrieten van dit land die Ayaan gebruiken om hun eigen belangen veilig te stellen. De PvdA en GroenLinks willen het liefst dat Balkenende valt, zodat zij het roer kunnen overnemen. D66 doet een wanhopige poging om zichzelf van haar ondergang te redden met als inzet Ayaan.
De enige voor wie ik oprecht respect kon opbrengen in het debat in de tweede kamer was de SGP. De voorman van deze partij hield een buitengewoon integere en intellectuele toespraak waarin hij wees op de gehaastheid waarmee politici vandaag de dag op zaken reageren. Dit typeert exact wat ik al jaren denk van menig Nederlands politicus. Altijd maar snel willen reageren en achteraf weer de zoveelste sorry uitdelen.
Dan het gegeven dat menig bekende Nederlander het voor Ayaan opneemt. Ik geloof oprecht dat er vrienden zijn die in hetzelfde kamp zitten en hun anti-islamitische strijd niet kunnen loslaten. Als deze dame het land verlaat, dan gaat een deel van hun campagne tegen moslims verloren.
Een heel klein deel van intellectueel Nederland meent wat het zegt als het achter Ayaan staat en deze laatste groep is oprecht bezorgd om haar. Een van de mensen is bijvoorbeeld Paul Scheffer. Ik heb diepe bewondering voor de houding van deze man. De rest hobbelt achter de onstuimige emoties aan en heeft eigen belangen in deze zaak. Er zijn talloze voorbeelden van mensen die de afgelopen jaren om exact dezelfde reden het land zijn uitgezet.
Ik ben trots op Rita Verdonk als ze inderdaad standvastig blijft en haar werk doet zoals het hoort. Ik durf, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Aboutaleb en andere politiek correcte meelopers en PvdA- spitsen, te stellen dat Ayaan onrechtmatig haar verblijfsstatus heeft verkregen en daardoor haar nationaliteit dus verliest. Wat doet Rita fout als ze het er maar meteen uitgooit, zijn we dat niet van haar gewend? Dat zij dit te vroeg eruit floepte, dat mag niet de kern van de zaak in de weg staan.
Hoe vaak heb ik mensen, met enige trots, horen zeggen dat ze wel consequent en recht door zee is? En hebben Zembla en Rita Verdonk het allemaal gedaan?
Dan de veiligheid van Ayaan die opgevoerd wordt om haar te verdedigen. Natuurlijk moet zij beschermd worden, daar hoef je geen Nederlander voor te zijn. Zolang ze hier is, moet zij de nodige beveiliging krijgen, daarover moet het debat helemaal niet gaan. Zij en ik stonden al in 2001 recht tegenover elkaar in het televisieprogramma Rondom Tien. Daar kreeg ik toen nauwelijks de kans van de presentator om met haar in debat te gaan. Maar desondanks heb ik toen al Ayaan met haar vluchtverhaal geconfronteerd. Iedereen nam het mij kwalijk destijds. Nu, vier jaar later, is het een hot issue.
Ik begrijp soms niet goed hoe dingen kunnen lopen, maar dit slaat werkelijk alles! Hoe kon de VVD dit laten gebeuren? Nederland staarde zich blind op deze elegante Afrikaanse vrouw die ook nog de moslims een draai om de oren kwam geven, zou dat het zijn geweest? Wat er met Ayaan nu gebeurt, vind ik ergens ook wel zielig; wij blijven mensen en een gezond mens zou barmhartig moeten zijn. Echt warm word ik niet van het afnemen van haar vermeende nationaliteit. Ik heb eerder met haar te doen.
Maar feit blijft dat we haar op deze wijze totaal niet op haar politieke prestaties kunnen afrekenen. Dat steekt mij als tegenstander van Ayaan veel meer. Het moet weer gaan over de politica die door de VVD met trots als de voorvechtster van de emancipatie werd voorgesteld. Ik mis wederom diepgang in de Tweede Kamer en wat hebben Nederlanders met hun nuchterheid gedaan?

Ali Eddaoudi
publicist

binloser
23-05-06, 08:07
Beste Ali Eddaoudi, Je hebt het in je stuk over 'Nederlanders' alsof je niet zelf dat bent. Wat ben je? en waar ligt je loyaliteit als het erop aankomt? Tijdens een oorlog bijv..Wat is m.a.w. jouw richting?
groet

nacht_1001
03-06-06, 21:20
Geplaatst door binloser
Beste Ali Eddaoudi, Je hebt het in je stuk over 'Nederlanders' alsof je niet zelf dat bent. Wat ben je? en waar ligt je loyaliteit als het erop aankomt? Tijdens een oorlog bijv..Wat is m.a.w. jouw richting?
groet

Naar mijn idee is Ali Eddaoudi een Nederlander met Marokkaanse roots! Of wellicht een Marokkaan, mocht hij in Marokko zijn geboren.

Ik kan me wel vinden in zijn stukje over de Nederlandse politici. Nederland moet maar eens eerst denken dan doen, ze nemen te overhaaste beslissingen. Dat Ayaan had gelogen over haar identiteit stond allang vast, waarom is het nu pas ter sprake gekomen?

Ik las laatst een stuk in een dagblad/tijdschrift kan het me niet meer zo goed herinneren, maar goed het ging over waar politici allemaal over liegen, damn en dat moet een voorbeeld zijn voor ons Nederlanders?

Nederland kampt elke keer weer met politieke "schandes"! When does it stop?

DalidA7
05-09-06, 20:35
Een beetje de weg kwijt. Eerlijk verwacht dat het ze niet meer lukt de mensen wat wijs te maken. Kom op de weg kwijt alsof er een pad is geweest dat ze volgde. Dit is toch wat je krijgt als je het pad van toeval bewandelt. Toeval wil dat het een illusie is. Weet dat ik niet te cynisch moet zijn. Maar als je je eigen mensen niet meer kan wijs maken te weten dat je denkt het weten welke richting het uit moet krijg je dit.

Blind aan een bouw beginnen alleen niet gewacht tot dat de stenen bekoeld zijn. Door de haast en brandwonden naar ander materiaal
grijpen voor de bouw. Waardoor het een struktuur krijgt die niet
estetisch oogt?

Mijn reactie en dat is helaas al zo sinds ik kan stemmen. Stemmen heeft geen zin en ik begin er niet aan. Vind het een poppenkast en een hele aparte manier van samenzwering wat daar in Den Haag gebeurt.

Ben gewoon niet voor dat politiek spel en naar mijn idee hangt er wat in de lucht.
Misschien zijn te veel mensen wakker aan het worden.
Ben benieuwd of ik me aangesproken voel tegen die tijd en wel ga stemmen wie wee.......