PDA

Bekijk Volledige Versie : Minder vreemdelingen in België



Wide-O
19-05-06, 15:03
BRUSSEL - In 2004 woonden op Belgische grondgebied 860.000 mensen die niet de Belgische nationaliteit hadden, of 8,3 procent van de totale bevolking. In 1990 was dat nog 881.000, of 8,9 procent van de bevolking. Dit blijkt uit een overzicht van het EU-statistisch bureau Eurostat.

België ligt met het cijfer van 8,3 procent beduidend boven het Europees gemiddelde van 5,5 procent. De grootste groep 'vreemdelingen' wordt gevormd door de Italianen.

Eurostat telde voor 2004 in totaal 25 miljoen vreemdelingen in EU-lidstaten. De landen met hoge percentages zijn de Baltische staten en oud-Sovjetrepublieken Estland en Letland, waar nog heel veel Russen wonen, en Luxemburg met 39 procent vreemdelingen, vooral Portugezen. kld

Rapport Eurostat: hier (http://epp.eurostat.cec.eu.int/pls/portal/docs/PAGE/PGP_PRD_CAT_PREREL/PGE_CAT_PREREL_YEAR_2006/PGE_CAT_PREREL_YEAR_2006_MONTH_05/3-19052006-EN-AP.PDF)

Bofko
19-05-06, 15:09
Geplaatst door Wide-O
Luxemburg met 39 procent vreemdelingen, vooral Portugezen.



Opmerkelijk.

Wide-O
19-05-06, 15:15
Geplaatst door Bofko
Opmerkelijk.

Is al een lange tijd gaande. Mijn zuster is in 1974 in Luxemburg gaan wonen, en toen waren er al heel veel. De meeste arbeiders, wegenwerkers etc, allemaal Portugezen.

Misschien over laten komen toen de metaal-industrie nog zo belangrijk was ?

Overigens is het woord "vreemdelingen" wel grappig.

Ook interessant te zien dat er verhoudingsgewijs meer non-nationals wonen in België dan in Nederland.

Seif
19-05-06, 15:17
Geplaatst door Wide-O
Ook interessant te zien dat er verhoudingsgewijs meer non-nationals wonen in België dan in Nederland.

Het lijkt me dat dat te maken heeft met Belgie als Europees hoofdkwartier.

mark61
19-05-06, 15:17
Geplaatst door Wide-O
Is al een lange tijd gaande. Mijn zuster is in 1974 in Luxemburg gaan wonen, en toen waren er al heel veel. De meeste arbeiders, wegenwerkers etc, allemaal Portugezen.

Misschien over laten komen toen de metaal-industrie nog zo belangrijk was ?

Overigens is het woord "vreemdelingen" wel grappig.

Ook interessant te zien dat er verhoudingsgewijs meer non-nationals wonen in België dan in Nederland.

Is dat zo? Ik vind het onderscheid tussen met paspoort en zonder paspoort tamelijk arbitrair. Ik zou zeggen dat er in NL en B grofweg hetzelfde 'allo' wonen.

Portugezen gingen vooral naar Frankrijk. Luxemburg is logische overloop vanuit staalindustrie Elzas, enfin Nancy enzo.

Wide-O
19-05-06, 15:20
Geplaatst door mark61
Is dat zo? Ik vind het onderscheid tussen met paspoort en zonder paspoort tamelijk arbitrair. Ik zou zeggen dat er in NL en B grofweg hetzelfde 'allo' wonen.

Portugezen gingen vooral naar Frankrijk. Luxemburg is logische overloop vanuit staalindustrie Elzas, enfin Nancy enzo.

Yup, Esch-Sur-Alzette/Thionville/Nancy

Vreemd bij nader inzien dat de grootste groep in B. Italianen zijn. Die wonen hier toch ook al weer 30-40-50 jaar, ik zou verwachten dat die dan allang genaturaliseerd waren ?