PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe begin je een revolutie?



waterfiets
19-05-06, 17:31
Uitzending: Hoe begin je een revolutie? (http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/28363473/)
Zondag 21 mei, 21:10 uur, NET3
Herhaling: Zaterdag 27 mei, 11.00 uur, NET3

'Hoe begin je een revolutie' is het verhaal van twee jonge politieke activisten, Murad en Emin, die proberen een vreedzame revolutie in Azerbeidzjan te organiseren. Ze zijn geïnspireerd door recente ontwikkelingen in Servië, Georgië en Oekraïne waar het de oppositiepartijen lukte via vreedzame oranje en rozen-revoluties de nationale dictators te verdrijven.

Murad en Emin hopen op steun voor hun plannen van de Verenigde Staten en Europa, voor hen bekend als warme pleitbezorgers voor democratie. Maar ze komen bedrogen uit, want in Azerbeidzjan is olie, en dat leidt tot andere keuzes. In Tegenlicht een verslag van de dappere poging een Oranje-revolutie te creëren in een land waar heel andere internationale belangen spelen.

waterfiets
21-05-06, 18:41
up ... voor het te laat is ...

TonH
22-05-06, 01:26
Geplaatst door waterfiets
up ... voor het te laat is ...

Te laat... 100 jaar te laat... het Malieveld was de laatste kans, maar het oranjegevoel was sterker...

Bofko
22-05-06, 01:29
Geplaatst door TonH
Te laat... 100 jaar te laat... het Malieveld was de laatste kans, maar het oranjegevoel was sterker...

Wanneer schrijf jij weer eens wat in VdVV ?

TonH
22-05-06, 01:33
Geplaatst door Bofko
Wanneer schrijf jij weer eens wat in VdVV ?

Nooit is een groot woord. Maar nu zelfs Nobelien weer terug is. doe ik een gooi: nooit meer.

Bofko
22-05-06, 01:38
Geplaatst door TonH
Nooit is een groot woord. Maar nu zelfs Nobelien weer terug is. doe ik een gooi: nooit meer.

Huh ? Dat is nu juist níet het domein van Nobelien.

Bofko
22-05-06, 01:43
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Was VdVVV? :)

De opvolger van vakkevullen. :o

TonH
22-05-06, 01:57
Geplaatst door Bofko
Huh ? Dat is nu juist níet het domein van Nobelien.

:D Sure? Heb haar nog wel eens in VV voorbij zien komen.

Bofko
22-05-06, 01:57
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Oh dat. De chatroom voor kanslozen.
Totaal foute observatie.


Geplaatst door 151 Nobelprizes

Zeg (ontopic) heb jij toevallig die uitzending gezien? Dat lijkt me, als het waar is, toch wel uitzonderlijk belangrijk. Ik weet niet van de hoed en de rand nu, want die omschrijving klonk nogal obligaat.

Nee, niet gezien.


[i]Geplaatst door 151 Nobelprizes

Maar de gist is in-yer-face, no?
Yep. Het gist in alle dictaturen. Internet speelt daar een heel belangrijke rol in.

mark61
22-05-06, 01:59
gist is wel s Engels.

Maar Bofko is Maarten niet, dus deze opmerking gaat wellicht verloren.

Bofko
22-05-06, 02:00
Geplaatst door TonH
:D Sure? Heb haar nog wel eens in VV voorbij zien komen.

Ze valt reuze mee hoor. :D .

Maarre.. ik vond je een beetje verbitterd. En dan denk ik: het is maar een forum.

TonH
22-05-06, 02:01
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Oh dat. De chatroom voor kanslozen.

Zeg (ontopic) heb jij toevallig die uitzending gezien? Dat lijkt me, als het waar is, toch wel uitzonderlijk belangrijk. Ik weet niet van de hoed en de rand nu, want die omschrijving klonk nogal obligaat. Maar de gist is in-yer-face, no?

Kan je ook niet veel verder helpen. Ik zag een beeld van een vrouw die in elkaar gemept werd door gehelmde agenten en beelden van een leeg plein met veel schoenen en witte stokken... Daarna een man, van onder gefilmd, die uit zijn baard gromde dat 'men een dictatuur wilde stichten' en 'dat dat zomaar niet kon'. Daarna was de reclame voor X-men2 (?)voorbij en zakte ik weer lekker in de bank tussen de verhuisdozen

Bofko
22-05-06, 02:04
Geplaatst door mark61
gist is wel s Engels.

Ja , dan klopt die zin idd beter.

TonH
22-05-06, 02:05
Geplaatst door Bofko
Ze valt reuze mee hoor. :D .

Maarre.. ik vond je een beetje verbitterd. En dan denk ik: het is maar een forum.

Ben blij dat ze terug is... heb in tijden niet zoveel hier gelezen. :)

En wees gerust... ik ben niet bitter. :fpetaf:

TonH
22-05-06, 02:18
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Really? Zou zomaar menselijk leed kunnen wezen dat werd gedempt door een trailer van X-Men: The Last Stand.
Zo gaat dat nou eenmaal. We zijn afgestompt. Inmiddels. Hebben het leed van de wereld op onze schouders willen nemen, en zijn erachter gekomen dat dat helemaal niet leuk is noch haalbaar. It was great while it lasted, denk ik dan maar. Toch wel jammer dat onze jongeren niet dezelfde verrukkelijke tijd kunnen hebben zoals wij hebben gehad *pinkt traantje*

Ja, zag er uit als veel leed en een grote glimlach in de edit-room toen e.e.a. aan elkaar gemonteerd kon worden. "Mooi, die wanhoop en ellende op haar gezicht", "zet dat shot van die boze agentenkop er even tussen, ja", "briljant zeg, om die knul van onder te filmen. Mooie groffe korrel".

Zijn we afgestompd omdat je met het zien van die 20 seconden precies kunt invullen hoe die 50 minuten docu zal zijn? Ik word nog altijd onpasselijk. Maar all right. Ik ben moe... dat geef ik toe. Heel moe en laat onze jongeren graag het speelveld om hun eigen verukkelijke tijd te beleven. Ik rij volgende week donderdag bij Antwerpen de grens over en kijk daarbij alleen vooruit...

*rides off in the sunset*

TonH
22-05-06, 02:41
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Nee gek. Afgestompt omdat we elke sprank ellende die er is pasklaar krijgen geserveerd. Sterker nog, ik ken mensen die op pad worden gestuurd om de giro 555 filmpjes te schieten. Hebben ze weer een leuk reisje. Tis kommer en kwel van hier tot aan de overkant en ik krijg een dikke brok bij ontzettend lieve kindjes die een aanstekertje in de vorm van een koe op mijn restaurant-tafeltje zetten met een kaartje erbij dat ze doofstom zijn. En het zou allemaal beter verdeeld moeten zijn en ik kijk naar een land als Nederland waarin het onwijs goed verdeeld is (waar vind je een land waarin mensen bereid zijn 52% van hun inkomen af te staan) en het is nog steeds oorlog. Dah, denk ik dan.

Ik ga slapen.

He, die mensen ken ik ook. Of die 3 maanden in Kabul zitten tussen de zandzakken omdat de vrede daar zo uitgebroken is. Of in Laos rondzwerven omdat Nederland daar ontwikkelingsprojectjes heeft waardoor de glorieuze partij alle, op 2 na, zetels in het parlement verroverd en dan moeten die projectjes geëvalueerd worden en misschien een nieuwe richting in. Of mensen die hollandse projectjes in Wit-Rusland moeten bekijken in opdracht van het ministerie, waar de laatste Hitler van Europa er nog steeds warmpjes bij zit, en dan tegen wordt gehouden door de ambassade in Polen omdat die alles wel lekker vinden gaan... Ik weet waar die 52% heen gaat... Verbaasd me niks, die oorlogen...

Kali nichta, sou.

waterfiets
22-05-06, 11:18
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Zeg (ontopic) heb jij toevallig die uitzending gezien? Dat lijkt me, als het waar is, toch wel uitzonderlijk belangrijk. Ik weet niet van de hoed en de rand nu, want die omschrijving klonk nogal obligaat. Maar de gist is in-yer-face, no?

Ik wel. Ik vond het wel een mooie documentaire die weer duidelijk maakt dat als wij gaan schreeuwen dat de vrijheid van meningsuiting wordt geschonden dat een mug is vergeleken met de olifanten die elders normaal zijn. In deze film zag je bijvoorbeeld hoe in Azerbeidzjan 15 oproerpolitie fascisten op de mercedes van de oppositieleider springen op het moment dat hij aankomt om een verkiezings demonstratie te leiden en alle ruiten tegelijk inslaan. Tja, dan maak je wel dat je wegkomt. Zo ging het de hele verkiezingscampagne door. De oppositie kon op geen enkele wijze kenbaar maken aan het volk wat het wilde. Demonstraties werden simpelweg verboden en met grof geweld uit elkaar geslagen. Na de verkiezingsdag werden de pollstations bezet door de politie. Nieuwe stembiljetten binnen gedragen. Uiteraard met als resultaat een klinkende overwinning voor de zittende president. Buitenlandse waarnemers ontdekten onregelmatigheden (understatement) en vervolgens werden nog enkele zetels aan de oppositie geschonken maar in essentie niks aan de uitslag verandert. De president mocht vervolgens direct na zijn overwinning op audientie bij Bush om zijn felicitaties in ontvangst te nemen. Olie!

Een andere lijn van het verhaal is hoe de oppositie in Azerbeidzjan tracht een oranje revolutie te kopieren maar dat mislukt jammerlijk. Enerzijds door gebrek aan buitenlandse steun en anderzijds door een slechte strategie: als er veel buitenlandse pers in Azerbeidzjan is in verband met de verkiezingen zet de oppositie niet door en besluit pas een maand later een demonstratie te houden. Dan is de internationale pers al lang vertrokken en de oproerpolitie mag weer inhakken op de menigte.

waterfiets
22-05-06, 12:05
Geplaatst door 151 Nobelprizes

Tragisch. Alleen is het zo dat alleen de oppositie op steun van het westen zit te wachten. De rest zal ons beschouwen als een bezetter en voilá, je hebt er alweer een broeihaard bij.

Nou vergelijk het met de Oekraïne waar Bush vierkant achter de revolutie ging staan. Dat heeft hij hier niet gedaan maar de oppositie was ook veel amateuristischer.
En bezetting is alleen sprake van als je er troepen naartoe zou sturen. Dat is helemaal niet nodig. Als het westen daar een democratiseringsbeweging zou steunen dan zou dat echt wel effect hebben.

Al Sawt
22-05-06, 13:18
Nobelien en Maarten, terug!?

Een warme gevoel van nostalgie bekruipt me.

waterfiets
22-05-06, 13:41
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Hoe dan? Flyers uitdelen?

Bijvoorbeeld concreet door de regering niet te erkennen na verkiezingen waarbij gefraudeerd is en herverkiezingen te eisen. Dat betekent dus ook geen officiële ontvangst door Bush op het Witte Huis. Bush kan niet enerzijds met de mond beleiden democratiseringsbewegingen te steunen en anderzijds een president erkennen die door grof geweld en onderdrukking van een democratische beweiging in zijn land aan de macht komt.

RinC
22-05-06, 17:07
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Oy. Waar precies?

Maar ik zou 't houden op Antarctica-temp. Zodra je collega Rinc me in 't vizier krijgt is het uit met de Nobele pret ;)


:D

TonH
22-05-06, 20:35
2 mods in één topic? De revolutie is al begonnen? :verward:


Vraag: "Hoe begin je een revolutie?"
Antw: "Haal Nobelien terug..."

Spoetnik
22-05-06, 20:49
Geplaatst door waterfiets
Bijvoorbeeld concreet door de regering niet te erkennen na verkiezingen waarbij gefraudeerd is en herverkiezingen te eisen. Dat betekent dus ook geen officiële ontvangst door Bush op het Witte Huis. Bush kan niet enerzijds met de mond beleiden democratiseringsbewegingen te steunen en anderzijds een president erkennen die door grof geweld en onderdrukking van een democratische beweiging in zijn land aan de macht komt.

Voordat je alleen naar Amerika wijst, kijk eens naar het absurde verschil tussen wat er in Wit Rusland en Azerbeijan is gebeurt. In het geval van Wit-Rusland wordt door Europa allerlei sancties getroffen en in het geval van Azerbeijan (lid van de council of europe) gebeurt er vrijwel niks.
Of wat te denken van Uzbekistan, jarenlang de beste vrinden van Washington en London, ondanks dat hij zijn politieke oponenten letterlijk levend kookte. Pas toen Karimov zich meer ging richten op Rusland en China, begonnen er meer kritische geluiden te komen.

Azerbeijan heeft overigens nog een andere strategische functie behalve energie in de regio. Het grenst namelijk aan Iran. Ik meen dat Rumsfeld vorig jaar het land heeft bezocht.

Arvid
22-05-06, 21:39
Geplaatst door Spoetnik
Ik meen dat Rumsfeld vorig jaar het land heeft bezocht.

Rumsfeld heeft in die regio wel meer handen geschud met dictators. Hij is ook op bezoek geweest bij Turkmenistan, een twilight zone van een dictatuur.