PDA

Bekijk Volledige Versie : Schoolreisje naar Mekka



jochie
20-05-06, 09:47
De Telegraaf, za 20 mei 2006, 09:30
door Arjen ten Cate

UTRECHT - Schoolreisjes naar het bedevaartsoord Mekka in Saoedi-Arabië zijn razend populair onder islamitische basisscholen in Nederland. Het dure tripje voor kinderen van groep acht is een extraatje en geen vervanging van de klassieke reisjes naar bijvoorbeeld de dierentuin.

De Isbo, de overkoepelende organisatie van deze basisscholen, is bezig met een plan om dit peperdure schoolreisje iets goedkoper te maken. Ongeveer dertig procent van de islamitische basisscholen is al met groep acht afgereisd naar het Arabische land. De kinderen blijven een week in Mekka en krijgen daar godsdienstlessen en bezoeken heilige plaatsen. Dat kost al snel enkele honderden euro's per kind. De Isbo geeft basisscholen die voor de eerste keer gaan een kleine subsidie.

====================

Het lijkt me veel beter om dat geld te gebruiken voor extra schoolreisjes die meer met Nederland te maken hebben.... Madurodam, Windmolenparken, de Zaansche Schans... en dan extra lessen over Nederland i.p.v. godsdienstlessen...

Zo schiet het natuurlijk nooit op he, met die inburgering....

Ik vind daarbij dat alle godsdienst aangelegenheden een privezaak zijn en niet thuis horen in het algemeen onderwijs.

amOer
20-05-06, 12:21
Geplaatst door jochie
De Telegraaf, za 20 mei 2006, 09:30
door Arjen ten Cate

UTRECHT - Schoolreisjes naar het bedevaartsoord Mekka in Saoedi-Arabië zijn razend populair onder islamitische basisscholen in Nederland. Het dure tripje voor kinderen van groep acht is een extraatje en geen vervanging van de klassieke reisjes naar bijvoorbeeld de dierentuin.

De Isbo, de overkoepelende organisatie van deze basisscholen, is bezig met een plan om dit peperdure schoolreisje iets goedkoper te maken. Ongeveer dertig procent van de islamitische basisscholen is al met groep acht afgereisd naar het Arabische land. De kinderen blijven een week in Mekka en krijgen daar godsdienstlessen en bezoeken heilige plaatsen. Dat kost al snel enkele honderden euro's per kind. De Isbo geeft basisscholen die voor de eerste keer gaan een kleine subsidie.

====================

Het lijkt me veel beter om dat geld te gebruiken voor extra schoolreisjes die meer met Nederland te maken hebben.... Madurodam, Windmolenparken, de Zaansche Schans... en dan extra lessen over Nederland i.p.v. godsdienstlessen...

Zo schiet het natuurlijk nooit op he, met die inburgering....

Ik vind daarbij dat alle godsdienst aangelegenheden een privezaak zijn en niet thuis horen in het algemeen onderwijs.

als de Nederlanders zelf naar die plekken gaan, dan kan je het van moslims verzoeken.

ik heb 5 jaar op het vwo hier gezeten.. en ALLE excursies, op 2 of 3 na, waren naar het buitenland, zelfs als we naar musea gingen! en hou alsjeblieft op met dat zo schiet het nooit op met inburgering!! for the sake of god !! blijf maar lekker bezig met een zondebok creëren .. komt inderdaad goed uit nu het slecht gaat met de economie en de samenleving!

David
20-05-06, 12:24
Da's toch geweldig voor die kinderen?

Bofko
20-05-06, 12:26
Geplaatst door David
Da's toch geweldig voor die kinderen?

Hét Mekka voor schoolreisjes is natuurlijk Mekka.

David
20-05-06, 12:27
Geplaatst door Bofko
Hét Mekka voor schoolreisjes is natuurlijk Mekka.

Precies.

amOer
20-05-06, 12:29
Geplaatst door Bofko
Hét Mekka voor schoolreisjes is natuurlijk Mekka.

:D

tr_imparator
20-05-06, 12:50
Bij ons op de Middelbare school werden er reizen georganiseerd naar Praag en Rome. Een keer vroeg ik waarom niet naar Canakkale bijv of Trova/Kapadokya,..zeker plekken met veel historische waarde..antwoord was: Nee dat was niet mogelijk, omdat de school anders meer allochtone(turken) zou aantrekken.. :fpotver:

observer
20-05-06, 17:58
Geplaatst door tr_imparator
Bij ons op de Middelbare school werden er reizen georganiseerd naar Praag en Rome. Een keer vroeg ik waarom niet naar Canakkale bijv of Trova/Kapadokya,..zeker plekken met veel historische waarde..antwoord was: Nee dat was niet mogelijk, omdat de school anders meer allochtone(turken) zou aantrekken.. :fpotver: los van de veel grotere afstand, daar gaat iedereen toch zomers heen?

canakkale lijkt me op zijn best voor turken interessant (1 veldslag met de engelsen maakt nog geen vergelijk met rome hoor)

en trova oftewel troje op zich wel grappig (je zou denken dat de turken er niet blij mee zijn dat bijna alles wat in turkije enig historische waarde heeft door de grieken is gebouwd)