PDA

Bekijk Volledige Versie : Nigeriaan kreeg voor valse naam bij asielaanvraag taakstraf



Dwaalspoor
21-05-06, 20:26
Nigeriaan kreeg voor valse naam taakstraf

Van onze verslaggeefsters Laetitia Griffioen, Kim van Keken

AMSTERDAM - Een Nigeriaan heeft in januari 120 uur werkstraf opgelegd gekregen van de politierechter in Breda omdat hij een valse naam en land van herkomst (Sudan) had opgegeven. Hieruit blijkt dat het Openbaar Ministerie (OM) leugens over naam en herkomst vervolgt en de rechter straft.

Volgens zijn advocaat zijn de onwaarheden die de man vertelde vergelijkbaar met die van oud-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali (VVD), ook nu de valse asielaanvraag van Hirsi Ali uit 1992 is verjaard. ‘Zij pleegde tot voor kort elke dag valsheid in geschrifte wanneer zij documenten met haar onechte naam ondertekende’, zegt de advocaat.

Hoogleraar straf- en vreemdelingenrecht Anton van Kalmthout zegt dat Hirsi Ali in theorie kan worden vervolgd. ‘Als je een valse naam blijft gebruiken op officiële documenten is nog steeds sprake van een strafbaar feit.’ Hij benadrukt dat het hem ‘erg sterk’ lijkt dat het OM het oud-Kamerlid daadwerkelijk vervolgt.

Een woordvoerder van het OM zegt ‘niets zinnigs’ over de zaak Hirsi Ali te kunnen zeggen. Ook zegt hij niet te weten of vreemdelingen überhaupt worden vervolgd als zij foute persoonsgegevens aanleveren. Wel is in het vreemdelingenrecht duidelijk dat valse gegevens vaak leiden tot het weigeren van een verblijfsvergunning.

De tot taakstraf veroordeelde Nigeriaan gaf in 1998 valse informatie op tijdens zijn asielaanvraag. Hij trouwde onder een onechte naam met een Nederlandse, scheidde, ging terug en hertrouwde onder zijn echte naam met dezelfde vrouw in Nigeria. Na zestien maanden wachten had hij zijn papieren, waaronder een verblijfvergunning voor een jaar, en kwam naar Nederland.

Na enkele weken verblijf in Nederland kreeg hij een dagvaarding en werd hij veroordeeld tot een taakstraf omdat hij tot 2004 valse gegevens gebruikte. Hij wil anoniem blijven, omdat hij hoopt dat zijn tijdelijke status nog wordt verlengd. Zijn vrouw vreest dat zijn strafblad (valsheid in geschrift) gevolgen heeft voor die verlenging.

De Nigeriaan is niet de enige vreemdeling die is veroordeeld voor valsheid in geschrifte, zeggen asieladvocaten. Een woordvoerster van de Stichting Rechtsbijstand Asiel zegt dat deze zaken vaak worden geseponeerd omdat het vergrijp klein is.


http://www.volkskrant.nl/binnenland/article324033.ece/Nigeriaan_kreeg_voor_valse_naam_taakstraf

mark61
21-05-06, 20:55
Ik vind het compleet onvergelijkbaar: een complete niet bestaande persoonlijkheid verzinnen of ipv vader's vader's naam moeder's vader's naam gebruiken, of wat het ook was. Bovendien niet om 'antecedentenonderzoek' onmogelijk te maken maar om buiten de aanvraag liggende redenen.

Dat hele zogenaamde onderzoek naar juistheid vluchtverhaal is sowieso een farce. En een loterij dus. Maak er dan ook een greencard-loterij van. Wel zo eerlijk.

Dwaalspoor
21-05-06, 21:17
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Het toelatingsbeleid in Nederland is veranderd. Vroeger werd iedereen zomaar binnengelaten en kreeg een paspoort als ware het een biskwietje. De gevolgen *wijst naar wijken in grote steden*.

Tegenwoordig moeten mensen er wat meer moeite voor doen, en begrijp ik dat racistische, homofobe, extremistische, misogyne, antisemitische morons *wijst naar Schaap* wat minder snel worden binnengelaten.

Althans, dat is mijn hoop, dat we iets humaner zijn naar de Nederlanders zelf toe. Dus, Schaap, make me happy. Worden mensen als jij nog geweerd in Nederland, qua vergunning?

Hou aub op met je zielige gedoe.

Dwaalspoor
21-05-06, 21:27
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Maak me blij. Word jij er tzt nog uitgelazerd, of niet?
Waarmee ook jijzelf blij zal zijn, denk ik, want je krijgt een gratis ticket (betaald van mijn belastinggeld) naar dat dorpje waar nooit iemand ruzie maakt.

Nou?

Zoek iemand anders om je trauma/agressie op af te reageren.

mark61
21-05-06, 21:41
Geplaatst door klaaskop
Vluchtlingen moeten toegelaten worden ogv verdragen. Vandaar dat screening van het vluchtverhaal nodig is. Wat er bij aangetoond misbruik van asielwetgeving miet gebeuren is denk ik weer níet vastgelegd.

Verdrag of geen verdrag, ze houden zichzelf voor de gek. Er valt niet veel te screenen.

Ik heb nooit begrepen wat de notie 'NL is (g)een immigratieland' precies betekent.

Dwaalspoor
21-05-06, 21:45
Geplaatst door 151 Nobelprizes
En alweer die projectie, Schaap. Wanneer ga je nou 's in therapie?

Ik vroeg me alleen af wanneer ik met rookmachines en een zwik nichten op de kade van de Rotterdamse haven moest staan om jou uit te zwaaien naar je paradijs. Lief toch?

Je bent zwaar zielig hoe je hier komt binnen huppelen. Get a life anders in plaats van jezelf hier voor mijn voeten te werpen.

super ick
22-05-06, 07:39
Geplaatst door 151 Nobelprizes
En alweer die projectie, Schaap. Wanneer ga je nou 's in therapie?

Ik vroeg me alleen af wanneer ik met rookmachines en een zwik nichten op de kade van de Rotterdamse haven moest staan om jou uit te zwaaien naar je paradijs. Lief toch?

Ja allemaal vrome goede Moslims die zeer serieus met hun geloof omgaan.
Willen toch graag wonen in een land waar sex voor het huwelijk meer regel dan uitzondering is, vrouwen erbij lopen als hoeren, homo's openlijk hand in hand lopen en mogen trouwen, een land vol met beschimpers van de Islam.

Begrijp jij dat nou?

Ik kan maar 1 ding verzinnen. Ze doen net of ze zo vroom zijn maar intussen gaat ordinair geld gewoon boven Mohammed en Allah.

Of kan jij wat anders bedenken?

Dwaalspoor
22-05-06, 08:19
Geplaatst door superdick
Ja allemaal vrome goede Moslims die zeer serieus met hun geloof omgaan.
Willen toch graag wonen in een land waar sex voor het huwelijk meer regel dan uitzondering is, vrouwen erbij lopen als hoeren, homo's openlijk hand in hand lopen en mogen trouwen, een land vol met beschimpers van de Islam.

Begrijp jij dat nou?

Ik kan maar 1 ding verzinnen. Ze doen net of ze zo vroom zijn maar intussen gaat ordinair geld gewoon boven Mohammed en Allah.

Of kan jij wat anders bedenken?

Zit je ook hier te janken?