PDA

Bekijk Volledige Versie : Handtekeningen voor bouw eerste kernfusiereactor



Tomas
21-05-06, 22:25
Handtekeningen voor bouw eerste kernfusiereactor

Uitgegeven: 21 mei 2006 18:23
Laatst gewijzigd: 21 mei 2006 18:29

BRUSSEL - De bouw van de eerste kernfusiereactor ter wereld kan woensdag echt van start gaan. Zeven ministers van Wetenschap komen dan in Brussel bijeen om hun samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

De bouw van de zogeheten ITER-reactor in de Franse plaats Cadarache duurt tien jaar en kost circa 10 miljard euro. De experimentele reactor moet vanaf 2016 minstens twintig jaar energie opleveren. Kernfusie wordt gezien als de goedkopere en schonere opvolger van kernsplitsing, de huidige bron van kerncentrales. Het nieuwe proces is vergelijkbaar met de energiebron van de zon.


Zeven gebieden in de wereld werken samen aan het experiment. Het zijn de Europese Unie, China, Japan, Zuid-Korea, Rusland en de Verenigde Staten. Nederland doet mee via de Europese Unie (EU).

(c) www.nu.nl

Bofko
21-05-06, 23:37
Breaking news zou je zeggen. Want alle energieproblemen in één keer op een schone manier opgelost
Maar ik vermoed dus dat het in eerste instantie het energie-equivalent van een moderne windmolen oplevert.

tukkersterror
21-05-06, 23:46
Geplaatst door Tomas
Handtekeningen voor bouw eerste kernfusiereactor

Uitgegeven: 21 mei 2006 18:23
Laatst gewijzigd: 21 mei 2006 18:29

BRUSSEL - De bouw van de eerste kernfusiereactor ter wereld kan woensdag echt van start gaan. Zeven ministers van Wetenschap komen dan in Brussel bijeen om hun samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

De bouw van de zogeheten ITER-reactor in de Franse plaats Cadarache duurt tien jaar en kost circa 10 miljard euro. De experimentele reactor moet vanaf 2016 minstens twintig jaar energie opleveren. Kernfusie wordt gezien als de goedkopere en schonere opvolger van kernsplitsing, de huidige bron van kerncentrales. Het nieuwe proces is vergelijkbaar met de energiebron van de zon.


Zeven gebieden in de wereld werken samen aan het experiment. Het zijn de Europese Unie, China, Japan, Zuid-Korea, Rusland en de Verenigde Staten. Nederland doet mee via de Europese Unie (EU).

(c) www.nu.nl

Vertel aub niet dat we nog niet weten hoe we deze fusie in de hand moeten houden

Bofko
21-05-06, 23:49
Geplaatst door tukkersterror
Vertel aub niet dat we nog niet weten hoe we deze fusie in de hand moeten houden

Dus jij wacht met angst en beven de eerste operationele dag af ?

~Panthera~
21-05-06, 23:58
Geplaatst door tukkersterror
Vertel aub niet dat we nog niet weten hoe we deze fusie in de hand moeten houden


Nee, natuurlijk niet, zoals gewoonlijk. :blowen:
Experimenteel.

gh.wille
22-05-06, 00:03
Geplaatst door Bofko
Dus jij wacht met angst en beven de eerste operationele dag af ?

Ik zou het graag mee willen maken .

:wink:

Bofko
22-05-06, 00:07
Geplaatst door gh.wille
Ik zou het graag mee willen maken .

:wink:

Dat maakt dan de kans een stuk groter dŕt je het meemaakt :wink:

Iglo
22-05-06, 00:09
Geplaatst door Bofko
Breaking news zou je zeggen. Want alle energieproblemen in één keer op een schone manier opgelost
Maar ik vermoed dus dat het in eerste instantie het energie-equivalent van een moderne windmolen oplevert. Van wat ik begrepen heb, val dat wel mee met goedkoop. Als je ziet hoe ze het proberen, dan is het ook niet vreemd, als het bouwen van zo'n ding wat prijzig wordt :D

Bofko
22-05-06, 00:22
Geplaatst door Iglo
Van wat ik begrepen heb, val dat wel mee met goedkoop. Als je ziet hoe ze het proberen, dan is het ook niet vreemd, als het bouwen van zo'n ding wat prijzig wordt :D

Het kernprobleem is dat ze iets miljoenen graden moeten verhitten.Daar is geen enkel materiaal tegen bestand dus proberen ze dat kernfusie te doen in een magnetisch veld. Het maken van zo´n krachtig magnetisch veld kost weer een gigantische hoeveelheid energie.

tukkersterror
22-05-06, 07:44
Nee ik ben er niet bang voor alleen nieuwsgierig hoe ze bepaalde problemen hebben opgelost, ze waren heel erg ver in deze materie maar ze hadden ook problemen.
Eentje ervan was hoe te stoppen in een nood situatie.
Bofko beschreeft het al, kernfusie in een magnetiesveld, in Utrecht staat een magnetisch technisch labatorium, die we alleen in de avond en s'nachts mochten gebruiken omdat het gigantisch veel stroom wegtrok.

Maar gevaar zal het niet opleveren want dan hadden we het wel in Iran gebouwd en niet in Europa.

Zit alleen nog te wachten op bericht van Iran dat zij deze fusie al jaren uitvoeren.

gh.wille
22-05-06, 16:29
Geplaatst door Bofko
Dat maakt dan de kans een stuk groter dŕt je het meemaakt :wink:

O zit dat zo , nou dan mag het van mij ook 2026 worden ,ik kijk niet op ,n jaartje.
:)

Tomas
22-05-06, 20:20
Geplaatst door Bofko
Breaking news zou je zeggen. Want alle energieproblemen in één keer op een schone manier opgelost
Maar ik vermoed dus dat het in eerste instantie het energie-equivalent van een moderne windmolen oplevert.

Wedden dat het veel meer energie gaat kosten dan ooit zal opbrengen? Misschien dat ze administratief wat "winst" kunnen maken. Dat kan altijd, want de/een overheid is op het terrein van techniek wel heel erg makkelijk te bedonderen. Zie maar toyota die subsidie wist te vangen voor een extra verspillende prius.

tukkersterror
22-05-06, 21:56
Kreeg van mijn neef ff een link voor mensen die info willen hebben over deze veilige vorm van kernfussie.

Homepage Inter (http://www.iter.org/)


ITER is a joint international research and development project that aims to demonstrate the scientific and technical feasibility of fusion power. The partners in the project - the ITER Parties - are the European Union (represented by EURATOM), Japan, the People´s Republic of China, India, the Republic of Korea, the Russian Federation and the USA. ITER will be constructed in Europe, at Cadarache in the South of France.


The ITER device
What is fusion?

Fusion is the energy source of the sun and the stars. On earth, fusion research is aimed at demonstrating that this energy source can be used to produce electricity in a safe and environmentally benign way, with abundant fuel resources, to meet the needs of a growing world population.

http://www.iter.org/a/pictures_html/ITER.jpg

Seif
22-05-06, 23:04
Nuclear fusion plasma problem tackled

Nuclear fusion could become a more viable energy solution with the discovery of way to prevent super-hot gases from causing damage within reactors.

The potential solution, tested at an experimental reactor in San Diego, US, could make the next generation of fusion reactors more efficient, saving hundreds of millions of euros a year. It could be incorporated into the latest prototype fusion station – the International Tokamak Experimental Reactor (ITER) – which is to be built in Cadarache, France, from 2008 at cost of €10 billion.

Fusion reactors generate power by heating hydrogen plasma to 100 million degrees Celsius. This causes hydrogen isotopes to fuse together and release energy. But the blistering plasma has to be contained within a vessel using a donut-shaped magnetic field, created using several powerful superconducting magnets.

Over time, the reactor's plasma-containing vessel will inevitably be damaged by instabilities known as "edge-localised modes" (ELMs) that occur when hot plasma bursts out of the magnetic field. Unless these ELMs can be controlled, expensive components need to be replaced regularly.

Small currents

Researchers at General Atomics, a company based in San Diego, California, US, discovered a simple way to prevent ELMs from occurring. By using a separate magnetic coil to induce small perturbations in the reactor's main magnetic field, they found they could bleed off enough of the plasma particles to prevent the ELMs from bursting out. The solution was tested at an experimental reactor based in San Diego called the DIII-D National Fusion Facility.

"We were very pleased to find out that we can actually use fairly small currents in these coils to completely prevent ELMs," says Todd Evans, a plasma physicist with the company. "We can eliminate them completely."

Evans says uncontrolled ELMs could be expected to damage a part of the ITER reactor called the diverter, which collects and removes helium (a by-product of the fusion reaction). This would have to be replaced every six months to a year, he says, at a potential cost of hundreds of millions of Euros.

Calculated results

Curiously, however, Evans notes that the theory behind the effect does not precisely match the results. According to their calculations, the perturbations should have released both particles and heat from the plasma. Instead, the heat was not bled off with the plasma but remained mostly contained within the magnetic field.

"I think it's a very interesting solution to a very important problem," says William Dorlund, a plasma physicist at the University of Maryland in College Park, US. But he warns it will be difficult to apply the solution to functional reactors until the theory behind the technique is well understood.

Any changes to the ITER must go before an advisory group, notes Bill Spears, a spokesman for the project in Garching, Germany. He adds that there is no consensus on the amount of damage ELMs will cause. Currently, the plan is to only replace the reactor's diverter every two-to-three years, he says.

Journal reference: Nature Physics (DOI: 10:1038/nphys312)

Bron: New Scientist Tech (http://www.newscientisttech.com/article/dn9202-nuclear-fusion-plasma-problem-tackled.html)

Bofko
23-05-06, 00:35
Geplaatst door Dorinthe
Het is niet eens de eerste kernfusiereactor. Met de bouw van de eerste kernfusiereactor is in 1972 begonnen in het Duitse Kalkar aan de Rijn. Der "Schnelle Brüter". Deze heeft 3.5 miljard Euro gekost, maar is nooit in gebruik genomen. Hij is compleet afgebouwd en bedrijfsklaar. Het is nu een pretpark van Henry van der Most. Die heeft er 2.5 miljoen Euro voor betaald. Geweldig, die kapitaal vernietiging. Zelfs in Nederland moesten gezinnen er aan mee betalen.

De kernenergielobby is weer op oorlogspad, en nog steeds is er geen oplossing voor het kernafval. Een Kernfusiereactor produceert Plutonium, wat voor kernwapens kan worden gebruikt.

http://de.wikipedia.org/wiki/Brutreaktor_(Kalkar)
http://www.schneller-brueter.de/index2.htm

Dorinthe.

Correctie Dorinthe. Kernsplitsing en kernfusie zijn 2 totaal verschillende zaken.
Kern(splitsing)centrales bestaan al lang en hebben als afvalstof radioactiviteit. De problemen zijn bekend.
Kernfusie heeft als afvalstof water ! En is daarmee een schone energiebron. Kernfusie is een proces wat ook op de zon plaatsvindt en waarvan theoretisch bekend is hoe het werkt. Door de miljoenen graden die er erbij nodig zijn is het nog een probleem om het hier op aarde praktisch toe te passen.

Bofko
23-05-06, 00:55
Geplaatst door Dorinthe
"Der Schnelle Brüter" was een kernfusiereactor en ik weet best het verschil tussen kernfusie en kernsplitsing. Je stelt kernfusie wel erg simpel voor, ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar kernfusie produceert kernbrandstof, plutonium-239.

Nogmaals: http://www.schneller-brueter.de/sites/was_ist_snr.htm

Dorinthe.

Bij kernfusie is waterstof betrokken en geen uranium of plutonium.
Kijk maar eens hier dan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfusie

Tomas
23-05-06, 07:37
Vrouwen en techniek.

Tomas
23-05-06, 21:43
Geplaatst door Dorinthe
Mannen en lezen.

Kan jij dan voor ons dislectische mannen onderstrepen waar in al jouw gekopieerde teksten het woord "kernfusie" oder "fusion" staat/steht? Dus niet in je eigen teksten aub.

tukkersterror
23-05-06, 22:08
Geplaatst door Dorinthe
"Der Schnelle Brüter" was een kernfusiereactor en ik weet best het verschil tussen kernfusie en kernsplitsing. Je stelt kernfusie wel erg simpel voor, ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar kernfusie produceert kernbrandstof, plutonium-239.

Nogmaals: http://www.schneller-brueter.de/sites/was_ist_snr.htm

Dorinthe.

Dorinthe, je haalt twee zaken door elkaar, kernfusie reactor die jij bedoeld zijn denk ik de kweekreactoren om plutonium 236 te verrijken naar 239 zodat die gebruikt kunnen worden in een kerncentrale.

Deze vorm van kernfusie worden moluculen van twee gassen gedwongen om te fusseren tot heliumgas, dit gaat met zeer grote hitte die water omzetten in stoom die weer turbines aandrijven die stroom leveren.

Klik op de link in mijn vorig stukje van mij op deze topic en je kunt er alles over lezen.

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, het is namelijk nog maar 1X gelukt om een kernfusie te laten ontstaan maar leverde wel 35Mw op, indien dit lukt is de wereld gered van de ondergang en kunnen we leven met een ernergie die schoon is en "ongevaarlijk".