PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenen bedreigen columnist op Flakkee



Alim
22-05-06, 07:40
van onze redactie binnenland
GOEDEREEDE - Een groep christenen op Goeree-Overflakkee die zichzelf 'de Waarheidszeggers' noemt, heeft de columnist van de regionale krant Regio Venster dreigbrieven gestuurd. Hij mag van de uitgever geen columns meer schrijven.
De columnist, die het pseudoniem Abel den Denker gebruikte, heeft onder meer de conflicten bij de totstandkoming van de Protestanse Kerk in Nederland op de hak genomen.

De redactie kreeg naar aanleiding van de column dreigbrieven, ondertekend met 'De Waarheidszeggers'. Hoofdredacteur Maria Evers van Regio Venster deed vorige week aangifte bij de politie in Middelharnis. ,,De briefschrijvers schreven bijvoorbeeld: 'wij hebben vele broeders en zusters die uw gangen nagaan' en: 'u en uw kinderen zullen dezelfde pijn voelen die Abel ons heeft bezorgd'.''

Ook werden bezorgers van Regio Venster uitgescholden. De uitgever van het weekblad schrapte de column vier weken geleden, toen adverteerders dreigden af te haken. ,,Columnist Abel den Denker wordt verweten dat hij christenen pijn heeft gedaan en beledigd'', zegt hoofdredacteur Maria Evers. Dat verwijt vindt ze niet terecht. ,,Het is een satirische column. Ik heb een aantal mensen gevraagd wat ze ervan vinden en niemand ervaart het als over de schreef. De één lacht erom en de ander vindt het beledigend.''

Baliemedewerker
Tijdens de aangifte op het politiebureau voegde een baliemedewerker Evers toe: ,,Als ik weet wie deze columnist is, dan kill ik hem.'' Evers, die de man al jaren kende, was geschokt. ,,Hij zei dat vanuit zijn geloof. De politie neemt de zaak gelukkig hoog op.''

Er is een disciplinaire maatregel tegen de man genomen. Evers: ,,De hoofdinspecteur is bij me thuis geweest om excuus aan te bieden.''

Politiewoordvoerder Ger de Jong bevestigt dat. ,,Hier zijn we snel over uitgepraat. De baliemedewerker had dat nooit mogen zeggen. Het is onaanvaardbaar.'' Wat de disciplinaire maatregel concreet inhoudt, kan De Jong nog niet zeggen. De politie heeft een onderzoek ingesteld naar de herkomst van de brieven.

'Die herstelden'
Evers neemt op dat punt aanvankelijk nog enige voorzichtigheid in acht: ,,Ik weet niet of het wel een groep is. Misschien is het ook wel één doorgeslagen iemand.'' Maar even later zegt ze: ,,Het zijn die herstelden. Het zijn die hele zware mensen.'' Ze wijt het aan de spanningen tussen hersteld-hervormden en PKN'ers, die op het eiland tot voor de rechtbank uitvechten wie er recht heeft op de kanselbijbel.

De hoofdredacteur van Regio Venster heeft zelf wel eens een stukje geschreven met de grappig bedoelde kop: 'meer rommelmarkten op Goeree', waarin ze vaststelde dat het goed voor het rommelmarktleven was dat elke gemeenschap nu zijn eigen bazar houdt. ,,Ik ben zelf katholiek opgevoed.''

Evers zegt met nadruk dat niet de hoofdredactie, maar de uitgever besloten heeft de column van 'Abel den Denker' uit de lucht te halen. ,,De uitgever heeft dat beslist omdat abonnees dreigden op te zeggen en adverteerders dreigden af te haken.'' Zelf vindt ze niet dat de krant iets te verwijten valt en had ze de column liever gehouden.


Bron: ND.nl