PDA

Bekijk Volledige Versie : Verklaring Haci Karacaer



MO_NL
23-05-06, 11:19
Verklaring Haci Karacaer

http://www.katholieknederland.nl/imglib/kn_574072_karacaer.jpg

Het verhaal is al vaker verteld. Hoe ik, als nationalistisch geïndoctrineerde Turk, naar Nederland kwam. Hoe ik daar mijn Koerdische wortels leerde kennen. En hoe ik mocht ruiken aan de vrijheid van dit land.

In Nederland heb ik leren beseffen dat een democratie de perfecte omgeving is, om in de praktijk te brengen wat mijn moeder mij bijgebracht heeft: wie zegt Allah te respecteren, zonder zijn medemens te respecteren, is een leugenaar. De grootheid van Zijn Schepping te herkennen in mijn medemens en in mijn dagelijks leven: dat is mij meer waard dan welke superioriteitsaanspraken van een geloofsstroming, de mijne incluis, ook.

Afkomstig van het platteland van Centraal-Anatolie, had ik me in Nederland voorgenomen om zo snel mogelijk te integreren en een maatschappelijke carrière op te bouwen. Dat ging via schoonmaakwerk, veel taallessen en de opbouw van netwerken. Later kwamen de banen waar ik mijn talenten in kwijt kon.

Halverwege de negentiger jaren van de vorige eeuw. Ik zie mezelf nog zitten in dat Volkswagenbusje. ‘Geef de integratie ruimte.’ En: ‘Buurtbewoners? Wij zijn buurtbewoners’. De man die de leuzen door de luidspreker riep was ik. ‘Tekbirrrr?’. Daarop hoorde je enkele duizenden mannen en vrouwen roepen: ‘Allah-u Akbar’, ‘Allah is groot’. Dat waren de dagen van ongelooflijke saamhorigheid. Iedereen had maar een doel: onze plannen realiseren op het Riva-terrein in Amsterdam. Het ging om een oude Opelgarage, waarin Milli Görüs de AyaSofya moskee had gesticht en waarover tien jaar lang gestreden is tussen een aanvankelijk ongeëmancipeerde in zichzelf gekeerde Turkse gastarbeidersclub en een sterk afhoudende overheid.

Op dit terrein staat over een paar jaar het complex van de Westermoskee. De moslimorganisatie die de moskee aan het bouwen is, weet zich onderdeel van de hoofdstroom van de Nederlandse samenleving. Met dezelfde overheid waarmee toen strijd gevoerd werd, is er nu een reeks van samenwerkingsverbanden opgezet. Allemaal bedoeld om emancipatie en participatie te bevorderen en om de sociale cohesie in de buurt te versterken.

In de context van het conflict rond het Riva-terrein kwam ik bij Milli Görüs terecht. Men vroeg me om hen bij te staan in de strijd. Ik ben een gelovige moslim. Maar ik had intussen elke vorm van nationalisme van me afgeschud. Ik kon het niet uitstaan als Turken zich opsloten in een eng soort nationalisme, terwijl ze het bestaan van Koerden ontkenden. Of nog erger.

In dit opzicht was Milli Görüs voor mij een warm bad. Daar telden het geloof en de zorg voor elkaar, maar niet de afkomst. Ik heb de vraag om ze te helpen dus positief beantwoord. Zo ben ik min of meer toevallig de woordvoerder geworden van Milli Görüs in Amsterdam-West. Met de steun van het bestuur, uiteraard.

In die dagen was er geen ruimte voor meningverschillen. We wilden onze moskee op het Riva-terrein behouden, that was it. Het conflict met het Stadsdeel De Baarsjes, dat van mening was dat het bestemmingsplan voor het terrein geen vestiging van een moskee toestond, escaleerde. Zozeer zelfs dat de stadsdeelvoorzitter en de politiecommandant tegenover elkaar kwamen te staan, omdat de laatste weigerde een ontruiming van het terrein tijdens de ramadan uit te voeren.

Maar tegelijk gebeurde er nog iets anders. Tijdens een grote demonstratie van de Milli Görüs-aanhang in de binnenstad van Amsterdam, met een gemeenschappelijk gebed op het Beursplein, had de toenmalige stadsdeelvoorzitter Freek Salm de moed om de demonstranten toe te spreken. Dat was voor ons ongehoord! In Turkije zou een dergelijke demonstratie door de oproerpolitie uit elkaar zijn gedreven. Maar in Nederland mochten we -onder toeziend oog van het stadsbestuur- niet alleen demonstreren, maar ook nog eens in de openbare ruimte bidden.

Bij velen van ons is er toen een knop omgegaan. De vrijheid van geloof, zagen we, is bij een seculiere democratie in betere handen dan in welk islamitisch land ter wereld ook. Als je naar de inhoud van de rechtsstaat kijkt, met zijn gezondheidszorg, vrijheid van onderwijs, vrijheid van meningsuiting en van godsdienst en met zijn sociale voorzieningen, dan is Nederland in feite een islamitischer land dan het Turkije waarin veel van onze leden geboren werden.

De kern van de grote veranderingen die Milli Görüs ondergaan heeft, ligt in deze dagen. We hadden een conflict, maar los daarvan vonden we de weg naar samenwerkingsverbanden met de overheid om de emancipatie van onze leden, vooral de vrouwen, te bevorderen. En dat was goed zo. Juist omdat we zoveel deden, en zoveel aandacht van de media kregen, bleken we op eens ook in heel veel adresboekjes te staan. We zijn niet naast onze schoenen gaan lopen. We hebben altijd geweigerd namens dé Turken of dé moslims te spreken. We zijn een vereniging gebleven, die enkel namens haar leden spreekt. Soms sprak dat aan. Zoveel dat ik ‘het’ gezicht van Milli Görüs werd.

Milli Görüs is ontstaan als een alternatieve gastarbeidersbeweging. De leden zijn hoofdzakelijk afkomstig van het Turkse platteland, of van families die van dat platteland naar de buitenwijken van de grote steden in Turkije zijn getrokken. Ze voelen zich nauwelijks aangesproken door de Turkse staatsislam, en al helemaal niet door nationalistische organisaties die al dan niet onder dwang hun Turkse nationaliteit wensen te onderstrepen.

In Turkije zelf was er inmiddels een parallelle islam ontstaan, die naast het opzetten van moskeeën vooral zorgde voor maatschappelijk werk, en die daadwerkelijk in staat bleek corruptie aan te pakken. In Turkije resulteerde dat in de Welvaartspartij van Necmettin Erbakan, die voor de in het buitenland levende Turken verwante organisaties opzette. Dat werd Milli Görüs, tegelijkertijd een sociale en een religieuze beweging. Het Europese centrum kwam in Keulen. Vandaar uit werden in andere Europese landen filialen gesticht. Zo ook in Nederland.

Daarna gebeurde er iets wat in die tijd niemand kon voorzien. De leden van Milli Görüs in Nederland, en vooral die in Amsterdam, hadden er na verloop van tijd geen zin meer om vermalen te worden tussen twee culturen. Ze waren best trots op hun Turkse achtergrond. Maar ze ademden met evenveel trots elke dag de vrijheid in van de Nederlandse democratie. Ze besloten hun een eigen weg te gaan. En dat, vanzelfsprekend, niet tot vreugde van iedereen.

De kern van het huidige conflict binnen Milli Görüs is dat Amsterdam definitief besloten heeft om tot de hoofdstroom van de Nederlandse samenleving te willen horen, met alle confrontaties en uitdagingen van dien. Anderen kiezen ervoor om zich onzichtbaar te koesteren in de warmte van hun eigen vertrouwde omgeving. Zonder dat ze daarmee overigens welke wet dan ook overtreden.

Hier komt nog bij dat de beweging waar Milli Görüs oorspronkelijk uit voortkomt, zelf verdeeld wordt door een generatieconflict met wortels in Turkije. Grofweg gezegd: tussen de Turkse koers van oprichter Erbakan, die als mens nog steeds gerespecteerd wordt, aan de ene kant en de Europese koers van de huidige, eveneens zeer gerespecteerde Turkse premier Recep Tayyib Erdogan aan de andere. De waterscheiding in Nederland ligt echter niet bij deze beide stromingen, maar tussen mensen die Turkije als hun kompas blijven zien en mensen die hun eigen toekomst in Nederland willen bepalen.

Dit conflict brengt velen in verwarring. Het ingrijpen van ‘Keulen’ wordt door de één niet als een coup ervaren of een ruk naar rechts, terwijl de andere er het eind in ziet van een zinderende omgang met de rest van de Nederlandse samenleving.

Het beleid van Milli Görüs Nederland kende tot vorige week geen retoriek over integratie en participatie, maar concrete gedragingen. Ik ben een progressieve moslim, een vurig pleitbezorger van een progressieve islam. Vanuit mijn geloof ben ik een warm voorstander van de scheiding van kerk en staat, van democratie, van mensenrechten, van de rechtsstaat. Ik geloof niet dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Ik vind dat moslims wanneer ze dat willen uit de islam kunnen stappen zonder consequenties.

Onder mijn leiding hielden Milli Görüs-imams iedere maand een brainstormsessie. De laatste keer ging die over geloofsafval. In sommige islamitische landen staat daarop de doodstraf. Aan het einde van die sessie zijn ongeveer vijftien imams van Milli Gorus het erover eens geworden dat geloofsafval in de islam wel is toegestaan.

Ik vond dat een doorbraak. Helaas heb ik die, door het gedoe met onze Duitse broeders, nog niet naar de buiten toe kunnen uitdragen. Nu ben ik benieuwd of de nieuwe voorzitter dit standpunt openlijk durft te verdedigen en zelf naar buiten te communiceren. En ook, of hij de plannen voortzet die we hadden om, in samenwerking met de Liberale Joodse Gemeente in Amsterdam, een gezamenlijke reis te organiseren van een groep joden en Turken via Istanbul naar Israël. Steunt het nieuwe ebstuur ons plan voor een koor, bestaande uit Turkse en joodse jongeren? En ziet het een rol voor zichzelf in de clash tussen moslimjongeren en homo’s?

Wat we de afgelopen weken hebben meegemaakt, kan zich elders in Europa ook voordoen. Het aan banden leggen van autonome Milli Gorus afdelingen waardoor verbondenheid met de lokale democratische gemeenschappen op tocht kan komen te staan.

Het nieuwe bestuur moet de samenleving uitleggen waar het conflict over gaat. Het is niet erg geloofwaardig als Milli Görüs Duitsland het oude bestuur weg heeft gestuurd omdat er geen draagvlak zou zijn voor mijn beleid, terwijl het nieuwe bestuur blijft herhalen dat ze mijn beleid voort willen zetten. Anders is het: Keulen locuta, causa finita

Mijn afscheid als directeur van Milli Görüs is een persoonlijke keuze geweest. Ik wil terug naar mijn bronnen en vooruit naar nieuwe horizonten.

Haci Karacaer was tot 1 mei directeur van Milli Görüs Noord-Nederland

Bron: Volkskrant

Dwaalspoor
23-05-06, 11:25
Ik heb altijd een hekel aan Hali Karacaer gehad omdat hij als gluiperige figuur bij tijd en wijle Marokkanen de grond in te trapte om zo zijn organisatie ophoog te lullen bij de autochtone bestuurders.

Ook komt zijn klaagzang met medeling dat hij zelf terugtreedt als directeur niet geloofwaardig over.

mark61
23-05-06, 11:32
Erbakan is een fascist en waarom een zogezegd niet-nationalistische organisatie Nationale Visie (dit even zodat nu eindelijk iedereen weet wat het betekent) moet heten moet iemand me nog even uitleggen. Ik vind Nationale Visie sowieso een onbegrijpelijke naam voor een religieuze organisatie.

~Panthera~
23-05-06, 11:47
Turken en Marokkanen hebben al jaren een soort hekel aan elkaar.
Waarom is mij een raadsel.

Anyone ?

Bofko
23-05-06, 11:52
Geplaatst door ~Panthera~
Turken en Marokkanen hebben al jaren een soort hekel aan elkaar.
Waarom is mij een raadsel.

Anyone ?

Wie heeft de dominante cultuur in Allochtonië ?

tr_imparator
23-05-06, 11:56
Geplaatst door MO_NL
[B]Verklaring Haci Karacaer


Maar ik had intussen elke vorm van nationalisme van me afgeschud. Ik kon het niet uitstaan als Turken zich opsloten in een eng soort nationalisme, terwijl ze het bestaan van Koerden ontkenden. Of nog erger.


Extreem rechtse Turken, worden in NL extreem links. Puur uit eigen belang. De nationalisten waar hij over spreekt zijn maar een handje vol mensen die tegenwoordig overal over demonstreren. Dit is een domme generalisatie die hij over alle Turken heen projecteert. In feite is het zijn 'vroegere ik' waar hij geen vrede mee kan hebben.




In Turkije zou een dergelijke demonstratie door de oproerpolitie uit elkaar zijn gedreven. Maar in Nederland mochten we -onder toeziend oog van het stadsbestuur- niet alleen demonstreren, maar ook nog eens in de openbare ruimte bidden.

Je mocht op straat bidden?




Bij velen van ons is er toen een knop omgegaan. De vrijheid van geloof, zagen we, is bij een seculiere democratie in betere handen dan in welk islamitisch land ter wereld ook. Als je naar de inhoud van de rechtsstaat kijkt, met zijn gezondheidszorg, vrijheid van onderwijs, vrijheid van meningsuiting en van godsdienst en met zijn sociale voorzieningen, dan is Nederland in feite een islamitischer land dan het Turkije waarin veel van onze leden geboren werden.


Er zijn natuurlijk meerdere factoren die er spelen, dit wel een erg simpilistische verklaring.



Ze voelen zich nauwelijks aangesproken door de Turkse staatsislam, en al helemaal niet door nationalistische organisaties die al dan niet onder dwang hun Turkse nationaliteit wensen te onderstrepen.


Nee, zij voelen zich alleen aagesproken door de Turkse maffia. De Aya Sofya moskee of wel de westerkerk is een goede dekmantel om te dealen.

:rolleyes:


In Turkije zelf was er inmiddels een parallelle islam ontstaan, die naast het opzetten van moskeeën vooral zorgde voor maatschappelijk werk, en die daadwerkelijk in staat bleek corruptie aan te pakken. In Turkije resulteerde dat in de Welvaartspartij van Necmettin Erbakan, die voor de in het buitenland levende Turken verwante organisaties opzette. Dat werd Milli Görüs, tegelijkertijd een sociale en een religieuze beweging. Het Europese centrum kwam in Keulen. Vandaar uit werden in andere Europese landen filialen gesticht. Zo ook in Nederland.

Dit is onzin. De meeste moskeeen zijn in de tijd van Ataturk gebouwd in Turkije. Erbakan was een corrupte leider, die mbv het geloof, de bevolking heeft misleid. In de Turkse media is er veel aandacht besteed aan deze corrupte man. Dat die dit durft aan te halen.



Grofweg gezegd: tussen de Turkse koers van oprichter Erbakan, die als mens nog steeds gerespecteerd wordt

:lol:




Vanuit mijn geloof ben ik een warm voorstander van de scheiding van kerk en staat, van democratie, van mensenrechten, van de rechtsstaat. Ik geloof niet dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Ik vind dat moslims wanneer ze dat willen uit de islam kunnen stappen zonder consequenties.

Inspelen op de gevoelens van vooroordelen. Waarom neemt ie geen sterke stelling ipv zulke wankelende teksten. Vreemd. Wat wilt ie eigenlijk? een schoon voetje halen? Laten zien dat hij toch een goede man was? De nieuwe bestuur zwart maken? Ze hebben hem niet meer nodig, nu zit ie te janken.




Wat we de afgelopen weken hebben meegemaakt, kan zich elders in Europa ook voordoen. Het aan banden leggen van autonome Milli Gorus afdelingen waardoor verbondenheid met de lokale democratische gemeenschappen op tocht kan komen te staan.

Wat een slap verhaal.

~Panthera~
23-05-06, 11:58
Geplaatst door Bofko
Wie heeft de dominante cultuur in Allochtonië ?


Ehh.....dunno Pop. ;)

tr_imparator
23-05-06, 12:01
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik heb altijd een hekel aan Hali Karacaer gehad omdat hij als gluiperige figuur bij tijd en wijle Marokkanen de grond in te trapte om zo zijn organisatie ophoog te lullen bij de autochtone bestuurders.


Niet alleen Marokkanen, alle andere moslims. Die gast komt alleen vooruit door zich af te zetten op andere moslims. Hij is zgnd. een betere versie.

Jungel_lady
23-05-06, 12:02
Geplaatst door ~Panthera~
Turken en Marokkanen hebben al jaren een soort hekel aan elkaar.
Waarom is mij een raadsel.

Anyone ?
Ik ben een Marokkaan, maar heb zeker geen hekel aan Turken..
integendeel...

mark61
23-05-06, 12:02
Geplaatst door ~Panthera~
Turken en Marokkanen hebben al jaren een soort hekel aan elkaar.
Waarom is mij een raadsel.

Anyone ?

Turken doen :ego: 'Wij vroeger Osmaanse rijk, eeuwenlang over jullie vieze Arabieren geregeerd'

Marokkanen: '???' > :fuckit2:

Maar je moet het niet veralgemeniseren. Tis meer onbekendheid.

De kloof tussen de diverse gemeenschappen in NL is mijlen dieper dan tussen die gem. en NL.

Bofko
23-05-06, 12:03
Geplaatst door ~Panthera~
Ehh.....dunno Pop. ;)

Het was ook maar een opgeworpen balletje.

~Panthera~
23-05-06, 12:03
Geplaatst door mark61
Turken doen :ego: 'Wij vroeger Osmaanse rijk, eeuwenlang over jullie vieze Arabieren geregeerd'

Marokkanen: '???' > :fuckit2:


:schok: :haha:

~Panthera~
23-05-06, 12:04
Geplaatst door Jungel_lady
Ik ben een Marokkaan, maar heb zeker geen hekel aan Turken..
integendeel...


Vertel !! ;)

Bofko
23-05-06, 12:05
Geplaatst door mark61
Turken doen :ego: 'Wij vroeger Osmaanse rijk, eeuwenlang over jullie vieze Arabieren geregeerd'

Marokkanen: '???' > :fuckit2:

Ahah.... de in elke geleding en overal voorkomende beschavingsstrijd. Boeren vs burgers.

tr_imparator
23-05-06, 12:05
Geplaatst door ~Panthera~
Turken en Marokkanen hebben al jaren een soort hekel aan elkaar.
Waarom is mij een raadsel.

Anyone ?


Turken hebben een hekel aan iedereen. Het zijn allemaal verraders. :rambo:

mark61
23-05-06, 12:06
Geplaatst door Bofko
Wie heeft de dominante cultuur in Allochtonië ?


Iran > SurHind > Turken > Bosnië > Maroc > zwart volk

Maar sji'ieten en ahmadi's tellen eigenlijk niet mee. Lastig. Eigen gewichtsklasse, zak maar zeggen.

~Panthera~
23-05-06, 12:06
Geplaatst door tr_imparator
Turken hebben een hekel aan iedereen. Het zijn allemaal verraders. :rambo:



Jij weet vast MEER. :stout:

:D

sienia
23-05-06, 12:06
Geplaatst door mark61
Turken doen :ego: 'Wij vroeger Osmaanse rijk, eeuwenlang over jullie vieze Arabieren geregeerd'

Marokkanen: '???' > :fuckit2:

Iraanse mensen kijken op Turken neer.
Vooral, naar wat ik begrepen heb, dat ze afstand hebben gedaan van bijvoorbeeld het Arabische schrift, dus eigenlijk een stuk identiteit hebben opgegeven.

Merk hier dat Turken erg te lijden hebben van sociale controle, ze lopen strak in het gelid, wat het moskee bestuur wil, dat gebeurt. Eng gewoon.

mark61
23-05-06, 12:07
Geplaatst door tr_imparator
Hij is zgnd. een betere versie.

Tis net een Turk. Das sowieso een betere versie van de menselijke soort.

mark61
23-05-06, 12:10
Geplaatst door sienia
Iraanse mensen kijken op Turken neer.
Vooral, naar wat ik begrepen heb, dat ze afstand hebben gedaan van bijvoorbeeld het Arabische schrift, dus eigenlijk een stuk identiteit hebben opgegeven.

Merk hier dat Turken erg te lijden hebben van sociale controle, ze lopen strak in het gelid, wat het moskee bestuur wil, dat gebeurt. Eng gewoon.

Iraniyan kijken op iedereen neer, want dat is sowieso een Herrenkultur. Toen de Irani's al aan het bier zaten liepen de Turken nog in berenvellen rond. :hihi:

Het Arabische schrift is voor het Farsi zo mogelijk nog beroerder geschikt dan voor het Turks.

U bedoelt, andere gemeenschappen hebben geen sociale controle? Iedereen doet lekker waar hij zin in heeft en heeft *ontlasting* aan buuman/buuf?

Na, Marokkanen zijn ongedisciplineerd ja, dat wel. :hihi:

sienia
23-05-06, 12:13
Geplaatst door mark61
Iraniyan kijken op iedereen neer, want dat is sowieso een Herrenkultur. Toen de Irani's al aan het bier zaten liepen de Turken nog in berenvellen rond. :hihi:

Het Arabische schrift is voor het Farsi zo mogelijk nog beroerder geschikt dan voor het Turks.

U bedoelt, andere gemeenschappen hebben geen sociale controle? Iedereen doet lekker waar hij zin in heeft en heeft *ontlasting* aan buuman/buuf?

Na, Marokkanen zijn ongedisciplineerd ja, dat wel. :hihi:

Nee dat bedoel ik niet, bij hun is het nog extremer dan bij de rest. :moe:

Wrijf dat laatste er nog weer even in.

tr_imparator
23-05-06, 12:16
Geplaatst door ~Panthera~
Jij weet vast MEER. :stout:

:D


Meer hoef je niet te weten. :stout:

mark61
23-05-06, 12:16
Geplaatst door sienia
Wrijf dat laatste er nog weer even in.


:hihi: ik vind dat juist wel een positieve eigenschap. Scheelt een hoop doden. :vreemd:

Bofko
23-05-06, 12:18
Geplaatst door mark61
Iran > SurHind > Turken > Bosnië > Maroc > zwart volk

Maar sji'ieten en ahmadi's tellen eigenlijk niet mee. Lastig. Eigen gewichtsklasse, zak maar zeggen.

Net als de chinezen denk ik.

Jungel_lady
23-05-06, 12:19
Geplaatst door ~Panthera~
Vertel !! ;)

......uuhhuh...tja....ze hebben zulke leuke/mooie vrouwen..... :Iluvu:

tr_imparator
23-05-06, 12:21
Geplaatst door sienia

Merk hier dat Turken erg te lijden hebben van sociale controle


Dat is wel een beetje waar en het werkt heel goed, in alle opzichten...enorme druk wordt er op je uitgeoefend,... :moe:


'MEN' is zo belangrijk..

~Panthera~
23-05-06, 12:23
Geplaatst door tr_imparator
Meer hoef je niet te weten. :stout:


Kijk, DAT bedoel ik nou. :stout:

:D

~Panthera~
23-05-06, 12:25
Geplaatst door Jungel_lady
......uuhhuh...tja....ze hebben zulke leuke/mooie vrouwen..... :Iluvu:


:fplet: FOEI ! :hihi:

IbnRushd
23-05-06, 12:25
Geplaatst door mark61
Turken doen :ego: 'Wij vroeger Osmaanse rijk, eeuwenlang over jullie vieze Arabieren geregeerd'

Marokkanen: '???' > :fuckit2:

Maar je moet het niet veralgemeniseren. Tis meer onbekendheid.

De kloof tussen de diverse gemeenschappen in NL is mijlen dieper dan tussen die gem. en NL.

Alleen heeft het Ottomaanse Rijk nooit Marokko bezet en/of geregeerd. Of niet?

Wide-O
23-05-06, 12:26
Geplaatst door tr_imparator
Dat is wel een beetje waar en het werkt heel goed, in alle opzichten...enorme druk wordt er op je uitgeoefend,... :moe:


'MEN' is zo belangrijk..

Niet anders dus dan in vele wijken, dorpen en verkavelingen in Vlaanderen dus...

tr_imparator
23-05-06, 12:32
Geplaatst door Wide-O
Niet anders dus dan in vele wijken, dorpen en verkavelingen in Vlaanderen dus...



dus dus.. maar ik kan er goed mee omgaan, want je kan natuurlijk dezelfde controle ook gebruiken tegen...je ouders bijv. :stout:

~Panthera~
23-05-06, 12:33
Geplaatst door tr_imparator
dus dus.. maar ik kan er goed mee omgaan, want je kan natuurlijk dezelfde controle ook gebruiken tegen...je ouders bijv. :stout:


Rat. :melig:

waterfiets
23-05-06, 12:59
Geplaatst door Dwaalspoor
Ik heb altijd een hekel aan Hali Karacaer gehad omdat hij als gluiperige figuur bij tijd en wijle Marokkanen de grond in te trapte om zo zijn organisatie ophoog te lullen bij de autochtone bestuurders.


Dat had weinig met het Marokkaan zijn te maken. Hij voerde een progressievere koers zoals bij het conflict rond El Moumni dan een aantal conservatieve marokkaanse imams. Maar dat deed hij op inhoudelijke gronden. Ik heb het altijd een prima kerel gevonden en vind het jammer dat hij vertrekt. Maar wat ik niet snap is dat hij in zijn woorden een soort coup suggereert waar geen draagvlak voor is. Maar waarom wordt die dan getollereerd? Hoe zit het dan met al die waarden als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst die hij hier zo waardeert. Spelen die geen rol meer binnen Milli Görus nederland?

mark61
23-05-06, 13:32
Geplaatst door IbnRushd
Alleen heeft het Ottomaanse Rijk nooit Marokko bezet en/of geregeerd. Of niet?

Inderdaad, maar dat maakt voor die :ego: Turken niet uit. Tot en met Jezayir kwamen ze wel.

Dwaalspoor
23-05-06, 13:45
Geplaatst door ~Panthera~
Turken en Marokkanen hebben al jaren een soort hekel aan elkaar.
Waarom is mij een raadsel.

Anyone ?

Veel Turken denken dat Marokkanen arabieren zijn en doordat ze op school geleerd wordt dat Arabieren de Turken verraden hebben door voor hun onafhankelijkheid met de Engelsen te strijden zien ze Marokkanen als verraders verder heeft de jarenlange negatieve publiciteit waar Marokkanen als de boemannen van Nederland worden voorgesteld ervoor gezorgd dat Turken zich van Marokkanen willen distancieren.

Dat geldt vooral voor de seculiere Turken. De echte islamitische Turken denken er genuanceerder over. Dat laatste fenomeen heeft er zelfs voor gezorgd dat Marokkanen zelf zich niet meer als Marokkaan willen zien. Waartoe de autochtone zwartmaakcampagne niet toe kan leiden.

Dwaalspoor
23-05-06, 13:49
Geplaatst door waterfiets
Dat had weinig met het Marokkaan zijn te maken. Hij voerde een progressievere koers zoals bij het conflict rond El Moumni dan een aantal conservatieve marokkaanse imams. Maar dat deed hij op inhoudelijke gronden. Ik heb het altijd een prima kerel gevonden en vind het jammer dat hij vertrekt. Maar wat ik niet snap is dat hij in zijn woorden een soort coup suggereert waar geen draagvlak voor is. Maar waarom wordt die dan getollereerd? Hoe zit het dan met al die waarden als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst die hij hier zo waardeert. Spelen die geen rol meer binnen Milli Görus nederland?

Dat geeft aan dat hij niet op de hoogte was van de zaak El Moumni waar de autochtone media hem zwart maakte. Hij gebruikte dat om zijn zaak beter te kunnen propageren en al ruim voor El Moumni was hij al bezig. Ik heb hem meerdere uitspraken horen doen waar imams helemaal geen rol speelden. Dat was vooral ingegeven om de strijd voor het complex in Amsterdam waar veel weerstand was van autochtone kant beter naar de gemeente toe te kunnen verkopen.