PDA

Bekijk Volledige Versie : Remkes: meer allochtonen bij politie



MaRiaH
23-05-06, 22:27
Remkes: meer allochtonen bij politie

Uitgegeven: 23 mei 2006 22:56

DEN HAAG - Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) vindt dat de politie tot nu toe te weinig heeft gedaan om allochtonen te werven. "De cijfers zijn te laag. Op die manier wordt een afspiegeling van de bevolking niet gehaald", zei hij dinsdagavond in het televisieprogramma NOVA.

De minister stelde dat de werving een behoorlijke duw in de rug moet krijgen. Hij constateert daarnaast wel dat veel korpsen inmiddels aan de slag zijn gegaan met het aantrekken van allochtone medewerkers.


Remkes overweegt de streefcijfers voor het aantal allochtonen bij de politie onderdeel te maken van de prestatiecontracten met de korpsen. Volgens NOVA halen acht van de 26 korpsen (inclusief het Korps landelijke politiediensten) hun streefcijfer.

Cijfers

NOVA vroeg alle korpsen aantallen allochtonen in dienst aan te leveren. De korpsen in Amsterdam en Rotterdam verstrekten de gegevens niet. In de ondervraagde korpsen werken in totaal 285 Marokkanen (0,6 procent) en 488 Turken (1,1 procent). De Nederlandse bevolking bestaat voor 1,9 procent uit Marokkanen en voor 2,2 procent uit Turken.


(c) ANP

~Panthera~
23-05-06, 22:43
Blérde hij een jaar geleden ook al, geloof ik.

Bofko
23-05-06, 22:46
Geplaatst door ~Panthera~
Blérde hij een jaar geleden ook al, geloof ik.

Ik dacht even toen ik de titel las dat het een tevreden constatering was.

~Panthera~
23-05-06, 22:49
Geplaatst door Bofko
Ik dacht even toen ik de titel las dat het een tevreden constatering was.



Weer mooi gefopt. :lachu:

tukkersterror
23-05-06, 22:51
Probeer ze er maar eens bij te krijgen........

Jaren geleden was het een van de dromen van een kind, als men hem vroeg wat hij later wilde worden, was het antwoord piloot, politie agent of brandweerman.
Tegenwoordig denk ik dat de antwoorden zijn crimineel, drugsdealer en terrorist.
Een ander probleem is natuurlijk de toelatingseisen voor de politieschool, tot een paar jaar geleden werd er gedaan aan possitieve discriminatie, maar dit had het gevolg dat jongeren sneller afhaakten.
Dus ben benieuwd wat ze nu weer uit de hoed hebben getoverd.

Bofko
23-05-06, 22:52
Geplaatst door ~Panthera~
Weer mooi gefopt. :lachu:

Blijkbaar, want hij is zelf de eind-verantwoordelijke. Beetje vreemd toch om in het nieuws te zetten dat je ontevreden over jezelf bent.

:roker:

~Panthera~
23-05-06, 22:56
Geplaatst door Bofko
Blijkbaar, want hij is zelf de eind-verantwoordelijke. Beetje vreemd toch om in het nieuws te zetten dat je ontevreden over jezelf bent.

:roker:


Zekers. :roker:
Kun je nagaan.http://www.mainzelahr.de/smile/genervt/stupid.gif :lachu:

tukkersterror
23-05-06, 23:07
Geplaatst door Bofko
Blijkbaar, want hij is zelf de eind-verantwoordelijke. Beetje vreemd toch om in het nieuws te zetten dat je ontevreden over jezelf bent.

:roker:

:hihi:

vlegeltje
23-05-06, 23:35
Geplaatst door klaaskop
Blérde een minister 20 jaar geleden ook al ...
Gevolg: verlaagde opleidingseisen, versoepelde toelating, en wat uitwassen.

Misschien moeten we eindelijk eens af van positive discriminatie om een vermeende discriminatie te "corrigeren":Gewoon de beste man/vrouw voor de juiste plek. En als dat geen "allochtoon" kan zijn, is dat gewoon jammer, maar dan was hij/zij daarvoor niet goed genoeg.

Wat een onzin.

Door de macho cultuur bij de politie worden juist vrouwen en allochtonen die op zich prima politiemensen zijn eruit gewerkt.

Ik ben wel benieuwd naar cijfers van de uitval bij de politie. En de reden van de uitval. En de achtergrond van de politiemensen die eruit gewerkt worden.

Rhizlen
24-05-06, 00:14
Er is niets mis met positieve discriminatie.
De politiecultuur accepteerde nog niet zo heel lang geleden maar moeilijk vrouwelijke collega's. Door vrouwen te stimuleren en met voorkeur aan te nemen veranderde de cultuur binnen de politie waardoor vrouwen zich op hun plaats wisten.
Diezelfde omslag is nodig voor zogenaamde allochtone collega's.
De cultuur binnen de politie is te wit zoals ze eerst te masculien was.
Diversiteit zal gestimuleert moeten worden om de geschikte "allochtonen"op de juiste plek te krijgen. En om er voor te zorgen dat hij of zij zich thuis voelt bij de politie.

Bureau Warmoesstraat ging ooit als laatste overstag met het aannemen van een vrouwelijke politiefunctionaris, de reden was: er waren geen toilletten voor vrouwen. Dat kun je nu gewoon niet meer voorstellen.

De zogenaamde wij en zij cultuur heerst ook enigzins bij de politie, door daar aan te gaan werken, door SAMEN te gaan werken zullen zogenaamde allochtonen zich thuis kunnen gaan voelen bij de politie en dat zou een goede ontwikkeling zijn.
En verandering moet soms afgedwongen want de mens verandert niet graag en zeker niet snel. En dat is af en toe wel nodig!
Kortom, ik hoop dat er spijkers met koppen worden geslagen in dit opzicht....

waterfiets
24-05-06, 09:34
Toch zijn er wel veel campagnes geweest om allochtonen bij de politie te krijgen. Maar blijkbaar moeten jongeren toch iets overwinnen. Of zoals die Marokkaanse jongen zei in NOVA ... "aan het begin werd ik uitgemaakt voor landverrader". Gelukkig had hij wel de uitdrukkelijke steun van zijn ouders. Wel tragisch dat hij nu naar Marokko vertrekt omdat hij hier te weinig kan doorstromen. Nu heeft mijn zus ook zoiets meegemaakt en nu heeft ze opeens een baas die haar veel meer verantwoordelijkheden geeft dus soms is het een kwestie van geduld hebben. Maar ik kan mij voorstellen dat hij - gezien het feit dat zijn collega's wel doorstroomden - is opgestapt.

Dwaalspoor
24-05-06, 10:33
Geplaatst door waterfiets
Toch zijn er wel veel campagnes geweest om allochtonen bij de politie te krijgen. Maar blijkbaar moeten jongeren toch iets overwinnen. Of zoals die Marokkaanse jongen zei in NOVA ... "aan het begin werd ik uitgemaakt voor landverrader". Gelukkig had hij wel de uitdrukkelijke steun van zijn ouders. Wel tragisch dat hij nu naar Marokko vertrekt omdat hij hier te weinig kan doorstromen. Nu heeft mijn zus ook zoiets meegemaakt en nu heeft ze opeens een baas die haar veel meer verantwoordelijkheden geeft dus soms is het een kwestie van geduld hebben. Maar ik kan mij voorstellen dat hij - gezien het feit dat zijn collega's wel doorstroomden - is opgestapt.

Het grootste probleem bij de politie is dat de agenten van allochtone afkomst bij de politie weggaan omdat het klimaat vaak allochtoon-onvriendelijk is.

Gerard074
24-05-06, 10:39
Geplaatst door Dwaalspoor
Het grootste probleem bij de politie is dat de agenten van allochtone afkomst bij de politie weggaan omdat het klimaat vaak allochtoon-onvriendelijk is.

klopt (helaas). Maar ik vind wel, en ik kan alleen spreken over Rotterdam-Rijnmond, dat we op de goede weg zijn. In alle geledingen binnen het korps zie je inmiddels mensen van allochtone afkomst. En natuurlijk de Marokkaanse officier zal enorm moeten opboksen tegen allerlei vooroordelen en macho gedrag.

Verder is er in de jaren 90 de fout gemaakt om koste wat kost allochtonen bij de Rotterdamse politie binnen te krijgen. Dit ging ten koste van de kwaliteit (bv. antecedenten onderzoeken werden nauwelijks uitgevoerd). Met als gevolg een enorme uitval.

Als men op de normale manier had geselecteerd had het wat langer geduurd maar uiteindelijk zal ook het doel worden bereikt.


En om zelfkritisch te zijn, idd de cultuur binnen de organisatie zal moeten veranderen.

Dwaalspoor
24-05-06, 10:43
Geplaatst door Gerard074
klopt (helaas). Maar ik vind wel, en ik kan alleen spreken over Rotterdam-Rijnmond, dat we op de goede weg zijn. In alle geledingen binnen het korps zie je inmiddels mensen van allochtone afkomst. En natuurlijk de Marokkaanse officier zal enorm moeten opboksen tegen allerlei vooroordelen en macho gedrag.

Verder is er in de jaren 90 de fout gemaakt om koste wat kost allochtonen bij de Rotterdamse politie binnen te krijgen. Dit ging ten koste van de kwaliteit (bv. antecedenten onderzoeken werden nauwelijks uitgevoerd). Met als gevolg een enorme uitval.

Als men op de normale manier had geselecteerd had het wat langer geduurd maar uiteindelijk zal ook het doel worden bereikt.


En om zelfkritisch te zijn, idd de cultuur binnen de organisatie zal moeten veranderen.

Het is gewoon een kwestie van tijd, vergeleken met 15 jaar geleden zijn er naar mijn mening zichtbare veranderingen opgetreden.

Gerard074
24-05-06, 11:02
Geplaatst door Dwaalspoor
Het is gewoon een kwestie van tijd, vergeleken met 15 jaar geleden zijn er naar mijn mening zichtbare veranderingen opgetreden.

absoluut en als men vanaf het begin de tijd had genomen en niet per jaar de cijfers perse wilde halen was er niet zoveel uitval geweest.

vlegeltje
24-05-06, 14:59
Geplaatst door Gerard074
En om zelfkritisch te zijn, idd de cultuur binnen de organisatie zal moeten veranderen.

Door de aard van het vak van politieman, ontstaat er als vanzelf een cultuur van macho gedrag, onderhuids geweld en vooroordelen jegens allochtonen, vrouwen en homo's.

Het zal best zo zijn dat de afgelopen 15 jaar er veel verbeterd is. Maar ik weet nog heel erg goed hoe erg het was in '60 en '70 en '80. Eind '70 was het politie apparaat nog vergeven van de ex-nsb-ers.

50% van de mensheid bestaat uit vrouwen. Hoe hoog is het percentage vrouwen nu bij de politie? En waarom zitten in de hogere functies alleen maar mannen?

D'r is heel wat meer nodig dan alleen maar een cultuuromslag.

mark61
24-05-06, 15:06
Geplaatst door vlegeltje
D'r is heel wat meer nodig dan alleen maar een cultuuromslag.

Tis een vicieuze cirkel. Leuke mensen willen niet bij de politie. It's as simple as that.

vlegeltje
24-05-06, 15:11
Geplaatst door mark61
Tis een vicieuze cirkel. Leuke mensen willen niet bij de politie. It's as simple as that.

Ik ken 1 goeie. Een politievrouw. Zeer veel respect voor.

Maar jah, da's dan de uitzondering waarschijnlijk.

Tomas
24-05-06, 15:17
En het onwaarschijnlijke toeval wil dus dat ik altijd met allochtone politieagenten in aanraking kom.

vlegeltje
24-05-06, 15:20
Geplaatst door Tomas
En het onwaarschijnlijke toeval wil dus dat ik altijd met allochtone politieagenten in aanraking kom.

Toeval bestaat niet. Het is gewoon de straf van God.

Tomas
24-05-06, 15:22
Geplaatst door vlegeltje
Toeval bestaat niet. Het is gewoon de straf van God.

En alweer komt Vlegeltjes ware aard boven drijven. Heb ik gezegd dat ik het als iets negatief ervaarde? Nee. Dus jij ziet het als zodanig. Facist.

tukkersterror
24-05-06, 15:27
Geplaatst door vlegeltje
Eind '70 was het politie apparaat nog vergeven van de ex-nsb-ers.


Heb jij je sprookjesboek opengeslagen of zo?

H.P.Pas
24-05-06, 15:37
Geplaatst door Tomas
En alweer komt Vlegeltjes ware aard boven drijven. Heb ik gezegd dat ik het als iets negatief ervaarde? Nee. Dus jij ziet het als zodanig. Facist.

Heeft Vlegeltje gezegd, dat jij de bestrafte bent ?

Mark
24-05-06, 16:13
Geplaatst door MaRiaH
Remkes: meer allochtonen bij politie

Uitgegeven: 23 mei 2006 22:56

DEN HAAG - Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) vindt dat de politie tot nu toe te weinig heeft gedaan om allochtonen te werven. "De cijfers zijn te laag. Op die manier wordt een afspiegeling van de bevolking niet gehaald", zei hij dinsdagavond in het televisieprogramma NOVA.

De minister stelde dat de werving een behoorlijke duw in de rug moet krijgen. Hij constateert daarnaast wel dat veel korpsen inmiddels aan de slag zijn gegaan met het aantrekken van allochtone medewerkers.


Remkes overweegt de streefcijfers voor het aantal allochtonen bij de politie onderdeel te maken van de prestatiecontracten met de korpsen. Volgens NOVA halen acht van de 26 korpsen (inclusief het Korps landelijke politiediensten) hun streefcijfer.

Cijfers

NOVA vroeg alle korpsen aantallen allochtonen in dienst aan te leveren. De korpsen in Amsterdam en Rotterdam verstrekten de gegevens niet. In de ondervraagde korpsen werken in totaal 285 Marokkanen (0,6 procent) en 488 Turken (1,1 procent). De Nederlandse bevolking bestaat voor 1,9 procent uit Marokkanen en voor 2,2 procent uit Turken.


(c) ANP

Ik denk dat er voldoende allochtonen bij de politie zitten!

helaas zitten de meeste aan de verkeerde kant van de celdeur :D

tukkersterror
24-05-06, 18:08
Geplaatst door Mark
Ik denk dat er voldoende allochtonen bij de politie zitten!

helaas zitten de meeste aan de verkeerde kant van de celdeur :D

:lol:

Mark
24-05-06, 18:11
een grap hoort subtiel te zijn biraat

Tomas
24-05-06, 19:16
Geplaatst door H.P.Pas
Heeft Vlegeltje gezegd, dat jij de bestrafte bent ?

En H.P.Pas gaat er dus weer vanuit dat god een hekel aan allochtonen heeft. Jammer. Valt me weer tegen.

vlegeltje
25-05-06, 22:10
Geplaatst door tukkersterror
Heb jij je sprookjesboek opengeslagen of zo?

Ach, misschien een beetje overdreven.

Veel van de leidinggevenden bij de politie in de periode '70, '80 waren benoemd in de periode '40-'45.

Maar om het dan meteen NSB-ers te noemen...

Ik weet wel dat er lui waren toen, eind '70, bij de A'damse politie die in 40-45 nog mee hadden geholpen met het organiseren van razzia's.

Bij de Venlose politie is er zelfs iemand geweest die in 40-45 razzia's organiseerde, en eind jaren '80 nog les gaf aan de politie academie.

vlegeltje
25-05-06, 22:14
Geplaatst door Tomas
En H.P.Pas gaat er dus weer vanuit dat god een hekel aan allochtonen heeft. Jammer. Valt me weer tegen.

God maakt het zo dat die arme allo politiemensen telkens weer met Tomas geconfronteerd worden.

idd, God heeft duidelijk een hekel aan allo's... :(

~Panthera~
25-05-06, 22:20
Geplaatst door vlegeltje
Ach, misschien een beetje overdreven.

Veel van de leidinggevenden bij de politie in de periode '70, '80 waren benoemd in de periode '40-'45.

Maar om het dan meteen NSB-ers te noemen...

Ik weet wel dat er lui waren toen, eind '70, bij de A'damse politie die in 40-45 nog mee hadden geholpen met het organiseren van razzia's.

Bij de Venlose politie is er zelfs iemand geweest die in 40-45 razzia's organiseerde, en eind jaren '80 nog les gaf aan de politie academie.


Lijkt wel op die nazi rechters in Duitsland, waar de RAF indertijd ook zo giftig om waren. :moe:

vlegeltje
25-05-06, 23:00
Geplaatst door ~Panthera~
Lijkt wel op die nazi rechters in Duitsland, waar de RAF indertijd ook zo giftig om waren. :moe:

KRS One: Sound of Da Police...

vlegeltje
25-05-06, 23:01
Geplaatst door vlegeltje
KRS One: Sound of Da Police...

Sound of da beast...

gh.wille
25-05-06, 23:39
Geplaatst door vlegeltje
Ach, misschien een beetje overdreven.

Veel van de leidinggevenden bij de politie in de periode '70, '80 waren benoemd in de periode '40-'45.

Maar om het dan meteen NSB-ers te noemen...

Ik weet wel dat er lui waren toen, eind '70, bij de A'damse politie die in 40-45 nog mee hadden geholpen met het organiseren van razzia's.

Bij de Venlose politie is er zelfs iemand geweest die in 40-45 razzia's organiseerde, en eind jaren '80 nog les gaf aan de politie academie.

Met of zonder rollator ??
Ga ff rekenen !!!!
:giechel:

vlegeltje
25-05-06, 23:53
Geplaatst door gh.wille
Met of zonder rollator ??
Ga ff rekenen !!!!
:giechel:

Een jaar of 23 oud was ie toen ie bij de Venlose politie kwam rond 1943.

In '89 was ie dus ongeveer 69 en gaf ie gast colleges op de politieacademie.

De man die mijn vader in een kamp heeft gestopt in de oorlog.

Hij is dood nou.

Ik pis op z'n graf.

~Panthera~
26-05-06, 00:02
Geplaatst door vlegeltje
Een jaar of 23 oud was ie toen ie bij de Venlose politie kwam rond 1943.

In '89 was ie dus ongeveer 69 en gaf ie gast colleges op de politieacademie.

De man die mijn vader in een kamp heeft gestopt in de oorlog.

Hij is dood nou.

Ik pis op z'n graf.


fijn type. :moe: