PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderzoek hekelt Deense aanpak spotprentenrel



Dwaalspoor
25-05-06, 23:28
Onderzoek hekelt Deense aanpak spotprentenrel

KOPENHAGEN (ANP) - De Deense regering heeft de ophef eerder dit jaar rond een reeks spotprenten over de islamitische profeet Mohammed in de krant Jyllands-Posten, niet goed aangepakt.
Dat concludeert een commissie die de kwestie op verzoek van de regering heeft onderzocht, berichtte Jyllands-Posten donderdag op zijn website.

Premier Anders Fogh Rasmussen had al in oktober in moeten gaan op de oproep van ambassadeurs uit moslimlanden tot een dialoog, menen de onderzoekers. Zij noemen de krampachtige reactie van de Deense regering ,,een groter probleem dan de spotprenten zelf''. Met zijn weigering om de ambassadeurs te ontmoeten, toonde Rasmussen volgens het rapport een gebrek aan respect voor de andere partij.

Veel moslims beschouwden de cartoons als godslasterlijk. Het is volgens de islam verboden afbeeldingen te maken van Mohammed. De rel escaleerde toen verscheidene andere Europese kranten de spotprenten ook afdrukten, naar eigen zeggen om een lans te breken voor de wetserse persvrijheid. Het kwam in veel moslimlanden tot rellen bij westerse ambassades, waardoor enkele doden vielen.

http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_buitenland/article330590.ece/Onderzoek_hekelt_Deense_aanpak_spotprentenrel

Dwaalspoor
25-05-06, 23:33
Israël staat bewapening Fatah-milities toe

JERUZALEM (ANP) - Israël heeft besloten de overdracht van lichte wapens en munitie aan milities trouw aan de Palestijnse president Abbas toe te staan. Dit heeft het Israëlische ministerie van Defensie donderdag laten weten.
Volgens een woordvoerder worden de wapens onder strenge controle door het Israëlische leger naar hun bestemming gebracht. ,,Wij zullen precies weten waar de wapens zijn afgeleverd en aan wie'', aldus de Israëlische zegsman.

Mahmoud Abbas is een lid van de oude garde van Fatah, die in januari de verkiezingen smadelijk verloor van de Islamitische Verzetsbeweging Hamas. Zijn woordvoerder noemde de aankondiging van het Israëlische ministerie van Defensie in een reactie ,,leugenachtig''.

Hamas-voorman Ismail Haniyah is nu de Palestijnse premier met een grote meederheid in de volksvertegenwoordiging. Hamas erkent de staat Israël niet. Gewapende verbanden van Hamas raken in de Gazastrook steeds vaker slaags met milities of veiligheidsorganen die trouw zijn aan Fatah.

http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_buitenland/article330504.ece/Israel_staat_bewapening_Fatah-milities_toe

Eerst steunde israel hamas als tegenwicht tegen fatah en nu steunen ze fatah als tegenwicht tegen hamas. Dat heet zionistische politiek wat de USA ook uitvoert in Somalie.

The Black Flame
26-05-06, 00:32
Maar maar het liep toch pas uit de klauwen toen een diepgelovige Imam een foto van een Franse boer die een varkensneus droeg ging verspreiden onder het mom"Ze beledigen onze profeet".

Toch?

waterfiets
26-05-06, 08:51
Nu ja als je terugkijkt kan je altijd makkelijk stellen dat iets niet optimaal is verlopen. Maar ik vind het zelf ook geen kwestie van de politiek om je met spotprenten te bemoeien. Het is politiek geworden doordat elders gebouwen sneuvelden en doden vielen.

Bart.NL
26-05-06, 10:02
Ik vind het wat bizar.

Veel van de rellen in het Midden Oosten waren opgezet door de lokale overheden om de algemene onvrede te kanaliseren.

En dan zou het aan Denemarken liggen?

prikkerd
26-05-06, 13:09
Geplaatst door Bart.NL
Ik vind het wat bizar.

Veel van de rellen in het Midden Oosten waren opgezet door de lokale overheden om de algemene onvrede te kanaliseren.

En dan zou het aan Denemarken liggen?

Ok jij weet het beter dan de DEENSE onderzoekers.....


Goed lezen maat/..

Tomas
26-05-06, 13:13
Geplaatst door waterfiets
Nu ja als je terugkijkt kan je altijd makkelijk stellen dat iets niet optimaal is verlopen. Maar ik vind het zelf ook geen kwestie van de politiek om je met spotprenten te bemoeien. Het is politiek geworden doordat elders gebouwen sneuvelden en doden vielen.

Het zou geen politiek moeten zijn, nee. Maar ik kan mij nog vaag herinneren dat niet zolang geleden de nederlandse politiek zich ook nog probeerde te bemoeien met satire op tv die in de ogen van sommige politici wat te ver zou gaan. Als dergelijke verlichte en hoog opgeleide politici van een zulke een modern land als nl de neiging om zich er mee te bemoeien al niet altijd kunnen onderdrukken, dan zouden we ook wat meer begrip moeten hebben voor politici uit de ietwat achterlijke landen. Lijkt mij.

waterfiets
26-05-06, 15:34
Geplaatst door Tomas
Het zou geen politiek moeten zijn, nee. Maar ik kan mij nog vaag herinneren dat niet zolang geleden de nederlandse politiek zich ook nog probeerde te bemoeien met satire op tv die in de ogen van sommige politici wat te ver zou gaan. Als dergelijke verlichte en hoog opgeleide politici van een zulke een modern land als nl de neiging om zich er mee te bemoeien al niet altijd kunnen onderdrukken, dan zouden we ook wat meer begrip moeten hebben voor politici uit de ietwat achterlijke landen. Lijkt mij.

Ach zolang Hans Teeuwen koningin Beatrix virtueel op het toneel kan vingeren valt het wel mee hier met die bemoeienis. En begrip heb ik in het geheel niet met eventuele bemoeienis.

Bart.NL
26-05-06, 15:55
Geplaatst door prikkerd
Ok jij weet het beter dan de DEENSE onderzoekers.....


Goed lezen maat/..

Ik mag het toch wel oneens zijn met Deense onderzoekers? Wat is dat nou weer?

Tomas
26-05-06, 15:58
Geplaatst door waterfiets
Ach zolang Hans Teeuwen koningin Beatrix virtueel op het toneel kan vingeren valt het wel mee hier met die bemoeienis. En begrip heb ik in het geheel niet met eventuele bemoeienis.

Ja, hier valt het nog wel mee. Het kan erger. Maar zoals ik al zei: rekening houdend met het feit dat wij een vrij westers land zijn met verlichte zielen en hoogopgeleide politici, dan valt het daro ook nog wel mee. Eigenlijk.

Bart.NL
26-05-06, 16:01
Geplaatst door Tomas
Ja, hier valt het nog wel mee. Het kan erger. Maar zoals ik al zei: rekening houdend met het feit dat wij een vrij westers land zijn met verlichte zielen en hoogopgeleide politici, dan valt het daro ook nog wel mee. Eigenlijk.

Een paar doden en een paar afgefikte ambassades. Een aantal mensen met de dood bedreigd. Het had natuurlijk erger gekund.

Tomas
26-05-06, 16:06
Geplaatst door Bart.NL
Een paar doden en een paar afgefikte ambassades. Een aantal mensen met de dood bedreigd. Het had natuurlijk erger gekund.

Ik heb het over de politici. Ik weet dat het lastig is om iemand te volgen die iets uit probeert te leggen. Maar probeer het gewoon. Ik vergelijk balkenende die satirische programmamakers een jaar of 3-4 geleden vermaant met arabische politici die een gesprek willen met de deense premier. Niet onze voetbal- met hun allahsupporters.

Bart.NL
26-05-06, 16:18
Geplaatst door Tomas
Ik heb het over de politici. Ik weet dat het lastig is om iemand te volgen die iets uit probeert te leggen. Maar probeer het gewoon. Ik vergelijk balkenende die satirische programmamakers een jaar of 3-4 geleden vermaant met arabische politici die een gesprek willen met de deense premier. Niet onze voetbal- met hun allahsupporters.

Ok. Duidelijk.

Ik zit zelf op een andere gedachtenlijn. De rellen naar aanleiding van de spotprenten zijn volgens mij, in ieder geval gedeeltelijk, door de lokale overheden in gang gezet.

Ik zie Balkenende nog geen voetbalsupporters ophitsen waarna een moskee of een ambassade wordt afgefikt.

Tomas
26-05-06, 16:30
Geplaatst door Bart.NL
Ok. Duidelijk.

Ik zit zelf op een andere gedachtenlijn. De rellen naar aanleiding van de spotprenten zijn volgens mij, in ieder geval gedeeltelijk, door de lokale overheden in gang gezet.

Ik zie Balkenende nog geen voetbalsupporters ophitsen waarna een moskee of een ambassade wordt afgefikt.

Jij weet ook niet of die diplomaten die een gesprek wilden de meute hebben opgehitst. Die hebben daar mogelijk niks mee te maken.

Wat mij betreft ligt de ernstigste fout bij die deense imam(s) die met de(deels valse) spotprentjes on tour zijn gegaan in de arabische wereld.

Bart.NL
26-05-06, 16:44
Geplaatst door Tomas
Jij weet ook niet of die diplomaten die een gesprek wilden de meute hebben opgehitst. Die hebben daar mogelijk niks mee te maken.

Wat mij betreft ligt de ernstigste fout bij die deense imam(s) die met de(deels valse) spotprentjes on tour zijn gegaan in de arabische wereld.

De diplomaten worden gestuurd door hun regeringen. Diplomaten zullen niet zelf een gesprek willen.

Maar goed, ik denk dat ik wel duidelijk ben geweest over mijn mening over de rol van de regeringen in de betreffende moslimlanden.