PDA

Bekijk Volledige Versie : Mars van de hoop



Wide-O
26-05-06, 10:12
'Het verdriet is van A' is het motto van de betoging die vanmiddag door Antwerpen trekt. Dat verdriet van Antwerpen trekt vandaag in een stille en witte mars door de stad. Stil en zonder vlaggen, omdat het verdriet van iedereen is. Zoals de stad van iedereen moet zijn, zonder racisme en zonder zinloos geweld.

Centraal in de mars vandaag staan vier gewone Antwerpenaren: Oulemata Niangadou (24), Luna Drowart (2,5), Songul Koç (46) en Mohammed Bouazza (23). Alle vier werden ze het slachtoffer van zinloos en/of racistisch geweld.

,,De mars moet vooral een nieuwe start betekenen'', zegt Georges Kamanayo, voorzitter van de Antwerpse overlegraad voor minderheden. Hij groeide de jongste weken uit tot het gezicht van de mars tegen geweld en racisme. ,,Laat ons hopen dat de politici nu eindelijk wakker geschud zijn. En dat de samenhang tussen de meer dan honderd nationaliteiten die hier leven, vanaf vandaag beter wordt.'' Kamanayo wil geen steen werpen naar Vlaams Belang alleen. ,,Het racisme leeft volgens mij heel diep in de samenleving. Het sluimert in iedereen. We moeten er nu voor zorgen dat dit niet verder doordringt en beletten dat onze jeugd opgroeit in zo'n klimaat.''

Ook Patrick Janssens, de burgemeester van de grootste stad van Vlaanderen, hoopt dat de mars een nieuw begin kan betekenen voor zijn stad. ,,Dit is het soort gebeurtenissen die lang meegaan in de hoofden van de mensen. Antwerpen is de voorbije weken in rouw geweest. Er wordt heel veel over die zaak gepraat. Ik geloof echt dat er nu een betere sfeer kan komen in de stad. Vroeger heb ik altijd betreurd dat in Antwerpen elke gemeenschap apart feestte en haar rituelen had. Bij de begrafenis van Luna is dat voor het eerst doorbroken. Ik zag samenhorigheid waar die er vroeger niet was.''

Janssens gelooft niet dat de collectieve shock na de moorden zijn stad plots in een paradijs zal veranderen. ,,Er zijn samenlevingsproblemen. Er is racisme, er is onverdraagzaamheid. Dat gaat niet zomaar weg en we moeten de problemen durven blijven benoemen. Onze kop in het zand steken heeft geen zin. Ik geloof wel dat de Antwerpenaren nu minder karikaturaal naar elkaar gaan kijken. Luna, Oulemata, Songul en Mohamed zijn de voorbije weken mensen van vlees en bloed geworden. Ze hebben een gezicht gekregen dat de Antwerpenaars niet kenden. En dat gezicht blijkt goed mee te vallen.''

In de marge van de mars was er de voorbije dagen nogal wat heisa omdat ook Vlaams Belang zijn leden had opgeroepen om deel te nemen. De families van de slachtoffers wilden dat niet, maar Filip Dewinter (VB) volhardt. ,,Wij hebben alle Antwerpenaars gevraagd om te komen, niet enkel onze achterban.'' Ook Dyab Abou Jahjah van de Arabisch-Europese Liga (AEL), die de mars eerder hypocriet noemde, riep de AEL'ers nu toch op om ,,kalm en waardig'' in eigen naam mee te stappen.

De politie verwacht vandaag 50.000 mensen. Het zou niemand verwonderen als het er meer zouden zijn.

Bron: De Standaard

mark61
26-05-06, 10:17
Ik vond mevrouw Bouazza wel leuk, die vond dat Dewinter en DAJJ maar samen in een kamer moesten gaan knokken en de rest van de wereld met rust moesten laten. Sowieso wel mooi, zo'n multicomité van nabestaanden. Jammer dat er een tragedie voor nodig is om zulke mensen om één tafel te krijgen.

delirious
26-05-06, 10:27
Goeie zaak. :duim:

Tomas
26-05-06, 11:37
Dit is wel één gezamelijke mars? want ik begreep dat in een ander stadje waar ook een racistische moord was gepleegd er de pijnlijke situtie bestond dat er een witte en een zwarte mars gehouden werd.

Bofko
26-05-06, 11:42
Geplaatst door Tomas
Dit is wel één gezamelijke mars? want ik begreep dat in een ander stadje waar ook een racistische moord was gepleegd er de pijnlijke situtie bestond dat er een witte en een zwarte mars gehouden werd.

Dat zijn dan tenminste geen bounties.

Wide-O
26-05-06, 12:20
Geplaatst door Tomas
Dit is wel één gezamelijke mars? want ik begreep dat in een ander stadje waar ook een racistische moord was gepleegd er de pijnlijke situtie bestond dat er een witte en een zwarte mars gehouden werd.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar je't over hebt :verward:

De mars is a-politiek, voor iedereen, een soort ritueel zeg maar, een teken van solidariteit, gezamelijke rouw. Wel zijn er al strubbelingen geweest over het al dan niet meestappen van politici/kiezers van het Vlaams Belang.

Op zich is het een goed iets, maar de vraag is wat er gebeurt als de laatste pamfletjes opgeruimd zijn door het stadspersoneel.

De "Witte Mars" van een paar jaar geleden was een overdonderend success qua opkomst, maar daarna is er eigenlijk niets mee gebeurd.

Tomas
26-05-06, 12:36
Geplaatst door Wide-O
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar je't over hebt :verward:


Ik hoorde een paar weken terug op de radio over de genante situatie in een ander belgisch stadje waar twee verschillende marsen werden georganiseerd tegen een racistische moord/aanslag/weetikveel. De ene kwam uit allocthone en de andere dus uit autochtone hoek. Ze waren niet in staat geweest om 't een en ander op elkaar af te stemmen.

Rudy
26-05-06, 14:27
Bedankt Wide-O. Ik hoop dat het slechte weer niet te veel mensen weerhoudt af te zakken naar Antwerpen. We hebben het meer dan nodig, want het gaat niet goed in Vlaanderenland.
Groetjes,
Rudy

~Panthera~
26-05-06, 14:35
Geplaatst door Wide-O

Op zich is het een goed iets, maar de vraag is wat er gebeurt als de laatste pamfletjes opgeruimd zijn door het stadspersoneel.




Niets.
Zoals gewoonlijk, jammer genoeg.

Wide-O
26-05-06, 16:32
Parcours Witte Mars al deels dichtgeslibd

ANTWERPEN - De witte optocht in Antwerpen heeft wat problemen om vlot te vertrekken. Nog voor de optocht goed is begonnen, is een deel van het parcours al dichtgeslibd. Honderden mensen die met het openbaar vervoer de verzamelplaats wilden bereiken, kwamen voor de mars terecht. Volgens de eerste schattingen van de politie zouden zo’n 10.000 à 15.000 mensen meestappen.

De mensen die mee wilden lopen in de optocht, werd aangeraden met het openbaar vervoer te komen. De meeste trams en bussen stoppen echter aan de Groenplaats en Sint-Pietersvliet. Op die manier zijn honderden mensen de optocht voor en een deel van hen komt de mars tegemoet. De Brouwersvliet staat al stampvol mensen.

Intussen trekt de witte optocht zich op gang. Familieleden van de slachtoffers, helemaal in het wit gekleed, lopen voorop. Kinderen met diverse huidskleuren dragen de slogans ,,Het verdriet is van 'A'' en ,,Stop racisme, diversiteit is realiteit''.

Om de migrantengemeenschap de kans te geven deel te nemen aan de optocht, werd gewacht tot na het traditionele vrijdaggebed om te vertrekken.

Tegen racisme

De optocht is bedoeld als protest tegen racisme en zinloos geweld. Daarnaast willen de deelnemers de slachtoffers van de schietpartij door Hans Van Themsche en de verdronken Mohamed Bouazza herdenken. De 23-jarige Bouazza verdronk in de Schelde na een aanvaring met een racistische dertiger. De Malinese N'doye Olemaou en de tweejarige Luna kwamen om door de kogels van Hans Van Themsche; de Turkse Songul Koç werd door Van Themsche neergeschoten en raakte zwaargewond. Ze ligt nog steeds op de afdeling intensieve zorgen, maar is aan de beterhand.

De vrienden en familieleden van de slachtoffers stappen mee op. Ook verschillende bekende gezichten, zoals N-VA-gemeenteraadslid Luk Lemmens en Antwerps CD&V-politicus Ergün Top, lopen mee.

De mars gaat van de Brouwersvliet naar de Bolivarplaats. De organisatoren vroegen iedereen die opstapt een wit kledingstuk te dragen. Daar is maar weinig van te merken, mogelijk door het slechte weer. Op verzoek van de getroffen families werden spandoeken, vlaggen en borden met slogans thuis gelaten. Ze willen dat de optocht in alle rust en sereniteit verloopt.

Hoewel de families van de slachtoffers duidelijk maakten dat ze het medeleven van Vlaams Belang niet willen, riep de partij toch op om mee te stappen. Ook de Arabisch Europese Liga riep haar leden op om - in eigen naam - mee te stappen, hoewel de families de hulp van Abou Jahjah afwijzen.

Autovrij

Het traject is autovrij gemaakt, en ook parkeren mag niet in de straten waar de mars langskomt. 21 wagens werden weggetakeld. Ook trams en bussen worden omgeleid. Ter gelegenheid van de mars kost een retourtje Antwerpen vandaag 5 euro, vanuit eender welk NMBS-station. llc