PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush : De Irak oorlog is een domme fout van mij.



Joesoef
26-05-06, 11:02
Bush: Inval in Irak controversieel besluit
WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft toegegeven dat de beslissing om Saddam Hussein uit Irak te verdrijven een controversieel besluit was. Bush zei dat donderdag na een gesprek met de Britse premier Tony Blair in het Witte Huis.


„We vonden geen wapens voor massavernietiging die we verwachtten aan te treffen en dat heeft vragen opgeroepen of de offers die we in Irak brengen het wel waard zijn”, zei Bush. “Ondanks tegenslagen en misstappen, geloof ik sterk dat we het goede deden en doen.”

Bush zei ook dat hij spijt heeft van de stoere-jongenstaal die hij na de aanslagen van 11 september 2001 heeft gebezigd. Uitspraken als dat Osama bin Laden dood of levend gepakt moest worden en dat de Amerikanen de Iraakse opstandelingen rouw lustten hebben in bepaalde delen van de wereld tot misverstanden geleid, aldus Bush. "Ik heb geleerd dat ik mezelf misschien iets subtieler moet uitdrukken."


Tony Blair en George Bush beantwoorden donderdag in Washington vragen van de pers.

Ook betuigde hij zijn spijt over de mishandeling van Iraakse gevangenen door Amerikaanse militairen in de Abu Ghraib-gevangenis. "Daar moeten we lang voor boeten", zei hij.

Blair zei dat het niet goed is geweest dat politieke bondgenoten van Saddam Hussein direct na diens val uit het leger en overheidsdiensten zijn gezet. Hij gaf toe dat daardoor een veiligheidsvacuüm ontstond en aanhangers van het verdreven regime ertoe werden gezet de wapens tegen de nieuwe regering op te pakken. Ook is volgens Blair de kracht en de vastberadenheid van de opstandelingen onderschat: "Die hadden ons vanaf het begin duidelijk moeten zijn".

Zowel Blair als Bush spraken hun onvoorwaardelijke steun uit aan de nieuwe Iraakse regering van premier Nuri Al-Maliki voor een stabiel, democratisch en veilig Irak. Volgens de Britse regeringsleider is het de plicht van de hele internationale gemeenschap het Iraakse kabinet te steunen.

Bush wenste niet in te gaan op vragen of het aantal Amerikaanse militairen teruggebracht kan worden naar 100.000 aan het eind van het jaar. Dat is volgens hem niet aan politici maar aan militaire commandanten die inzicht hebben in de situatie op de grond. „We zullen er voldoende troepen houden om te winnen”, aldus Bush.

Terugtrekken

Ook Blair ontweek vragen over een datum waarop de Britse militairen uit Irak teruggetrokken moeten zijn. „Niet een van de gekozen politieke leiders van de verschillenden groepen (in Irak) wil dat we nu weggaan”, zei de premier. De Iraakse ordediensten moeten eerst de verantwoordelijkheid voor het handhaven van de orde over kunnen nemen en kunnen dragen.

Naast Irak stond ook de kwestie-Iran op de agenda van de leiders. Daarover was Bush overduidelijk. Voordat ze een pakket aanmoedigingsmaatregelen aangeboden kunnen krijgen „moeten ze hun operaties eerst opschorten”, aldus de Amerikaanse president. „Het is ongelooflijk gevaarlijk te denken aan een Iran met een nucleair wapen”, ging hij verder.

Impasse

Teheran is volgens hem aan zet om de impasse over het omstreden nucleaire programma te doorbreken. „Het is nu hun keuze. Zij liepen weg van de (onderhandelings-) tafel.” Pas als ze de uraniumverrijking staken, zou er gesproken kunnen worden over aanmoedigingen, ging Bush verder.

Zowel Bush als Blair benadrukten op de persconferentie dat ze geen ruzie hebben met het Iraanse volk. „Iran is een geweldig land maar het heeft een regering nodig met het besef dat een geweldig land zich voegt naar internationale verplichtingen. Ook behoeft het een regering die stopt met het steunen van mensen in verschillenden delen van de wereld die door terrorisme en geweld het democratische proces willen verstoren”, aldus Blair.

Dwaalspoor
26-05-06, 11:07
Typisch westerse politiek. Tegelijkertijd moorden ze je uit en bieden ze excuses aan, maar het moorden gaat uiteindelijk gewoon door.

super ick
26-05-06, 11:29
Geplaatst door Dwaalspoor
Typisch westerse politiek. Tegelijkertijd moorden ze je uit en bieden ze excuses aan, maar het moorden gaat uiteindelijk gewoon door.

Jij mag toch vrij reizen?
Of houden ze jou hier gegijzeld?

Dwaalspoor
26-05-06, 11:34
Geplaatst door superdick
Jij mag toch vrij reizen?
Of houden ze jou hier gegijzeld?

Dit gaat niet over mij, kom probeer mijn persoon even te vergeten, zet mij uit je hoofd. Laat je hoofd niet door mijn persoon gijzelen en probeer een eigen mening te ventileren naar aanleiding van dit berichtje.

Witte78
26-05-06, 11:59
Geplaatst door Dwaalspoor
Typisch westerse politiek. Tegelijkertijd moorden ze je uit en bieden ze excuses aan, maar het moorden gaat uiteindelijk gewoon door.

De niet westerse politiek doet aan moorden zonder hun excusus aanbieden, en het moorden gaat uiteindelijk ook gewoon door.

met andere woorden, het is een trieste wereld waar we in leven. :traan1:

super ick
26-05-06, 12:21
Geplaatst door Dwaalspoor
Dit gaat niet over mij, kom probeer mijn persoon even te vergeten, zet mij uit je hoofd. Laat je hoofd niet door mijn persoon gijzelen en probeer een eigen mening te ventileren naar aanleiding van dit berichtje.

Oke daar gaan we dan,

Op de eerste plaats ben ik tegen de oorlog in Irak en altijd geweest. Nu ze er zitten moeten ze maar proberen enige vorm van stabiliteit te creeeren en daarna weer snel eruit en nooit meer militait ingrijpen.
Die dreiging van biologische chemische wapens is er voor Amerika nooit geweest, Irak beschikt niet over lange afstands raketten.
Een lulverhaal over wapens die in enkele vaten passen en daarna vreemd opkijken dat ze onvindbaar zijn in een land zo groot als Frankrijk? Denkt Bush nu echt dat we allemaal even dom zijn als hij? (vraag aan de Koerden of er chemische wapens waren)
Ik ben dus geen fan van Bush, geen fan van Israel en geen fan de oorlog in Irak.

Waar ik wel sterk tegen wil ageren is het proberen de wereld in te delen naar 'het westen' en 'de rest'. Alle politieke en militaire fouten van het westen veroordelen. Alle foute reacties achteraf op een rijtje zetten.
Zo krijg je een discussie dat ik dus automatisch bij 'het westen' hoor en alle shit van de VS en Blair en Israel in mijn schoenen geschoven krijg.
Ik ga daar niets tegenin brengen maar wil alleen wel wijzen op de gemiste kansen die dergelijke standpunten teweeg brengen.
In de VS is een meerderheid momenteel al tegen de oorlog in Irak. Die moet je achter je zien te krijgen. Dat bereik je niet door die anti houding t.o.v. het westen.
Kortom het is polariserend en contraproductief.