PDA

Bekijk Volledige Versie : Hirsi Magan en haar geestverwanten niet ingeburgerd vanwege misbruik v/d Verlichting



Dwaalspoor
26-05-06, 12:14
Ayaan Hirsi Ali / De Verlichting dicteert niet, ze ziet nuance

door Joël Vos

Hirsi Ali en haar geestverwanten misbruiken de Verlichting. Voltaire was niet zo eendimensionaal, hij bestreed de inquisitie én het atheïsme.
Of Ayaan Hirsi Ali Nederlands staatsburger is of niet, ze is nooit ingeburgerd geweest. Zij en Trouw-redacteur Jaffe Vink zien haar strijd als de strijd van de filosoof Voltaire uit de 18de eeuw (Letter en Geest, 20 mei), maar ze verpersoonlijkt juist het tegenovergestelde. De kritische blik waarmee de media haar volgden is daarom ook niet het resultaat van de ’linkse kerk’, maar van een oer-Hollandse mentaliteit die zich aangevallen voelt. Hirsi Ali vergeet dat wij in Nederland het niet gewend zijn om ééndimensionaal te denken: ’óf je bent religieus óf je bent verlicht’. Wij zien religie en Verlichting als twee aparte dimensies die je kunt, en volgens sommigen zelfs moet, combineren. Wij geloven in ’Verlichte religie’ en niet in Ayaans ’religie van de Verlichting’ (dat is: Verlichting als enig alternatief). Dit is precies de houding van Voltaire, en niet die van Ayaan Hirsi Ali: je hoeft geen atheïst te worden om kritisch te kunnen zijn naar je eigen geloof, en onder een Hollandse hoofddoek kan ook een liberale geest schuilen.

Op het graf van Voltaire (1694-1778) staat het duidelijk: ’hij bestreed de atheïsten en de fanatiekelingen, hij inspireerde de tolerantie, hij verkondigde de rechten van de mens tegen de onderwerping aan de feodaliteit’. Voltaire’s kritiek betrof de manier waarop ’de schaamteloze’, het kerkelijk instituut, de mensenrechten schond. Zoals Voltaire de uitwassen van de Inquisitie aan de kaak stelde, doet Hirsi Ali dat in de islam, met de besnijdenis en onderdrukking van vrouwen. Terecht!

Voltaire’s kritiek leidde echter niet tot atheïsme. Er bleef een diepe religiositeit bestaan en hij stichtte zijn eigen kerk onder de naam ’deo erexit Voltaire’ (voor God opgericht door Voltaire). Zijn geloof was geen irrelevant bijproduct van zijn filosofie. Hij weigerde te kiezen tussen religie en fundamentalistische religiekritiek, en daarom bestreed hij de inquisitie én het atheïsme . De Verlichting is niet zo eendimensionaal zoals zij en velen met haar denken. De naam ’Verlichting’ wordt misbruikt voor een kritische en mondige levenshouding. Ik spreek liever van ’openheid’, en zie de Verlichting bij filosofen als Descartes, Kant en Voltaire als het project om openheid en religie te combineren.

Hirsi Ali lijkt steeds opnieuw de radicale openheid te benoemen als het enige alternatief voor dogmatische religie. Ze identificeert de islam met de letterlijke vertaling van diens naam ’overgave aan Gods wil’. De hedendaagse islam en de westerse rechtsstaat zijn voor haar ’niet verenigbaar’, en de islam is ’niet alleen door een terroristische minderheid gegijzeld’, maar volledig ’door zichzelf’. Horen we haar ook niet spreken van ’gebrek aan gezond verstand’? Overdrijft ze niet de hedendaagse betekenis van de islamitische hiërarchie van joden onder christenen onder moslimvrouwen onder moslimmannen onder imams? Waarom durft ze überhaupt de islam en het nazisme in een adem te noemen in de Volkskrant? En andersom: waarom heeft ze het zo weinig over die imams die een open religie prediken? Waarom horen we haar niet over de gematigde islam en de samenwerkingsverbanden? De mogelijkheid van een open religie brengt ze zelden ter sprake, ook niet in haar artikel uit 2001 in Trouw getiteld: ’Laat ons niet in de steek, gun ons een Voltaire’, dat zaterdag opnieuw werd afgedrukt. Haar eendimensionaliteit is de oorzaak dat ze deze mogelijkheid niet ziet. Dit heeft enorme gevolgen.

In de eerste plaats roept haar eendimensionele boodschap het gevoel op bij gelovigen, dat ze het kind met het badwater weggooit. En een gelovige die gehecht is aan zijn kind, zal niet met haar meedoen om het water uit het bad te scheppen – zoals zij hoopt – maar die zal onmiddellijk het kind uit bad halen om het krampachtig in de armen te klemmen en te beschermen. Als iemand als enig reëel alternatief voor mijn geloof alleen spreekt over radicale openheid, dan blijf ik liever religieus. Een psychologische wet.

In de tweede plaats blijkt uit empirisch onderzoek dat integratie een tweedimensionaal proces is. Er is de loyaliteit naar de eigen cultuur en religie, en aan de andere kant de aanpassing aan de nieuwe cultuur. Wie aanpassing aan het nieuwe eist zonder de loyaliteit aan het oude (voorlopig) te bewaren, stuit op verzet. Migranten die breken met hun cultuur of hun geloof, blijken meer psychische problemen te hebben en soms zelfs slechter te integreren.

In de derde plaats is de fanatieke verdediging van het eendimensionele model paradoxaal. Als je openheid als ’Het Grote Alternatief’ voor religie verdedigt, wordt jouw standpunt dan geen nieuwe religie? In hoeverre is je openheid dan nog ’open’? Kan een moslim, christen of humanist jou dan nog serieus nemen? Daarom bestrijdt Voltaire het atheïsme en het fanatisme. Zijn strijd verwordt echter niet tot een nieuwe religie, als gevolg van zijn onuitputtelijke zelfspot en zelfrelativering, waaraan het Hirsi Ali ontbreekt.

In de vierde plaats miskent zij de Hollandse poldermentaliteit. Als tweedimensionaal denker versta ik hier méér onder dan het eeuwige water schenken bij de wijn tot er een drinkbare consensus ontstaat. Het is het fundamentele besef dat we nergens komen door ons eigen standpunt als ’het eeuwig ware’ te verdedigen. Tegelijkertijd werpen we ons eigen standpunt niet onverdedigd weg. Deze mix van openheid en engagement kenmerkt onze cultuur misschien al eeuwen.

Ayaan Hirsi Ali probeert haar eendimensionale visie in een tweedimensionale cultuur door te drukken, en dat raakt aan iets fundamenteels, waar onze media op reageren door haar als een contro-versieel persoon af te schilderen.

’Is de islam zelf niet eendimensionaal,’ kan men mij tegenwerpen, ’en vraagt zij niet zelf om een ééndimensionaal antwoord?’ Misschien, maar ik weet nog niet zeker of dit voor ’De islam’ in het geheel geldt. Als psycholoog zie ik alleen dat zij op deze manier weerstand, polarisatie, en desintegratie oproept. Ik zie hoofddoekdragers die geëmancipeerder zijn dan menig niet-moslim. Ik hoor imams liberaler dan mijn protestantse dominee ooit kan zijn. Ik spreek moslims die taallessen geven. Ik voel beweging in de moslimgemeenschap. Dit is de tweedimensionale ’islam van Hollandse bodem’.

Ayaan, durf een stap verder te zetten. Heb niet alleen het lef om misstanden aan te kaarten, maar om ook de loyaliteit in de islam te bevorderen. Gun het hun om mee te doen aan ons debat waarin we wegen zoeken naar waarden en normen zonder dogmatisch te worden. Gun ons geloof en openheid tegelijk. Gun ons een Voltaire.

Drs. Joël Vos is psycholoog en filosoof en werkt aan een promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden.


http://www.trouw.nl/deverdieping/podium/article330579.ece/Ayaan_Hirsi_Ali_De_Verlichting_dicteert_niet%2C_ze _ziet_nuance

super ick
26-05-06, 12:23
Dit is de zoveelste keer dat ik jou met andermans veren zie pronken.
Wat wil je daar nou mee bereiken? Dat er wat van die wijsheid op jou afstraald?

Jij steekt er toch niks van op.

Dwaalspoor
26-05-06, 12:30
Geplaatst door superdick
Dit is de zoveelste keer dat ik jou met andermans veren zie pronken.
Wat wil je daar nou mee bereiken? Dat er wat van die wijsheid op jou afstraald?

Jij steekt er toch niks van op.

Wat ben jij ongelofelijk dom zeg.

super ick
26-05-06, 12:45
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat ben jij ongelofelijk dom zeg.

Dat is een waardeoordeel en daar heb jij recht op. Hier in dit heerlijke vrije Nederland waar ik dol op ben mag je je vrije mening uiten. Het zij je gegunt.

Het gaat mij niet eens zozeer over de inhoud van het stuk. Het feit dat je het plaatst zonder enige toelichting. Daar kan ik niks mee.
Wat wil je nu?

Kijk eens wat een mooi stuk, hier sta ik achter?
Wie reageert er eens op want ik kan er geen vinger achter krijgen?
Dachten alle Moslims maar zo over de Islam?

Wat wil je ermee?

Orakel
26-05-06, 13:01
Geplaatst door superdick
Dat is een waardeoordeel en daar heb jij recht op. Hier in dit heerlijke vrije Nederland waar ik dol op ben mag je je vrije mening uiten. Het zij je gegunt.

Het gaat mij niet eens zozeer over de inhoud van het stuk. Het feit dat je het plaatst zonder enige toelichting. Daar kan ik niks mee.
Wat wil je nu?

Kijk eens wat een mooi stuk, hier sta ik achter?
Wie reageert er eens op want ik kan er geen vinger achter krijgen?
Dachten alle Moslims maar zo over de Islam?

Wat wil je ermee?

Beetje aan het radicaliseren vrind? Je reageert nogal verzuurd de laatste tijd.
En wat je met het stuk moet? Het toont aan dat de geschiedenis gegijzeld wordt voor oneigenlijke doeleinden.
De Verlichting wordt tegenwoordig namelijk gelijk gesteld aan secularisering, maar heeft dat doel nooit gehad.
De Verlichting kantte zich ook niet tegen Godsdienst, maar wel tegen de verstrengeling van kerkelijk en wereldlijk gezag, tegen dogmatisme, tegen het knechten van de vrije geest.
En vanuit dat besef moet je eens de parallelen zoeken met het huidige tijdsgewricht en zeker met Magan en haar adepten, welke allen roepen dat de Islam door een Verlichting heen moet.
Of ze weten niet waar ze het over hebben, of ze draaien je een rad voor ogen met intentionele mis-informatie.

tukkersterror
26-05-06, 13:02
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat ben jij ongelofelijk dom zeg.

Ik neem aan dat jij jezelf bedoeld gezien de tekst van jou topic?

aalpoornie
26-05-06, 13:07
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat ben jij ongelofelijk dom zeg.


:o

Dwaalspoor
26-05-06, 13:24
Geplaatst door tukkersterror
Ik neem aan dat jij jezelf bedoeld gezien de tekst van jou topic? Ga eerst het stuk lezen voordat jij hier ook je domheid ten toon spreidt.

super ick
26-05-06, 13:31
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat ben jij ongelofelijk dom zeg.

Haha maar mooi wel weer een waardeloos topic vlot getrokken.
Overal waar ik momenteel verschijn gaan de topics lopen.

Dwaalspoor
26-05-06, 13:35
Geplaatst door superdick
Haha maar mooi wel weer een waardeloos topic vlot getrokken.
Overal waar ik momenteel verschijn gaan de topics lopen.

Ook in de herkansing blijf je domme opmerkingen maken. Maar als je zo graag trots op jezelf wilt zijn, mag je verder ook nog een veer in je reet steken om je zelf te complimenteren.

Bart.NL
26-05-06, 13:41
Wat is misbruik? De verlichting kan ook radicaliseren. Waarom niet?

Dwaalspoor
26-05-06, 13:48
Geplaatst door superdick
Neenee Dwaaltje,

We gaan geen voorwerpen anaal inbrengen daar is het de vorige keer ook mis gegeaan tussen ons.
Ik ben juist aan het proberen je vriend te worden maar je laat je zo moeilijk benaderen.

Ken uw moerstaal.

http://www.spreekwoorden.nl/V/veer

super ick
26-05-06, 13:55
Geplaatst door Dwaalspoor
Ken uw moerstaal.

http://www.spreekwoorden.nl/V/veer

Voor alle duidelijkheid:

Iemand een veer in zijn kont steken.
Iemand (overdreven) prijzen om er later profijt van te krijgen.

Spreekwoorden behoren niet verbasterd te worden.
Jou versie van een veer in je eigen reet te steken klopt dus niet.

Dus nogmaals er wordt hier ........................................ga maar een paar weekjes in je spiegeltje kijken. angkor/beheer

sjaen
26-05-06, 14:03
“Er is geen land in Europa waar moslims meer vrijheid hebben om hun godsdienst te beleven en eigen instituties als scholen op te richten dan in Nederland. Wie die vrijheid wil blijven genieten, moet accepteren dat waar veel kan, weinig heilig is. Wie dat niet kan of wil accepteren, staat het vrij te vertrekken naar een religieuze heilstaat naar keuze. Maar wij – christenen, moslims, joden, atheïsten of wat dan ook – voor wie Nederland het land is dat wij liefhebben, hebben geen andere plek om naartoe te gaan.”

Dwaalspoor
26-05-06, 14:06
Geplaatst door superdick
Voor alle duidelijkheid:

Iemand een veer in zijn kont steken.
Iemand (overdreven) prijzen om er later profijt van te krijgen.

Spreekwoorden behoren niet verbasterd te worden.
Jou versie van een veer in je eigen reet te steken klopt dus niet.

Dus nogmaals er wordt hier niets anaal ingebracht. Waarschijnlijk haal je de diverse sites waarop je actief bent door elkaar?

Taal is geen statische gegeven maar een dynamische aangelegenheid. Ik heb er niets aan verandert behalve de persoon die de veer in de reet steekt. Maar ook dat is normaal, je past het aan de persoon en zinsgebruik aan.

VB-1: De leerlingen staken een veer in de reet van hun leraar.

VB-2:Superdick steekt graag een veer in zijn reet.

H.P.Pas
26-05-06, 15:17
Geplaatst door Dwaalspoor
Ken uw moerstaal.

http://www.spreekwoorden.nl/V/veer

Niet te verwarren met moedertaal.
Gelukkig is het land, waar het volk zijn moer verbrandt.
In sommige gezegende kustgebieden kon uit de as namelijk zout gewonnen worden, een welkome bijverdienste.
'Moer' (ook terug te vinden en het Duits en Engels: Moor = moeras) betekent in dit verband 'modder' of 'bagger'.
Kennis, van wat dan ook, is nooit verkeerd. Maar waarom zou je met bagger partout willen gooien ?

Dwaalspoor
26-05-06, 15:29
Geplaatst door H.P.Pas
Niet te verwarren met moedertaal.
Gelukkig is het land, waar het volk zijn moer verbrandt.
In sommige gezegende kustgebieden kon uit de as namelijk zout gewonnen worden, een welkome bijverdienste.
'Moer' (ook terug te vinden en het Duits en Engels: Moor = moeras) betekent in dit verband 'modder' of 'bagger'.
Kennis, van wat dan ook, is nooit verkeerd. Maar waarom zou je met bagger partout willen gooien ?


moers·taal (de ~)
1 [inf.] moedertaal

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=moerstaal

H.P.Pas
26-05-06, 15:47
Geplaatst door Dwaalspoor
moers·taal (de ~)
1 [inf.] moedertaal

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=moerstaal

Ja, da's op zijn minst een onnauwkeurigheid. :ego: Van Dale is zwak in etymologie.

H.P.Pas
26-05-06, 15:59
Geplaatst door Dwaalspoor
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=moerstaal

stijl (de ~ (m.), ~en)
1 overeind staande balk die iets ondersteunt
2 spijl
3 manier waarop iem. zich schriftelijk uitdrukt => schrijfstijl, schrijftrant
4 geheel van kenmerkende vormen van een bepaalde school of richting of voor een bepaald kunstenaar of tijdperk
5 manier van optreden, wijze van aanpakken en uitvoeren => aanpak
6 [biol.] buisvormige, middelste gedeelte van de stamper

Pariah
26-05-06, 21:51
Wat Hirshi Ali in ieder geval gemeen heeft met Voltaire is haar strijd en haat jegens andersgelovigen. Voltaire was een uitgesproken anti semiet.