PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer dan driehonderd doden door aardbeving op Java



Seif
27-05-06, 09:03
Meer dan driehonderd doden door aardbeving op Java

Uitgegeven: 27 mei 2006 06:56
Laatst gewijzigd: 27 mei 2006 08:40

JAKARTA - De zware aardbeving op het Indonesische eiland Java heeft zeker driehonderd en mogelijk al veel meer dan vierhonderd mensen het leven gekost. Het aantal gewonden staat nu al op ver boven de duizend. Ook de materiële schade is omvangrijk, meldden de autoriteiten zaterdag. Talrijke woningen zijn ingestort.

Een inventarisatie van het aantal doden dat in ziekenhuizen in de stad Yogyakarta en omgeving is binnengebracht, leverde zaterdag een totaal van driehonderd op. Maar het Rode Kruis liet weten dat er zeker 443 mensen om het leven zijn gekomen door het natuurgeweld.

De aardbeving had volgens de Indonesische autoriteiten een kracht van 5,9 op de schaal van Richter. Het epicentrum van de beving lag volgens de eerste berichten op 37 kilometer ten zuiden van de stad Yogyakarta op 33 kilometer onder de zeebodem.

Ziekenhuizen

Vier ziekenhuizen in de ongeveer 500.000 inwoners tellende stad hebben samen bijna tweehonderd stoffelijke overschotten binnengekregen. Hospitalen in de omgeving meldden in totaal meer dan honderd doden. Ook op straat liggen lijken, meldden medische hulpverleners.

De ziekenhuizen kunnen de stroom gewonden niet aan. Getuigen en artsen vertelden dat de gangen van de hospitalen vol liggen met huilende en gillende mensen die soms lang moeten wachten tot zij hulp krijgen. "Alleen al bij ons hebben zich vijfhonderd gewonden gemeld die geholpen willen worden", zei de directeur van het Sardjito-ziekenhuis in Yogyakarta tegen het Indonesische persbureau Antara.

Puin

Op veel plaatsen zijn de telefoon- en elektriciteitsleidingen gebroken. Straten zijn bezaaid met puin. Veel mensen raakten in paniek omdat zij vreesden dat de aardbeving gevolgd zou worden door een tsunami. Tot zo'n vloedgolf kwam het echter niet. Yogyakarta, een belangrijk cultureel centrum, ligt niet ver van de vulkaan Merapi, die de laatste tijd actief is.


Bron: NU.nl (http://www.nu.nl/news/740849/29/Meer_dan_driehonderd_doden_door_aardbeving_op_Java .html)

~Panthera~
27-05-06, 10:04
Dodental aardbeving Java loopt nog verder op

Uitgegeven: 27 mei 2006 06:56
Laatst gewijzigd: 27 mei 2006 09:39

JAKARTA - Het dodental door de aardbeving op het Indonesische eiland Java is nog verder opgelopen. Kort nadat een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken had gemeld dat zeker 1325 mensen zijn omgekomen, maakte het ministerie bekend dat het dodental al tot boven de 1600 was gestegen.

~Panthera~
27-05-06, 12:04
Dodental aardbeving Java loopt nog verder op

Uitgegeven: 27 mei 2006 06:56
Laatst gewijzigd: 27 mei 2006 11:54

JAKARTA - Het dodental als gevolg van de aardbeving zaterdag op Java is opgelopen tot bijna 2300. Dat heeft een Indonesische overheidsfunctionaris meegedeeld.

Ook de materiële schade is omvangrijk, meldden de autoriteiten zaterdag. Talrijke woningen zijn ingestort.



Jezus, wat een puinbak. :moe:

Ron Haleber
27-05-06, 12:10
Ik was diep geschokt bij het nieuws dat een aardbeving de stad Jokjakarta verwoest heeft en duizenden doden opeistte... Tegelijk begint de er dichtbij gelegen vulkaan Merapi met erupties...


Dit was de enige moslimstad op aarde waar ik echt tolerante moslims aantrof, zachtaardige, behulpzame, vriendelijke mensen zonder enig gevoel van wraak of haat - in vrede en liefde levend met gelovigen van andere godsdiensten in hun midden - mensen die elkaar zonder aanzien des persoon wederzijds hielpen.

Met de latere secretaris van de Indonesische president Gus Dur gaf ik in de loop der jaren vele lezingen op de universiteiten van die prachtige stad (zoals op de IAIN, op de Universitas Islam, de Mohammadia-Universiteit en vele anderen)...

Ik discussieerde daarna in moskeeën niet enkel met de medewerkers maar met haar studenten tot diep in de nacht over moderne interpretaties van islam, het koloniale verleden en veel meer. Mijn vriend Fajrul Falaak afkomstig uit een familie van bekende oelema, was zelf als medewerker van de Gadja Mada-universiteit en publicist in tijdschriften, alsmede de secretaris van de Nahdatul Ulama (NU) in Jokja...


Wat is er u van hen geworden? Dat veel van de prachtige historische monumenten verwoest zullen zijn is nog tot daar aan toe... Maar de mensen - die vriendelijke moslims? Ik was er o.m. de gast van onze Koerden- en Indonesia-kenner Martin van Bruinesse die in Djokja hoogleraar was en in de omgeving onderzoek over islamitische broederschappen deed - waarvan zijn internationale publicaties getuigen. Alsook felle discussies met de Javaanse oelema had..



Als bewijs van het feit dat ik de waarheid spreek: Ik heb een keer mijn Marokkaanse vriend Mustapha naar Jokja meegenomen. Hij was zo ontroerd vanwege de mensen daar dat hij zijn gezin in Nederland meteen daarheen wilde laten verhuizen ...!

Als Mustapha op de fiets door de buitenwijken en dorpjes rond Djokja reed, groette hij als moslim de in groepjes op de grond van hun erf gezeten mensen met de hem met hen verbindende verstaanbare woorden: "salaam aleikum"...

Alle aanwezigen groetten hem dan steeds in koor terug met "aleikum salaam" en ze nodigden hem daarbij meteen uit om samen met ze thee te drinken en hapjes te eten... Mustapha behielp zich met zijn steenkolen-engels gemixt met arabisch - net als op de islamitische scholen die we samen later bezochten..

De straat in de kampung van ons hotelletje kon Mustapha niet doorkomen zonder dat hij werd aangehouden door veel mensen - ook oude heertjes - die van verre al riepen;
"Mustapha, Mustapha kom hier bij ons zitten en een praatje maken, de soep staat voor je klaar!..."



Eerlijk gezegd heb ik zitten huilen bij het horen van dit gruwelijke nieuws. Wat is er van mijn vrienden en van de andere gastvrije inwoners van die arme, maar paradijselijke stad geworden?

En wat kun je hieraan doen...? Geld sturen is in wezen toch maar een druppel op een gloeiende plaat... Met name gezien de corrupte autoriteiten waar al die mensen aan overgeleverd zijn!


Ik heb vandaag precies dezelfde ervaring als de 18e eeuwse filosoof Voltaire bij de aardbeving van Lissabon in de 18e eeuw:

Hoe kan een God de enige stad op aarde waar men echt bewezen heeft de boodschap van zijn profeten verstaan te hebben, die stad en haar mensen zonder enig erbarmen verwoesten? Als zo'n God zou bestaan, dan kan het niet anders dan een monster zijn...


In elk geval roep ik iedereen op om naar vermogen hulpacties te steunen!


Hier een foto met tekst van mijn site:

You will find myself on this photo together with Hindus, Christians and Muslims in Jokjakarta, Indonesia, - just after a lecture I presented at the inter-religious institute “Interfidei”.


http://www.ronhaleber.nl/index_bestanden/image009.jpg

On the right hand side in white dress: the young assistant-professor Fajrul Falaak, secretary of the Nahdatul Ulama (NU) in Jokja, the largest Muslim organization in the world. Five years later my friend Fajrul became secretary of former president Wahid – Gus Dur - (who is also the national president of the NU). On his initiative and with his help I lectured on many Universities and Institutes. We discussed also in mosque's with groups of students, sometimes lasting the whole night till early in the morning...!


--------------------------------------------------------------------------------

contradictio
27-05-06, 12:37
Geplaatst door Ron Haleber

Mijn vriend Fajrul Falaak


Wat is er u van hen geworden?
die vriendelijke moslims?

Martin van Bruinesse

mijn Marokkaanse vriend Mustapha

mijn vrienden en van de andere gastvrije inwoners van die arme, maar paradijselijke stad


En wat kun je hieraan doen...? Geld sturen is in wezen toch maar een druppel op een gloeiende plaat... Met name gezien de corrupte autoriteiten waar al die mensen aan overgeleverd zijn !


Ik heb vandaag precies dezelfde ervaring als de 18e eeuwse filosoof Voltaire bij de aardbeving van Lissabon in de 18e eeuw:

Hoe kan een God de enige stad op aarde waar men echt bewezen heeft de boodschap van zijn profeten verstaan te hebben, die stad en haar mensen zonder enig erbarmen verwoesten? Als zo'n God zou bestaan, dan kan het niet anders dan een monster zijn...




:zwaai:


Soerat 18 al-kahf

78. Hij zeide: "Dit is de scheiding tussen u en mij. Ik zal u thans de verklaring geven van datgene waarvoor gij geen geduld kondet tonen."

79. "Wat de boot betreft, deze behoorde aan arme lieden die op de rivier werkten, en ik verkoos haar onbruikbaar te maken want achter hen was een koning die alle (goede) schepen met geweld in beslag wilde nemen."

80. "En wat de jongeling betreft, zijn ouders waren gelovigen en wij vreesden dat hij schande over hen zou brengen door zijn opstandigheid en ongeloof."

81. "Derhalve wensten wij dat hun Heer hun in zijn plaats een ander kind zou schenken dat reiner en zachtmoediger zou zijn (dan hij)."

82. "En wat de muur betreft, deze behoorde aan twee weesjongens in de stad en daaronder lag hun schat (begraven), hun vader was een rechtvaardig man derhalve behaagde het uw Heer dat zij volwassen zouden worden en dan hun schat zouden opgraven als een genade van uw Heer, en dit alles deed ik niet uit mezelf. Dit is de verklaring van datgene waarvoor gij geen geduld kondet tonen."



soerat 7 Al-Aa'raaf

155. En Mozes koos voor Onze ontmoeting zeventig mannen van zijn volk. Maar toen de aardbeving hen achterhaalde, zeide hj: "Mijn Heer, als het U had behaagd, kondet, Gij hen en mij voordien reeds hebben vernietigd. Wilt Gij ons verdelgen voor hetgeen de dommen onder ons hebben gedaan? Dit is niets dan een beproeving van U. Gij laat daardoor dwalen wie Gij wilt en Gij leidt wie Gij wilt. Gij zijt onze Beschermer , vergeef one daarom en toon ons barmhartigheid en Gij zijt de Beste Vergevensgezinde

156. "En verorden het goede voor ons in deze wereld en in het Hiernamaals; wij zijn tot U gekomen." Allah antwoordde: "Ik zal Mijn straf opleggen aan wie Ik wil, maar Mijn barmhartigheid omvat alle dingen. Zo zal Ik het verordenen voor degenen die Mij vrezen en de Zakaat betalen en voor hen die in Onze tekenen geloven."

waterfiets
27-05-06, 12:51
De NRC spreekt al van 2300 doden ! Ongelovelijk wat een ramp !

mark61
27-05-06, 12:55
Tis maar 6.2. Hierna weer de discussies over slechte bouwpraktijken. En dan is Jogya nog niet eens zo arm. :(

Ron Haleber
27-05-06, 13:50
Geplaatst door contradictio
:zwaai:


Soerat 18 al-kahf

78. Hij zeide: "Dit is de scheiding tussen u en mij. Ik zal u thans de verklaring geven van datgene waarvoor gij geen geduld kondet tonen."



Contradictio, bedankt voor je antwoord. Ook toen ik mijn vriend Mustapha de teksten liet lezen, was hij verontwaardigd over het slot:

- Ron dat kun je niet zeggen. Natuurlijk gebeuren er vreselijke dingen die wij als mensen niet kunnen verklaren. Maar je mag Allah daar niet bij halen...

Wij als moslims accepteren die gruwelijke zaken die mensen buiten hun wil overkomen...

- Waar haal je de kracht vandaan om dat te kunnen accepteren?

- Die kracht zit in ons - je wordt daarmee geboren. Jouw verwijt is dus onjuist....

Rourchid
27-05-06, 16:26
Geplaatst door contradictio

Soerat 18 al-kahf

78. Hij zeide: "Dit is de scheiding tussen u en mij. Ik zal u thans de verklaring geven van datgene waarvoor gij geen geduld kondet tonen."

79. "Wat de boot betreft, deze behoorde aan arme lieden die op de rivier werkten, en ik verkoos haar onbruikbaar te maken want achter hen was een koning die alle (goede) schepen met geweld in beslag wilde nemen."

80. "En wat de jongeling betreft, zijn ouders waren gelovigen en wij vreesden dat hij schande over hen zou brengen door zijn opstandigheid en ongeloof."

81. "Derhalve wensten wij dat hun Heer hun in zijn plaats een ander kind zou schenken dat reiner en zachtmoediger zou zijn (dan hij)."

82. "En wat de muur betreft, deze behoorde aan twee weesjongens in de stad en daaronder lag hun schat (begraven), hun vader was een rechtvaardig man derhalve behaagde het uw Heer dat zij volwassen zouden worden en dan hun schat zouden opgraven als een genade van uw Heer, en dit alles deed ik niet uit mezelf. Dit is de verklaring van datgene waarvoor gij geen geduld kondet tonen."



soerat 7 Al-Aa'raaf

155. En Mozes koos voor Onze ontmoeting zeventig mannen van zijn volk. Maar toen de aardbeving hen achterhaalde, zeide hj: "Mijn Heer, als het U had behaagd, kondet, Gij hen en mij voordien reeds hebben vernietigd. Wilt Gij ons verdelgen voor hetgeen de dommen onder ons hebben gedaan? Dit is niets dan een beproeving van U. Gij laat daardoor dwalen wie Gij wilt en Gij leidt wie Gij wilt. Gij zijt onze Beschermer , vergeef one daarom en toon ons barmhartigheid en Gij zijt de Beste Vergevensgezinde

156. "En verorden het goede voor ons in deze wereld en in het Hiernamaals; wij zijn tot U gekomen." Allah antwoordde: "Ik zal Mijn straf opleggen aan wie Ik wil, maar Mijn barmhartigheid omvat alle dingen. Zo zal Ik het verordenen voor degenen die Mij vrezen en de Zakaat betalen en voor hen die in Onze tekenen geloven."
Inna lillahi wa inna Ilaha radjioen

Mark
27-05-06, 17:42
Geplaatst door Ron Haleber


Hoe kan een God de enige stad op aarde waar men echt bewezen heeft de boodschap van zijn profeten verstaan te hebben, die stad en haar mensen zonder enig erbarmen verwoesten? Als zo'n God zou bestaan, dan kan het niet anders dan een monster zijn...

Ook al zouden figuren als Wizdom dat graag willen, dit heeft niets met een zogenaamde God te maken maar met het feit dat Java en Sumatra nu eenmaal op een aantal breuklijnen liggen.

In dit soort gebieden zullen er altijd aardbevingen zijn.

contradictio
27-05-06, 20:48
Geplaatst door Rourchid
Inna lillahi wa inna Ilaha radjioen


dat vat het idd beter samen:

Innaa lillahi wa innaa ilayhi radji'oen

Divine_70
27-05-06, 20:55
Geplaatst door waterfiets
De NRC spreekt al van 2300 doden ! Ongelovelijk wat een ramp !


Nog meer, minimaal 3000 inmiddels.


Het dodental van de aardbeving op het Indonesische eiland Java is opgelopen tot minstens drieduizend. Dat meldt het Indonesische ministerie van Sociale Zaken zaterdag. De aardbeving is de ergste natuurramp in de Indonesische archipel sinds de tsunami op 26 december 2004 168.000 mensen de dood injoeg op het eiland Sumatra.

200.000 daklozen
Het internationale Rode Kruis schat dat er door de ramp minstens 200.000 mensen dakloos geworden zijn. "En het gaat niet alleen om mensen van wie de huizen zijn verwoest. Velen zijn ook te bang om weer naar huis te gaan omdat ze vrezen voor een nieuwe aardbeving", luidt het. De internationale hulporganisatie gaat een oproep de wereld insturen om humanitaire hulp te bieden aan de duizenden ontheemden.


De aardbeving deed zich voor om 05.53 uur (lokale tijd). Het epicentrum ligt 37 kilometer ten zuiden van de stad Jogjakarta op een diepte van 33 kilometer, maakte de Indonesische meteorologische dienst bekend. Volgens de dienst had de beving een kracht van 5,9 op de schaal van Richter. De Amerikaanse geologische dienst USGC spreekt van een kracht van 6,2 op de schaal van Richter.

De luchthaven van Jogjakarta werd net als andere delen van de stad en de omgeving zwaar getroffen door het natuurgeweld. Het dak van een deel van de luchthaven is ingestort. Alle vluchten van en naar het vliegveld zijn geannuleerd. Toestellen worden naar het vliegveld van Solo geleid.

Stroom van gewonden
Vier ziekenhuizen in de ongeveer 500.000 inwoners tellende stad hebben samen bijna 200 stoffelijke overschotten binnengekregen. Hospitalen in de omgeving meldden in totaal meer dan honderd doden. Ook op straat liggen lijken, meldden medische hulpverleners.

De ziekenhuizen kunnen de stroom gewonden niet aan. Getuigen en artsen vertelden dat de gangen van de hospitalen vol liggen met huilende en gillende mensen die soms lang moeten wachten tot zij hulp krijgen. "Alleen al bij ons hebben zich 500 gewonden gemeld die geholpen willen worden", zei de directeur van het Sardjito-ziekenhuis in Yogyakarta tegen het Indonesische persbureau Antara.

Op veel plaatsen zijn de telefoon- en elektriciteitsleidingen gebroken. Straten zijn bezaaid met puin. Veel mensen raakten in paniek omdat zij vreesden dat de aardbeving gevolgd zou worden door een tsunami. Tot zo'n vloedgolf kwam het echter niet. Yogyakarta, een belangrijk cultureel centrum, ligt niet ver van de vulkaan Merapi, die de laatste tijd actief is.

contradictio
27-05-06, 20:55
Geplaatst door Mark
Ook al zouden figuren als Wizdom dat graag willen, dit heeft niets met een zogenaamde God te maken maar met het feit dat Java en Sumatra nu eenmaal op een aantal breuklijnen liggen.

In dit soort gebieden zullen er altijd aardbevingen zijn.


ja, en sommige gebieden liggen onder zee niveau en in andere gebieden zijn er regelmatig orkanen en weer andere gebieden hevige regenbuien en modderstromen en dan heb je nog gebieden met een vulkaan in de buurt of die te maken hebben met terugkerende alles verwoestende droogte perioden... en dan nog met gebieden die door kometen worden geraakt of waar een vliegtuig op stort.......
zolang je dat maar denkt waan je je wel veilig toch, jij zorgt dat je altijd op de juiste plek bent op het juiste tijdstip? of zie je die grote vloedgolf al van tevoren aankomen?.....

Mark
27-05-06, 21:30
Geplaatst door contradictio
ja, en sommige gebieden liggen onder zee niveau en in andere gebieden zijn er regelmatig orkanen en weer andere gebieden hevige regenbuien en modderstromen en dan heb je nog gebieden met een vulkaan in de buurt of die te maken hebben met terugkerende alles verwoestende droogte perioden... en dan nog met gebieden die door kometen worden geraakt of waar een vliegtuig op stort.......
zolang je dat maar denkt waan je je wel veilig toch, jij zorgt dat je altijd op de juiste plek bent op het juiste tijdstip? of zie je die grote vloedgolf al van tevoren aankomen?.....

Tja, moeder natuur is een bitch

feit is en blijft dat de kans dat je in nl omkomt door een aardbeving vrij klein is, aan de andere kant kan het weer overstromen.

waterfiets
28-05-06, 09:21
Geplaatst door Divine_70
Nog meer, minimaal 3000 inmiddels.

En vanochtend spreekt men over 10.000+ doden.

888
28-05-06, 10:25
Er is al een gironummer geopend en men kan doneren tijdens het eten in hun Indonenische eethuizen.

Gerard074
28-05-06, 10:38
Geplaatst door Mark
Ook al zouden figuren als Wizdom dat graag willen, dit heeft niets met een zogenaamde God te maken maar met het feit dat Java en Sumatra nu eenmaal op een aantal breuklijnen liggen.

In dit soort gebieden zullen er altijd aardbevingen zijn.

Valt me idd op dat sommige lieden hier die menen de weergoden in hun rechterbroekzak te hebben akelig stil zijn, vorig jaar bij de ramp in New Orleans regende het topics waarbij zelfs Allah werd bedankt, doordat Hij er de hand in zou hebben gehad.

Gerard074
28-05-06, 10:42
even ter herinnering:




http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=151374

Gerard074
28-05-06, 10:48
en deze is misschien nog wel stommer:




http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=151473

Ron Haleber
28-05-06, 11:23
Hulporganisaties vrezen tienduizenden slachtoffers beving Java (laatste nieuws)

http://www.trouw.nl/multimedia/archive/00062/beving-java1_62059d.jpg

Een gewonde vrouw wacht op evacuatie.


Hulporganisaties vrezen dat de aardbeving op het Indonesische eiland Java tienduizenden slachtoffers heeft gemaakt. Het officiële dodental als gevolg van de beving van zaterdagochtend ligt op ruim 3500 maar dat worden er vermoedelijk veel meer.
In de zwaargetroffen stad Bantul zou naar schatting 80 procent van de huizen zijn verwoest. In omliggende dorpen zou het percentage verwoeste woningen zelfs 90 procent bedragen, aldus de internationale hulporganisatie Oxfam. Veel huizen zijn van baksteen gemaakt met zware daken erop. Vele duizenden slachtoffers liggen mogelijk nog onder de puinhopen.


Samenvatting:

Een krachtige aardbeving met een kracht van 6,2 op de schaal van Richter heeft zaterdag de regio Yogyakarta op het Indonesische eiland Java getroffen. Volgens de autoriteiten zijn er al zeker 2940 doden geteld. Indonesische media repten zaterdagmiddag van 3500 doden. Voor zover bekend zijn er geen Nederlandse doden of gewonden.

Indonesische en buitenlandse hulporganisatie hebben de eerste teams naar Yogyakarta gestuurd om hulp te bieden. Volgens Indonesische media is er vooral behoefte aan medische noodhulp voor de duizenden gewonden. Ziekenhuizen zitten stampvol en duizenden mensen worden op straat of op parkeerplaatsen behandeld.

Het epicentrum van de beving, die zaterdag plaatshad rond 01.00 uur Nederlandse tijd, lag volgens de website van de Amerikaanse geologische dienst USGS dicht voor de kust op een diepte van 17,1 kilometer onder de zeebodem. Yogyakarta ligt op ongeveer dertig kilometer van de kust. Volgens de autoriteiten is er geen gevaar geweest voor een tsunami.

De regio Bantul, ten zuiden van de stad Yogyakarta, lijkt het zwaarst getroffen. In dat gebied wonen ongeveer 800.000 mensen, aldus de website van de regionale overheid. Het is een grotendeels agrarisch gebied maar wel zeer dichtbevolkt. De president van Indonesië, Susilo Bambang Yudhoyono, heeft militairen naar de rampregio gedirigeerd om slachtoffers te helpen en naar overlevenden te zoeken. De president was zaterdag al op bezoek in het gebied.

Verscheidene landen hebben al hulp aangeboden. Onder meer Nederland, China, Japan, Maleisië, Rusland, Frankrijk en Groot-Brittannië lieten weten bereid te zijn hulpgoederen en -teams te sturen. De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, heeft voor de hulp 3 miljoen euro ter beschikking gesteld. Mensen in Nood/Cordaid heeft 50.000 euro beschikbaar gesteld voor eerste hulp. Het geld is vooral bestemd voor de Indonesische partnerorganisatie Perdhaki. Die bezit zeven ziekenhuizen in en om Yogyakarta.


Het Nederlandse Rode Kruis heeft zaterdag het gironummer 661 geopend.


In samenwerking met het Indonesische zusterorganisatie heeft het internationale Rode Kruis gezondheidsposten geopend in het rampgebied. Ook zijn er onder meer tenten en voedselpakketten uitgedeeld.

In afwachting van een uitbarsting van de nabijgelegen vulkaan Merapi had het Rode Kruis al opvangkampen gebouwd. Die worden nu gebruikt voor de slachtoffers van de aardbeving. Een mobiel veldhospitaal in Atjeh (Sumatra), dat is gebruikt voor de opvang en verzorging van slachtoffers van de tsunami eind 2004, is onderweg naar het rampgebied.

De reisondernemingen TUI, OAD en Thomas Cook hebben gemeld dat alle Nederlandse vakantiegangers in het getroffen gebied ongedeerd zijn gebleven. Vrijwel alle toeristen zijn inmiddels vertrokken. De drie reisondernemingen voeren een reeks merken en hebben samen vrijwel de hele toeristische markt in Nederland in handen. Toen de aardbeving gebeurde, verbleven er naar schatting zeker 150 Nederlanders in georganiseerd verband in de getroffen regio.

De zegsvrouw van TUI acht de kans op Nederlandse slachtoffers erg klein. „Ik heb begrepen dat het rampgebied in de buurt ligt van de Merapi. Die vulkaan dreigt al langere tijd uit te barsten en dus komen er daar in principe geen toeristen.” Een vulkanoloog in Yogyakarta zei zaterdag dat de aardbeving overigens niet is veroorzaakt door de vulkaan, maar dat de activiteit van de Merapi na de beving wel is toegenomen.

Koningin Beatrix en premier Balkenende hebben in een telegram aan de Indonesische president hun deelneming betuigd. Zij schrijven hem ook mee te leven met de familie en andere nabestaanden van de slachtoffers.

De aardbeving heeft beperkte schade aangericht aan het wereldberoemde monument Borubudur, het grootste boeddhistische complex ter wereld. Op foto's die kort na beving zijn gemaakt, is te zien dat kleinere bouwwerken nabij het hoofdmomument zijn verwoest, maar het totale complex is intact. Ook het nabij gelegen hindoeïstische complex Prambanan liep beperkte schade op.

De Borubudur en de Prambanan zijn grote toeristische attracties. Dat geldt ook voor Yogyakarta, dat geldt als een centrum van Javaanse kunsten. Met circa drie miljoen inwoners is de „speciale regionale provincie” zeer dichtbevolkt. In de stad en de regio eromheem leven ongeveer 1,5 miljoen mensen. Yogyakarta is formeel nog altijd een sultanaat en het sultanspaleis in de stad is ook een toeristische attractie.

[bron: Trouw]

Ron Haleber
28-05-06, 11:32
http://www.thejakartapost.com/caption/bencana1.jpg

Quake takes toll on historical sites
Tantri Yuliandini,

The Jakarta Post, Jakarta

Archaeologists surveying the Prambanan Temple complex in Yogyakarta hours after Saturday's devastating earthquake found extensive damage to the ancient site.

Stone blocks and statues lay scattered about the ground; decades of patient restoration work undone in less than a minute.

"Our initial survey of the site found wreckage at the Siwa, Wisnu and Brahma temples, as well as at several minor temples," Yogyakarta Archaeological Conservation Agency head Agus Waluyo told The Jakarta Post on Saturday.

He said a thorough study was necessary to determine if the temples' foundations were damaged in the quake.

"We need to make sure the earth under the temples will not cause the structures to subside," Agus said.

Prambanan Temple was constructed by the rulers of the Sanjaya Dynasty, in a display of their power and influence in the ninth century.

But power struggles, volcanic explosions and earthquakes took their toll on the complex, so when the Dutch "discovered" the site in 1733 it was in urgent need of restoration. Work on the temples began in 1903 and continued until 1991.

"This time around, I don't think the restoration will be finished in six months," Agus said.

The land around Yogyakarta is also home to Borobudur, Kalasan, Sari and other holy temples, constructed by the rulers of the ancient Javanese kingdoms.

Yogyakarta and its people are the keepers of ancient traditions, and the city is home to a royal family that can trace its line back to the Mataram era in the 16th century.

The city survived with most of its culture and traditions intact through Dutch colonial rule, and served as the capital of a newly independent Indonesia between 1945 and 1950.

Saturday's earthquake has left this usually laid-back city in shambles, with many of its residents left without homes or afraid to return to their houses.

There is no friendly banter between shoppers and vendors along Jl. Malioboro, a favorite shopping destination for both locals and tourists alike. Only the rubble of collapsed buildings and smashed glass from shops.

Near Malioboro, the ground is littered with slate from the roof of the former Dutch fort Vredeburg, though its thick walls stand undamaged.

Yogyakarta Palace was not totally spared. While the residence of the current sultan, Hamengku Buwono X, who is also the governor, escaped with only minor cracks to its walls, part of the Hamengku Buwono IX Museum collapsed during the quake.

The collapsed building housed an ancient set of gamelan instruments used for weddings. In the same compound, a building housing carriages used by former rulers suffered cracks to its walls.

Agus said a more extensive survey of the damage to the city's ancient heritage would be conducted Monday.

"We are still in shock after the earthquake," he said.

contradictio
28-05-06, 12:55
heb die tempels toendertijd bezocht... bij de Borobudur moest je als buitenlandse toerist in een aparte rij gaan staan om vervolgens 7 (?)dollar te betalen aan entree geld ipv de enkele roepiah voor de locals.. vond dat toendertijd niet irritant vanwege het feit dat het bedrag zo hoog was in vergelijking met de locals.. nee, ik werd boos omdat ik met een dwingende toon werd gemaand om de andere rij te nemen met de suggestie dat die beter was terwijl het in werkelijkheid gewoon was om te voorkomen dat ik zou zien wat de locas betaalden...

Eenmaal binnnen en bovenaan gekomen werd er verteld dat als je de budda's in de Stupa's zou aanraken dat dat het geluk zou brengen... nou daar weigerde ik dus aan mee te doen... maar goed, ik keek uit over de hele omgeving met een vreselijk hete zon op mijn hoofd en toe dacht ik bij mezelf: "dit kan zomaar in 1 vlaag vernietigd worden door... iets een natuurramp of wat dan ook"... Is het de Marokkaan in mij die geen wardering heeft voor kunst en cultuur? of is het juist de calvinsitische Nederlander in mij die met een iewat pessimitische kijk dit soort zaken altijd wil relativeren?
Hoe dan ook ik snapte niet waarom dit zo opgehemeld werd in de gidsen en waarom er zo belangrijk over werd gedaan... behalve dan dat het heel wat mensen (slaven) heel veel energie en tijd heeft gekost om het te bouwen...
later in de reis kwam ik, in Yogja, erachter dat als ik idd een week eerder was vertrokken zoals ik eerst had gepland ik mogelijk ook de bom in Balie niet had overleefd... mijn reis zou namleijk in Kuta op balie eindigen...

Ik kan dus gerust zeggen dat ik niet "geschokt" "bedroefd" ben over de tempels.. mijn medeleven gaat uit naar de mensen die nog (half) levend onder het puin liggen... ik word haast gek as ik aan dat leed denk... en naar de nabestaanden die nu allerlei emoties ondergaan en uiteindelijk veelal het verlies van hun dierbaren moeten dragen...

ronald
28-05-06, 13:25
Geplaatst door Ron Haleber
Ik was diep geschokt bij het nieuws dat een aardbeving de stad Jokjakarta verwoest heeft en duizenden doden opeistte... Tegelijk begint de er dichtbij gelegen vulkaan Merapi met erupties...


Dit was de enige moslimstad op aarde waar ik echt tolerante moslims aantrof, zachtaardige, behulpzame, vriendelijke mensen zonder enig gevoel van wraak of haat - in vrede en liefde levend met gelovigen van andere godsdiensten in hun midden - mensen die elkaar zonder aanzien des persoon wederzijds hielpen.



In elk geval roep ik iedereen op om naar vermogen hulpacties te steunen!


Hier een foto met tekst van mijn site:

You will find myself on this photo together with Hindus, Christians and Muslims in Jokjakarta, Indonesia, - just after a lecture I presented at the inter-religious institute “Interfidei”.


http://www.ronhaleber.nl/index_bestanden/image009.jpg




--------------------------------------------------------------------------------


Terima kasih banyak Ron. Moge het leed en het gedeelde leed verwerkt worden. Onze steun is daar.

Ik ben het helemaal met je bericht eens. Ook hier ervaart mijn familie een natuurlijke tolerantie naar elkaar toe en daar zit ook nog eens een joodse tak bij. Het is de aard denk ik wel eens.

mark61
28-05-06, 13:58
Geplaatst door contradictio
Is het de Marokkaan in mij die geen waardering heeft voor kunst en cultuur? of is het juist de calvinsitische Nederlander in mij die met een iewat pessimitische kijk dit soort zaken altijd wil relativeren?

De combinatie is in ieder geval dodelijk. :hihi:

gh.wille
28-05-06, 15:50
Geplaatst door contradictio
:zwaai:


Soerat 18 al-kahf

78. Hij zeide: "Dit is de scheiding tussen u en mij. Ik zal u thans de verklaring geven van datgene waarvoor gij geen geduld kondet tonen."

79. "Wat de boot betreft, deze behoorde aan arme lieden die op de rivier werkten, en ik verkoos haar onbruikbaar te maken want achter hen was een koning die alle (goede) schepen met geweld in beslag wilde nemen."

80. "En wat de jongeling betreft, zijn ouders waren gelovigen en wij vreesden dat hij schande over hen zou brengen door zijn opstandigheid en ongeloof."

81. "Derhalve wensten wij dat hun Heer hun in zijn plaats een ander kind zou schenken dat reiner en zachtmoediger zou zijn (dan hij)."

82. "En wat de muur betreft, deze behoorde aan twee weesjongens in de stad en daaronder lag hun schat (begraven), hun vader was een rechtvaardig man derhalve behaagde het uw Heer dat zij volwassen zouden worden en dan hun schat zouden opgraven als een genade van uw Heer, en dit alles deed ik niet uit mezelf. Dit is de verklaring van datgene waarvoor gij geen geduld kondet tonen."



soerat 7 Al-Aa'raaf

155. En Mozes koos voor Onze ontmoeting zeventig mannen van zijn volk. Maar toen de aardbeving hen achterhaalde, zeide hj: "Mijn Heer, als het U had behaagd, kondet, Gij hen en mij voordien reeds hebben vernietigd. Wilt Gij ons verdelgen voor hetgeen de dommen onder ons hebben gedaan? Dit is niets dan een beproeving van U. Gij laat daardoor dwalen wie Gij wilt en Gij leidt wie Gij wilt. Gij zijt onze Beschermer , vergeef one daarom en toon ons barmhartigheid en Gij zijt de Beste Vergevensgezinde

156. "En verorden het goede voor ons in deze wereld en in het Hiernamaals; wij zijn tot U gekomen." Allah antwoordde: "Ik zal Mijn straf opleggen aan wie Ik wil, maar Mijn barmhartigheid omvat alle dingen. Zo zal Ik het verordenen voor degenen die Mij vrezen en de Zakaat betalen en voor hen die in Onze tekenen geloven."

Het is indd een gegeven feit dat de allerarmste en mede daardoor misschien wel de meest lieve en vrome mensen worden getroffen !
Afgezien van de ramp op zich wat een Natuurlijk gebeuren is ,zijn het juist die mensen die in de minst stabiele huizen wonen en ook op de meest (kwetsbare )plaatsen !
Er is een spreekwoord dat luid : De "dUVEL" schijt altijd op de grootse hoop, daar word dan mee bedoeld de rijkste mensen hebben altijd geluk (geld in loterij ) en bij deze ramp zit er ook weer een kern van waarheid in , nu worden ook de allerarmsten het meest getroffen .
:droef:

888
29-05-06, 19:59
Internationale hulp kom min of meer op gang.

Ron Haleber
30-05-06, 09:59
Geplaatst door ronald
Terima kasih banyak Ron. Moge het leed en het gedeelde leed verwerkt worden. Onze steun is daar.

Ik ben het helemaal met je bericht eens. Ook hier ervaart mijn familie een natuurlijke tolerantie naar elkaar toe en daar zit ook nog eens een joodse tak bij. Het is de aard denk ik wel eens.

Ronald, ook jij erg bedankt voor je medeleven met en steun aan deze goedwillende mensen...

Een voorbeeld van de tolerantie die ik noemde: op de universiteiten sprak ik met moslim-hoogleraren van de Ahmadiyya - niet te verwarren met de Indonesische Mohammadiyya - een door moslims elders vervloekte Pakistaanse moslimstroming, óók in Nederland...

Je weet dat allerlei culturele hindoe-uitingen als het wajang en de oude mythische verhalen daarvan - diep in de traditie van de bevolking geworteld zijn.

Niettemin blonk Yogya uit in zijn verzet tegen het kolonialisme...

Ik denk niet dat de aard van de mensen, maar hun eeuwenlang overgeleverde tolerante opvoeding debet is aan hun acceptatie van het 'vreemde'...

Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik op de universitas islam, met bijval van de studenten, fel discussieerde met de Iraanse ambassadeur en Indonesische militairen over het onrecht dat de Palestijnen wordt aangedaan...

In Yogya maakt men verschil tussen het bestrijden van mensen en het bestrijden van hun politieke ideeën... Iets dat mij erg juist lijkt...

Dat vandaag het fundamentalisme - ook bij christenen - ook niet meer afwezig is, is jammer, maar een mondiaal verschijnsel...

Groet Ron. :fpetaf:

http://www.ronhaleber.nl/index_bestanden/Yogya.jpg

Een vader met zijn kind

888
30-05-06, 20:08
Ik heb nog steeds niets gehoord van ander Arabische landen qua hulp. Wat is trouwens het laatste nieuws?

Bofko
31-05-06, 00:50
Geplaatst door Victoria
Ik heb nog steeds niets gehoord van ander Arabische landen qua hulp. Wat is trouwens het laatste nieuws?

Saudi Arabie en Japan ieder 8 miljoen euro.
GB 5,5 miljoen, NL 1 miljoen.

mark61
31-05-06, 00:54
Middle East: $13m in total from Saudi Arabia, UAE and Kuwait

888
31-05-06, 20:57
Geplaatst door Bofko
Saudi Arabie en Japan ieder 8 miljoen euro.
GB 5,5 miljoen, NL 1 miljoen.

Hoeveel heeft Koeweit en de Verenigde Staten gedoneerd?