PDA

Bekijk Volledige Versie : Fouad Laroui kleinerend over Imazighen in Jeune Afrique; Imazighen pakken hem aan



Tamza_Tirelli
28-05-06, 15:00
Na zijn hetze tegen de Burka, is zijn hetze tegen Imazighen begonnen. Lees hier zijn achterlijke column vol leugens en de waardige tegencolumn van Asis Aynan.

http://www.amazigh.nl/jeune/

Ook anderen krijgen hier de mogelijkheid om een open brief naar deze aghyur te plaatsen. Hij is al in een paar open brieven hard ontmaskerd. Deze man gaat wensen dat ie nooit zo 'grappig' had willen zijn.

mark61
28-05-06, 15:08
Ik vind hem anders wel grappig. Hoe kan je humor 'ontmaskeren'?

mark61
28-05-06, 15:13
Geplaatst door S@deeQ
:p Door niet te lachen !!!!


:moe: ik doe mijn best.

Tamza_Tirelli
28-05-06, 15:14
Geplaatst door mark61
Ik vind hem anders wel grappig. Hoe kan je humor 'ontmaskeren'?

Vind je het grappig? Weet ik ook gelijk hoe debiel jouw gevoel voor humor is.

Door geen leugens te verkondigen. Als een nazi zeggen dat 'Berbers' niet bestaan is misschien grappig voor jou, maar dat is het allerminst voor mensen wiens familieleden gemarteld en vermoord zijn vanwege hun Berber-activisme.

mark61
28-05-06, 15:22
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Vind je het grappig? Weet ik ook gelijk hoe debiel jouw gevoel voor humor is.

Door geen leugens te verkondigen. Als een nazi zeggen dat 'Berbers' niet bestaan is misschien grappig voor jou, maar dat is het allerminst voor mensen wiens familieleden gemarteld en vermoord zijn vanwege hun Berber-activisme.

Ik geloof dat jij en jullie niet zo goed hebben leren lezen. Het taalgebruik op die site laat in ieder geval zeer te wensen over.

Tamza_Tirelli
28-05-06, 15:31
Geplaatst door mark61
Ik geloof dat jij en jullie niet zo goed hebben leren lezen. Het taalgebruik op die site laat in ieder geval zeer te wensen over.

Ik geloof dat jij nu smoesjes en zwakke vormdiscussietjes over taalgebruik gebruikt om je domme eerste reactie wat kracht bij te zetten. Maar nee, het werkt niet.

Het blijft nog steeds niet grappig wanneer je liegt dat Berbers niet bestaan, liegt over de herkomst van de Dahir, liegt over de zogenaamde gebrek aan Berberse taalkennis van Asis Aynan, en liegt over de zogenaamde eenheid in Marokko die daar niet bestaat.

Blijft nog steeds niet grappig mejong, en dat die leugens verpakt worden in een laagje mislukte humor, doet niets af aan de leugens die er nog steeds staan. Basta. Dus blijf jij maar lekker zwetsen over taalfoutjes, en laat intelligente mensen over inhoud praten.

GiovanniHN
28-05-06, 15:35
Geplaatst door mark61
Ik vind hem anders wel grappig. Hoe kan je humor 'ontmaskeren'?


Mark die houdt van simpele humor waar je niet over na hoeft te denken. Wat een schok zeg. Gelukkig had ik al geen hoge pet van je op maar nu kan ik net zo goed die pet thuis laten.

mark61
28-05-06, 15:39
Geplaatst door GiovanniHN
Mark die houdt van simpele humor waar je niet over na hoeft te denken. Wat een schok zeg. Gelukkig had ik al geen hoge pet van je op maar nu kan ik net zo goed die pet thuis laten.

Wat kom jij hier nou weer doen fruitdruifje? Wat is jouw stam? Zeg op.

mark61
28-05-06, 15:41
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Ik geloof dat jij nu smoesjes en zwakke vormdiscussietjes over taalgebruik gebruikt om je domme eerste reactie wat kracht bij te zetten. Maar nee, het werkt niet.

Je kan dus echt niet lezen. Gevoegd bij totaal gebrek aan kennis van literaire usances. Het gekke is dat mensen in verdediging altijd de beweringen waartegen ze te hoop lopen bevestigen. :vreemd:

Tamza_Tirelli
28-05-06, 15:41
Geplaatst door mark61
Wat kom jij hier nou weer doen fruitdruifje? Wat is jouw stam? Zeg op.

Ga je rancune jegens GiovanniHN en je mislukte humor maar elders ventileren. Hier word je namelijk allang niet meer serieus genomen, wannabe-Laroui'tje.

Tamza_Tirelli
28-05-06, 15:51
Geplaatst door mark61
Je kan dus echt niet lezen. Gevoegd bij totaal gebrek aan kennis van literaire usances. Het gekke is dat mensen in verdediging altijd de beweringen waartegen ze te hoop lopen bevestigen. :vreemd:

Nee, mark61. Jij hebt nog steeds geen humor en jij hebt nog steeds geen poot om op te staan. Accepteer dat gegeven gewoon ipv dat je om je heen zit te slaan met irrelevant geblaat over taalgebruik en 'literaire usances.' Je wordt namelijk met de reactie genanter.

Gekke is btw dat je slechts selectief loopt te citeren, aangezien je geen ene drol in te brengen hebt tegen de leugens in Fouad's stuk die ik duidelijk aangekaart heb.

Jij bent de zwakste schakel, tot ziens.

GiovanniHN
28-05-06, 15:54
Geplaatst door mark61
Wat kom jij hier nou weer doen fruitdruifje? Wat is jouw stam? Zeg op.

Mijn stam is de Markbashers. Wij zijn ontstaan na een conflict met een andere stam. De stam Markpseudointi. Een hele zwakke stam, dat zichzelf ongelooflijk overwaardeerd en bekend staat om de goedkope LOI-studies.

Het conflict ontstond na een debat dat de woordvoerders van Markpseudointi al na 5 seconden verloren hadden door een gebrek aan kennis. Jammer genoeg hadden ze het zelf niet door en werd het publiek verveeld met 5 uur gezeur van deze woordvoerders die met zeer veel moeite enige waarheid in hun domme opmerkingen probeerden te zoeken.

Na nog eens 2 uur van tegenargumenten gaven de woordvoerders van Markpseudointi op. En werden de tegenstanders beloond met de vrouwen van de Markpseudointi, die goed waren als kunstmest. De winnende stam kreeg daarom als nieuwe naam Markbashers.

mark61
28-05-06, 15:55
Geplaatst door GiovanniHN
Mijn stam is de Markbashers.

Jah tis inderdaad wat zielig allemaal.

Tomas
28-05-06, 15:57
Ik snapte eerst alleen niks van de openingsreply en de daarbij behorende links. Dat is daarna vrij snel uitgebreid. Het zal wel aan mij liggen dus.

GiovanniHN
28-05-06, 15:58
Geplaatst door mark61
Jah tis inderdaad wat zielig allemaal.


We zijn inderdaad niet trots op de titel Markbashers, maar dat komt omdat het zo verdomde makkelijk is om Markpseudointi's uit te lullen.

Het is net zoiets als Corky van Life Goes On in zijn zak te trappen en dan zeggen dat je onverslagen bent. Daarom hecht ik ook meer waarde aan mensen die wel kunnen discussiëren of in ieder geval weten waar ze het over hebben.

mark61
28-05-06, 15:58
Geplaatst door Tomas
Ik snapte eerst alleen niks van de openingsreply en de daarbij behorende links. Dat is daarna vrij snel uitgebreid. Het zal wel aan mij liggen dus.

:hihi:

S@deeQ
28-05-06, 15:59
Geplaatst door Tomas
Ik snapte eerst alleen niks van de openingsreply en de daarbij behorende links. Dat is daarna vrij snel uitgebreid. Het zal wel aan mij liggen dus.

Kruip in je mandje terug ,poes,is niets voor jou dit :hihi: :hihi:

mark61
28-05-06, 16:00
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Ga je rancune jegens GiovanniHN

Wie komt hier ongevraagd binnenstiefelen om volledig off topic te gaan zitten ranten?

Je studeert voor cc?

Couscousje
28-05-06, 16:00
Geplaatst door S@deeQ
Kruip in je mandje terug ,poes,is niets voor jou dit :hihi: :hihi:

Geeeeeeeeeeeeeitje inou!

:Iluvu:

Cc

Tamza_Tirelli
28-05-06, 16:00
Geplaatst door GiovanniHN
Mijn stam is de Markbashers. Wij zijn ontstaan na een conflict met een andere stam. De stam Markpseudointi. Een hele zwakke stam, dat zichzelf ongelooflijk overwaardeerd en bekend staat om de goedkope LOI-studies.

Het conflict ontstond na een debat dat de woordvoerders van Markpseudointi al na 5 seconden verloren hadden door een gebrek aan kennis. Jammer genoeg hadden ze het zelf niet door en werd het publiek verveeld met 5 uur gezeur van deze woordvoerders die met zeer veel moeite enige waarheid in hun domme opmerkingen probeerden te zoeken.

Na nog eens 2 uur van tegenargumenten gaven de woordvoerders van Markpseudointi op. En werden de tegenstanders beloond met de vrouwen van de Markpseudointi, die goed waren als kunstmest. De winnende stam kreeg daarom als nieuwe naam Markbashers.

:giechel:

Kijk, dit is humor.

Maar goed, mark61: ga maar met je LOI-skills in een donker hoekje huilen, voordat je de topic weer komt bevuilen met zwakzinnig gelul omdat je je continue in de reet genomen voelt door de Ayt Markbashers.

Tomas
28-05-06, 16:01
Dit wordt een rel, wat ik je brom.

mark61
28-05-06, 16:01
Geplaatst door GiovanniHN
We

Het zit je erg hoog hè? Maar wat eigenlijk? Kietelen aan je op exploderen staande egootje? Jochie toch, grow up.

Couscousje
28-05-06, 16:01
Geplaatst door mark61
Wie komt hier ongevraagd binnenstiefelen om volledig off topic te gaan zitten ranten?

Je studeert voor cc?

Hou mij erbuiten, mark.

Cc

Tomas
28-05-06, 16:02
Toch wordt het een rel.

mark61
28-05-06, 16:02
Geplaatst door Tomas
Dit wordt een rel, wat ik je brom.

Als je nou even helpt. Tis zondagmiddag, je hebt toch onverwacht vrij.

Al Sawt
28-05-06, 16:03
Beste Fouad Laroui,

Ik ben een artikel aan het schrijven voor het blad Passionate, dat een nummer uitbrengt dat gewijd is aan de Berberse kwestie. Ik wil graag een aantal kunstenaars, schrijvers, dichters en publicisten in kaart brengen. Daarom zou ik het zeer op prijs stellen als u de volgende vragen wilt beantwoorden:

1. In welke regio van Marokko bent u geboren en tot welke stam behoort u? Als u niet Marokko geboren bent, dan graag alleen de stam.
2. Spreekt u Tamazight, Darija (streektaal) of beide?
3. Kunt u in enkele zinnen de belangrijkste kenmerken van uw stam beschrijven?
4. Welke associaties schieten u het eerst te binnen bij de woorden “Berbers” en “Arabieren”?


Berberse kwestie?

Welke kwestie?

En wat voor vragen zijn dat welke stam je bent geboren of wat de kenmerken zijn.

Geen wonder dat Laroui zou heeft gereageerd.

Tomas
28-05-06, 16:03
Geplaatst door mark61
Als je nou even helpt. Tis zondagmiddag, je hebt toch onverwacht vrij.

Waarmee? Ik snap er geen reet van. En besides ik ben aan het koken.

mark61
28-05-06, 16:03
Geplaatst door Couscousje
Hou mij erbuiten, mark.

Cc

Ik meende een epigoon waar te nemen. Maar tis niet veel hoor. :lekpuh:

Tamza_Tirelli
28-05-06, 16:03
Geplaatst door mark61
Wie komt hier ongevraagd binnenstiefelen om volledig off topic te gaan zitten ranten?

Je studeert voor cc?

Jij, nerdje.

Over offtopic zeveren gesproken, wat heeft Cc met de pak slaag te maken die jij hier nu krijgt van GiovanniHN?

mark61
28-05-06, 16:04
Onwaarschijnlijk hoeveel mensen al weer terug zijn van de IKEA.

Couscousje
28-05-06, 16:06
Geplaatst door mark61
Ik meende een epigoon waar te nemen. Maar tis niet veel hoor. :lekpuh:

Behoorlijk crappy.

Clean up your own mess.

Cc

GiovanniHN
28-05-06, 16:06
Geplaatst door mark61
Het zit je erg hoog hè? Maar wat eigenlijk? Kietelen aan je op exploderen staande egootje? Jochie toch, grow up.


Oh maar meneer Mark. Ik ben al opgegroeid. Ik kan zelfs voor mijzelf opkomen.

Daarom zal je mij ook niet het volgende zien schrijven.

"Als je nou even helpt. Tis zondagmiddag, je hebt toch onverwacht vrij."


Het gaat er mij meer om dat jij bepaalde dingen niet goed begrijpt. Die reactie van Laroui is ongelooflijk beledigend tegen de persoon die hem gewoon wat simpele vraagjes stellen. Er was geen enkele reden om zo te reageren en het is daarom beledigend voor de vraagsteller en wat Laroui heeft geschreven is ook beledigend voor de Amazigh.

En jij zegt 'het is grappig'.

mark61
28-05-06, 16:06
Geplaatst door Tomas
Waarmee? Ik snap er geen reet van. En besides ik ben aan het koken.

Daarom juist. Er valt ook niks van te begrijpen. Het doel is een rel waarvan werkelijk niemand bij benadering weet waar ie om gaat.

Blijkbaar zit er wat suddertijd tussen de handelingen door.

Al Sawt
28-05-06, 16:06
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Na zijn hetze tegen de Burka, is zijn hetze tegen Imazighen begonnen. Lees hier zijn achterlijke column vol leugens en de waardige tegencolumn van Asis Aynan. Welke leugens?

mark61
28-05-06, 16:07
Pagina 2 reeds. Ondanks de 60 seconds cooloff period. Make that a 120

mark61
28-05-06, 16:09
Geplaatst door Al Sawt
En wat voor vragen zijn dat welke stam je bent geboren of wat de kenmerken zijn.

Geen wonder dat Laroui zou heeft gereageerd.

Yo.

Long time harde werker. :hihi:

mark61
28-05-06, 16:14
Geplaatst door GiovanniHN
Het gaat er mij meer om dat jij bepaalde dingen niet goed begrijpt. Die reactie van Laroui is ongelooflijk beledigend tegen de persoon die hem gewoon wat simpele vraagjes stellen. Er was geen enkele reden om zo te reageren en het is daarom beledigend voor de vraagsteller en wat Laroui heeft geschreven is ook beledigend voor de Amazigh.

En jij zegt 'het is grappig'.

Het is stompzinnig, racistisch, en geheel in lijn met jouw primitieve opvattingen over 'verantwoordelijkheid', om vragen te gaan stellen over iemand's 'stam' en diens veronderstelde kenmerken. Dit van de kant van een soi-disant Nederlandse intellectueel in 2006.

Ik leg het maar even uit: dan krijg je zo'n reactie als die van Laroui.

Maar wat jij uitspookt in een topic dat fuck all te maken heeft met jouw monomanie is mij een raadsel. Blijkbaar was alleen mijn aanwezigheid voldoende om jou een rood waas voor de ogen te doen krijgen. Zoals nog eentje hier.

Vervolgens wordt de 'kwestie' aan de orde gesteld door iemand die blijkbaar de boezemomvang als haar meest belangwekkende kwaliteit beschouwt.

Veel plezier verder in het paviljoen.

S@deeQ
28-05-06, 16:15
Geplaatst door Couscousje
Geeeeeeeeeeeeeitje(LOVER) inou!

:Iluvu:

Cc


:wohaa: :wohaa: Helloooooo lieve Cc-inoe

Wanneer is het Couscous dag voor mij ??

http://www.levant.ch/images/serv/roseaux/couscous.jpg

Tamza_Tirelli
28-05-06, 16:18
Geplaatst door Al Sawt
Berberse kwestie?

Welke kwestie?

En wat voor vragen zijn dat welke stam je bent geboren of wat de kenmerken zijn.

Geen wonder dat Laroui zou heeft gereageerd.

Gatverdamme, ben jij moderator geworden? Waag het niet om mijn reacties te bestraffen of te verwijderen omdat jij dat nu kan. Ik zie je daar echt voor aan.

-De BERBER kwestie. Staat er duidelijk.

Dat zijn vragen voor een Berberspecial van het literair blad Passionate. Dus zo vreemd zijn die vragen niet. En als hij zich echt zo stoorde aan die vragen, dan stuurde hij Asis Aynan persoonlijk een mail terug, ipv lafhartig gebruiken voor een Franstalig tijdschrift, denkend dat niemand het toch zal lezen.

Men heeft het nog steeds over stammen en kenmerken omdat dat nog steeds speelt bij veel Imazighen. Dat deze Francofone Marokkaan zich daar te goed voor voelt of denkt te kunnen gelijkstellen aan achterlijkheid omdat het in zijn ogen meteen betekent dat stammen in conflict met elkaar zijn o.i.d., dan komt ie van een kouwe kermis thuis. En dat geldt ook voor jou, ventje. Want dat jij een Berberkwestie-ontkenner bent, is allang bekend. Daarom ben je ook zo snel uit je hol gekropen toen je de topictitel las.

Tomas
28-05-06, 16:23
Geplaatst door mark61
die blijkbaar de boezemomvang als haar meest belangwekkende kwaliteit beschouwt.


Waar? Wat heb ik gemist?

Tamza_Tirelli
28-05-06, 16:23
Geplaatst door mark61
Ik meende een epigoon waar te nemen. Maar tis niet veel hoor. :lekpuh:

Ja, jongen. Effe potje slijmen bij Cc om wat meer bijval te hopen krijgen. Alleen jammer voor je dat dat niet gewaardeerd wordt. Sukkeltje.

Tamza_Tirelli
28-05-06, 16:26
Geplaatst door Al Sawt
Welke leugens?

Als je nou eens eerst de topic goed doorleest, dan hoef je niet steeds dezelfde vragen te stellen.

GiovanniHN
28-05-06, 16:27
Geplaatst door mark61
Het is stompzinnig, racistisch, en geheel in lijn met jouw primitieve opvattingen over 'verantwoordelijkheid', om vragen te gaan stellen over iemand's 'stam' en diens veronderstelde kenmerken. Dit van de kant van een soi-disant Nederlandse intellectueel in 2006.

Ik leg het maar even uit: dan krijg je zo'n reactie als die van Laroui.

Maar wat jij uitspookt in een topic dat fuck all te maken heeft met jouw monomanie is mij een raadsel. Blijkbaar was alleen mijn aanwezigheid voldoende om jou een rood waas voor de ogen te doen krijgen. Zoals nog eentje hier.

Vervolgens wordt de 'kwestie' aan de orde gesteld door iemand die blijkbaar de boezemomvang als haar meest belangwekkende kwaliteit beschouwt.

Veel plezier verder in het paviljoen.

Oh nee Mark, zeg dat je het niet gezegd hebt. Heb je zelfs na de overduidelijke uitleg in Marktaal, nog maar liefst, niet begrepen wat eigen verantwoorderlijkheid is?

Eigen verantwoorderlijkheid is een volledig domme opmerking maken en dan accepteren dat iemand je de volle laag geeft. Maar ja, het is daarom ook begrijpelijk waar jij mijn aanwezigheid zo vreemd vindt. Want jij snapt het nog steeds niet. Jij snapt niet dat een stomme opmerking van jou bepaalde reacties uit kan lokken. Nee, jij vindt het raar. Het moet wel aan mij liggen.

Eigen verantwoorderlijkheid is iets dat jij waarschijnlijk nooit zal snappen. Als je dat wel deed, dan snapte je ook dat het weinig te maken heeft met de vragen die gesteld werden aan Laroui.

Ik zal het dan maar in Marktaal uitleggen.

Er zijn mensen. Die zijn jong. En vinden de geschiedenis van hun vader en moeder heeeeeeeel interessant. Die mensen gaan er over lezen, in boekjes zoals Bob de Bouwer alleen dan voor grote mensen en over oude leiders zoals Kahina. Zij willen er over vertellen en schrijven. Ze vragen daarom ook aan andere mensen, wat hun achtergrond is. Maar sommige mensen zijn niet lief, maar heeeeel boos en doen heel stom tegen die mensen die gewoon wat vragen. Maar dan worden die mensen ook boos en gaan ze boze brieven schrijven.

Snap je het nu een beetje? Moet het nog simpeler? Illustraties erbij misschien. Of snap je het nu wel wat er aan de hand is. En snap je nu ook dat mensen de reactie van Laroui niet kunnen waarderen en hij met een reactie van bijvoorbeeld 'nee Asis, ik haat je ik reageer niet op je vragen' dit simpelweg had kunnen voorkomen. Is trouwens ook weer dat eigen verantwoorderlijkheid idee dat je ook nog niet snapt.

En Mark61, dat jij naar Tamza's tieten kijkt, zegt meer over jou dan over haar.

Tamza_Tirelli
28-05-06, 16:34
Geplaatst door mark61
Het is stompzinnig, racistisch, en geheel in lijn met jouw primitieve opvattingen over 'verantwoordelijkheid', om vragen te gaan stellen over iemand's 'stam' en diens veronderstelde kenmerken. Dit van de kant van een soi-disant Nederlandse intellectueel in 2006.

Ik leg het maar even uit: dan krijg je zo'n reactie als die van Laroui.

Zooo racistisch en primitief inderdaad. Stel je eens voor dat iemand mij vraagt uit welk land ik oorspronkelijk kom en mij vraagt naar de kenmerken van mijn land. Hemeltje zeg. Wat een lul, wat een racist dat ie me zoiets durft te vragen!

Werkelijk, jij wordt gewoon echt met de reactie kanslozer. Maar het wordt nog erger:


Maar wat jij uitspookt in een topic dat fuck all te maken heeft met jouw monomanie is mij een raadsel. Blijkbaar was alleen mijn aanwezigheid voldoende om jou een rood waas voor de ogen te doen krijgen. Zoals nog eentje hier.

Vervolgens wordt de 'kwestie' aan de orde gesteld door iemand die blijkbaar de boezemomvang als haar meest belangwekkende kwaliteit beschouwt.

Veel plezier verder in het paviljoen.

Tering, wat een ziekelijke mongool.

Orakel
28-05-06, 17:06
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Nou, zo heb je de knekelstam, die hebben een botje door de onderlip. Er is ook de blikstam, die hun lip hebben gepierct met een colablikje in het kader van de progressie, weet u wel. Tegenwoordig zijn er ook kaasstammen, we weten niet precies waar ze vandaan komen maar ze hebben wél geld.
:p

En als d'r nou eentje uit zo'n stam radicaliseert? Hebben we het dan over een stamcel?
En als de rest probeert 'de boel bij mekaar te houwen', hebben we het dan over stam+t?

Al Sawt
28-05-06, 17:09
Geplaatst door mark61
Yo.

Long time harde werker. :hihi: Ha!

Hoe is het Markie? Helaas heb ik inderdaad weinig tijd om te posten op Maroc.nl. Maar hopelijk komt er verandering in!

Orakel
28-05-06, 17:25
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Nah, dan gaan ze aan de stamtafel zitten.

in hun stamkroeg sjekers? En degene met die plaat voor ze harses is het stamhoofd?
mooi woord trouwens, knekel. je verraait er wel je leeftijd mee
ik ga geloof ik gauw wat anders doen, ff me huiswerk afmaken

Al Sawt
28-05-06, 18:05
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Gatverdamme, ben jij moderator geworden? Waag het niet om mijn reacties te bestraffen of te verwijderen omdat jij dat nu kan. Ik zie je daar echt voor aan. Yep. Ik ben moderator. Puur gekozen omdat ik een zeer objectieve benadering heb van bepaalde elementen en individuen op Maroc.nl.

Dus wees maar niet bang. Ik zal je niet verwijderen of bestraffen.
Sowieso zal dat een zwaktebod zijn. Vooral omdat ik al jouw beweringen kan logenstraffen.



-De BERBER kwestie. Staat er duidelijk. Volgens jouw bekrompen wereldbeeld wel.



Dat zijn vragen voor een Berberspecial van het literair blad Passionate. Dus zo vreemd zijn die vragen niet. Die vragen zijn wel degelijk vreemd.

Omdat men vanuit gaat dat heel Marokko in stammen is opgedeeld en dat elke stam bepaalde unieke kenmerken bezit.

Iets wat ik ten zeerste betwijfel. En geen wonder dat Fouad Laroui zijn bedenkingen had.



En als hij zich echt zo stoorde aan die vragen, dan stuurde hij Asis Aynan persoonlijk een mail terug, ipv lafhartig gebruiken voor een Franstalig tijdschrift, denkend dat niemand het toch zal lezen.
Tja, hier kan ik je wel gelijk geven.


Men heeft het nog steeds over stammen en kenmerken omdat dat nog steeds speelt bij veel Imazighen. Klopt. Maar niet bij veel Marokkanen.

Wat veel mensen niet willen beseffen dat veel stammen door urbanisatie, migratie en andere ontwikkelingen, steeds vaker uit elkaar worden gerukt.

Al met al positieve ontwikkelingen.

Dat bepaalde personen nog steeds vasthouden aan een stamverband en dat puur om hun identiteit daarmee te definieren, betekent niet dat heel Marokko dat doet.


Dat deze Francofone Marokkaan zich daar te goed voor voelt of denkt te kunnen gelijkstellen aan achterlijkheid omdat het in zijn ogen meteen betekent dat stammen in conflict met elkaar zijn o.i.d., dan komt ie van een kouwe kermis thuis. Ik heb ook mijn bedenkingen over persoon Laroui. Maar hier heeft hij gewoon gelijk.

Want het is ronduit schandalig dat men nog steeds terug grijpt naar een achterhaald samenlevingsverband als stammen.

Het is schandaliger dat men stammen voorop stelt boven de al gehele samenleving en dat om een stuk identiteit te definiëren.
Stamverbanden zijn een onlosmakkelijk onderdeel van Marokkaanse geschiedenis. Maar ze moeten behoren tot verleden tijd en als dat nog niet het geval is, dan moet dat op een zeer snelle termijn gebeuren.

Wat betreft Laroui. Hij heeft gelijk als hij stelt dat de stammen een instrument waren geweest van de Fransen om Marokko te bezetten.

En dan stel ik mij een vraag hardop: Wie is erger? Een Francofone Marokkaan of een Amazigh Marokkaan, die Marokko langs 'etnische' scheidslijnen definieert?




En dat geldt ook voor jou, ventje. Want dat jij een Berberkwestie-ontkenner bent, is allang bekend.
Retoriek! Er bestaat geen berberkwestie. Amazigh identiteit is in Marokko levend en wel. Het manifesteert zich over heel Marokko en wordt nergens de kop ingedrukt.

Berberkwestie wordt alleen door zwakke geesten omarmd. Die zich zelf niet in Nederland kunnen positioneren en te zwak zijn om een identiteit te vormen waar Marokkaans zijnde en Islam worden gecombineerd met Nederlanderschap.

Mensen die helaas geestelijk zwak zijn om zichzelf te definiëren binnen hun echte afkomst.

Maar nee hoor, ze klampen zichzelf liever vast aan iets dat een onderdeel vormt van Marokko en omhelzen vervolgens een fictieve kwestie om zichzelf af te scheiden van de massa die niet gelooft in de klucht waar ze wel in geloven.

Maar tja, voor jou ben ik maar een Agyhuur. Eentje die gehersenspoeld is door de 'Arabische Nationalistische kliek' in Rabat.

En Tamza-tjes en Afruxjes van deze wereld behoren tot de meest verlichte geesten van Marokkanen.

Daarom ben je ook zo snel uit je hol gekropen toen je de topictitel las .

Ik moet toegeven. Toen ik je nickname zag, dacht ik laat ik snel uit mijn berghol te voorschijn komen.

Tamza_Tirelli
28-05-06, 19:35
Geplaatst door Al Sawt
Yep. Ik ben moderator. Puur gekozen omdat ik een zeer objectieve benadering heb van bepaalde elementen en individuen op Maroc.nl.

Dus wees maar niet bang. Ik zal je niet verwijderen of bestraffen.
Sowieso zal dat een zwaktebod zijn. Vooral omdat ik al jouw beweringen kan logenstraffen.

:melig:

Ok, back to the real world.


Volgens jouw bekrompen wereldbeeld wel.

Ja, tuurlijk. Wat voor jou niet speelt, bestaat ook niet voor anderen. Over lekker bekrompen gesproken. Das net zoiets als zeggen dat de Palestijnse kwestie niet bestaat omdat ik er toch geen ruk mee te maken heb.


Die vragen zijn wel degelijk vreemd.

Omdat men vanuit gaat dat heel Marokko in stammen is opgedeeld en dat elke stam bepaalde unieke kenmerken bezit.

Iets wat ik ten zeerste betwijfel. En geen wonder dat Fouad Laroui zijn bedenkingen had.

Die vragen zijn helemaal niet vreemd, daar die vragen bedoeld waren voor een BERBER-gerelateerde uitgave van een literaire blad. Doe daar eens bovenop dat Fouad Laroui in het verleden al eens gezegd heeft dat ie zelf een Berber is en zelfs meedeed aan een debat van een Berber-vereniging, is het niet moeilijk om te stellen dat het HELEMAAL niet vreemd is. Maar jij leest weer wat jij graag wil lezen, met je onwetende apenredenering, dus het verbaasd me uiteraard niets dat jij weer zulke achterlijke conclusies trekt.


Klopt. Maar niet bij veel Marokkanen.

Tuurlijk wel. Het is net zo'n onschuldige vraag als dat je vraagt uit welke regio of stad je komt. Maar o wat erg wanneer je vraagt van welke stam je komt, want dat is o zo racistisch en seperatistisch. Werkelijk, hoe zwakzinnig moet je zijn om je op te winden over zo'n vraag.


Wat veel mensen niet willen beseffen dat veel stammen door urbanisatie, migratie en andere ontwikkelingen, steeds vaker uit elkaar worden gerukt.

Al met al positieve ontwikkelingen.

Wat idioten als jij niet willen beseffen, is dat het behoren tot een stam niet negatief is, alsof er een stammenstrijd heerst oid, dus ik snap niet wat je hier nu paniekerig loopt te lullen. Dat is net zo iets als negatief vinden dat je zegt dat je uit Nador komt, want zo ondermijn je de volkseenheid van Marokko. Get a grip, you stupid dicks.


Dat bepaalde personen nog steeds vasthouden aan een stamverband en dat puur om hun identiteit daarmee te definieren, betekent niet dat heel Marokko dat doet.
Ik heb ook mijn bedenkingen over persoon Laroui. Maar hier heeft hij gewoon gelijk.

Je zegt het zelf al: puur om een deel van hun identiteit te definiëren, omdat het ook simpelweg onderdeel uitmaakt van je identiteit. Ik ben een Marokkaan, een Tamazight, een Tus3ied, en ik ben een nakomeling van mijn familie. Als meneer Laroui dat opeens niet wil doen, dan betekent het nog niet dat hij als een hork zo kleinerend moet doen over de persoon die hem deze vragen stelt en over een compleet volk. Hij moet al helemaal geen leugens gaan verkondigen.


Want het is ronduit schandalig dat men nog steeds terug grijpt naar een achterhaald samenlevingsverband als stammen.

Ach houd toch je overdrijvende klep dicht man. Met je 'teruggrijpen naar een achterhaald samenlevingsverband als stammen.' Hij vraagt simpelweg van welke stam hij is. Das net als vragen van welk land of stad je bent. Waarom moet jij alles meteen weer zo politiek maken, idioot?


Het is schandaliger dat men stammen voorop stelt boven de al gehele samenleving en dat om een stuk identiteit te definiëren.
Stamverbanden zijn een onlosmakkelijk onderdeel van Marokkaanse geschiedenis. Maar ze moeten behoren tot verleden tijd en als dat nog niet het geval is, dan moet dat op een zeer snelle termijn gebeuren.

Als er iets is wat schandalig is, dan is het wel jouw conclusie uit 1 simpele vraag van een redacteur voor notabene een Berber-special, om te zeggen dat hij daarmee stammen voorop stelt boven een samenleving. Stamverbanden zijn nog steeds onderdeel van Marokko. Of ze verdwijnen of blijven bestaan interesseert mij niet zoveel. Maar waarom die zouden moeten verdwijnen is mij een raadsel. Heerst er soms een stammenconflict o.i.d? Zolang ze maar herenigd zijn is geen enkele fokkin probleem. Het is dankzij de hereniging van alle stammen dat de kolonisten een paar stoten hebben gekregen in het verleden.


Wat betreft Laroui. Hij heeft gelijk als hij stelt dat de stammen een instrument waren geweest van de Fransen om Marokko te bezetten.

Niet liegen. De apartheidsbeleid waarmee de Fransen en hun Marokkaanse verradersbondgenoten de BERBERS ( en dus niet de STAMMEN) wilden scheiden van de Arabischtalige Marokkanen, is door geen Berber ooit erkend. Laat staan dat ze het toelieten om als instrument gebruikt te worden.


En dan stel ik mij een vraag hardop: Wie is erger? Een Francofone Marokkaan of een Amazigh Marokkaan, die Marokko langs 'etnische' scheidslijnen definieert?

Een Francofone Marokkaan en zn voorstandertje Al Sawt zijn erger dan een Amazigh Marokkaan die gewoon een vraag stelt over de culturele achtergrond van een zelfbenoemde Berber voor een tijdschrift.


Retoriek! Er bestaat geen berberkwestie. Amazigh identiteit is in Marokko levend en wel. Het manifesteert zich over heel Marokko en wordt nergens de kop ingedrukt.

De Amazigh-kwestie wordt steeds minder inderdaad, gelukkig, al hoewel we er nog lang niet zijn. Onze talen worden immers nog steeds niet als officiële talen erkend. Dat jij denkt dat we genoegen nemen met zoethoudertjes als de IRCAM en de lessen in Tifinagh (waar wij niet eens om gevraagd hebben) betekent niet dat dat ook daadwerkelijk zo. Verder is er ook nog de Rif-kwestie, maar dat is een andere discussie.


Berberkwestie wordt alleen door zwakke geesten omarmd. Die zich zelf niet in Nederland kunnen positioneren en te zwak zijn om een identiteit te vormen waar Marokkaans zijnde en Islam worden gecombineerd met Nederlanderschap.

Pardon? Wat een treur-nerd ben je ook zeg. Dus wie aandacht schenkt aan de Berberkwestie en aan het Berber-deel van zijn/haar identiteit kan zich niet positioneren in Nederland. Wat een achterlijke áchterlijke conclusie zeg. De mensen uit de Berber-lobby die ik ken zijn stuk voor stuk hoogopgeleide mensen met een gezond verstand die een hele goede evenwicht hebben kunnen vinden in Nederland. Sterke geesten die een bijdrage willen leveren aan de opleving van de Amazighiteit. Kun jij nog wat van leren, simplistisch denkend nerdje.


Maar nee hoor, ze klampen zichzelf liever vast aan iets dat een onderdeel vormt van Marokko en omhelzen vervolgens een fictieve kwestie om zichzelf af te scheiden van de massa die niet gelooft in de klucht waar ze wel in geloven.

:melig:

Klaar met je Corky-analyse gebaseerd op 1 vraag van Asis Aynan? Echt om te pissen zo hilarisch is je psycho-analyse van mensen die jij niet kent en ook nooit in hun gezelschap zal mogen vertoeven. Zolang jij maar gelooft in de happy eenheid van Marokko waar alles zo goed gaat en alles zo wordt gerespecteerd en lekker kan slapen op 1 oor, moet je vooral doorgaan met ontkennen van problemen die door onverschilligheid en ontkenning alleen maar erger worden.


Maar tja, voor jou ben ik maar een Agyhuur. Eentje die gehersenspoeld is door de 'Arabische Nationalistische kliek' in Rabat.

En Tamza-tjes en Afruxjes van deze wereld behoren tot de meest verlichte geesten van Marokkanen.
.

Ik moet toegeven. Toen ik je nickname zag, dacht ik laat ik snel uit mijn berghol te voorschijn komen.

Je bent inderdaad maar een aghyur, dat heb je zelf wel bewezen met je reacties. Ik heb geen hol met Afrux te maken, dus hou je domme kop.

Kruip maar weer gauw je berghol in en ga maar weer een lekkere winterslaap houden zodat je weer gezellig kan dromen over Al Sawt in Wonderland.

H.P.Pas
28-05-06, 20:05
Wat mij aan deze reacties opvalt is dat Ellian, Ephimenco en Hirsi Ali, afkomstig uit Iran, Algerije, en Somalie, precies de reactie hebben die de regeringen in die landen altijd hebben als er kritiek komt: schelden, tieren, en dreigen met "hervormen", en iedereen weet dat hervormen betekent: opheffen, sluiten. Ayaan, Afshin en Sylvain zijn alledrie streng islamitisch opgevoed, en hebben de islam nog in elk haarvat, ze zijn vol islamitisch activisme. Hun liberalisme is flinterdun, ze hebben zoals dat tegenwoordig heet een erg kort lontje. R Plasterk

mark61
28-05-06, 20:15
Geplaatst door H.P.Pas



Behalve dan Ephimenco als moeslim. Das niet zo sterk, plas.

Amenzu
28-05-06, 22:19
Dit is een reactie op Amazigh.nl


Geachte heer Laroui,

Uw reactie op een paar simpele vragen van de heer Aziz Aynan getuigt van weinig respect voor een van de oudste etniciteiten op aarde. Imazighen, de oorspronkelijke bewoners van Marokko en die nog steeds de meerderheid van het land vormen dat volgens u een Arabisch land is. Uw kleinerende manier van spreken is niet gebaseerd op feiten en ontmaskert uw haat en rancune tegen een heel volk. Ik zal niet op alle onzin uit uw stuk reageren maar zal me beperken tot uw wartaal over de zogenoemde Addahir Albarbari.

Allereerst wil ik u vertellen dat er in Marokko geen enkel officiële document bestaat dat deze naam draagt. Uw nationalistische bronnen hebben de naam verzonnen en hebben het decreet naast religie al een halve eeuw misbruikt om het verbod van de Tamazight taal en cultuur te rechtvaardigen. Dit is voor mij geen teken van de superioriteit waar u het over heeft, maar niets meer en minder dan een bevestiging van de achterlijkheid waarin de Arabieren en vooral de gearabiseerden zoals u leven. Het “Arab human report “, dat ieder jaar door top Arabische wetenschappers wordt uitgegeven en die niet aan uw nationalistische syndroom lijden, maakt dat nog meer duidelijker. Op de eerste pagina al kom je feiten tegen die uw superioriteit gevoel ontkrachten. Wat dacht van het feit dat in een klein land als Griekenland jaarlijks vijf keer meer boeken worden uitgegeven dan in jouw hele Arabische wereld of dat er naar het Spaans jaarlijks meer boeken vertaald worden dan ooit is gedaan naar het Arabisch sinds het begin van haar bestaan.

Het decreet van 16 mei 1930, zoals de officiële naam luidt van wat jij en jouw racistische goden Addahir Albarbari noemen, is nooit erkend of ondertekend door de Imazighen. Het was uw Arabische sultan, die het ondertekend heeft samen met zijn Franse meesters, aan wie hij Marokko had verkocht in ruil voor bescherming om op de troon te blijven. Jullie noemen het de “Himaya” periode, maar voor ons Imazighen is het een bloedige bezetting geweest. Gelijktijdig woedde er in Marokko wel een heftige onafhankelijkheid strijd geleid door Imazighen, zowel in het noorden als in het zuiden, om het land te bevrijden van de ondertekenaars van het genoemde decreet. Deze strijd is uiteindelijk uitgegroeid tot het symbool van de onafhankelijkheidsbeweging in de hele wereld. Mao, Hoi Chi Min en Che guevara om een paar namen te noemen, beschouwden niet voor niets Imazighen als hun gids en hun leider Abd El Karim als hun mentor in hun gevecht tegen het kolonialisme.

Wat betreft de inhoud van het decreet, daar kan ik erg kort over zijn. Er komt geen enkel woord in voor dat duidt op het scheiden van Imazighen en Arabieren. Het enige waarover het decreet spreekt, is dat onafhankelijke Amazigh gebieden, die niet onder het gezag van de Sultan en de fransen vielen, hun eigen eeuwenoude wetgeving dat tot medio vorig eeuw in Marokko werd gebruikt mochten behouden. In plaats van de Franse en islamitische wetgeving die gold voor “Himaya” gebieden. Het verschil tussen deze twee wetgevingen is wel dat de islamitische wetgeving het afhakken van handen, stenigen tot de dood en trouwen met 9 jarige meisjes aanmoedigt terwjl de Amazigh wetgeving niet eens lijfstraffen kent.

Ik raad u eens de volgende boeken te lezen, voordat u met uw onzin de wereld vervuilt:
- Het decreet van 16 mei 1930. Het is op verschillende sites integraal te lezen.
- Addahir Albarbari, de grootste politieke leugen uit de moderne historie van Marokko.
- Azref n Imazighen. Dit boek gaat over de wetgeving van Imazighen. Daarin kunt u o.a. verschillende Amazigh wetsartikelen artikelen lezen die dateren uit duizend jaar geleden maar ook van vorig eeuw.

Amenzu
28-05-06, 22:33
Integraal text van wat genoemd wordt door Fouad en zijn nationalisten Dahir Barbari en wat officiel heet:Dahir van Sultan (Arabier) van 16 mai 1930.

Deze is door zijn Arabische sultan getekend, die van Marokko een protectoraat had gemaakt in ruil voor bescherming om aan de macht te blijven en heeft niets met Imazighen te maken.

Kan iemand mij vertellen waar die zogenaamde onderscheid van Imazighen en Arabieren in voorkomt?

Texte intégral du Dahir sultanien du 16 mai 1930 nommé "Dahir berbère" par les protégés de la France coloniale
Louange à Dieu,

Que l’on sache par la présente, que notre Majesté Chérifienne, Considérant que le dahir de notre Auguste père, S.M. le Sultan Moulay Youssef, en date du 11 septembre 1914 a prescrit dans l’intérêt du bien de nos sujets et de la tranquillité de l’Etat de respecter le statut coutumier des tributs berbères pacifiées..., qu’il devient opportun de préciser aujourd’hui les conditions particulières dans les quelles la justice sera rendue dans les mêmes tribus:

A décrété ce qui suit :

Art. 1

Dans les tribus de Notre Empire reconnues comme étant de coutume berbère, la répression des infractions commises par les sujets marocains(1) qui serait de la compétence des Caïds dans les autres parties de l’Empire, est de la compétence des chefs de tribus.
Pour les autres infractions, la compétence et la répression sont réglées par les articles 4 et 6 du présent dahir.

Art. 2

Sous réserve des règles de compétence qui régissent les tribunaux français de Notre Empire, les actions civiles ou commerciales, mobilières ou immobilières sont jugées, en premier ou dernier ressort, suivant le taux qui sera fixé par arrêté viziriel, par les juridictions spéciales appelées tribunaux coutumiers. Ces tribunaux sont également compétents en tout matière de statut personnel ou successoral. Ils appliquent, dans les cas, la coutume locale.

Art. 3

L’appel des jugements rendus par les tribunaux coutumiers, dans les cas où il serait recevable, est portée devant les juridictions appelées tribunaux d’appel coutumiers.

Art. 4

En matière pénal, ces tribunaux d’appel sont également compétents, en premier et dernier ressort, pour la répression des infractions prévues à l’alinéa 2 de l’article premier ci-dessus, et en outre de toutes les infractions commises par des membres des tribunaux coutumiers dont la compétence normale est attribuée au chef de la tribu.

Art. 5

Auprès de chaque tribunal coutumier de première instance ou d’appel est placé un commissaire du Gouvernement, délégué par l’autorité régionale de contrôle de laquelle il dépend. Prés de chacune de ces juridictions est également placé un secrétaire-greffier, lequel remplit en outre les fonctions de notaire.


Art. 6

Les juridictions françaises statuant en matière pénale suivant les règles qui leur sont propres, sont compétentes pour la répression des crimes commis en pays berbère quelle que soit la condition de l’auteur du crime(2). Dans ces cas est applicable le dahir du 12 août 1913 (9 ramadan 1331) sur la procédure criminelle.

Art. 7

Les actions immobilières auxquelles seraient parties, soit comme demandeur, soit comme défendeur, des ressortissants des juridictions françaises, sont de la compétence de ces juridictions.

Art. 8

Toutes les règles d’organisations, de composition et de fonctionnement des tribunaux coutumiers seront fixés par arrêtés viziriels successifs, selon les cas et suivants les besoins.

Fait à Rabat, le 17 Hijja 1348 (16 mai 1930) vu pour promulgation et mise à execution : Rabat, le 23 mai 1930.

Le commissaire-Résident général, LUCIEN SAINT.

Amenzu
28-05-06, 23:05
Voor meneer Laroui die zijn huiswerk goed moet doen in het vervolg.

Punt (1) uit de tekst de dahir, die puur juridisch is geeft duidelijk aan dat het gaat om terrotoriale bepaling en niet om een etnische bepaling. Buiten het feit dat in de gebieden waar de fransen en hun SUltan (Arabier) regeerden waren meer dan 80% van de inwoners ook Imazighen.

Punt (2) geeft weer aan dat niets te maken heeft met religie of etniciteit.