PDA

Bekijk Volledige Versie : Muskens: christendom heeft meer met boeddhisme dan met islam



Marsipulami
30-05-06, 17:34
Muskens: christendom heeft meer met boeddhisme dan met islam

Hilversum (Van onze verslaggeceredactie) 30 mei 2006 – Het christendom heeft meer gemeen met het boeddhisme dan met de islam. Dat heeft bisschop Muskens vandaag in Utrecht gezegd bij de presentatie van de Missiebrief van de Nederlandse bisschoppen. Die brief ging voornamelijk over evangelisatie.

Atheďstische religie
Volgens mgr. Muskens gaat het bij evangelisatie om het verspreiden van christelijke waarden, zoals naastenliefde en verdraagzaamheid. Die waarden worden vooral ook in het boeddhisme aangetroffen, daarom is het voor christenen lonend om de interreligieuze dialoog met boeddhisten op te voeren, vindt Muskens. Zijn uitspraak is opmerkelijk omdat het boeddhisme een atheďstische religie is.

Twee grootste religies
“Het christendom en het boeddhisme zullen in de toekomst de grootste religies zijn”, aldus Muskens, namens het Nederlands episcopaat referent voor missie en interreligieuze dialoog.

Islam
Dialoog met Nederlandse moslims is noodzakelijk en “we moeten alle zeilen bij zetten om dat zo goed mogelijk te doen”, maar die heeft weinig effect op de relatie tussen de twee godsdiensten op wereldniveau, constateert de bisschop. Hij vindt de dialoog met de islam problematisch, omdat “die altijd vastloopt op bepaalde barričres”. Die worden volgens Muskens gevormd door het ontbreken van godsdienstvrijheid in de meeste Arabische landen.

Uitstraling
“De islam is de religie van het Midden-Oosten, terwijl het boeddhisme nu al een enorme uitstraling naar de verschillende werelddelen heeft”, zegt de Bredase bisschop.

Wereldparlement
Muskens pleit verder voor de oprichting van een wereldparlement voor religieuze zaken onder toezicht van de Verenigde Naties. “Dat parlement moet zich buigen over kwesties als godsdienstvrijheid en de positie van de vrouw.”

mark61
30-05-06, 18:24
...daast nog even door... Nog niet met pensioen?

David
30-05-06, 18:26
Muskens is toch dood? :eek:

Joesoef
30-05-06, 18:58
Geplaatst door David
Muskens is toch dood? :eek:



Reinkardinaaltie.....

naam
30-05-06, 19:42
Geplaatst door Joesoef
Reinkardinaaltie.....


Scherp, je moet er maar opkomen.

Dwaalspoor
01-06-06, 04:54
Peiling Boeddhisme belangrijker dan islam?

Kim van Keken

Bisschop Muskens van Breda noemde maandag tijdens de presentatie van de bisschoppelijke missiebrief de dialoog met boeddhisten van groter belang dan het gesprek met moslims. Mee eens?

UitlegGertjan Mulder, algemeen directeur van de Boeddhistische Omroep: ‘Het standpunt dat het boeddhisme belangrijker zou zijn dan de islam, laat ik maar aan de heer Muskens over. Met elkaar in debat gaan is voor elke religie van even groot belang.’

Muskens maandag in de Utrechtse Jaarbeurs: ‘Het is de overtuiging van de grote cultuurfilosoof en theoloog Romano Guardini dat op de lange duur twee godsdiensten over zullen blijven, het christendom en het boeddhisme (Guardini schreef dit in 1947, red.).’

Priester Antoine Bodar vanuit Rome: ‘In deze moderne tijd deel ik dat gevoel niet met deze illustere filosoof. Het is volgens mij niet zo dat deze twee godsdiensten overblijven. Feit is juist dat de islam wereldwijd nogal in opmars is. Hoewel ik begrijp wat Muskens zegt, ben ik verbaasd over deze uitspraak. Hier in Rome, vanuit het Vaticaan, wordt juist veel gedaan aan de dialoog met de islam.’

Khalid Kasem van Ben je bang voor mij?, een dialooggroep van verontruste allochtone en autochtone jongeren: ‘De heer Muskens moet natuurlijk kunnen zeggen wat hij wil, maar ik begrijp het doel van deze uitspraak niet. Waarom nu? Heeft het boeddhisme veel aanhang in Nederland?’

Muskens maandag: ‘Wereldwijd zijn meer boeddhisten dan islamieten.’ En: ‘Het is niet voor niets dat veel autochtone Nederlanders zich ertoe aangetrokken voelen.’

Mulder: ‘Het zou leuk zijn, maar ik heb zo’n mijn twijfels of het boeddhisme groter is dan de islam. Sterker nog, ik kan met grote zekerheid stellen dat de islam groter is. Het is wel waar dat het boeddhisme groeit.’

Jan Willem Houthoff, voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland: ‘In Nederland wonen heel wat meer moslims dan boeddhisten, bij de islam zou de prioriteit moeten liggen. Ik ben inderdaad in gesprek met Muskens en dat verloopt prima.’

Kasem: ‘In Nederland wordt momenteel met een scheef oog naar religie gekeken, dat geldt voor moslims en christenen. In die zin zijn ze bondgenoten. De dialoog aangaan is heel belangrijk, vaak merk je dat na een gesprek tussen religies veel meer begrip ontstaat.’

Wim Kolijn, voorzitter van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP): ‘De dialoog is altijd goed, met welke religie dan ook. Wat het gesprek met de islam soms lastig maakt, is dat er ontzettend veel stromingen zijn. Soms zijn die heel radicaal en is er geen enkele opening tot discussie. Dat geldt voor het christendom natuurlijk ook. Toch ben ik van mening dat het christendom uniek is, en eigenlijk de enige weg naar duurzame zaligheid.’

Ceylan Pektas-Weber, voorzitter van Al Nisa, de stichting voor moslimvrouwen in Nederland: ‘Deze uitspraak van Muskens is teleurstellend. Ik begrijp niet wat de bisschop hiermee precies wil bereiken. Onze stichting werkt heel veel samen met katholieke vrouwen. De bisschop noemt als probleem dat in sommige islamitische landen geen godsdienstvrijheid is en de positie van vrouwen slecht. Ik ben de laatste jaren een aantal keer getuige geweest van de katholieke kerk die juist vrijheidsbeperkende maatregelen van vrouwen oplegde.’

Een woordvoerder van de Protestantse Kerk in Nederland: ‘Het is niet erg verstandig van Muskens om dit te zeggen. De kerk hoort geen voorkeuren uit te spreken over religies.’

Bodar: ‘Naar mijn weten is het boeddhisme trouwens geen godsdienst, maar een levenshouding.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article315531.ece/Peiling_Boeddhisme_belangrijker_dan_islam

Wortel
01-06-06, 09:58
Niet het meest heldere moment van de bisschop. De vraag van Khalid Kasem is ook de mijne.

Orakel
02-06-06, 00:16
Geplaatst door Marsipulami
Muskens: christendom heeft meer met boeddhisme dan met islam

Wereldparlement
Muskens pleit verder voor de oprichting van een wereldparlement voor religieuze zaken onder toezicht van de Verenigde Naties. “Dat parlement moet zich buigen over kwesties als godsdienstvrijheid en de positie van de vrouw.”


Are we civilised or are they?

Journalist : "Mister Gandhi, what do you think about Western civilisation?"

Mahatma Gandhi : "I think it would be a good idea"


Wijsheid

De mens is wijs zolang hij de waarheid zoekt;
zodra hij meent haar gevonden te hebben, is hij een dwaas

(Talmoed)

Al Sawt
02-06-06, 00:31
Geplaatst door Marsipulami
Muskens: christendom heeft meer met boeddhisme dan met islam


Atheďstische religie
Volgens mgr. Muskens gaat het bij evangelisatie om het verspreiden van christelijke waarden, zoals naastenliefde en verdraagzaamheid. Die waarden worden vooral ook in het boeddhisme aangetroffen, daarom is het voor christenen lonend om de interreligieuze dialoog met boeddhisten op te voeren, vindt Muskens. Zijn uitspraak is opmerkelijk omdat het boeddhisme een atheďstische religie is.



Islam
Dialoog met Nederlandse moslims is noodzakelijk en “we moeten alle zeilen bij zetten om dat zo goed mogelijk te doen”, maar die heeft weinig effect op de relatie tussen de twee godsdiensten op wereldniveau, constateert de bisschop. Hij vindt de dialoog met de islam problematisch, omdat “die altijd vastloopt op bepaalde barričres”. Die worden volgens Muskens gevormd door het ontbreken van godsdienstvrijheid in de meeste Arabische landen.

Debat rondom Islam is zo vervuild, dat men geen feiten en retoriek van elkaar kan scheiden.

Want Muskens refereert naar wantoestanden in MO en andere Islamitische gebieden. Kennelijk is hij voor gemakshalve vergeten dat in Christelijke landen en gebieden als Congo, Colombia, Oeganda, Groot Merengebied in Afrika, W-Afrika, Latijns Amerika, etc etc, alles behalve een oase van rust zijn.

Dat er in Islamitische landen als Irak, Afghanistan en Soedan een en al rotzooi is, dat is duidelijk. Toch hebben deze landen met elkaar en hun recente geschiedenis, veel minder doden gekend dan Congo in een tijdsbestek van 5 jr.

En over godsdienstvrijheid.....? Boedhistische landen als China en Vietnam, kennen zeker godsdienstvrijheid?

Dan het bespottelijke claim dat verdraagzaamheid en naastenliefde, Christelijke waarden zijn. Dat kunnen de Europese Joden en alle andere minderheden in Europa wel bevestigen.

gh.wille
02-06-06, 01:39
Geplaatst door Al Sawt
Debat rondom Islam is zo vervuild, dat men geen feiten en retoriek van elkaar kan scheiden.

Want Muskens refereert naar wantoestanden in MO en andere Islamitische gebieden. Kennelijk is hij voor gemakshalve vergeten dat in Christelijke landen en gebieden als Congo, Colombia, Oeganda, Groot Merengebied in Afrika, W-Afrika, Latijns Amerika, etc etc, alles behalve een oase van rust zijn.

Dat er in Islamitische landen als Irak, Afghanistan en Soedan een en al rotzooi is, dat is duidelijk. Toch hebben deze landen met elkaar en hun recente geschiedenis, veel minder doden gekend dan Congo in een tijdsbestek van 5 jr.

En over godsdienstvrijheid.....? Boedhistische landen als China en Vietnam, kennen zeker godsdienstvrijheid?

Dan het bespottelijke claim dat verdraagzaamheid en naastenliefde, Christelijke waarden zijn. Dat kunnen de Europese Joden en alle andere minderheden in Europa wel bevestigen.

Het is niet voor het eerst als ik het goed heb dat dat :deze Meneer (Kardinaal Buskes) de mening van het Vaticaan aan zijn Bischoppelijke laars lapt .
Zie onder:
Priester Antoine Bodar vanuit Rome: ‘In deze moderne tijd deel ik dat gevoel niet met deze illustere filosoof. Het is volgens mij niet zo dat deze twee godsdiensten overblijven. Feit is juist dat de islam wereldwijd nogal in opmars is. Hoewel ik begrijp wat Muskens zegt, ben ik verbaasd over deze uitspraak. Hier in Rome, vanuit het Vaticaan, wordt juist veel gedaan aan de dialoog met de islam.’

mark61
02-06-06, 10:50
Geplaatst door gh.wille
Hier in Rome, vanuit het Vaticaan, wordt juist veel gedaan aan de dialoog met de islam.’

Ja, ze verbieden de bouw van moskeeën in het zicht van het Vaticaan. Dialoog mijn bil.

duende
02-06-06, 11:53
Een woordvoerder van de Protestantse Kerk in Nederland: ‘Het is niet erg verstandig van Muskens om dit te zeggen.
De kerk hoort geen voorkeuren uit te spreken over religies .’

:D Zo is het......en ik maar denken dat de eigen religie c.q. het eigen bijgeloof de voorkeur genoot. Al die jaren elkaar de schedel in slaan en al die slachtoffers voor niets geweest. :zwaai:

H.P.Pas
02-06-06, 12:04
Geplaatst door gh.wille
(Kardinaal Buskes)

Weer zo'n grap, die niemand hier nog begrijpt ..