PDA

Bekijk Volledige Versie : Grieken en Turken ruziën over Baklava



Turkish_mister
30-05-06, 22:48
Grieken en Turken ruziën over Baklava (bron: Brabants dagblad)

De Grieken en de Turken zijn weer in een nieuwe ’crisis’ verwikkeld. Op Cyprus, dat sinds de Turkse invasie van 1974 is verdeeld in een Grieks en een Turks deel, is dit keer een baklava-oorlog losgebarsten. Tijdens een nationale feestdag deelden de Grieks-Cyprioten boekjes uit met informatie over hun cultuur. Daarin werd de mierzoete lekkernij baklava een Grieks dessert genoemd.
In Turkije gingen vervolgens woedende baklavabakkers de straat op om te protesteren tegen ’de Griekse dieven’. Wat begon als een kleine ruzie op Cyprus, is inmiddels uitgegroeid tot een politieke kwestie tussen Turkije en Griekenland. De Turkse minister van justitie Cemil Cicek haalde fel uit naar de Grieken, die hij beschuldigde van ’cultuurdiefstal’.

Voorzitter van de kamer van koophandel in Ankara, Sinan Aygün, nodigde de Grieken uit naar Turkije om een ’snelcursus’ baklava bakken te volgen. „Kijken wie het dunste bladerdeeg rolt. Over de kosten hoeven ze zich niet druk te maken, die nemen wij wel voor onze rekening“, aldus Aygün.
Baklava (een Turkse naam) bestaat uit laagjes bladerdeeg met gemalen pistache en stroop. Het mierzoete dessert wordt vooral veel gemaakt en gegeten op het islamitische suikerfeest, geserveerd met Turkse thee. De Turken weten niet anders dan dat baklava Turks is, net zoals lokum (Turks fruit). Maar zelfs de lokum wordt sinds jaren geclaimd door de Grieken.
Vorige jaar haalden de Grieks-Cyprioten de woede van de Turken op hun hals door de grootste lokum (1.5 ton) ter wereld te bakken en daarmee een officiële notering in het Guinessbook of Worldrecords te bemachtigen. Maar niet onder de Turkse naam ’lokum’ maar als het Griekse ’lokumi’. De Turken waren blind van woede.

„Eerst de lokum, daarna beweerden ze dat de cacik (waterige yoghurt met knoflook en komkommer) van hun is, en nu de baklava“, zegt Haci Erde. Hij bakt al 30 jaar baklava in Istanbul en heeft, naar eigen zeggen, nog nooit zoiets absurds gehoord als dat baklava Grieks zou zijn. „Ik krijg zelfs bestellingen uit Duitsland, restauranthouders bellen ons op omdat ze échte baklava uit Turkije willen.“ Een andere baklavabakker, Hayrettin Sarul heeft al twee keer meegelopen in een demonstratie om te protesteren tegen de ’brutale Griekse actie’. Volgens Sarul bestellen de makers van baklava op Cyprus zelfs hun meel en pistache in Turkije. „De beste producten voor baklava zijn te vinden in Gaziantep. We zijn trots op onze baklavastad“, aldus Sarul.
In de Turkse stad Gaziantep, in het zuidoosten van Anatolië, wordt toevallig de populaire Turkse serie gedraaid, die ook in Griekenland razendpopulair is. De serie, over de liefde tussen een Turkse dochter van een baklavabakker en een Griekse jongen, droeg juist bij aan een vriendschappelijker band tussen de twee volkeren. Sarul: „Daar verandert deze baklavaoorlog niets aan. Maar we laten deze kwestie niet los. Dit wordt uitgevochten in Brussel.“
Die raad kregen de Turken van de EU-ambassadeur in Turkije Hansjörg Kretschmer. De ambassadeur noemde de baklavaruzie ’een juridisch conflict’ en adviseerde de partijen om hun strijd aan Brussel voor te leggen.
=====


Ze jatten echt Alles van ons, Baklava... Hacivat-Karagoz, Cacik, Sarma, Kokarec...

Dieven!

Elie Hobeika
30-05-06, 22:51
:haha:

Turkish_mister
30-05-06, 23:00
Geplaatst door Elie Hobeika
:haha:

Nee niet lachen :@

Ons eten wordt gejat..

Wat als een duitser kwam en zij dat Boerekool met stampot van hun was?

Bofko
30-05-06, 23:09
Geplaatst door Turkish_mister

Wat als een duitser kwam en zij dat Boerekool met stampot van hun was?

Dan ligt een boerenkooloorlog wel in het verschiet. :boos:

Bart.NL
31-05-06, 08:56
Geplaatst door Turkish_mister
Nee niet lachen :@

Ons eten wordt gejat..

Wat als een duitser kwam en zij dat Boerekool met stampot van hun was?

Dat zou lachen zijn: eindelijk een Duitser met humor.

We hebben pas een serieus probleem als Duitsers beweren dat Nederland van hen is.

Wortel
31-05-06, 09:24
Ons eten wordt gejat..

Rustig nou maar met je korte culinaire lontje...
Behalve over nog iets anders waren laatst de Denen weer heel erg verdrietig dat hun Feta-kaas geen Feta meer mocht heten, maar alleen maar een noord-europese zuivelfantasie mocht zijn.
Volgens mij is een dolma Grieks, al zijn er veel Turken het daar ook niet mee eens. Maar troost je, een hartige Acma blijft toch echt Turks.


Wat als een duitser kwam en zij dat Boerekool met stampot van hun was?

Dat hebben heel andere Duitsers dan die van tegenwoordig al eens geprobeerd met de Rotterdamse Maastunnel. Dat feest ging ook mooi niet door.

Wide-O
31-05-06, 09:31
Erger dan "french fries" kan volgens mij niet :droef:

David
31-05-06, 09:32
Geplaatst door Wide-O
Erger dan "french fries" kan volgens mij niet :droef:

Jawel. Swedish meatballs. Alsof het hun schuld is.

Wortel
31-05-06, 09:37
Swedish meatballs

Meatballs van vis?

mark61
31-05-06, 15:02
Geplaatst door Wortel
Meatballs van vis?


Nee, van Swedes.

mark61
31-05-06, 16:58
Geplaatst door Dorinthe
De Hongaren gaan er van uit dat het zo is: Nederland heet in het Hongaars "Nemet Alföld" oftewel, Duitse Laagvlakte.

Ðorinte.

Wij gaan er vanuit dat Hongarije Turks is. :ego: Dus laat ze hun klep houden.


Hongaren waren een Turks volk; dr wonen daar eigenlijk Magyaren.

Wide-O
31-05-06, 17:03
Geplaatst door mark61
Wij gaan er vanuit dat Hongarije Turks is. :ego: Dus laat ze hun klep houden.


Hongaren waren een Turks volk; dr wonen daar eigenlijk Magyaren.

Magyar Posta !

(ja, ik heb ooit postzegels verzameld :nerveus: )

mark61
31-05-06, 17:17
Geplaatst door Dorinthe
Hongaren oftewel de Magyaren, behoren tot het Fins-Ugrische ras, de Finnen en alle volkeren in Noord-Rusland en -Siberië.

Ðorinte.

Rassen bestaan niet, sorry, geklets.

Er is wel een Fins-Oegrische taalfamilie. In Noord-Siberië wonen ook nog wat Turksachtigen :ego: en Inuitvarianten.

Wortel
31-05-06, 17:40
Turksachtigen

Hoe smaakt jou de Griekse "Baklava".

Julien
31-05-06, 17:45
waarom zou baklava niet Grieks kunnen zijn?

Pizza is uiteindelijk ook niet Italiaans en haring is ook niet puur Hollands.

mark61
31-05-06, 17:52
Geplaatst door Wortel
Hoe smaakt jou de Griekse "Baklava".

Niet te onderscheiden van.

Tis allemaal geklets. Oerturken woonden bekant op paarden en aten dus alleen schaap, beetje geit, en dronken melk met alcohol. Dat was het wel zo'n beetje. Dus alles wat met landbouw te maken heeft hebben ze later leren kennen. Bij aankomst in Klein-Azië zo gezegd.

Daarna zijn ze wel virtuoos gaan combineren en experimenteren, dus ergens kan je die mengkeuken wel speciaal Turks noemen. Met sterke raakvlakken met Grieks, Iraans, Armeens en Arabisch, en nog wat.

Ik heb een kookboek (van een Armeniër) die zich dan ook vrolijk maakt over dat nationalistische koken. Hij behandelt gewoon 5, 6 keukens tegelijk.

mark61
31-05-06, 17:57
Geplaatst door Dorinthe
Als ik het goed begrijp zijn Turken wel een ras dus.

Ðorinte.

Nope, er zijn geen rassen. Er is wel een Turkse taalfamilie, onderdeel van Turkse-Mongoolse-Mantsjoe-Toengoezische talen. Voor de completeriteit.

Joesoef
31-05-06, 18:04
Het is nog altijd een Perzische vinding.

duende
31-05-06, 18:05
Begin gewoon weer een Osmaans rijk. Zijn we van dat gezeik af.

TonH
31-05-06, 23:23
Geplaatst door Turkish_mister
Hacivat-Karagoz, Cacik, Sarma, Kokarec...

Dieven!

Seik niet zo. 't Is gewoon lekker.

En doe gewoon eens lief en geef dat Constantinopel nou 's terug...

vlegeltje
31-05-06, 23:28
Geplaatst door Julien
waarom zou baklava niet Grieks kunnen zijn?

Pizza is uiteindelijk ook niet Italiaans en haring is ook niet puur Hollands.

'Deense Nieuwe' klinkt niet zo smakelijk...

TonH
31-05-06, 23:35
Geplaatst door vlegeltje
'Deense Nieuwe' klinkt niet zo smakelijk...

Deens Cartoons ook al niet... :D

vlegeltje
31-05-06, 23:43
Geplaatst door TonH
Deens Cartoons ook al niet... :D

Ik heb vandaag deegrolletjes, gevuld met Deense feta kaas en Hollandse spinazie gegeten. Een Antilliaans recept.

En ik kwam een jongen tegen die half Koreaans en half Surinaams is. Surinaams is dan deels Afrikaans, deels indiaans en deels Nederlands.
Dat zijn vier continenten in 1.

Hoezo multicultureel?

TonH
31-05-06, 23:48
Geplaatst door vlegeltje
Ik heb vandaag deegrolletjes, gevuld met Deense feta kaas en Hollandse spinazie gegeten. Een Antilliaans recept.

En ik kwam een jongen tegen die half Koreaans en half Surinaams is. Surinaams is dan deels Afrikaans, deels indiaans en deels Nederlands.
Dat zijn vier continenten in 1.

Hoezo multicultureel?

Lekker. Een tijd lang is dat 'fusion' genoemd en betaalde je je er blauw voor bij trendy tenten die nu failliet zijn... :D

En verder zijn de woorden "ras" en "zuiver" zo passeeeeee :ego:

Elie Hobeika
01-06-06, 00:06
Geplaatst door Joesoef
Het is nog altijd een Perzische vinding.

Care to explain

TonH
01-06-06, 00:21
Geplaatst door Elie Hobeika
Care to explain

Ben ook benieuwd. Zou best kunnen.

Op http://en.wikipedia.org/wiki/Baklava vond ik:

History
The history of baklava, like many other foods, is not well documented.

Vryonis (1971) identifies the ancient gastris, kopte, kopton, or koptoplakous, mentioned in the Deipnosophistae, as baklava, and calls it a 'Byzantine favorite'. However, Perry (1994) shows that, though gastris contained a filling of nuts and honey, it did not include any dough; instead, it involved a honey and ground sesame mixture similar to modern pasteli or halva (kopte means 'pounded sesame').

Perry then assembles evidence to show that layered breads were created by Turks in Central Asia and argues that the 'missing link' between the Central Asian folded or layered breads (which did not include nuts) and modern phyllo-based pastries like baklava is the Azerbaijani dish Baki pakhlavasý. Further development would have occurred in the kitchens of the Topkapi Palace, where the Janissaries had an annual celebration called Baklava Alayý.

Buell (in Christian, 1999) argues that the word "baklava" is of Mongolian origin, and mentions a recipe in a Chinese cookbook written in 1330, under the Yuan (Mongol) dynasty.

Many countries in the Middle East claim baklava as their own. A widely-circulated story on the Web claims that the Assyrians were the first people to create what is now known as baklava in the 8th century B.C.[1][2], but it is unclear what the origin of this story is.

Recently, the origin of baklava came to a head when the European Union, celebrating Europe Day, distributed a poster that presented baklava as a Greek-Cypriot national dessert. Turkey argued that this dish is of Turkish origin, while Greece argued that this dish is of Byzantine, and thus best represented as Greek cuisine. [3]

mark61
01-06-06, 00:26
Geplaatst door Elie Hobeika
Care to explain

Iran is verreweg de oudste beschaving in de regio, die nu nog bestaat dan. Dus veel dingen komen er vandaan.

Elie Hobeika
01-06-06, 00:28
Geplaatst door mark61
Iran is verreweg de oudste beschaving in de regio, die nu nog bestaat dan. Dus veel dingen komen er vandaan.

I know that Dick,

Maar waarom Baklava

mark61
01-06-06, 00:32
Geplaatst door Elie Hobeika
I know that Dick,

Maar waarom Baklava

Je moer

Elie Hobeika
01-06-06, 00:34
Geplaatst door mark61
Je moer

Up yours!

Julien
01-06-06, 10:42
Geplaatst door mark61
Nope, er zijn geen rassen. Er is wel een Turkse taalfamilie, onderdeel van Turkse-Mongoolse-Mantsjoe-Toengoezische talen. Voor de completeriteit.

jij VINDT dat er geen rassen bestaan. ik vind van wel. het is gewoon wetenschappelijk te onderzoeken welke rassen er zijn onder de mensheid en wat hun verschillen en/ of overeenkomsten zijn.

David
01-06-06, 10:43
Geplaatst door Julien
jij VINDT dat er geen rassen bestaan. ik vind van wel. het is gewoon wetenschappelijk te onderzoeken welke rassen er zijn onder de mensheid en wat hun verschillen en/ of overeenkomsten zijn.


Lieverd, niet alles is mening. Er zijn ook nog feiten. Er is maar één menselijk ras.

Julien
01-06-06, 10:48
Geplaatst door David
Lieverd, niet alles is mening. Er zijn ook nog feiten. Er is maar één menselijk ras.

nee hoor, dat is geen feit. er zijn verschillende rassen. Je hebt het blanke ras, aziatische, negroïde, indiaanse en eskimo ras, als ik niet iets vergeten ben..

kijk maar hoeveel wetenschappelijke studies hierover zijn..

http://www.google.nl/search?q=racial+studies&hl=nl&lr=&start=10&sa=N

dat bij sommige mensen het woord ras bepaalde gedachtes oproept, ligt dan aan die mensen. Ik vind ras een heel normaal woord (net als vele wetenschappers)

mark61
01-06-06, 11:14
Geplaatst door Julien
nee hoor, dat is geen feit. er zijn verschillende rassen. Je hebt het blanke ras, aziatische, negroïde, indiaanse en eskimo ras, als ik niet iets vergeten ben..

kijk maar hoeveel wetenschappelijke studies hierover zijn..

Een 'ras' is een soort die niet kan kruisen.

Turkish_mister
01-06-06, 15:57
Geplaatst door TonH
Seik niet zo. 't Is gewoon lekker.

En doe gewoon eens lief en geef dat Constantinopel nou 's terug...

Constantinopol bestaat al een jaar of 500 niet meer..