PDA

Bekijk Volledige Versie : Congres VS: Nederlander roept op tot jihad



Seif
01-06-06, 12:43
Congres VS: Nederlander roept op tot jihad

Donderdag 1 juni 2006, 11:43 - Het Congres in de Verenigde Staten stelt dat een filmpje van een game moslimstrijders werft voor de jihad. De Nederlandse maker stelt dat het een geintje is.

Door Jeroen Doorn

Het filmpje is in Battlefield 2 opgenomen en toont een Arabische strijder die tegen de Amerikanen vecht en was te vinden op een forum rond het spel. De video van elf minuten wordt begeleid door de tekst 'As quickly as they had come, the infidels were gone. It was on that day I put a jihad on them.' Dit citaat is afkomstig uit de satirische film Team America, zo schrijft Reuters.

Het Congres in de VS gebruikte het filmpje eerder deze maand om aan te tonen dat moslimstrijders via games worden geworven. Eric Michael van Science Applications International stelde naar aanleiding van het filmpje dat 'games de mentale instelling zo beïnvloeden dat het vermoorden van coalitietroepen normaal is'. Michael krijgt volgens Reuters zeven miljoen dollar betaald om vijftienhonderd militante websites in de gaten te houden.

"Het was voor de lol. Het is niet iets politieks", verklaart de Hagenees Samir tegenover het persbureau. "Het heeft niets te maken met het werven van mensen." Samir is een moslim die geboren en getogen is in Nederland. De maker is geschokt door alle aandacht van het Congres. Hij heeft het filmpje online gezet om meer te leren over het maken van dergelijke video's.

America's Army

"Overheidsinstanties moeten meer onderzoek doen, alvorens allerlei conclusies te trekken", vindt de maker. Een door hem geplande trip naar New York heeft hij uitgesteld uit angst voor problemen. Samir wijst er tevens op dat het Amerikaanse leger zelf een computerspel inzet om soldaten te werven: America's Army.


Bron: Webwereld (http://www.webwereld.nl/articles/41410/congres-vs-nederlander-roept-op-tot-jihad.html)

Spoetnik
01-06-06, 13:07
Geplaatst door Seif
Eric Michael van Science Applications International stelde naar aanleiding van het filmpje dat 'games de mentale instelling zo beïnvloeden dat het vermoorden van coalitietroepen normaal is'.

Dat is nou precies een van de redenen dat het Amerikaanse leger computerspellen gebruiken tijdens de opleiding...

Seif
01-06-06, 13:59
Geplaatst door Spoetnik
Dat is nou precies een van de redenen dat het Amerikaanse leger computerspellen gebruiken tijdens de opleiding...

Echt, ik game al sinds ik uit de luiers ben. Maar van enige mentale beinvloeding heb ik nog nooit wat gemerkt. :tik:

~Panthera~
01-06-06, 14:01
Geplaatst door Seif
Echt, ik game al sinds ik uit de luiers ben. Maar van enige mentale beinvloeding heb ik nog nooit wat gemerkt. :tik:

dat DENK je maar. :haha:

Spoetnik
01-06-06, 14:19
Geplaatst door Seif
Echt, ik game al sinds ik uit de luiers ben. Maar van enige mentale beinvloeding heb ik nog nooit wat gemerkt. :tik:

Jij zit ook niet in het leger.

waterfiets
01-06-06, 16:03
Geplaatst door Seif
Echt, ik game al sinds ik uit de luiers ben. Maar van enige mentale beinvloeding heb ik nog nooit wat gemerkt. :tik:

Nou het Pentagon wel. Vandaar dat ze alleen aan oorlogsfilms meewerken als ze zelf als de 'good guys' in beeld komen en het een positief beeld geeft van de wapenkracht van het amerikaanse leger.