PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik zeg altijd wat ik denk



Wide-O
02-06-06, 11:50
HET HELLEND VLAK. Ik zeg altijd wat ik denk

IK zeg altijd wat ik denk." Dat hoor je wel vaker. Vooral mannen pakken er graag mee uit. Daarbij kijken zij trots en lichtjes hanig in het rond, geheel en al bereid om bewonderende blikken in ontvangst te nemen. Sjonge, stoer, hoe dapper toch: iemand die altijd zegt wat hij denkt. Een held. Mannen zijn graag helden. Anders hadden ze net zo goed een vrouw kunnen zijn.

,,Ik zeg altijd wat ik denk.'' Heel vaak is het gewoon niet waar. Niet iedereen die geen blad voor de mond neemt, zegt wat hij denkt. Om te kunnen zeggen wat je denkt, moet je immers eerst denken, wat niet steeds even goed wil lukken. Soms zegt iemand niet zozeer wat hij denkt, maar wat hij voelt. Hij heeft bijvoorbeeld kiespijn, wat onaangenaam kan zijn. Vervolgens deelt hij mee dat het leven kommer en kwel is. Hij zegt wat hij voelt.

,,Ik zeg altijd wat ik denk.'' Ook dat is natuurlijk onzin. Meestal zeg ik wat anderen denken. Clichés liggen overal op de loer. Zo behoor je vandaag, zeker als wetenschapper, te zeggen dat we leven in een razendsnel evoluerende kennismaatschappij. Bij deze uitspraak hoort een verantwoordelijke blik. De spreker draagt een bril, desnoods zonder glazen. Wat slimme rimpels rondom de ooghoeken boezemen vertrouwen in. Geen geintjes. De toestand is ernstig, maar ik ben bij u, ik, een visionair met slechte ogen.

Yves Leterme schreef twee dagen geleden in deze krant: ,,Onze samenleving bevindt zich op een keerpunt.'' Dat we dat nog mogen meemaken. Hoeveel keerpunten zijn er eigenlijk in de geschiedenis? Hoeveel zijn er per eeuw, hoeveel zijn er per jaar? En mogen we een tijdje dralen op een keerpunt, of moeten we vierklauwens een andere weg inslaan, op zoek naar het volgende breukmoment? Helaas, een keerpunt zien we meestal pas nadat het genomen is. Dat is nu eenmaal de tragiek van de mens: wanneer hij door vaak terechte emotie wordt overmand, ontwaart hij overal keerpunten.

,,Ik zeg altijd wat ik denk.'' Het klopt dus niet. Maar het is ook niet goed. Zonder schijnheiligheid is het leven een kruis. Helaas zij wij in Vlaanderen tegen hypocrisie. Hoe dat precies komt, is niet helemaal duidelijk. Misschien verwerpen wij haar omdat we ze met de vroeger zo machtige kerk associëren. Wij gooien het kind weg met het badwater. Vreselijk, want wij kunnen à la limite wel de kerk, maar zeker niet de hypocrisie missen.

Volslagen eerlijkheid is liefdeloos. Neem nu een man, die zijn vrouw na dertig jaar huwelijksleven op zakelijke toon meedeelt: ,,Vroeger was je toch knapper.'' Om te beginnen is dat doorgaans niet waar. De schoonheid van vrouwen pleegt toe te nemen naarmate de jaren verstrijken. Daarin hebben dames schandelijk veel geluk. Maar, neem nu even dat - het zal niet vaak gebeuren - een man terecht de teloorgang van vrouwelijke schoonheid constateert, wat bezielt hem dan om daar plotseling eerlijk over te zijn? Waarom zwijgt hij niet gewoon, zoals de vorige dertig jaar? Het is niet verboden te verzwijgen wat je denkt. Dat is pas vrijheid.

Vandaag horen we geregeld dat we geen racistische gedachten mogen koesteren. Ook niet als ze verborgen blijven en wij er ons zelf niet van bewust zijn. Zo werden in Nederland schijnbaar politiek correcte psychologiestudenten als racisten ontmaskerd. Subtiel onderzoek wees immers uit dat zij, wachtend bij een bushalte, verder van allochtonen af gingen staan dan van autochtonen. Dat laatste kon alleen te wijten zijn aan verborgen racisme, aldus slimme onderzoekers. De arme studenten dachten zelf dat ze anders dachten, maar zij vergisten zich. Wij hebben er geen idee van hoe slecht wij wel zijn.

Ach, denk ik dan, so what? Het allerbelangrijkste is dat mensen zich niet racistisch gedragen, ook al kost hun dat moeite, ook al zijn ze daarbij misschien een beetje hypocriet en hebben ze diep in hun donkere ziel af en toe nog een laatste onverdraagzaam oprispinkje. Wanneer mensen niet racistisch handelen, volgt hun denken later wel.

Wat ik aan de godgeleerdheid altijd bijzonder aardig heb gevonden, is dat de praktijk er vaak aan de theoretische fundering voorafgaat. Toen het verplichte priestercelibaat in de twaalfde eeuw definitief werd ingevoerd, lagen daar heel praktische motieven aan ten grondslag. Rondtrekkende clerici waren op seksueel vlak al te uitbundig. En grote familiefortuinen konden best een beetje celibaat gebruiken. De theologische grondslag van datzelfde celibaat, met onder meer de totale beschikbaarheid van de priesters voor God en voor de gelovigen, werd pas later in zijn volle glorie uitgewerkt. Eerst komt de praktijk, dan de fundering. Eerst is er de boom, daarna komen de wortels. Zo gaat het wellicht ook met de bestrijding van racisme. Een praktijk die aanvankelijk lichtjes hypocriet is, zuivert op iets langere termijn de ideeën. Voor volledige zuiverheid verwijs ik naar het hiernamaals.

Rik Torfs is hoogleraar kerkelijk recht. ,,Het hellend vlak'' verschijnt tweewekelijks op donderdag.

www.standaard.be/hellendvlak

Rik Torfs

mark61
02-06-06, 12:00
- no comment - :)

Wide-O
02-06-06, 12:05
Geplaatst door mark61
- no comment - :)

Kom kom :hihi:

Een pleidooi voor hypocrisie, wel grappig eigenlijk.

mark61
02-06-06, 12:07
Geplaatst door Wide-O
Kom kom :hihi:

Een pleidooi voor hypocrisie, wel grappig eigenlijk.

Ja hoor. Fatsoen bevat hypocrisie, anders wordt het idd onleefbaar. Tis een glijdende schaal. Ik probeer me meer aan de kant van de waarheid te houden, maar dat heeft zo zijn grenzen.

Seif
02-06-06, 12:08
Geplaatst door Wide-O
Zo werden in Nederland schijnbaar politiek correcte psychologiestudenten als racisten ontmaskerd. Subtiel onderzoek wees immers uit dat zij, wachtend bij een bushalte, verder van allochtonen af gingen staan dan van autochtonen. Dat laatste kon alleen te wijten zijn aan verborgen racisme, aldus slimme onderzoekers. De arme studenten dachten zelf dat ze anders dachten, maar zij vergisten zich. Wij hebben er geen idee van hoe slecht wij wel zijn.

Ik sta altijd dichter bij vrouwen dan mannen. In de trein kijk ik ook altijd of er nog mooie vrouwen zitten. :tik:

Bofko
02-06-06, 12:11
Geplaatst door Wide-O
Kom kom :hihi:

Een pleidooi voor hypocrisie, wel grappig eigenlijk.

Yep. Maar dan hypocrisie als goedwerkende smeerolie.

" Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg, ergo ik doe wat ik denk" wordt in dit licht ook een hele fijne trouwens.

~Panthera~
02-06-06, 12:17
Geplaatst door Bofko
Yep. Maar dan hypocrisie als goedwerkende smeerolie.

" Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg, ergo ik doe wat ik denk" wordt in dit licht ook een hele fijne trouwens.


Tja.. :moe:


Hufterig nederland is het tegenwoordig.

David
02-06-06, 12:20
Niet maar meteen alles er uit flappen, heette vroeger fatsoen en tact. Nu heet het hypocrisie.

Bofko
02-06-06, 12:28
Geplaatst door David
Niet maar meteen alles er uit flappen, heette vroeger fatsoen en tact. Nu heet het hypocrisie.

Dit flap je er nu ook weer uit.
Het is niet : "Ik zeg ONMIDDELLIJK wat ik denk" . Er mag een bepaalde tijd tussen zitten.

Wide-O
02-06-06, 12:29
Moet plots denken aan een cartoon van Kama. Vergadering van welgestelde heren, ééntje staat op en zegt: "Mijne heren, ik moet kaka doen." :hihi:

Blijft een moeilijk evenwicht tussen "het een beetje leuk houden" en van je hart een moordkuil maken.

~Panthera~
02-06-06, 12:32
Geplaatst door Bofko
Dit flap je er nu ook weer uit.
Het is niet : "Ik zeg ONMIDDELLIJK wat ik denk" . Er mag een bepaalde tijd tussen zitten.

Jajaaaa. en dit heet dan weer: op alle slakken zout gooien. :hihi:

tukkersterror
02-06-06, 13:42
Dus kort samengevat zitten we met zijn allen in een restaurant waar de slakken te zout zijn en de toilet bezet:hihi:

mark61
02-06-06, 13:45
Geplaatst door Wide-O
Moet plots denken aan een cartoon van Kama. Vergadering van welgestelde heren, ééntje staat op en zegt: "Mijne heren, ik moet kaka doen." :hihi:

Onsterfelijke frase. Net als 'Het ruikt hier naar onzin.' - 'Hmm, het begint al.'


Blijft een moeilijk evenwicht tussen "het een beetje leuk houden" en van je hart een moordkuil maken.

Geen moordkuil bedoel u toch? Ja, we zwalken op en neer. De een wat meer op dan de ander.

Wide-O
02-06-06, 13:52
Waar ligt België ?

U staat erop.

Oh pardon.

:lachu:

Neen mijnheer, mijn zin klopt. "Een", in dit geval :ego:

mark61
02-06-06, 13:54
Geplaatst door Wide-O
Waar ligt België ?

U staat erop.

Oh pardon.

:lachu:

Neen mijnheer, mijn zin klopt. "Een", in dit geval :ego:

:hihi:

Het is toch: 'van je hart geen moordkuil maken'? Omdat moordkuil = opkroppen? Dus tegendeel van het leuk houden? Of ken ik geen Nederlands, heb ik wel vaker met zegswijzen?

Maak van je hart geen moordkuil = spit it out.

tukkersterror
02-06-06, 14:00
Geplaatst door Wide-O
Waar ligt België ?

U staat erop.

Oh pardon.

:lachu:

Neen mijnheer, mijn zin klopt. "Een", in dit geval :ego:

:lol:

Wide-O
02-06-06, 14:04
Geplaatst door mark61
Maak van je hart geen moordkuil = spit it out.

En dat botst dus met het gezellie houden. Dus moet je soms van je hart een moordkuil maken. Jij snappen ja ? :hihi:

(laat maar vallen, je heb gelijk :D )

mark61
02-06-06, 14:12
Geplaatst door Wide-O
En dat botst dus met het gezellie houden. Dus moet je soms van je hart een moordkuil maken. Jij snappen ja ? :hihi:

(laat maar vallen, je heb gelijk :D )


Dag ff dat ik gek werd. Ging niet om mijn gelijk. :D

Wide-O
02-06-06, 14:14
"Is dat nu een uur voor een deftig schaamhaar om thuis te komen ? "

Maar ik ga wat off topic geloof ik :hihi:

mark61
02-06-06, 15:07
Geplaatst door Wide-O
"Is dat nu een uur voor een deftig schaamhaar om thuis te komen ? "

Maar ik ga wat off topic geloof ik :hihi:

Only slightly. :hihi: