PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar komt een allochtoon vandaan?



Juliette
02-06-06, 12:46
'We moeten nieuwe woorden gebruiken, die het wij-gevoel benadrukken'


Yamila Idrissi steunt Tom Lanoye in zijn kritiek op het woord 'allochtoon'

Dinsdagavond 30 mei, het groot burgemeestersdebat in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel. Aan de rechterzijde van moderator Yves Desmet burgemeester Stefaan De Clerk van Kortrijk en Brussels oud-burgemeester François-Xavier de Donnea. Aan de linkerzijde de burgemeester van Amsterdam, Job Cohen. Het belooft een interessant debat te worden, zo vlak na de afschuwelijke gebeurtenissen in Antwerpen, Brussel en Brugge. Het werd een ontluisterend debat.

Woorden zijn een machtig wapen en maken soms pijnlijk duidelijk waar we staan met ons denken over de multiculturele samenleving. De burgemeester van Amsterdam had een heel duidelijke visie, die ook tot uiting kwam in een bepaald woordgebruik. Ik kon hem geen enkele keer betrappen op het woord 'allochtoon'. Toeval? Ik denk het niet. Ik denk dat het een weloverwogen keuze is om te spreken over Amsterdammers van Marokkaanse of Surinaamse oorsprong. Hiermee geeft hij duidelijk aan wat primeert: het Amsterdammer-zijn en dus ook het wij-gevoel.

Aan de andere kant van de tafel klonk het verwarrend en werden constant de termen allochtonen, minderheden, vreemdelingen, illegalen en vluchtelingen door elkaar gebruikt. Dat zegt meteen hoe het gesteld is met de visie van de Belgische burgervaders aan tafel over de multiculturele samenleving. Autochtonen worden tegenover allochtonen geplaatst. Het wij-zij-denken als hinderpaal voor een daadwerkelijke multiculturele samenleving. Dit legt een pijnlijke zenuw bloot. Willen we een samenleving die de mensen insluit of willen we een samenleving die mensen bewust of onbewust tegen elkaar opzet? De twee Belgische burgervaders bewezen in ieder geval dat we er nog bijlange niet zijn. Goede bedoelingen a volonté maar de juiste visie en strategie zijn er nog lang niet.

Waar komt een allochtoon vandaan? Van allochtonenland? En spreekt die dan allochtoons? Ik ben het met Tom Lanoye eens dat we nog zeer lang zullen afbetalen voor het woord allochtoon. Niet alleen omdat je op die manier eerste- en tweederangsburgers creëert, maar ook omdat je 'de ander' zijn wortels ontneemt en dus ook een belangrijk onderdeel van zijn of haar identiteit.

Als onze samenleving diversiteit echt als een realiteit beschouwt, dan zal er in vele hoofden een mentaliteitsklik moeten komen. En zullen we nieuwe woorden moeten gebruiken, die het wij-gevoel benadrukken en niet het wij-zij-gevoel. Het woord allochtoon mag dan ook als eerste sneuvelen. Waarom niet het voorbeeld nemen van de Amsterdamse burgervader? In plaats van allochtoon krijg je dan Belg, Vlaming, of Brusselaar van Marokkaanse of andere oorsprong. Iemand iets op tegen?


> Yamila Idrissi is publicist. Voor 'De gedachte' schrijft ze om de twee weken een opiniestuk.

Publicatiedatum : 2006-06-02
Sectie : Opinie

Bron: De Morgen

Seif
02-06-06, 12:50
Mensen denken nou eenmaal in categorieen. Zodra je het woord allochtoon afschaft, zal een ander woord die plaats innemen.

Bofko
02-06-06, 12:51
Een allochtoon is een niet-autochtoon.

Een van oorsprong statistische groep is helaas een sociologische groep (met schijnbaar eigen normen en waarden) geworden.

mark61
02-06-06, 13:58
Geplaatst door Seif
Mensen denken nou eenmaal in categorieen. Zodra je het woord allochtoon afschaft, zal een ander woord die plaats innemen.

Voor beleid en statistiek heb je zulke termen wel nodig. Als burger en lid van een samenleving niet.

~Panthera~
02-06-06, 14:01
Geplaatst door mark61
Voor beleid en statistiek heb je zulke termen wel nodig. Als burger en lid van een samenleving niet.


Zie me al staan in de winkel: "zeg allochtoon, weet jij waar de mosterd staat".

:melig:

mark61
02-06-06, 14:05
Geplaatst door Bofko
Een allochtoon is een niet-autochtoon.

Een van oorsprong statistische groep is helaas een sociologische groep (met schijnbaar eigen normen en waarden) geworden.

Tis maar hoe je je naaste wilt zien. Dat is een individuele keuze van ieder van ons.

Je hoeft je niet te laten meeslepen door andermans categoriseringen. Je mag en moet zelf nadenken en voelen. Hoe zie ik de ander?

Aicha1976
02-06-06, 14:08
Geplaatst door ~Panthera~
Zie me al staan in de winkel: "zeg allochtoon, weet jij waar de mosterd staat".

:melig:


Dat kan wel als die allochtoon Abraham heet :strik:

tukkersterror
02-06-06, 14:11
Geplaatst door ~Panthera~
Zie me al staan in de winkel: "zeg allochtoon, weet jij waar de mosterd staat".

:melig:

Ja, hoor autochtoon naast de sambal:hihi:

Zou wel mooi wezen dat afschaffen, waarom niet gewoon wat ik nu al doe gewoon burgers van Nederland of wereldburger, deze termen gebruik ik al meer dan 25 jaar.

~Panthera~
02-06-06, 14:13
Geplaatst door tukkersterror
Ja, hoor autochtoon naast de sambal:hihi:

Zou wel mooi wezen dat afschaffen, waarom niet gewoon wat ik nu al doe gewoon burgers van Nederland of wereldburger, deze termen gebruik ik al meer dan 25 jaar.


Is er werkelijk nog iemand die zo denkt dan ?

"wonen er veel allochtonen in jouw straat" ? :verward:

God zeg, ik heb gewoon Turkse overburen. :nerd:

Aicha1976
02-06-06, 14:20
Geplaatst door ~Panthera~
Is er werkelijk nog iemand die zo denkt dan ?

"wonen er veel allochtonen in jouw straat" ? :verward:

God zeg, ik heb gewoon Turkse overburen. :nerd:


Maar waarom erbij vermelden dat ze Turks zijn dan :cheefbek:

mark61
02-06-06, 14:21
Geplaatst door Aicha1976
Maar waarom erbij vermelden dat ze Turks zijn dan :cheefbek:

Ik heb een zeikerige buurvrouw. :eek:

Aicha1976
02-06-06, 14:26
Geplaatst door mark61
Ik heb een zeikerige buurvrouw. :eek:



Oh maar dan is het vast een autochtoon :student:

~Panthera~
02-06-06, 14:31
Geplaatst door Aicha1976
Maar waarom erbij vermelden dat ze Turks zijn dan :cheefbek:


Omdat ze dat zijn, en daar is niks mis mee. :verward:

T zijn geen indianen. :ego:

~Panthera~
02-06-06, 14:32
Geplaatst door mark61
Ik heb een zeikerige buurvrouw. :eek:


Ruilen ? :D

Jij mazzel: ik twee. :moe:

1 zwaar Katholiek.
1 zwaar Jehova.

:rolleyes:

Aicha1976
02-06-06, 14:34
Geplaatst door ~Panthera~
Omdat ze dat zijn, en daar is niks mis mee. :verward:

T zijn geen indianen. :ego:


Waarom de indianen erbij halen :D



:hihi:


Nee het viel me gewoon op, ik zeg er meestal niet bij waar ze oorspronkelijk vandaan komen.

~Panthera~
02-06-06, 14:36
Geplaatst door Aicha1976
Waarom de indianen erbij halen :D



:hihi:


Nee het viel me gewoon op, ik zeg er meestal niet bij waar ze oorspronkelijk vandaan komen.


Doos ! :fplet:

Je weet best wat ik bedoel ! :haha:

Weet je wat ik maf vind ? als iemand een neger is, en dan zeggen "goh, dat was me nou helemaal niet opgevallen".

Nee hoor, blind zeker ? :rolleyes:
Alsof neger zijn iets raars is. :verward:

mark61
02-06-06, 14:40
Geplaatst door Aicha1976
Oh maar dan is het vast een autochtoon :student:

Nee het is er zo eentje, je weet wel, wat je niet meer mag zeggen. Maar ze praat allochtoons hoorrrr.

mark61
02-06-06, 14:42
Geplaatst door ~Panthera~
Ruilen ? :D

Jij mazzel: ik twee. :moe:

1 zwaar Katholiek.
1 zwaar Jehova.

:rolleyes:

Ben jij gek? Ze zeikt niet tegen mij, maar 'intern'. Das alleen een beetje geluidsoverlast op zondagochtend.

~Panthera~
02-06-06, 14:44
Geplaatst door mark61
Ben jij gek? Ze zeikt niet tegen mij, maar 'intern'. Das alleen een beetje geluidsoverlast op zondagochtend.



OOOH, dan is het goed, gewoon die spinazie weer in je oren. :hihi:
Stereo op 100.

Aicha1976
02-06-06, 14:47
Geplaatst door ~Panthera~
Doos ! :fplet:

Je weet best wat ik bedoel ! :haha:

Weet je wat ik maf vind ? als iemand een neger is, en dan zeggen "goh, dat was me nou helemaal niet opgevallen".

Nee hoor, blind zeker ? :rolleyes:
Alsof neger zijn iets raars is. :verward:


Mijn overburen zijn Amerikaanse negers, dat zeg ik er wel altijd bij, anders denkt men dat ik tegenover een stel luidruchtige rednecks woon, terwijl mijn buren schatten van mensen zijn. :rambo:


African Americans :mrt:

Wide-O
02-06-06, 14:48
Los van de geintjes: het is vooral opvallend hoe in het discours de woorden allochtoon, azielzoeker, illegaal, en crimineel door elkaar worden gehaald. In het geval van het VB is dat een bewuste strategie, maar ook de zgn. "nette" politici doen dat dus keer op keer.

~Panthera~
02-06-06, 14:49
Geplaatst door Aicha1976
Mijn overburen zijn Amerikaanse negers, dat zeg ik er wel altijd bij, anders denkt men dat ik tegenover een stel luidruchtige rednecks woon, terwijl mijn buren schatten van mensen zijn. :rambo:


African Americans :mrt:

Precies, gewoon omdat. verder geen waardeoordeel. :)
Dat bedoelde ik ook.

Wide-O
02-06-06, 14:49
Geplaatst door Aicha1976
luidruchtige rednecks

Beetje rednecks stigmatiseren, tssk :ego: Er zijn er ook stille hoor !

~Panthera~
02-06-06, 14:50
Geplaatst door Wide-O
Los van de geintjes: het is vooral opvallend hoe in het discours de woorden allochtoon, azielzoeker, illegaal, en crimineel door elkaar worden gehaald. In het geval van het VB is dat een bewuste strategie, maar ook de zgn. "nette" politici doen dat dus keer op keer.


Precies, en DAT is dus walgelijk. :moe:

mark61
02-06-06, 15:00
Geplaatst door Wide-O
Los van de geintjes: het is vooral opvallend hoe in het discours de woorden allochtoon, azielzoeker, illegaal, en crimineel door elkaar worden gehaald. In het geval van het VB is dat een bewuste strategie, maar ook de zgn. "nette" politici doen dat dus keer op keer.

Ja, ze worden er zo draaierig van, al 'die mensen'.

Aicha1976
02-06-06, 15:15
Geplaatst door Wide-O
Beetje rednecks stigmatiseren, tssk :ego: Er zijn er ook stille hoor !


Wide O redneck sympathisant well what do you know :zozo:

Wide-O
02-06-06, 15:20
You might be a redneck if...

"You've been married three times
and still have the same in-laws. "

:hihi:

Aicha1976
02-06-06, 15:32
Geplaatst door Wide-O
You might be a redneck if...

"You've been married three times
and still have the same in-laws. "

:hihi:



Jerry Jerry Jerry :lole:


You might be a redneck if...
You refer to the fifth grade as "my senior year".

:D

Wide-O
02-06-06, 15:34
Geplaatst door Aicha1976
Jerry Jerry Jerry :lole:


You might be a redneck if...
You refer to the fifth grade as "my senior year".

:D

of : "you refer to fifth grade as "the best 6 years of my life" :hihi:

Tomas
02-06-06, 15:35
Geplaatst door mark61
Voor beleid en statistiek heb je zulke termen wel nodig.

Waarom? De enige toepassing die ik ken is dat een "allochtoon" kind een school meer geld oplevert dan een autochtoon kind. Ik heb dat altijd als een grove en enigszins discriminerende regeling ervaren. Waarom wordt dan niet gekozen voor zoiets als taalbeheersing of een of andere eenvoudige iq of eq test? Dan kom je veel dichter bij het probleem en werkt veel minder stigmatiserend.

mark61
02-06-06, 15:39
Geplaatst door Tomas
Waarom? De enige toepassing die ik ken is dat een "allochtoon" kind een school meer geld oplevert dan een autochtoon kind. Ik heb dat altijd als een grove en enigszins discriminerende regeling ervaren. Waarom wordt dan niet gekozen voor zoiets als taalbeheersing of een of andere eenvoudige iq of eq test? Dan kom je veel dichter bij het probleem en werkt veel minder stigmatiserend.

Dr is een verschil tussen slechte taalbeheersing op zich en slechte taalbeheersing vanwege afwijkende taalomgeving. Maar denk eerder aan te meten quota bij werkgelegenheid, scholing, enfin statistiek.

Aicha1976
02-06-06, 15:41
Geplaatst door Wide-O
of : "you refer to fifth grade as "the best 6 years of my life" :hihi:


:haha:



Laatste dan: you might be a redneck....if you wet the bed and four other people immediately know it. :corcky:

Tomas
02-06-06, 15:46
Geplaatst door mark61
Dr is een verschil tussen slechte taalbeheersing op zich en slechte taalbeheersing vanwege afwijkende taalomgeving.

Dat geldt ook voor de boertjes van buuten. Maargoed, ook dat kan je beoordelen en hoef je niet middels de extreem grove manier van "Je ouders komme uut 't buutenland, dus je zoal wel niet goed kenne proaten.". Dat dat statistische gezien redelijk hout snijdt, wil niet zeggen dat je zo ook moet handelen. Dat heet namelijk normaal gesproken discriminatie.


Maar denk eerder aan te meten quota bij werkgelegenheid, scholing, enfin statistiek.

Ik zie het voordeel zelden of nooit. Het werkt alleen maar negatief. Of in de zin van zie je wel die buitenlanders kosten alleen maar geld of in de zin van zie je wel we worden hartstikke gediscrimineerd. En echte goede maatregelen nemen is eigenlijk niet te doen. Werkgevers dwingen om allochtonen in dienst te nemen werk echt heel negatief voor alle partijen.

Het enige dat een beetje helpt is positieve voorlichting en beeldvorming. En dat kan je ook zonder de harde feiten te kennen wel een beetje inschatten hoe de vork in de steel zit. Lijkt mij.

mark61
02-06-06, 15:50
Geplaatst door Tomas
Werkgevers dwingen om allochtonen in dienst te nemen werk echt heel negatief voor alle partijen.

Ben nou niet helemaal geconcentreerd maar wat sommige Amerikaanse steden doen vind ik wel wat: opdrachten geven aan gemengde bedrijven. Zo dwing je niemand tot niks en doe je toch wat.

Tomas
02-06-06, 15:53
Geplaatst door mark61
Ben nou niet helemaal geconcentreerd maar wat sommige Amerikaanse steden doen vind ik wel wat: opdrachten geven aan gemengde bedrijven. Zo dwing je niemand tot niks en doe je toch wat.

Je dwingt dan toch ook bedrijven om mensen aan te nemen op basis van etniciteit of wat dan ook zonder dat ze dat uit zichzelf zouden doen? Tenzij bedrijven opdrachten zat hebben natuurlijk.

Het lijkt mij heel vervelend als je vermoed of weet dat je aangenomen bent vanwege je kleurtje en dat je werkgever je eigenlijk niet moet vanwege datzelfde kleurtje. Dat zal je denk ik elke dag moeten merken.

tukkersterror
02-06-06, 15:57
Geplaatst door ~Panthera~
Is er werkelijk nog iemand die zo denkt dan ?

"wonen er veel allochtonen in jouw straat" ? :verward:

God zeg, ik heb gewoon Turkse overburen. :nerd:

Wil je wel geloven dat ik niet eens weet waar mijn buren vandaan komen, ze hebben een tint dus het zullen wel geen Scandinaviers zijn?

Mij maakt het niet uit wie wat waar vandaan komt, als iemand mij vraag waar ik vandaan kom, is voor mij het antwoord zeer simpel "Bij mijn moeder" dan is meestal de volgende vraag "Neehee, ik bedoel waar je geboren bent?" Simpel antwoord "in het ziekenhuis".

Maar ik heb ook buren die zijn trots op hun afkomst, en deze spreek ik wel aan met mijn turkse buren of marokkaanse buurvrouw.
Maar onder elkaar is het gewoon Joesoef, fatima, Liza and Mirca.
Ik denk dat je mensen rustig kunt aanspreken op hun komaf.
Kom ik in het buitenland ben ik ook die Hollander en hier in Nederland noemen ze me Tukker of Rus en daar is niets mis mee.
Het zijn bijnamen die ik met trots kan dragen. :wink:

mark61
02-06-06, 15:58
Geplaatst door Tomas
Je dwingt dan toch ook bedrijven om mensen aan te nemen op basis van etniciteit of wat dan ook zonder dat ze dat uit zichzelf zouden doen? Tenzij bedrijven opdrachten zat hebben natuurlijk.

Het lijkt mij heel vervelend als je vermoed of weet dat je aangenomen bent vanwege je kleurtje en dat je werkgever je eigenlijk niet moet vanwege datzelfde kleurtje. Dat zal je denk ik elke dag moeten merken.

Nou ik denk niet dat dat zo'n vaart zal lopen. Je gaat niet je eigen bedrijf saboteren voor een order.

Tomas
02-06-06, 16:00
Geplaatst door mark61
Nou ik denk niet dat dat zo'n vaart zal lopen. Je gaat niet je eigen bedrijf saboteren voor een order.

Ik zie niet in waarom je dat saboteren noemt. Je kiest een employee met (lichte) tegenzin en laat 'm dat (waarschijnlijk onbewust) regelmatig merken.

Maar misschien is het wel de beste en enige weg naar beeldvorming. Als je mensen dwingt om met elkaar samen te werken verdwijnen de vooroordelen natuurlijk ook. Kweet't ook niet. Blijft lastig die buitenlanders.

tukkersterror
02-06-06, 16:18
Geplaatst door Tomas
Je dwingt dan toch ook bedrijven om mensen aan te nemen op basis van etniciteit of wat dan ook zonder dat ze dat uit zichzelf zouden doen? Tenzij bedrijven opdrachten zat hebben natuurlijk.

Het lijkt mij heel vervelend als je vermoed of weet dat je aangenomen bent vanwege je kleurtje en dat je werkgever je eigenlijk niet moet vanwege datzelfde kleurtje. Dat zal je denk ik elke dag moeten merken.

Het is wel allemaal leuk, maar toch stuit je op problemen, bij mij werken twee mannen die van buitenaf zijn, ze zijn geboren en getogen in Turkije, werken hard doen goed werk en toch kom je ongemerkt voor problemen te staan waar zij niets aan kunnen doen.
Een voorbeeld, zij mogen niet in het beveiligde gedeelte van Cargo-Schiphol komen, zij mogen niet op defensie terreinen komen of bij bedrijven zoals Tales en Urenco, omdat hun statis van goedgedrag niet kompleet is.
Voor mij is het geen probleem want er is werk zat, maar voor kleinere bedrijven of bedrijven die met minimale kosten moeten werken kan dit grote problemen opleveren.
Wat ik eigelijk er mee aan wil geven is dat je bedrijven niet moet gaan verplichten om bepaalde mensen in dienst te gaan nemen, ik zou mijzelf er ook tegen gaan verzetten en gaan denken van "Hallo overheid ik ben de baas en ik beslis wie er bij mij werkt" ik ben bang dat het tegen gaat werken met alle gevolgen van dien.

Ik zie dan liever iets van "ondernemer denk ook eens aan iemand anders als deze mogelijkheid er is".

Ondernemers hebben al genoeg verplichtingen en regeltjes dat we het een keertje zat worden om rekening te gaan houden met de wensen van de overheid.
Wij gaan voor stabiliteit voor ons bedrijf en dat is de verantwoordelijkheid die wij hebben naar onze werknemers.

mark61
02-06-06, 17:06
Geplaatst door Tomas
Maar misschien is het wel de beste en enige weg naar beeldvorming. Als je mensen dwingt om met elkaar samen te werken verdwijnen de vooroordelen natuurlijk ook.

Anders blijft het wellicht een vicieuze cirkel. Onbekend maakt onbemind.


Kweet't ook niet. Blijft lastig die buitenlanders.

:hihi: