PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL kopstukken vrijgesproken van het vormen van een prive militie.



Dwaalspoor
02-06-06, 14:35
AEL geen privé-militie

http://standaard.be/Assets/Images_Upload/abou3.jpg
Dyab Abou Jahjah en twee andere kopstukken van de AEL vormden geen privé-militie, oordeelt de Antwerpse raadkamer.

ANTWERPEN - De raadkamer in Antwerpen heeft Dyab Abou Jahjah, Ahmed Azzuz en Youssef Rahimi van de Arabisch Europese Liga (AEL) naar de correctionele rechtbank verwezen voor hun rol bij de rellen in Borgerhout na de moord op Mohamed Achrak in 2002. Het parket wilde hen ook voor de strafrechter brengen omdat ze in dezelfde periode als privé-militie de politie controleerden, maar daarvoor werden ze buiten vervolging gesteld. Dat zegt advocaat Kris Luyckx, die voor verschillende AEL-leden optreedt.

Op 26 november 2002 werd de 27-jarige Achrak doodgeschoten in de Schapenstraat door zijn 66-jarige overbuur die met zware psychische problemen kampte. Dezelfde avond kwamen in Borgerhout honderden allochtone jongeren op straat. Op en rond de Turnhoutsebaan gooiden ze autoruiten en etalages aan diggelen en bekogelden ze de politie. Ook de dagen daarna bleef het onrustig. Meer dan honderd relschoppers werden gearresteerd.

Volgens het parket waren Abou Jahjah, Azzuz, Rahimi en acht leden van de AEL de aanstokers van de oproer. De raadkamer besliste echter om enkel de drie kopstukken door te verwijzen naar de rechtbank. Zij zullen zich moeten verantwoorden voor een waslijst aan feiten: belemmering van het verkeer, weerspannigheid aan de politie, het vernielen van een twintigtal voertuigen en tal van winkeletalages, slagen en verwondingen aan agenten en burgers, bedreigingen en smaad.

Privé-militie

Het parket wilde de elf ook vervolgen voor het vormen van en het optreden als een privé-militie. De AEL organiseerde in november 2002 burgerpatrouilles in Antwerpen. De leden trokken in het zwart gekleed de straat op om te controleren of de politie zich wel correct gedroeg tegenover allochtonen. Ze deelden pamfletten uit met de boodschap ‘Slechte agenten: AEL houdt jullie in het oog’.

De raadkamer oordeelde echter dat er niet aan de wettelijke voorwaarden voldaan werd om van een privé-militie te spreken. ,,Het doel van de AEL was niet om de politie of het leger te vervangen, maar de burgers op hun rechten te wijzen en informatie in te winnen over eventuele incidenten bij politieoptredens’’, zegt Kris Luyckx. ,,De zwarte kleding die de leden tijdens de patrouilles droegen, kwam volgens de raadkamer niet in aanmerking als uniform. De AEL organiseerde ook geen oefeningen en was niet gewapend, wat voorwaarden zijn om van een privé-militie te spreken’’, aldus de advocaat. De elf werden buiten vervolging gesteld voor die tenlastelegging. Het parket kan wel nog beroep aantekenen.


http://standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF01062006_027

mark61
02-06-06, 15:06
Als 'beveiliging' vond ik ze behoorlijk angstaanjagend. Militineus, zal ik maar zeggen. Maar net niet dat je ze ervoor kan wegstoppen. Meer suggestie dan wat anders.

Wide-O
02-06-06, 15:17
Tsja. Hysterische tijd was dat. Eerste minister die riep dat DAJJ meteen in de gevangenis moest worden geflikkerd. Trias politica, hum.
De politiek pieste letterlijk in de collectieve broek. De baarlijke duivel zelve was opgestaan...

De milities waren als ik het me goed herinner een reactie op het bespuwen van vrouwen met hoofddoeken. Daarna is dat een eigen leven gaan leiden, en hij vond het ook wel stoer geloof ik.

Over de rellen zelf heeft hij altijd beweerd dat hij ze juist heeft ingedamd ipv uitgelokt. Die beelden van een woedende DAJJ die tekeer gaat tegen Luc Lamine zijn tot uiten en treuren herhaald.

Lamine is daarna in een politiek schandaal verzeild geraakt, en is vorige week dan weer gezuiverd van alle blaam. Heel vreemde zaak eigenlijk.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij de rellen heeft opgestookt. De hele buurt was woedend, en de verhoudingen waren al jaren gespannen. Die moord heeft de boel doen ontploffen.

mark61
02-06-06, 15:33
Geplaatst door Wide-O
Tsja. Hysterische tijd was dat. Eerste minister die riep dat DAJJ meteen in de gevangenis moest worden geflikkerd. Trias politica, hum.
De politiek pieste letterlijk in de collectieve broek. De baarlijke duivel zelve was opgestaan...

Nouw. Het leek wel of de Bastille bestormd werd.


Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij de rellen heeft opgestookt. De hele buurt was woedend, en de verhoudingen waren al jaren gespannen. Die moord heeft de boel doen ontploffen.

Denk ik ook niet.