PDA

Bekijk Volledige Versie : NL-kids grootste zuipschuiten van Europa, opvoeding mislukt, overheid moet ingrijpen.



Dwaalspoor
03-06-06, 03:07
De grootste drinkers


Een nieuw onderzoek naar drankgebruik in opdracht van de Europese Commissie heeft onomstotelijk bewezen dat Nederlandse jongeren onder de achttien jaar de grootste drinkers van Europa zijn. Dat betekent ook dat Nederlandse jongeren qua drankgebruik onder hun leeftijdgenoten in de wereldtop verkeren, want in veel arme landen ontbreekt het de jeugd aan geld om zoveel drank te kopen. De gevolgen zijn elk weekeinde te zien: groepen jongens die na thuis ‘indrinken’ in de avond en ’s nachts lawaaiig langs cafés in de binnensteden trekken, waarbij extra inzet van politie problemen moet voorkomen. Ook bij voetbalrellen is drank in het spel. Niet alleen de openbare orde wordt bedreigd, ook de gezondheid van de jongeren zelf. Wie al jong drinkt, loopt meer risico om er levenslang verslaafd aan te raken. Dat verband is statistisch aangetoond. Uit medisch onderzoek blijkt bovendien dat de hersenen van jongeren zich tot het 24ste jaar ontwikkelen; overmatig drankgebruik kan levenslange schade aanrichten. Er zijn extreme gevallen van jongeren die aan vroegtijdige dementie lijden. Te veel leerlingen zijn op maandagochtend niet aanspreekbaar wegens de slemppartijen van het afgelopen weekeinde.

Er zijn drie oorzaken voor het gestaag toegenomen drankgebruik onder jongeren onder de 18. Jongeren hebben meer geld dan een jaar of twintig geleden en een deel van hen vindt zijn weg naar genotmiddelen. Hun ouders drinken zelf ook en denken soms ten onrechte dat je het vroeg moet leren. Ook door druk van vrienden kunnen jongeren worden meegezogen, ook al willen hun ouders hun drankgebruik afremmen. Een puber valt moeilijk te sturen als zijn sociale omgeving drankgebruik aanmoedigt. Ook de drankindustrie krijgt in Nederland ruim baan om voor drank te adverteren. De voorlichtingscampagnes zijn niet tegen zoveel commercieel geweld opgewassen en hebben daarom weinig zin gehad. Zoete breezerdrankjes hebben de alcoholmarkt ontsloten voor kinderen die een biertje te bitter vinden. Ook het drankgebruik onder de twaalf- tot veertienjarigen is gestegen.

Omdat ouders en de sociale omgeving niet in staat zijn het gevaarlijke drankgebruik van jongeren af te remmen moet de overheid ingrijpen. Minister Hoogervorst (VVD) van Volksgezondheid heeft terecht aangedrongen op verhoging van de minimumleeftijd waarop drank kan worden gekocht tot 18. De regel dat jongeren beneden die leeftijd slechts zwak-alcoholische dranken mogen kopen is nutteloos, want een biertje bevat evenveel alcohol als een glaasje jenever. Het is onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer niet aan de verhoging van de minimumleeftijd wil. De alcohollobby is blijkbaar machtig. Verhoging van de accijns kan speciaal het alcoholgebruik door jongeren treffen, omdat zij niet zoveel geld hebben als ouderen. Ook zonder samenwerking met de buurlanden met een lagere accijns kan dat al een remmend effect hebben.

Ondanks alle ellende door alcohol moet de Europese Commissie terughoudend zijn met generieke maatregelen tegen misbruik. Gezondheid is een nationale kwestie. De culturele verschillen zijn groot. In Zweden bestaat geen alcoholprobleem onder jongeren. Uit het Europese onderzoek blijkt dat de Zweedse minister van Volksgezondheid niet hoeft in te grijpen. Maar Hoogervorst wel.

http://www.nrc.nl/opinie/hoofdartikelen/article338612.ece

mark61
03-06-06, 03:21
Inderdaad. Alleen al in Engeland wordt er veel dramatischer gezopen dan in NL. Met bijbehorende knokpartijen etc. Is NL niks bij. En alleen accijnzen houden Scandinaviërs nog enigszins droog.

knuppeltje
03-06-06, 10:14
Geplaatst door Dwaalspoor
De grootste drinkers


Een nieuw onderzoek naar drankgebruik in opdracht van de Europese Commissie heeft onomstotelijk bewezen dat Nederlandse jongeren onder de achttien jaar de grootste drinkers van Europa zijn. Dat betekent ook dat Nederlandse jongeren qua drankgebruik onder hun leeftijdgenoten in de wereldtop verkeren, want in veel arme landen ontbreekt het de jeugd aan geld om zoveel drank te kopen. De gevolgen zijn elk weekeinde te zien: groepen jongens die na thuis ‘indrinken’ in de avond en ’s nachts lawaaiig langs cafés in de binnensteden trekken, waarbij extra inzet van politie problemen moet voorkomen. Ook bij voetbalrellen is drank in het spel. Niet alleen de openbare orde wordt bedreigd, ook de gezondheid van de jongeren zelf. Wie al jong drinkt, loopt meer risico om er levenslang verslaafd aan te raken. Dat verband is statistisch aangetoond. Uit medisch onderzoek blijkt bovendien dat de hersenen van jongeren zich tot het 24ste jaar ontwikkelen; overmatig drankgebruik kan levenslange schade aanrichten. Er zijn extreme gevallen van jongeren die aan vroegtijdige dementie lijden. Te veel leerlingen zijn op maandagochtend niet aanspreekbaar wegens de slemppartijen van het afgelopen weekeinde.

Er zijn drie oorzaken voor het gestaag toegenomen drankgebruik onder jongeren onder de 18. Jongeren hebben meer geld dan een jaar of twintig geleden en een deel van hen vindt zijn weg naar genotmiddelen. Hun ouders drinken zelf ook en denken soms ten onrechte dat je het vroeg moet leren. Ook door druk van vrienden kunnen jongeren worden meegezogen, ook al willen hun ouders hun drankgebruik afremmen. Een puber valt moeilijk te sturen als zijn sociale omgeving drankgebruik aanmoedigt. Ook de drankindustrie krijgt in Nederland ruim baan om voor drank te adverteren. De voorlichtingscampagnes zijn niet tegen zoveel commercieel geweld opgewassen en hebben daarom weinig zin gehad. Zoete breezerdrankjes hebben de alcoholmarkt ontsloten voor kinderen die een biertje te bitter vinden. Ook het drankgebruik onder de twaalf- tot veertienjarigen is gestegen.

Omdat ouders en de sociale omgeving niet in staat zijn het gevaarlijke drankgebruik van jongeren af te remmen moet de overheid ingrijpen. Minister Hoogervorst (VVD) van Volksgezondheid heeft terecht aangedrongen op verhoging van de minimumleeftijd waarop drank kan worden gekocht tot 18. De regel dat jongeren beneden die leeftijd slechts zwak-alcoholische dranken mogen kopen is nutteloos, want een biertje bevat evenveel alcohol als een glaasje jenever. Het is onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer niet aan de verhoging van de minimumleeftijd wil. De alcohollobby is blijkbaar machtig. Verhoging van de accijns kan speciaal het alcoholgebruik door jongeren treffen, omdat zij niet zoveel geld hebben als ouderen. Ook zonder samenwerking met de buurlanden met een lagere accijns kan dat al een remmend effect hebben.

Ondanks alle ellende door alcohol moet de Europese Commissie terughoudend zijn met generieke maatregelen tegen misbruik. Gezondheid is een nationale kwestie. De culturele verschillen zijn groot. In Zweden bestaat geen alcoholprobleem onder jongeren. Uit het Europese onderzoek blijkt dat de Zweedse minister van Volksgezondheid niet hoeft in te grijpen. Maar Hoogervorst wel.

http://www.nrc.nl/opinie/hoofdartikelen/article338612.ece


Je bedoelt dus dat als die arme landen geen arme landen waren, ze daar net zo hard zouden zuipen als hier.

Joesoef
03-06-06, 10:57
Stelletje maloten, wat maakt het nu uit of het buurland een paar procent meer of minder zuipt. Het blijft erg en het is erg. Drankmisbruik onder jongeren stijgt schrikbarend en daar gaat het om.
Nu maakt men er weer een wedstrijd van, Nederland is beter, Nederland is de best, hier gebeurd dat niet, Nederland is het ergst.

Dat alcohol gebruik vanzelfsprekend is, dat alcohol misbruikt onder jogeren stijgt, dat is erg.

Divine_70
03-06-06, 13:44
Geplaatst door Joesoef
Stelletje maloten, wat maakt het nu uit of het buurland een paar procent meer of minder zuipt. Het blijft erg en het is erg. Drankmisbruik onder jongeren stijgt schrikbarend en daar gaat het om.
Nu maakt men er weer een wedstrijd van, Nederland is beter, Nederland is de best, hier gebeurd dat niet, Nederland is het ergst.

Dat alcohol gebruik vanzelfsprekend is, dat alcohol misbruikt onder jogeren stijgt, dat is erg.

Dit is zo waar.
Helemaal mee eens.
Feit is ook dat de aanschaf van alcohol onder jongeren veel te gemakkelijk is.
Mogen ze niet vanwege hun leeftijd is er wel een ouder iemand die het voor ze haalt.
Dit probleem zal ook niet zo eenvoudig op te lossen zijn.

Tomas
03-06-06, 13:49
Geplaatst door Joesoef
Stelletje maloten, wat maakt het nu uit of het buurland een paar procent meer of minder zuipt. Het blijft erg en het is erg. Drankmisbruik onder jongeren stijgt schrikbarend en daar gaat het om.
Nu maakt men er weer een wedstrijd van, Nederland is beter, Nederland is de best, hier gebeurd dat niet, Nederland is het ergst.

Dat alcohol gebruik vanzelfsprekend is, dat alcohol misbruikt onder jogeren stijgt, dat is erg.

Ik kan zelf ongeveer 20 à 30 jaar aan ontwikkeling op dit gebied overzien. Maar zie geen schokkende verandering. Wat mis ik?

Joesoef
03-06-06, 13:52
Geplaatst door Tomas
Ik kan zelf ongeveer 20 à 30 jaar aan ontwikkeling op dit gebied overzien. Maar zie geen schokkende verandering. Wat mis ik?


Breezers.

Tomas
03-06-06, 14:09
Geplaatst door Joesoef
Breezers.

Zegt bessen jou nog iets? Of een bacardi coke? Of wat dronken wij allemaal nog meer voor een zoete limonade-achtige drankje ?

mark61
03-06-06, 15:34
Geplaatst door Joesoef
Dat alcohol gebruik vanzelfsprekend is, dat alcohol misbruikt onder jogeren stijgt, dat is erg.

Ik geloof helemaal niet dat dat aangetoond of zelfs maar aantoonbaar is. De hijgerige toon van het artikel doet me vermoeden dat de schrijver zelf ook maar wat roept.

Als me wel s onder het grut begeef :ego: zie ik bij lange na niet van die zuippartijen als toen ik 17 was. Wij sjouwden met complete flessen rum en whisky rond. Om over het biergebruik nog maar te zwijgen. Tegenwoordig drinken ze geloof ik limonade met alcohol.

mark61
03-06-06, 15:39
Geplaatst door Dorinthe
@Klaaskop en Mark61,

Teveel Breezers op zeker? Want anders schrijf je niet zulke lulkoek.

Doe mij s vergelijkende cijfers? As it is roep je maar wat. Volwassenen weten nooit goed wat jongeren uitspoken.

Wat ik wel zie is een toenemende verburgerlijking waarbij elk enigszins afwijkend gedrag als het Einde der Tijden wordt gezien. Tis typerend dat de schrijver begint met het 'openbare-ordeprobleem.'

Tomas
03-06-06, 15:39
Geplaatst door mark61
Ik geloof helemaal niet dat dat aangetoond of zelfs maar aantoonbaar is. De hijgerige toon van het artikel doet me vermoeden dat de schrijver zelf ook maar wat roept.

Als me wel s onder het grut begeef :ego: zie ik bij lange na niet van die zuippartijen als toen ik 17 was. Wij sjouwden met complete flessen rum en whisky rond. Om over het biergebruik nog maar te zwijgen. Tegenwoordig drinken ze geloof ik limonade met alcohol.

Klopt, wat ik zie is nauwelijks anders dan 20-30 jaar geleden. Alleen zijn de verhalen ietsje sterker en vooral opvallend vaak op tv.

tr_imparator
03-06-06, 16:12
Geplaatst door Tomas
Klopt, wat ik zie is nauwelijks anders dan 20-30 jaar geleden. Alleen zijn de verhalen ietsje sterker en vooral opvallend vaak op tv.


Dus jij beweert dat er eigenlijk geen verandering gaande is qua alcoholgebruik onder de Nederlandse jeugd?


:fuckit:

Tomas
03-06-06, 16:24
Geplaatst door tr_imparator
Dus jij beweert dat er eigenlijk geen verandering gaande is qua alcoholgebruik onder de Nederlandse jeugd?


:fuckit:

Jij hebt ze al wat langer kunnen observeren?

tr_imparator
03-06-06, 16:24
Geplaatst door Tomas
Jij hebt ze al wat langer kunnen observeren?


Dat is geen antwoord op m'n vraag.

Tomas
03-06-06, 16:29
Geplaatst door tr_imparator
Dat is geen antwoord op m'n vraag.

Dan begrijp ik je vraag niet. Ik zeg: "Volgens mij is er -voorzover ik het kan overzien- niet zoveel veranderd, laat de cijfers maar eens zien die me kunnen overtuigen." Jij vraagt "Dus jij denkt dat er niks veranderd is?". Dan ga ik er van uit dat je het niet met me eens bent. Maar dat heb ik dus verkeerd begrepen?

Wide-O
03-06-06, 16:43
Geplaatst door tr_imparator
Dus jij beweert dat er eigenlijk geen verandering gaande is qua alcoholgebruik onder de Nederlandse jeugd?


:fuckit:

Zeker weten doe ik het niet, maar het zou me verbazen eerlijk gezegd. Te veel klasgenootjes & medestudenten gekend met lever-crisissen en acute alcoholvergiftiging.

"Vroegah was het beter" ?

Mark
03-06-06, 16:49
overigens zijn het meestal de engelsen en scandinaviers die op vakantie zich dooddrinken omdat ze het niet gewend zijn makkelijk alcohol te verkrijgen.

bladie bla misbruik volgens mij valt het allemaal reuze mee :duim:

gh.wille
03-06-06, 20:46
Geplaatst door klaaskop
Hoor jij ook bij ...


die nederlandse jeugd.

Ik heb nog nooit zoveel slap gelul in 1 artikel gezien. Zal wel door de alcohol komen: Journalisten staan ook bekend als beroepsgroep die weten van innemen.

Zal wel komen door het uit verband rukken, en leggen van verbanden die niet bestaan.

Nou kl.kop dit keer ben ik het niet helemaal eens ,er wordt wel degelijk meer gezopen ,en met name door de meisjes die doen tegenwoordig dapper mee.
Dat Nederland boven aan staat lijkt me stug ,maar wel bij de top van "'grootgebruikers "!
Feit is dat het gemakkelijker te krijgen is (supermarkten en tot voor kort zelfs bij tankstations (?) meen ik ), er is altijd hie al stevig gedronken maar het vie; minder op hooguit vond je op het strand wat lege flessen ,nu liggen ze overal die leege mix-drank flesjes ,te meer omdat er ook geen statiegeld op staat ! gooi er maar een EURO statiegeld tegenaan ! ben je in ieder geval van een hoop troep verlost en ook het gebruik zal wel af nemen dunkt mij.

Stopnaald
05-06-06, 19:07
Geplaatst door Dwaalspoor
De grootste drinkers


Een nieuw onderzoek naar drankgebruik in opdracht van de Europese Commissie heeft onomstotelijk bewezen dat Nederlandse jongeren onder de achttien jaar de grootste drinkers van Europa zijn. Dat betekent ook dat Nederlandse jongeren qua drankgebruik onder hun leeftijdgenoten in de wereldtop verkeren, want in veel arme landen ontbreekt het de jeugd aan geld om zoveel drank te kopen. De gevolgen zijn elk weekeinde te zien: groepen jongens die na thuis ‘indrinken’ in de avond en ’s nachts lawaaiig langs cafés in de binnensteden trekken, waarbij extra inzet van politie problemen moet voorkomen. Ook bij voetbalrellen is drank in het spel. Niet alleen de openbare orde wordt bedreigd, ook de gezondheid van de jongeren zelf. Wie al jong drinkt, loopt meer risico om er levenslang verslaafd aan te raken. Dat verband is statistisch aangetoond. Uit medisch onderzoek blijkt bovendien dat de hersenen van jongeren zich tot het 24ste jaar ontwikkelen; overmatig drankgebruik kan levenslange schade aanrichten. Er zijn extreme gevallen van jongeren die aan vroegtijdige dementie lijden. Te veel leerlingen zijn op maandagochtend niet aanspreekbaar wegens de slemppartijen van het afgelopen weekeinde.

Er zijn drie oorzaken voor het gestaag toegenomen drankgebruik onder jongeren onder de 18. Jongeren hebben meer geld dan een jaar of twintig geleden en een deel van hen vindt zijn weg naar genotmiddelen. Hun ouders drinken zelf ook en denken soms ten onrechte dat je het vroeg moet leren. Ook door druk van vrienden kunnen jongeren worden meegezogen, ook al willen hun ouders hun drankgebruik afremmen. Een puber valt moeilijk te sturen als zijn sociale omgeving drankgebruik aanmoedigt. Ook de drankindustrie krijgt in Nederland ruim baan om voor drank te adverteren. De voorlichtingscampagnes zijn niet tegen zoveel commercieel geweld opgewassen en hebben daarom weinig zin gehad. Zoete breezerdrankjes hebben de alcoholmarkt ontsloten voor kinderen die een biertje te bitter vinden. Ook het drankgebruik onder de twaalf- tot veertienjarigen is gestegen.

Omdat ouders en de sociale omgeving niet in staat zijn het gevaarlijke drankgebruik van jongeren af te remmen moet de overheid ingrijpen. Minister Hoogervorst (VVD) van Volksgezondheid heeft terecht aangedrongen op verhoging van de minimumleeftijd waarop drank kan worden gekocht tot 18. De regel dat jongeren beneden die leeftijd slechts zwak-alcoholische dranken mogen kopen is nutteloos, want een biertje bevat evenveel alcohol als een glaasje jenever. Het is onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer niet aan de verhoging van de minimumleeftijd wil. De alcohollobby is blijkbaar machtig. Verhoging van de accijns kan speciaal het alcoholgebruik door jongeren treffen, omdat zij niet zoveel geld hebben als ouderen. Ook zonder samenwerking met de buurlanden met een lagere accijns kan dat al een remmend effect hebben.

Ondanks alle ellende door alcohol moet de Europese Commissie terughoudend zijn met generieke maatregelen tegen misbruik. Gezondheid is een nationale kwestie. De culturele verschillen zijn groot. In Zweden bestaat geen alcoholprobleem onder jongeren. Uit het Europese onderzoek blijkt dat de Zweedse minister van Volksgezondheid niet hoeft in te grijpen. Maar Hoogervorst wel.

http://www.nrc.nl/opinie/hoofdartikelen/article338612.ece


Hoogst opmerkelijk: steek een sigaret op en je staat al gauw te boek als een of andere zware crimineel (hoe dúrf je die sigaret op te steken).

Maar zodra iemand suggereert dat de alcohol misschien even slecht is voor de samenleving, dan wordt je op slag voor leugenaar uitgemaakt en bekans gelynched.

Geloof me, tegenwoordig is het héél normaal om 10-12 jarigen laveloos in de berm van de weg te zien liggen. Breezer nog half in de hand. Vooral als het een noordhollandse kermis betreft, kun je nog heel wat alcoholistjes in de dop zien. Van de eerste tot de laatste deun, oeverloos zuipen zúllen ze. Tis gewoonweg een wedstrijd, wie kan zich het eerste klem zuipen.

Voor diegenen die Engeland of Scandinavië erbij halen: soit. Dat maakt ons eigen zuipgedrag toch niet beter?

Voor diegenen die roepen dat het vroegah nét zo erg was: en wat dan nog? Korsakov komt zeker ook bij jonge mensen voor. Ik heb ze persoonlijk mogen verzorgen. En geloof me, tis niet leuk als je je kind zo ziet.

Wat mij betreft mogen alle alcoholhoudende dranken (dus ook wijn en bier en zo) alleen nog maar verkocht worden door slijterijen. Die slijterijen mogen alleen nog maar verkopen als ze zeker weten dat de koper meerderjarig is (geen 18 maar 21 jaar wat mij betreft).

Iedereen die betrapt wordt op het geven/doorverkopen/beschikbaar maken van alcohol aan personen onder de 21 jaar, kunnen een fikse boete (minstens een paar honderd euro) of een celstraf van een week tegemoet zien. De politie en/of burgerwacht moet hier streng op (kunnen) controleren.

Moet je zien hoe snel het afgelopen is met dat gezuip.
En passant mogen van mij ook de straffen voor alcohol achter het stuur ook nog eens flink verhoogd worden.