PDA

Bekijk Volledige Versie : Boeke(n)tip(s)



Orakel
03-06-06, 13:21
Hellup.
Binnenkort ist weer boekenmarkt. Iemand nog goeie tips?
Ik heb alles al uit de boeketreeks en Mijn Geheim vink nie wat.

Nou hoor en lees ik mensen vaak heel orgasmisch vertellen over Gerard Reve, maar ik heb een beetje het idee dat je in die tijd geleefd moet hebben om dat leuk te vinden. En ik moet nog 23 worden, dus..
Beetje zoals de Beatles, gaat meer om de herineringen dan om de muziek geloof ik.

Magoet, boeken dus.
Een schrijver die pakkend verhaalt over de ontwikkeling van het Christendom?
Over de periode van de Verlichting?
Roep es wat?

Seif
03-06-06, 13:30
Geplaatst door Orakel
Over de periode van de Verlichting?

Qua verlichting kun je niet om "Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity 1650-1750" van Jonathan Israel heen.

Verder heb ik vandeweek "De opstand der horden" van Gasset gelezen. Dat boek heb ik ooit bij De Slegte gekocht, en is op een of andere manier ongelezen in mijn boekenkast verdwenen. Echt een angstwekkend actueel boek. Maar mischien heb je 'm al gelezen.

mulan
03-06-06, 13:39
Wat ...je bent niet eens 23?? Verkeerde inschatting kun je toch maken van mensen.

Ow heb geen boekentip :p

Orakel
03-06-06, 13:43
Geplaatst door Seif
Qua verlichting kun je niet om "Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity 1650-1750" van Jonathan Israel heen.

Verder heb ik vandeweek "De opstand der horden" van Gasset gelezen. Dat boek heb ik ooit bij De Slegte gekocht, en is op een of andere manier ongelezen in mijn boekenkast verdwenen. Echt een angstwekkend actueel boek. Maar mischien heb je 'm al gelezen.

Kende ik nog niet, maar tis een goeie tip! Thnx.


Vijfenzeventig jaren geleden, in 1930, publiceerde de Spaanse filosoof José Ortega y Gasset zijn analyse van de Europese samenleving die hem op slag wereldberoemd maakte: La Rebelión de las Masas - 'De opstand der horden'. Een nieuw type mens, aldus de auteur, heeft zijn intrede gedaan in de maatschappij en domineert deze in alle aspecten: de massamens. De term verwijst niet naar een kwantiteit maar naar een kwaliteit, naar een bepaald soort geestesgesteldheid of beter: een gebrek aan geest. En deze massamens manifesteert zich onder alle standen, bij arm en rijk, gestudeerd en ongestudeerd.

De opkomst - de opstand! - van de massamens vormt een directe bedreiging voor de waarden en idealen van de liberale democratie en het Europese humanisme; tradities waarin de geestelijke ontwikkeling van het individu centraal staat. Het tegendeel is het geval in de massademocratie, welke een radicaal andere mens- en maatschappijvisie kent. In de analyse van Ortega y Gasset is de massamens iemand die zich vrij weet van alle geestelijke macht.

Er is geen maat, waarde of waarheid die boven hem gesteld kan zijn, die hem beperkingen zou kunnen opleggen. Voor de massamens is het leven altijd gemakkelijk en overvloedig, de tragiek van het bestaan kent hij niet. Alles is geoorloofd, want beperkingen zijn er niet. Geestelijke inspanningen zijn niet nodig. De massamens is voldaan met zichzelf en gedraagt zich als een verwend kind. Luisteren, zijn eigen mening kritisch beschouwen, rekening houden met anderen, zijn evenmin noodzakelijk.........

En hey, hoet heet die gast die zo goed iets over quantummechanica, de oerknal en nog meer van die dingen kan uitleggen. Was dat Stepehen Hawkins?

~Panthera~
03-06-06, 13:43
Geplaatst door mulan
Wat ...je bent niet eens 23?? Verkeerde inschatting kun je toch maken van mensen.

Ow heb geen boekentip :p


Jaaajaaa.. en jij vond er geen fuck meer aan. :stout:

mulan
03-06-06, 13:44
Geplaatst door ~Panthera~
Jaaajaaa.. en jij vond er geen fuck meer aan. :stout:

Ik had beter mijn mond kunnen houden geloof ik :D

Orakel
03-06-06, 13:46
Geplaatst door mulan
Wat ...je bent niet eens 23?? Verkeerde inschatting kun je toch maken van mensen.

:mad: verkeerde inschatting? Dus jij vindt mij oud? Nou? Huh? :mad:



Ow heb geen boekentip :p

wellus! Niet zo gierig, delen geeft vreugde.

Seif
03-06-06, 13:51
Geplaatst door Orakel
En hey, hoet heet die gast die zo goed iets over quantummechanica, de oerknal en nog meer van die dingen kan uitleggen. Was dat Stepehen Hawkins?

Ja, Stephen Hawking. Zelf ben ik geen fan van hem. Maar als je je interesseert voor dit soort zaken kun je ook eens "In Search of the Ultimate Building Blocks" van Gerard 't Hooft lezen.

Orakel
03-06-06, 13:56
Geplaatst door Seif
Ja, Stephen Hawking. Zelf ben ik geen fan van hem. Maar als je je interesseert voor dit soort zaken kun je ook eens "In Search of the Ultimate Building Blocks" van Gerard 't Hooft lezen.

Zenk joe. Ik vind het eigenlijk niet superkost, maar ik begrijp de materie niet en dat haat ik. En las vandaag iets over een Pakistaan (geloof ik) die samen met anderen claimt dat er voor de big bang ook wat was.

Maar ik heb crisis, me peuken zijn op. Tjek de tips laters.
Ja ook die van jou, mullanetjetje.

~Panthera~
03-06-06, 13:56
Geplaatst door mulan
Ik had beter mijn mond kunnen houden geloof ik :D


:hihi: :boogjes:

Wortel
03-06-06, 14:09
Dit vind ik een heel goed boek...

http://www.boekencentrum.nl/shopdetails.tpl?cart=114903157429746&zoekveld=eqsku&zoekterm=11957

mulan
03-06-06, 17:40
Geplaatst door Orakel
:mad: verkeerde inschatting? Dus jij vindt mij oud? Nou? Huh? :mad:


Ik dacht dat je ouder was. Maar we zijn leeftijdsgenoten...de enige boeken die ik dus lees zijn voor mijn studie en zelfs dat lukt mij niet. I'm a disgrace ...ik weet ut.

Pariah
03-06-06, 18:52
Richard Overy: Dictators
Rutger Claassen: Het eeuwige tekort
Philp Roth: Het complot tegen Amerika
...............: De Engelenmaker
Tom Wieringa: Joe Speedboot

Dwaalspoor
03-06-06, 21:27
Geplaatst door Orakel
Hellup.
Binnenkort ist weer boekenmarkt. Iemand nog goeie tips?
Ik heb alles al uit de boeketreeks en Mijn Geheim vink nie wat.

Nou hoor en lees ik mensen vaak heel orgasmisch vertellen over Gerard Reve, maar ik heb een beetje het idee dat je in die tijd geleefd moet hebben om dat leuk te vinden. En ik moet nog 23 worden, dus..
Beetje zoals de Beatles, gaat meer om de herineringen dan om de muziek geloof ik.

Magoet, boeken dus.
Een schrijver die pakkend verhaalt over de ontwikkeling van het Christendom?
Over de periode van de Verlichting?
Roep es wat?

De Islam binnen de horizon, Een missiologische studie over de benadering van de islam door vier Nederlandse zendingscorporaties (1797-1951) van Dr. Wouter Smit
Uitgeverij boekencentrum Zoetermeer.

Zeer interessant om te zien hoe men in Nederland over de Islam en moslims dacht en hoe men de moslims wilde bekeren tot het Christendom, vooral in Indonesie. Zelfs voor Soedan ontwikkelde men strategien om de islam te vernietigen.

Bijna alle kritiek en alle vooroordelen die we nu over de Islam lezen en horen waren toen al aanwezig. Ook de beschimping van Mohammed vind je erin terug. Verder hoe men strategien ontwikkelde door o.a. infiltratie om de moslims beter te kunnen aanpakken. Wat we nu meemaken is al eeuwen geleden al voorbereid.

Het is te koop voor € 4,50 bij de Slegte.

H.P.Pas
03-06-06, 23:38
Geplaatst door Orakel
Roep es wat?

Ok. H.P. 's Top tien.


LaoTse --Tao TeChing
Montaigne --Essais
Shakespeare --MacBeth
Cervantes --Don Quijote
Paine --Age of Reason
Dostojewski -- De gebroeders Karamazow
Dostojewski --Schuld en boete
Russell --History of Western Philosophy
Hofstaedter --Escher,Gödel, Bach
Eco -- De naam van de roos

Toegift: Voor je aan oerknalllen gaat beginnen eerst:
Einstein -- Relativity (Gortdroog en to the point).

Anders dan bij eieren bestaat bij boeken geen verband tussen kwaliteit en versheid.

MaRiaH
04-06-06, 00:01
The Undutchables Colin R. White

Ondanks hun al lange verblijf tussen ons dierbare klompenvolk zijn de auteurs, een Engelse en een Amerikaanse halfimmigrant, nog steeds niet over hun verbazing heen. Zij onderwierpen Nederland en de Nederlanders aan een objectieve en geestige analyse, een hardhandige cursus Zelfkennis. ?Niets is interessanter dan jezelf te zien door de ogen van een geďnteresseerde buitenstaander. [?] Net zoals bij de psychiater moet je de afschuwelijke waarheid in verschillende sessies tot je laten doordringen. En net zoals bij de psychiater zal het op geen enkele manier helpen je gelukkiger te maken. Minder arrogant misschien, maar niet gelukkiger. [?] Een mooi werkje dus, dat nog vele jaren in omloop zal zijn.? Deze voorspellende woorden, die Johannes van Dam in 1990 schreef in Het Parool, blijken vijftien jaar later uitgekomen te zijn. Van The Undutchables zijn inmiddels meer dan 150 000 exemplaren verkocht. In de herziene 28ste druk gaan White & Boucke in op actuele onderwerpen zoals: ? de relatie tot de Europese Unie ? de verontwaardiging over de ?absurd hoge? prijzen sinds de invoering van de euro ? de toegenomen spanningen tussen Nederlanders en allochtonen (waarbij Pim Fortuyn en Theo van Gogh niet ongenoemd blijven) ? de veelbesproken inburgeringcursus

http://www.wilbro.nl/images/undutch2.jpg

MaRiaH
04-06-06, 00:17
Wilde Vijg

geschreven door: Nedjma


Het is de eerste keer dat een Arabische vrouw openhartig vertelt over de uitersten waartussen een moslimvrouw zich in deze moderne tijd op seksueel gebied kan bewegen. Nedjma schildert intense scčnes in de traditie van de verfijnde erotiek, die bekend is uit Duizend-en-één-nacht. Maar zij schudt de lezer in haar taboedoorbrekende boek ook wakker met haar vlijmscherpe observaties van de man-vrouwrelatie in de arabische wereld.

Wilde vijg geeft een schokkend en verontrustend beeld van de toenemende spanningen die moderniteit en traditie hier veroorzaken, ook en vooral op het vlak van seks en erotiek.


http://www.debezigebij.nl/upload/50151_1297_1098961300816-Nedjma_wilde_vijg150.jpg

Orakel
05-06-06, 11:14
Geplaatst door MaRiaH
The Undutchables Colin R. White

http://www.wilbro.nl/images/undutch2.jpg

Yesss, die heb ik gevonden voor een paar euri.
De buit bestond verder uit 1984 van George Orwell en de Duivelsverzen van Salman Rushdie. Van die laatste ben ik benieuwd of het de ophef waard was.

En verder zag ik een hoop vergane glorie liggen, van Hella Haase tot Reve. En ik zag een boel boeken liggen van Leon de Winter en zijn schrijvend alter-ego. Die boeken gaven ze gratis weg, maar niemand wilde ze hebben. Dat krijg je, als je voor jezelf schrijft.

edit: en dank voor de tips mensheid. heb ze opgeslagen en duik de Slegte wel weer es in als de kinderbijslag binnen is.

Juliette
05-06-06, 11:17
Geplaatst door Orakel
Yesss, die heb ik gevonden voor een paar euri.
De buit bestond verder uit 1984 van George Orwell en de Duivelsverzen van Salman Rushdie. Van die laatste ben ik benieuwd of het de ophef waard was.



Ophef niet waard. (Maar ik ben geen moslim) Het is n sterk boek maar je moet r ff inkomen. Maar zeker niet Rushdie's beste.

~Panthera~
05-06-06, 11:28
Geplaatst door Orakel
Yesss, die heb ik gevonden voor een paar euri.
De buit bestond verder uit 1984 van George Orwell en de Duivelsverzen van Salman Rushdie. Van die laatste ben ik benieuwd of het de ophef waard was.

En verder zag ik een hoop vergane glorie liggen, van Hella Haase tot Reve. En ik zag een boel boeken liggen van Leon de Winter en zijn schrijvend alter-ego. Die boeken gaven ze gratis weg, maar niemand wilde ze hebben. Dat krijg je, als je voor jezelf schrijft.

edit: en dank voor de tips mensheid. heb ze opgeslagen en duik de Slegte wel weer es in als de kinderbijslag binnen is.


Deze is ook erg leuk:

Satan, de duivel op de divan.


Sublieme parabel van goed en kwaad, gekruid met veel zwarte humor en bevolkt met bizarre persoonlijkheden.
Centrale figuur is de goedmoedige psycholoog Sy Kassler, pechvogel en slachtoffer van andermans vuile streken.
Het Lot legt hem de taak op Satan in psychotherapie te nemen...
Hoe dit mogelijk is, kan alleen een orginele en briljante geest als die van Jeremy Leven bedenken.
Een auteur die bovendien uiterst spannend schrijft en de kunst verstaat eigentijdse ideeen over wetenschap, filosofie en menselijke emoties te verwerken tot ontspanningslectuur voor uniek hoog niveau.

Jeremy Leven - studeerde aan de Univ.van Harvard en is ondermeer lid van het facultiteitsteam neurowetenschap van de med.faculteit van Yale.

:duim: lachen. Echt schitterend. :D

Jaja..ok...moutarde na de maaltijd. :ego: :hihi:

Orakel
05-06-06, 11:39
Geplaatst door Juliette
Ophef niet waard. (Maar ik ben geen moslim) Het is n sterk boek maar je moet r ff inkomen. Maar zeker niet Rushdie's beste.

Hoorde dat zijn laatste, Shalamar?, beter is.
Maar dat zie ik dan wel. Begin eerst es aan 'Kantklossen voor beginners'. Ben ik echt jaren naar op zoek geweest. jottem.

@Panth: noted! Zenk joe.

Orakel
05-06-06, 11:43
Geplaatst door mulan
Ik dacht dat je ouder was. Maar we zijn leeftijdsgenoten...

Dus jij ben ook nie zo oud als je er uit ziet? En om heel eerluk te zijn: ik moet er niet aan denken om weer 23 te zijn, blehhh...


de enige boeken die ik dus lees zijn voor mijn studie en zelfs dat lukt mij niet. I'm a disgrace ...ik weet ut.

Naah, lezen onder pressie is niks an. Zeker niet de schoolboeken, want wie die uitzoekt? Pffff....
Heb nu een docent die daar eerlijk voor uitkomt. Geeft 2 boeken op, maar zegt daar gelijk bij dat als je betere of leukere boeken kan vinden die hetzelfde onderwerp behandelen, gelijk doen.

Divine_70
05-06-06, 11:48
Not without my daughter

Geschreven door Betty Mahmoody.

Tagline: In 1984, Betty Mahmoody's husband took his wife and daughter to meet his family in Iran. He swore they would be safe. They would be happy. They would be free to leave. He lied.

Plot Outline: An American woman, trapped in Islamic Iran by her brutish husband, must find a way to escape with her daughter as well.

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/29/55/64m.jpg

Juliette
05-06-06, 11:58
Geplaatst door Orakel
Hoorde dat zijn laatste, Shalamar?, beter is.


Dat las ik nog niet. Maar 'De laatste zucht van de moor' vond ik subliem.

http://www.internetboekhandel.nl/base/13/images/9025418813.jpg

Dwaalspoor
05-06-06, 11:59
Geplaatst door Divine_70
Not without my daughter

Geschreven door Betty Mahmoody.

Tagline: In 1984, Betty Mahmoody's husband took his wife and daughter to meet his family in Iran. He swore they would be safe. They would be happy. They would be free to leave. He lied.

Plot Outline: An American woman, trapped in Islamic Iran by her brutish husband, must find a way to escape with her daughter as well.

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/29/55/64m.jpg

Het is een leugenachtig boek. Is al een docu over geweest waaruit bleek dat Betty een op geld en aandacht beluste amerikaanse bitch was. Dat vrijwel alles wat ze daar over haar man en zijn familie vertelde uit de duim gezogen was.

Divine_70
05-06-06, 12:02
Geplaatst door Dwaalspoor
Het is een leugenachtig boek. Is al een docu over geweest waaruit bleek dat Betty een op geld en aandacht beluste amerikaanse bitch was. Dat vrijwel alles wat ze daar over haar man en zijn familie vertelde uit de duim gezogen was.

Uiteraard is het een leugen, dit soort dingen gebeuren toch niet echt. :jammer:

Dwaalspoor
05-06-06, 12:21
Geplaatst door Divine_70
Uiteraard is het een leugen, dit soort dingen gebeuren toch niet echt. :jammer:

We hebben het nu over Betty en zoals ik al zei er is een docu door westerlingen daarover gemaakt waaruit bleek dat zij gewoon een leugenares is.

Divine_70
05-06-06, 12:24
Geplaatst door Dwaalspoor
We hebben het nu over Betty en zoals ik al zei er is een docu door westerlingen daarover gemaakt waaruit bleek dat zij gewoon een leugenares is.

Heb je iets voor me waar ik uit op kan maken dat dit oordeel van een westerse niet-moslim afkomstig is?

Dwaalspoor
05-06-06, 12:45
Geplaatst door Divine_70
Heb je iets voor me waar ik uit op kan maken dat dit oordeel van een westerse niet-moslim afkomstig is?

WITHOUT MY DAUGHTER/ Alexis Kouros & Kari Tervo
|Documentaire|
|Zo| 17:00 uur
90 minuten


Waar gebeurd was het prikkelende etiket bij Not without my daughter, het verhaal van de Amerikaanse Betty Mahmoody, die na een gedwongen verblijf van anderhalf jaar in het geboorteland van haar Iraanse echtgenoot, met haar toen zesjarige dochter terug naar de VS vluchtte.

Het boek verscheen in 1986 en maakte haar op slag wereldberoemd. Een verfilming met Sally Field in de hoofdrol liet niet lang op zich wachten. Lezers en kijkers over de hele wereld leefden mee met het hartverscheurende verhaal van een moeder die tegen de verdrukking in vocht voor het leven van haar en haar kind. De collectieve afschuw voor de barbaarse gewoonten en omgangsvormen in het islamitische Iran was groot.

Vrijwel niemand in het vrije westen twijfelde aan de inhoud van Betty's boek. Maar elk verhaal heeft twee kanten. Without my daughter belicht de kant van dr. Bozorg Mahmoody, de ex-echtgenoot van Betty.
Zestien jaar heeft hij zijn dochter niet gezien of gesproken, alle pogingen tot contact lopen op niets uit. In deze film vertelt hij zijn verhaal in de vorm van een lange brief aan haar, ondersteund door verklaringen van vrienden en andere betrokkenen. Langzaam ontstaat een heel ander beeld dan dat, wat de verbeelding van Hollywood de kijkers voorspiegelde.

Deze film toont een oude man die slachtoffer is geworden van de slechte verhoudingen tussen Amerika en Iran, die gedemoniseerd is als mens en als vader en sterk gebukt gaat onder het gemis van zijn enige kind.

...........................


Without My Daughter
Ilman tytartani
(Docu -- Finland)

A Dream Catcher Prods./Tarinatalo-Storyhouse Finland production, in association with YLE, Arte, TV4 Sweden, Danmarks Radio. (International sales: Dream Catcher, Helsinki.) Produced, directed by Alexis Kouros, Kari Tervo.

With: Sayed Bozorg Mahmoody, Alice Sharif, Samira Sharif, William Vincent, Patrick Reed Joslyn.

By LISA NESSELSON

Though the basic information is fascinating, its protracted and methodical presentation is less so, in "Without My Daughter," a docudocu chronicling the husband's side of the claimed spousal-abuse story made famous by Betty Mahmoody's bestseller, "Not Without My Daughter," and the 1991 Sally Field-Alfred Molina starrer of the same name. A must for media studies programs, film raises pertinent cross-cultural issues and will be a dynamite conversation-starter wherever it's shown, preferably in tandem with the Brian GilbertBrian Gilbert-helmed movie.

In her book, American Betty claimed to have been held in Iran for 18 months against her will by her abusive, fundamentalist spouse, Iranian-born, U.S.-educated anesthesiologist Sayed Bozorg Mahmoody ("Moody"). She escaped Moody's alleged clutches by crossing the mountains into Turkey and returning to the U.S. with their child, Mahtob, then aged six. Moody has not seen or heard from Mahtob in the 16 years since. Both Moody and eyewitnesses who knew the family well in Tehran contend that Betty's book - written with "Midnight Express" as-told-to scribe William Hoffer - is full of lies and "treasons," and even float the idea that Betty embellished and slanted her account with the express purpose of getting rich.

Docu crew follows Moody in Tehran, taping his recollections of the day he came home to find his wife had "kidnapped" his daughter, and the painful aftermath of Betty's actions. Filmers later ask one of Mahtob's classmates at Michigan State U, where she's a senior, to get her dad's version to her.

There's no way of knowing whether Betty and Moody's marriage was sweet or sour before they arrived in Tehran in August 1984. However, Moody claims Betty proposed to him, converted to Islam and took a lively interest in Persian culture. He was nearly 40 when they wed in Houston in 1977. Thrilled at his daughter's birth in 1979, he looked at the full moon and named her Mahtob ("moonlight").

Several striking bits of evidence challenge the portrait of both Iran and Moody in Betty's book. Her story is based on the assertion that the family went on a two-week visit to Iran, only to be sequestered and stripped of her rights, with no hope except a daring escape. However, Moody shows that Betty had bought a size-12 dress for Mahtob - ridiculously large for a four-year-old - before they left for Iran, suggesting they would be there long enough for Mahtob to grow into it. Moody also says Betty knew full well they were moving to Iran for a while, so he could use his medical skills to help fellow countrymen injured in the war with Iraq.

Alice Sharif, an American in Tehran who's married to an Iranian, and whose daughter Samira played with Mahtob, says the American women in her circle were outraged by the flagrant lies in Betty's book - such as the alleged Iranian habit of bathing only once a year. Sharif & Co. contend such fabrications were tailored to feed anti-Iranian sentiment in the U.S. She adds there was never a hint of Betty being beaten (as she claimed in her book), and she seriously doubts whether Betty and Mahtob could have crossed the mountains in winter without special gear. Sharif's husband says they could have left the country "the normal way."

Moody lost all his property in the U.S., where he'd lived for nearly 20 years, and didn't learn he was divorced and forbidden to contact his daughter until it was a legal fait accompli. Here, too, his evidence seems damning: court papers list Moody as "address unknown," yet the divorce decree was mailed to "the same address I've always had, where I received it," says Moody, who has saved the postmarked envelope.

It's definitely worth waiting for the late-on scene in which Michigan judge Patrick Reed Joslyn, who officiated at the divorce and child-custody hearings, holds forth in a classic, unguarded moment that documakers must dream of. "I was in the military," says the judge. "If I were in charge of the country, there'd be a lot of dead Iranians." He adds, "Maybe it's fashioned by our own media, because we do have a lot of Jews running the media. Are we still rolling?" he asks the film crew.

The fairly sober, though not humorless, Moody is shown answering Iranian students' questions after a college screening of "Not Without My Daughter." He has them mostly in stitches, and occasionally outraged.

Various U.S. interviewees explain it's the American way to make sure their country has an enemy to demonize. If Betty fibbed, fabulated or over-dramatized, her book hit the marketplace at the right time and made her rich - so who can argue with success of that magnitude?

Meanwhile, the aging Moody is still thwarted at every turn in his efforts to make contact with Mahtob. In the docu, he gets as far as Helsinki, in neutral Finland, hoping for a visa to return to the U.S. for a visit. Film's open-ended conclusion is slightly confused but touching nonetheless.

Co-executive producers, Anne Baumann, Jacques Laurent, Eila Werning, Riitta Pihlajamaki, Kristin Ulseth, Petri Rossi, Kari Paljakka, Thomas Willtorp, Flemming Grenz. Directed by Alexis Kouros, Kari Tervo.
Screenplay, Kouros; Camera (color), Jari Pollari; editor, Riitta Poikselka; music, Tuomas Kantelinen; sound (Dolby), Toni Partti. Reviewed at Gothenburg Film Festival (Nordic Light), Sweden, Jan. 28, 2003. (Also in Amsterdam Documentary Festival.) Running time: 93 min.


http://www.variety.com/review/VE1117920473?categoryid=31&cs=1

Divine_70
05-06-06, 12:53
Geplaatst door Dwaalspoor


Hm, lijkt me meer een wellus nietus verhaal tussen twee echtgenoten.
Waarom zou hij wel de waarheid spreken en zij niet?

Dwaalspoor
05-06-06, 13:02
Geplaatst door Divine_70
Hm, lijkt me meer een wellus nietus verhaal tussen twee echtgenoten.
Waarom zou hij wel de waarheid spreken en zij niet?

Betty heeft geen andere getuigen, De man wel. Je kunt beter eerst de docu zien voordat je er een goed oordeel over kunt vellen.

mark61
05-06-06, 13:06
Geplaatst door Orakel
Hoorde dat zijn laatste, Shalamar?, beter is.


1 van de weinige boeken die ik lately gelezen heb. Maar die Rushdie, nee, niet mijn ding. Dr straalt zo'n zelfingenomenheid vanaf. Er zitten wel mooie passages in. Vooral over hoe mooi het vroegah was. En handig voor als je wil weten hoe dat zo'n beetje gaat in Kasjmir. Maja, beetje te 'konstig' boek, als altijd.

Divine_70
05-06-06, 13:07
Geplaatst door Dwaalspoor
Betty heeft geen andere getuigen, De man wel. Je kunt beter eerst de docu zien voordat je er een goed oordeel over kunt vellen.

Het lijkt me vrij logisch dat zij geen getuigen heeft, de mensen die haar hielpen waren allemaal Iraniers.
Maar goed, ik heb die docu niet gezien, niet dat veel zegt, daar zullen ze elkaar ongetwijfeld ook de hand boven het hoofd houden.

mark61
05-06-06, 13:10
Mijn eeuwige tip: Een AfrikaAN in Groenland. Togo meets Inuit. Zeer vermakelijk.

Een Afrikaan in Groenland
T. Kpomassie

Op zestienjarige leeftijd verlaat de auteur Togo en reist door Afrika en Europa naar Groenland. Als hij daar na enkele jaren voet aan wal zet, zijn de bewoners met stomheid geslagen. Hij wordt nieuwsgierig bekeken, betast en zijn haar wordt afgeknipt om te controleren of het wel echt is. Maar overal wordt hij even gastvrij onthaald en al gauw deelt hij het vissersbestaan van de Groenlanders. Pas in een geďsoleerd dorp vindt hij de onbedorven samenleving terug en ontdekt hij de verwantschap tussen de traditionele samenlevingen van de Afrikaan en de Groenlander.
Een verslag dat leest als een roman.

Amsterdam, L.J. Veen, 1981

Een Afrikaan op Groenland, van Tété-Michel Kpomassie is als Rainbow Pocket nr. 647 opnieuw verschenen. Het is een van de boeiendste boeken die ik ooit heb gelezen. Kpomassie (Togo, 1941) raakte al op jonge leeftijd gefascineerd door Groenland. Na een zwerftocht van acht jaar door Afrika en Europa, arriveert hij in 1965 eindelijk op Groenland. Zijn verblijf duurt zestien maanden. Uitgeverij Muntinga, € 13,00, 307 blz., ISBN: 90 4170 386 1, gewicht: 262 gram.

mark61
05-06-06, 13:12
Ow en alles van Nuruddin Farah, maar das allemaal uitverkocht. Somalische 'feministische' schrijver. Heel apart.

sienia
05-06-06, 14:50
Mijn persoonlijke leesleest om de komende siesta's door te komen van hopelijk max 1 week marokko:
- Mohammed Choukri, Hongerwinter.
- Ben Jelloun, Nacht over Tanger (ofzoiets, weet de exacte titel niet.)
- Gedichten van Ramsey Nasr
- Toch maar Wilde Vijg van Nejma.
- Lijst is nog niet af.

H.P.Pas
05-06-06, 16:39
Geplaatst door Orakel

De buit bestond verder uit 1984 van George Orwell

Oppassen. Voor je het weet ontwaar je overal doubleplusgoodducktalk.

Wide-O
05-06-06, 17:20
Geplaatst door H.P.Pas
Oppassen. Voor je het weet ontwaar je overal doubleplusgoodducktalk.

Wat toch minder erg is dan een wereld vol polypot en ultraviolence !

Wide-O
05-06-06, 17:21
Geplaatst door mark61
Mijn eeuwige tip: Een Afrika in Groenland.

Was best wel een beetje wringen, nee ? :rood:

Tomas
05-06-06, 17:59
Geplaatst door Wide-O
Was best wel een beetje wringen, nee ? :rood:

Met een mercatorprojectie past dat makkelijk.

Wide-O
05-06-06, 18:21
Geplaatst door Tomas
Met een mercatorprojectie past dat makkelijk.

Snapte jij dan wat die belleg allemaal wauwelde ? Ikke niet.

Enfin, verder voor Orakel z'n inburgeringscursusleeslijst ;) :

. Hitch Hikers Guide to The Galaxy - Douglas Adams. Had ik al 's getipt, majja :ego: 1.000 pagina's Onweerstaanbare Humor, en benieuwd of jij die humor ook kunt smaken (hij is nogal een, kuch, atheist, niet dat daar de nadruk op ligt). Best in het Engels lezen.

. Het Belgisch labyrint - Geert van Istendael. Een soort inleiding tot de fratsen van wat men gemoedelijk "De Belgen" pleegt te noemen. Maakt dat je er bijna half en half iets van snapt :hihi: Half historisch/half anecdotisch.

. Ik ben rijk en beroemd en ik heb nekpijn - Herman Brusselmans. You love it or you hate it.

Tomas
05-06-06, 18:32
Geplaatst door Wide-O
Snapte jij dan wat die belleg allemaal wauwelde ? Ikke niet.

Nee, maar wel dat groenland niet echt zo groot is.


Hitch Hikers Guide to The Galaxy - Douglas Adams. Had ik al 's getipt, majja :ego: 1.000 pagina's Onweerstaanbare Humor, en benieuwd of jij die humor ook kunt smaken (hij is nogal een, kuch, atheist, niet dat daar de nadruk op ligt). Best in het Engels lezen.


Ja, heel, heel, heel lang geleden allemaal al eens gelezen. Ken je ook die serie over die schildpadwereld? Schijfwereld heet ie geloof ik. Ook wel grappig.

Tomas
05-06-06, 19:17
Geplaatst door Tomas

Ken je ook die serie over die schildpadwereld? Schijfwereld heet ie geloof ik. Ook wel grappig.

Discworld is a series of thirty-four fantasy novels and a number of shorter works by Terry Pratchett set on the Discworld, a flat world on the back of a giant turtle that adheres (loosely) to the conventions of classical and current fantasy literature. The books are comic and satirical, and frequently parody ideas from Tolkien, Robert E. Howard and H.P. Lovecraft, as well as myth, folklore and fairy tales, often also using them to parallel current cultural, technological and scientific issues.

Since the first novel, The Colour of Magic (1983), the series has expanded, spawning related works including music inspired by the series, as well as cartoon and theatre adaptations. Newly released Discworld books regularly top The Sunday Times bestsellers list, with Pratchett being the UK's best-selling author in the 1990s, mainly on the strength of the Discworld. He has since been overtaken by Harry Potter author J.K. Rowling, but still holds the record for the most shoplifted books.[1]

Discworld novels have also won awards such as the Prometheus Award and the Carnegie Medal. In the BBC's Big Read, four Discworld books were in the top 100, and a total of fourteen in the top 200.


(c) http://en.wikipedia.org/wiki/Discworld

mark61
05-06-06, 21:55
Geplaatst door Wide-O
Was best wel een beetje wringen, nee ? :rood:

Past wel. Krimpt van de kou.

MaRiaH
05-06-06, 22:12
Geplaatst door mark61
Past wel. Krimpt van de kou.

:wow: gaat dit nog over boeken?


sorry wrong topic.. :hihi:

mark61
05-06-06, 22:16
Geplaatst door MaRiaH
:wow: gaat dit nog over boeken?


sorry wrong topic.. :hihi:

Dat bedoel ik nou. :cheefbek:

MaRiaH
05-06-06, 22:28
Geplaatst door mark61
Dat bedoel ik nou. :cheefbek:

wat bedoel je schat?? :p



(sorry plaagmodus.. :) )

Wide-O
05-06-06, 22:33
Geplaatst door Tomas
Discworld is a series of thirty-four fantasy novels and a number of shorter works by Terry Pratchett set on the Discworld, a flat world on the back of a giant turtle that adheres (loosely) to the conventions of classical and current fantasy literature. The books are comic and satirical, and frequently parody ideas from Tolkien, Robert E. Howard and H.P. Lovecraft, as well as myth, folklore and fairy tales, often also using them to parallel current cultural, technological and scientific issues.

Since the first novel, The Colour of Magic (1983), the series has expanded, spawning related works including music inspired by the series, as well as cartoon and theatre adaptations. Newly released Discworld books regularly top The Sunday Times bestsellers list, with Pratchett being the UK's best-selling author in the 1990s, mainly on the strength of the Discworld. He has since been overtaken by Harry Potter author J.K. Rowling, but still holds the record for the most shoplifted books.[1]

Discworld novels have also won awards such as the Prometheus Award and the Carnegie Medal. In the BBC's Big Read, four Discworld books were in the top 100, and a total of fourteen in the top 200.


(c) http://en.wikipedia.org/wiki/Discworld

Bedankt voor de tip, tijd om Amazon weer's lastig te vallen.

MaRiaH
05-06-06, 22:35
Geplaatst door Orakel
Yesss, die heb ik gevonden voor een paar euri.
De buit bestond verder uit 1984 van George Orwell en de Duivelsverzen van Salman Rushdie. Van die laatste ben ik benieuwd of het de ophef waard was.


meen je dat nou?
ik heb em bij bol.com besteld.. geloof 15 euro.. :moe:

Als je em gelezen hebt, laat es weten wat je ervan vond..
veel plezier.

Orakel
05-06-06, 22:46
Geplaatst door Wide-O
Snapte jij dan wat die belleg allemaal wauwelde ? Ikke niet.

Enfin, verder voor Orakel z'n inburgeringscursusleeslijst ;) :

. Hitch Hikers Guide to The Galaxy - Douglas Adams. Had ik al 's getipt, majja :ego: 1.000 pagina's Onweerstaanbare Humor, en benieuwd of jij die humor ook kunt smaken (hij is nogal een, kuch, atheist, niet dat daar de nadruk op ligt). Best in het Engels lezen.

Mei inglish iz no good, but i learn mr. Fawlty, i learn!
Ik heb de fillum gezien en vond alleen die depressieve robot wel koel. De rest was niet echt mijn ding.
Maar ik moet ook nog leren om non-fictie te waarderen (weet het, ben een saaie l*l).
Is echter allemaal de schuld van school. Wie douwt er nou een Marokkaan Marga Minco door ze strot. Da's goed voor minstens 40 jaar literiare antipathie en extremistische neigingen.

Maar heb op advies onlangs 2 boeken van Paul Coelho gelezen en da's echt heel leuk. Smaakt naar meer.


. Het Belgisch labyrint - Geert van Istendael. Een soort inleiding tot de fratsen van wat men gemoedelijk "De Belgen" pleegt te noemen. Maakt dat je er bijna half en half iets van snapt :hihi: Half historisch/half anecdotisch.

. Ik ben rijk en beroemd en ik heb nekpijn - Herman Brusselmans. You love it or you hate it.

Luistert Fred, assik Belgen wil snappen dan leest ik de topics van Mars wel. Anderzijds, we hebben tegenwoordig het schengenverdrag, dus ik kan die dingen dan vrij impoerteren toch?

Orakel
05-06-06, 22:51
Geplaatst door MaRiaH
meen je dat nou?
ik heb em bij bol.com besteld.. geloof 15 euro.. :moe:

Nope, 4 euri was ie. Net zo duur als een pak sjaffies.


Als je em gelezen hebt, laat es weten wat je ervan vond..
veel plezier.

Zalk doen, maar alles waarbij 'Hollanders' te kijk worden gezet, vreet ik wel.


Geplaatst door H.P. Pas

Oppassen. Voor je het weet ontwaar je overal doubleplusgoodducktalk.

Hmmm, gaat ie over de hedendaagse politiek?

Wide-O
05-06-06, 22:53
Geplaatst door Orakel
Mei inglish iz no good, but i learn mr. Fawlty, i learn!
Ik heb de fillum gezien en vond alleen die depressieve robot wel koel. De rest was niet echt mijn ding.
Maar ik moet ook nog leren om non-fictie te waarderen (weet het, ben een saaie l*l).


You learna it fromma book then !

Film is -zoals zo vaak- helemaal anders dan het boek. Mag je je niet door laten afschrikken. Ik vond de film hoogstens een beetje amusant, maar meer niet. Ook veel te veel verwijzingen die je alleen kunt snappen als je het boek al gelezen hebt, which defeats the purpose.



Is echter allemaal de schuld van school. Wie douwt er nou een Marokkaan Marga Minco door ze strot.


Ik vind dat persoonlijk een schending van de Conventie van Genčve :hihi:

Nelis70
07-06-06, 08:21
Geplaatst door Orakel
Zenk joe. Ik vind het eigenlijk niet superkost, maar ik begrijp de materie niet en dat haat ik.

De niet-natuurkundige kent en dus begrijpt de quantummechanica niet. Dan komt hij ermee in aanraking en leest er wat over, kijkt eens naar discovery channel, en haalt een 9 op het VWO. Hij roept overal dat hij het begrijpt.
Dan gaat hij natuurkunde studeren, promoveert in een of ander quantummechanisch onderzoek, en is weer terug bij af: de natuurkundigen die ik ken geven allemaal aan de quantummechnica niet te begrijpen, hooguit de wiskunde die haar beschrijft te kunnen gebruiken.



En las vandaag iets over een Pakistaan (geloof ik) die samen met anderen claimt dat er voor de big bang ook wat was.

Maar ik heb crisis, me peuken zijn op. Tjek de tips laters.
Ja ook die van jou, mullanetjetje.

Fictie: Het parfum van Patrick Suskind
en Bidden wij voor Owen Meany van John Irving
Natuurkunde: Elementaire deeltjes van Marinus Veltman
Religie/ethiek/fictie: De grote scheiding van CS Lewis

H.P.Pas
07-06-06, 11:21
Geplaatst door Nelis70
de natuurkundigen die ik ken geven allemaal aan de quantummechnica niet te begrijpen, hooguit de wiskunde die haar beschrijft te kunnen gebruiken.


Een chemicus is daar tevreden mee.
Fysici willen meer.
Net kinderen.

Nelis70
07-06-06, 11:40
Geplaatst door H.P.Pas
Een chemicus is daar tevreden mee.
Fysici willen meer.
Net kinderen.

Chemici? net gelovigen :)

H.P.Pas
07-06-06, 12:09
Geplaatst door Nelis70
Chemici? net gelovigen :)

Integendeel.
In de chemie is theorie een gebruiksartikel.
Physici willen de alomvattende theorie.
Een soort verlate monotheďsten.
:wink:

Nelis70
07-06-06, 12:44
Geplaatst door H.P.Pas
Integendeel.
In de chemie is theorie een gebruiksartikel.
Physici willen de alomvattende theorie.
Een soort verlate monotheďsten.
:wink:
Inderdaad, chemici zijn niet op zoek naar kennis en waarheid, alleen maar naar toepassingen. Opportunisten, net militante gelovigen.

H.P.Pas
07-06-06, 12:54
Geplaatst door Nelis70
Inderdaad, chemici zijn niet op zoek naar kennis en waarheid, alleen maar naar toepassingen. Opportunisten, net militante gelovigen..

Wirklichkeit ist was wirkt.

De chemicus zoekt werkelijkheid.
Gelovigen zoeken niet; die hebben gevonden.

Nelis70
07-06-06, 13:00
Geplaatst door H.P.Pas
Wirklichkeit ist was wirkt.

De chemicus zoekt werkelijkheid.
Gelovigen zoeken niet; die hebben gevonden.

"Niet dat ik het reeds gevonden heb ..."
Paulus
Een gelovige kent niet ten volle. Hij heeft het startpunt gevonden.
De chemici zijn de new age aanhangers, door van alles iets te nemen dat zij in hun armzalige en fantasieloze substituut van ware godsdienst verenigen, en dat ooit gewerkt heeft, hebben ze de meetlat bij zichzelf neer gelegd, en zichzelf tot maat aller dingen uitgeroepen.
De fysici zijn de Mozessen, de Davids, de Paulussen.

affijn,
heel veel verder kom ik ook niet

H.P.Pas
07-06-06, 13:20
Geplaatst door Nelis70
"affijn,
heel veel verder kom ik ook niet

Boekentip: Naam van de roos.

Adson: Naďeve fysicus.
William: Door de wol geverfde chemicus.

3oyon
02-07-06, 07:14
Toevallig ben ik net een boekje aan het lezen van een Nederlandse auteur over de Duivelsverzen. Bij mijn weten het enige boekje ter wereld dat over de "echte" duivelsverzen gaat en niet over Rushdie. Het is een geweldig boek! Echt een aanrader... Ik heb het via de website besteld, maar misschien is het ook in de handel te verkrijgen?


http://www.boonuitgeverij.nl/Boek_Omslagen/O_477_duivelsverzen.GIF

www.boonuitgeverij.nl (http://www.boonuitgeverij.nl/pagina/html_B/B_477_duivelsverzen.html)