PDA

Bekijk Volledige Versie : Namen.



Al3arbi
05-06-06, 12:43
Kleine kwestie,

In Marokko/Op `t consulaat, krijg je bij `n namenlijst voorgeschoteld als je `n naam wilt geven aan je kinderen.

Wat gebeurt er met de kinderen als je ze enkel registreert op `t stadhuis en niet naar `t consulaat gaat. Is dat mogelijk? Zo ja, wat gebeurt er dan met `n eventueel Marokkaans paspoort, hoe gaat dat in de toekomst met reizen.

Iemand die wat info heeft, graag.

contradictio
05-06-06, 12:59
Geplaatst door Al3arbi
Kleine kwestie,

In Marokko/Op `t consulaat, krijg je bij `n namenlijst voorgeschoteld als je `n naam wilt geven aan je kinderen.

Wat gebeurt er met de kinderen als je ze enkel registreert op `t stadhuis en niet naar `t consulaat gaat. Is dat mogelijk? Zo ja, wat gebeurt er dan met `n eventueel Marokkaans paspoort, hoe gaat dat in de toekomst met reizen.

Iemand die wat info heeft, graag.


ze zeggen toch: "eenmaal Marokkaan, altijd Marokkaan" en "je Marokkoaanse nationaliteit kun je geen afstand van doen"

maakt dus geen ene flikker uit lijkt mij... alleen je zult waarschijnlijk wel flink moeten dokken als je daar als niet gebrandmerkte en niet uitgemolken maar wel schijthebbende aan de regels Marokkaan iets wil regelen of gedaan wilt krijgen.


ik snap eigenlijk zowieso niet wat mensen met zo'n onrechtvaardig land te maken willen hebben (vluchtelingen dumpen in de woestijn zonder eten of drinken, vrouwen in de gevangenis opsluiten omdat ze aangifte doen van chantage en aanranding en de dader laten lopen etc etc etc etc etc)

Orakel
05-06-06, 13:08
Geplaatst door Al3arbi
Kleine kwestie,

In Marokko/Op `t consulaat, krijg je bij `n namenlijst voorgeschoteld als je `n naam wilt geven aan je kinderen.

Wat gebeurt er met de kinderen als je ze enkel registreert op `t stadhuis en niet naar `t consulaat gaat. Is dat mogelijk? Zo ja, wat gebeurt er dan met `n eventueel Marokkaans paspoort, hoe gaat dat in de toekomst met reizen.

Iemand die wat info heeft, graag.

:tik: Ewa a 3zizi, allesh goet?

Tis een kleine, doch moeilijke kwestie:


Het voorgaande betekent dat een pasgeboren kind zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit kan bezitten, ook al stellen de ouders daar geen prijs op. Ik wijs er overigens op dat naar huidig Marokkaans nationaliteitsrecht het kind alleen dan de Marokkaanse nationaliteit krijgt als de wettige vader Marokkaan is, of -indien de vader onbekend is- de moeder Marokkaanse is. (http://www.justitie.nl/organisatie/verdonk_nl/Pers/60223KA_.asp)



Ongewenste nationaliteit

Ronald Plasterk
De Nederlandse regering wil dat alle burgers slechts één nationaliteit hebben. Maar als er nu in een Nederlands-Marokkaans gezin een kind geboren wordt, wat dan? Ik heb het voor u onderzocht, bij de Bevolkingssregistratie in een paar grote steden. Ten eerste de naam. In Nederland mag je in principe elke naam geven.

In Marokko hebben ze een lijst van toegestane namen. Als de burgelijke stand ziet dat de ouders dubbele nationaliteit hebben, checkt ze de naam in een lijst die van het Marokkaanse consulaat komt. Als die naam er niet op staat, zegt de ambtenaar "weet u dat de Marokkaanse regering dit niet goedvindt?" Ouders mogen hun poot stijf houden, maar moeten dan een verklaring ondertekenen dat ze die informatie hebben ontvangen. Een vreemde mogendheid heeft dus een rol in de naamgeving van een Nederlands kind.

Onlangs was op de TV een Nederlandse man van Marokkaanse herkomst, getrouwd met een Nederlandse vrouw, die zich beklaagde dat hun kindje tegen hun wil in het bevolkingsregister stond als Marokkaan. Ik kon me niet voorstellen dat dat waar was. Nagevraagd: het is waar! Een jurist bij het register heeft het me uitgelegd. Als de vader de Nederlandse en de Marokkaanse nationaliteit heeft, dan vindt de Marokkaanse regering dat zijn kinderen Marokkaan zijn. En hun kinderen weer, enzovoort tot het einde der tijden. En dus, zegt het bevolkingsregister, dus registreren wij als tweede "vermoedelijke nationaliteit" Marokkaans. Is dat een beschikking waartegen je in beroep kunt gaan, vroeg ik de jurist. Nee, zei hij, want het heeft geen rechtsgevolg. Toch: in de brief na de moord op Theo van Gogh kondigt het kabinet aan: "Het kabinet zal met spoed een wetsvoorstel in procedure brengen dat het mogelijk maakt om hen die beschikken over een dubbele nationaliteit de nederlandse nationaliteit te ontnemen, wanneer zij essentiële belangen van de staat schaden." Dus die vader zijn zorg is begrijpelijk, want je creëert hiermee dus wel tweederangs Nederlanders met andere rechten.

Het is nog nét niet zo gek dat het gemeentehuis Marokkaanse paspoorten uitdeelt, daarvoor moeten mensen naar het consulaat. Maar het kind staat wél als Marokkaan te boek, zonder dat iemand daar om gevraagd heeft, of er iets tegen kan doen. En over twintig jaar staat zijn kind er ook weer als Marokaan in, automatisch, werkelijk waar!

Dit registreren van "vermoedelijke tweede nationaliteit" is puur een activiteit van de Nederlandse overheid. Als de bevolkingsregistratie ermee ophoudt kan Marokko daar niets aan doen, die weten niet eens dat er een kind is geboren. Dus moet de regering besluiten: bij de geboorte van een Nederlander wordt door het register niet meer automatisch een tweede nationaliteit aangetekend. Minister Verdonk vindt dat moslims van alles moeten, dit moet zij regelen, en graag netjes en snel, alstublieft.

Ronald Plasterk

Dossiers
Columns Ronald Plasterk 2004/2005

Seif
05-06-06, 13:10
Het blijft toch apart om te zien hoe opeenvolgende generaties Marokkanen met hun 'moederland' verbonden blijven. Kinderen van geemigreerde Nederlanders zie je hier (vrijwel) niet meer terug.

Juliette
05-06-06, 13:21
Geplaatst door Seif
Het blijft toch apart om te zien hoe opeenvolgende generaties Marokkanen met hun 'moederland' verbonden blijven. Kinderen van geemigreerde Nederlanders zie je hier (vrijwel) niet meer terug.

Da's niet zo verrassend. Ik denk dat het niet bestaan van die 'band met het moederland' eerder uitzonderlijk is.

Denk maar aan de Congolezen in Bxl, de Ieren in de VS, de Chinese wijken overal, de Portugezen in Antwerpen etc ...

*edit* De Vlamingen, Nederlanders en Britten in Benidorm...

Orakel
05-06-06, 13:25
Geplaatst door Seif
Het blijft toch apart om te zien hoe opeenvolgende generaties Marokkanen met hun 'moederland' verbonden blijven. Kinderen van geemigreerde Nederlanders zie je hier (vrijwel) niet meer terug.

zie hierboven:


Dit registreren van "vermoedelijke tweede nationaliteit" is puur een activiteit van de Nederlandse overheid .

Al3arbi
05-06-06, 13:31
Ok. Ik heb dus `n NL paspoort en `n Marokkaanse carte nationale, dus heb ook de Marokkaanse nationaliteit. Wat als ik mijn kids, God forbid, enkel registreer op `t stadhuis en `n naam gebruik die niet op die lijst staat. En verder ook niet naar `t consulaat ga, zitten mijn kinderen dan ook vast aan die Marokkanen. Ik wil eigenlijk niets met dat land te maken hebben.

contradictio
05-06-06, 13:32
Geplaatst door Orakel
zie hierboven:

.


ik meen me te herinneren dat zij ook al zo fanatiek bleken te zijn geweest in het verleden met het registereren van de Joden.....

mark61
05-06-06, 15:20
Code de la Nationalité Marocaine

CHAPITRE IV

DE LA PERTE ET DE LA DÉCHÉANCE

SECTION 1. - Perte


Art. 19. - Cas de perte. - Perd la nationalité marocaine:

1°-le Marocain majeur qui a acquis volontairement à l'étranger une nationalité étrangère et est autorisé par décret à renoncer à la nationalité marocaine;

2°- le Marocain, même mineur, qui, ayant une nationalité étrangère d'origine, est autorisé par décret à renoncer à la nationalité marocaine ;

3°- la femme marocaine qui, épousant un étranger, acquiert, du fait de son mariage, la nationalité du mari et a été autorisée, par décret préalablement à la célébration de cette union, à renoncer à la Nationalité marocaine ;

4°-le Marocain qui déclare répudier la nationalité marocaine dans le cas visé à l'article 18 du présent code ;

5°- le Marocain qui, occupant un emploi dans un service public d'un Etat étranger ou dans une aimée étrangère, le conserve six mois après l'injonction qui lui aura été faite par le gouvernement marocain de le résigner.

http://www.mincom.gov.ma/french/generalites/orga_eta/statut.html

Sjo, das de wet. Lid 2 van Artikel 19 lijkt me hier van toepassing: geval van verlies. - Verliest de Marokkaanse nationaliteit

2° de Marokkaan, zelfs minderjarig, die, van oorsprong een vreemde nationaliteit hebbend, bij decreet toestemming heeft gekregen af te zien van de Marokkaanse nationaliteit.

Begin een verzoek in te dienen. :hihi:

Geen Marokkaans paspoort natuurlijk; voor NLers is er geen visumplicht voor vakantiebezoek. Onroerend goed erven in Marokko wordt lastig, maar niet onmogelijk.

Misschien weten ze er bij de www.mvvn.nl meer van. [email protected]. Tijdelijk telefonisch niet bereikbaar.

tukkersterror
05-06-06, 17:07
Geplaatst door Al3arbi
Ok. Ik heb dus `n NL paspoort en `n Marokkaanse carte nationale, dus heb ook de Marokkaanse nationaliteit. Wat als ik mijn kids, God forbid, enkel registreer op `t stadhuis en `n naam gebruik die niet op die lijst staat. En verder ook niet naar `t consulaat ga, zitten mijn kinderen dan ook vast aan die Marokkanen. Ik wil eigenlijk niets met dat land te maken hebben.
Ten eerste gefeliciteerd, indien je vader bent geworden?!

Het antwoord op jou vraag is heel simpel, als jij het kind aangeeft op het gemeentehuis van je woonplaats, krijgt het alleen de nederlandse nationaliteit, indien jij je kind ook laat bijschrijven op het consulaat, kan het ook de nationalieteit krijgen van jou geboorte land en kan het kind op latere leeftijd zelf kiezen voor zijn nationaliteit.
Voor Marokkanen ligt het iets moeilijke, want als jij het kind inschrijft op het marokkaans consulaat krijgt het direct de marokkaanse nationaliteit en raakt hij het niet meer kwijt.
Wettelijk kan hij later als hij 18 jaar word ook nog de marokkaanse nationaliteit krijgen als jij hem niet hebt aangemeld, hij kan dan verzoeken op gronden van nalatigheid ouders om zijn nationaliteit.

Voor Nederlandse begrippen is inschrijven in het bevolkingsregister binnen 3 dagen na geboorte genoeg en is hij nederlander.
Wel je paspoort en ziekenhuisgegevens over de geboorte meenemen.

Al3arbi
05-06-06, 17:14
Geplaatst door tukkersterror
Ten eerste gefeliciteerd, indien je vader bent geworden?!

Het antwoord op jou vraag is heel simpel, als jij het kind aangeeft op het gemeentehuis van je woonplaats, krijgt het alleen de nederlandse nationaliteit, indien jij je kind ook laat bijschrijven op het consulaat, kan het ook de nationalieteit krijgen van jou geboorte land en kan het kind op latere leeftijd zelf kiezen voor zijn nationaliteit.
Voor Marokkanen ligt het iets moeilijke, want als jij het kind inschrijft op het marokkaans consulaat krijgt het direct de marokkaanse nationaliteit en raakt hij het niet meer kwijt.
Wettelijk kan hij later als hij 18 jaar word ook nog de marokkaanse nationaliteit krijgen als jij hem niet hebt aangemeld, hij kan dan verzoeken op gronden van nalatigheid ouders om zijn nationaliteit.

Voor Nederlandse begrippen is inschrijven in het bevolkingsregister binnen 3 dagen na geboorte genoeg en is hij nederlander.
Wel je paspoort en ziekenhuisgegevens over de geboorte meenemen.

Ik ben voor `n stoere mannelijke echte vent wel heel erg gek op babietjes en kinderen (no pedo), maar ik heb ze nog niet. Thanks anyway. Ik denk alleen dat ik `t niet nodig vind om die kids ook bij `t consulaat in te schrijven.