PDA

Bekijk Volledige Versie : Ambassadeur weg na homohaat



Seif
06-06-06, 16:22
Ambassadeur weg na homohaat

Door onze redacteur Raymond van den Boogaard

Den Haag, 6 juni. De Nederlandse ambassadeur in Estland vertrekt na een jaar voortijdig van zijn post omdat zijn echtgenoot, een zwarte Cubaan, te zeer lijdt onder homohaat en racisme in de Estse samenleving. Ambassadeur Hans Glaubitz gaat nu voor twee jaar naar het consulaat-generaal in Montréal, in de Canadese provincie Québec.

De moeilijkheden van Glaubitz’ partner begonnen een jaar geleden, toen een weekblad in de Estse hoofdstad Tallinn schreef dat de benoeming van een homoseksuele ambassadeur met een zwarte partner als een Nederlandse provocatie moest worden opgevat. Vervolgens kreeg de partner te maken met verbale pesterijen op straat en bedreigingen.
Hoewel door de personeelsdienst van Buitenlandse Zaken het probleem was voorzien, was tot plaatsing in Tallinn overgegaan in de hoop dat het overwegend Lutherse Estland, lid van de Europese Unie, zich zou conformeren aan de normen van het naburige Finland. Maar volgens een rapport van de Amerikaanse ambassade in Tallinn zijn er sinds september 2005 negenmaal bedreigingen geuit tegen niet-blank ambassadepersoneel, meestal door neonazi’s of skinheads.
In een persoonlijke verklaring benadrukt Glaubitz dat de Estse overheid niets te verwijten valt: op officieel niveau is zijn partner goed behandeld: „De maatschappij is nog lang niet toe aan twee heren, vooral niet als er eentje zwart is”, aldus Glaubitz. Ehtel Halliste, woordvoerder van het Estse ministerie van Buitenlandse Zaken: „Als er iets op straat is gebeurd, dan is dat zeer ongelukkig en zeer slecht. Helaas kunnen we niets doen aan slechte manieren op straat. Ik ben er overigens van overtuigd dat de meeste Esten heel beleefd en aardig zijn.”


Bron: NRC-Handelsblad (http://www.nrc.nl/buitenland/article341422.ece)

David
06-06-06, 16:25
:moe:

Mill
06-06-06, 16:25
Geplaatst door Seif
Ambassadeur Hans Glaubitz gaat nu voor twee jaar naar het consulaat-generaal in Montréal, in de Canadese provincie Québec.

In Canada begint de sfeer er ook net in te komen.

http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,,-5866567,00.html

Sin City
07-06-06, 08:12
Ik zou er zelf ook niet van gediend zijn om een homo als ambassadeur in het land te krijgen. Ik, als land waar de ambassade staat, eis een representatief persoon. Aangezien homo's in 99% van de wereld niet geaccepteerd zijn/worden is zo'n persoon dus niet representatief.

Opsouten dus!

Mill
07-06-06, 09:26
Geplaatst door Sin City
Ik zou er zelf ook niet van gediend zijn om een homo als ambassadeur in het land te krijgen. Ik, als land waar de ambassade staat, eis een representatief persoon. Aangezien homo's in 99% van de wereld niet geaccepteerd zijn/worden is zo'n persoon dus niet representatief.

Opsouten dus!

80% van de wereld vindt de islam flauwekul, dus moslims vallen ook af voor de diplomatieke dienst.

Hmmm, geen enkel mens is ook maar een begin van representatief tov de hele wereld; hoe zou je dat nu toch op kunnen lossen?

~Panthera~
07-06-06, 09:34
Geplaatst door Seif
Ambassadeur weg na homohaat




:moe:

Geweldig, al dat "gehaat". :moe:

mark61
07-06-06, 09:57
Geplaatst door Sin City
Ik, als land

...

Wide-O
07-06-06, 10:13
Geplaatst door mark61
...

"I am a rock, I am an Island" zongen Simon & Karbonkel al.

Tomas
07-06-06, 10:27
Zijn jullie weer homohaters aan het bashen.

:jammer:

Sin City
07-06-06, 10:45
Geplaatst door Mill
80% van de wereld vindt de islam flauwekul, dus moslims vallen ook af voor de diplomatieke dienst.

Hmmm, geen enkel mens is ook maar een begin van representatief tov de hele wereld; hoe zou je dat nu toch op kunnen lossen?

Dat er 16 miljoen Hollandse mathafakkers zijn wil nog niet zeggen dat 80% van de wereld zo is. Daarnaast gaat het niet zozeer of iemand de islam flauwekul vindt of niet. Het gaat erom dat een land een representatieve ambassadeur stuurt. Wat stuurt Holland over een paar jaar? Een pedofiele ambassadeur??

zmar
07-06-06, 10:49
Geplaatst door Tomas
Zijn jullie weer homohaters aan het bashen.

:jammer:

Hahahaha leuke opmerking :D

H.P.Pas
07-06-06, 11:12
Geplaatst door Sin City
Dat er 16 miljoen Hollandse mathafakkers zijn wil nog niet zeggen dat 80% van de wereld zo is. Daarnaast gaat het niet zozeer of iemand de islam flauwekul vindt of niet. Het gaat erom dat een land een representatieve ambassadeur stuurt. Wat stuurt Holland over een paar jaar?

Een mathafakker.
Duidelijk.

Mill
07-06-06, 11:28
Geplaatst door Sin City
Dat er 16 miljoen Hollandse mathafakkers zijn wil nog niet zeggen dat 80% van de wereld zo is. Daarnaast gaat het niet zozeer of iemand de islam flauwekul vindt of niet. Het gaat erom dat een land een representatieve ambassadeur stuurt. Wat stuurt Holland over een paar jaar? Een pedofiele ambassadeur??

Eén miljard moslims, de rest van de wereldbevolking vindt het kletskoek.

Maar je hebt wel een punt. Je stuurt ook geen neger naar een klanconferentie.

David
07-06-06, 13:16
Kamervragen D66


Naar aanleiding van het bericht dat de Nederlandse ambassadeur in Estland zijn post heeft moeten opgeven, hebben de D66 Kamerleden Dittrich, Van der Ham en Koser Kaya vragen gesteld aan CDA-minister Bot van Buitenlandse Zaken.

Het drietal wil van Bot weten wat hij vindt van het bericht dat de Nederlandse ambassadeur in Estland zijn post heeft moeten opgeven, omdat hij en zijn echtgenoot in Estland werden gediscrimineerd wegens hun homoseksualiteit en de huidskleur van de echtgenoot van de ambassadeur.

Ook willen ze weten welke contacten er met de regering in Estland over deze kwestie zijn geweest en of de minister zich heeft beklaagd over de discriminatie.

Dittrich, Van der Ham en Koser Kaya vragen verder welke actie de Nederlandse regering heeft ondernomen toen in een Ests tijdschrift geschreven stond dat de benoeming van een homoseksuele ambassadeur met een zwarte partner als een Nederlandse provocatie moest worden opgevat en hoe de Nederlandse regering deze situatie beoordeelt.

Ten slotte wil het drietal weten hoe Bot het feit beoordeelt dat Estland lid is van de EU, maar dat dit soort praktijken zich daar voordoen. Ze vragen hem welke actie hij onderneemt bij de Estse regering om homohaat en rassendiscriminatie te voorkomen en welke stappen de minister, al dan niet in Europees verband, gaat ondernemen om homodiscriminatie in de nieuwe EU-lidstaten tegen te gaan.

~Panthera~
07-06-06, 13:21
Geplaatst door David
Kamervragen D66


Naar aanleiding van het bericht dat de Nederlandse ambassadeur in Estland zijn post heeft moeten opgeven, hebben de D66 Kamerleden Dittrich, Van der Ham en Koser Kaya vragen gesteld aan CDA-minister Bot van Buitenlandse Zaken.

Het drietal wil van Bot weten wat hij vindt van het bericht dat de Nederlandse ambassadeur in Estland zijn post heeft moeten opgeven, omdat hij en zijn echtgenoot in Estland werden gediscrimineerd wegens hun homoseksualiteit en de huidskleur van de echtgenoot van de ambassadeur.

Ook willen ze weten welke contacten er met de regering in Estland over deze kwestie zijn geweest en of de minister zich heeft beklaagd over de discriminatie.

Dittrich, Van der Ham en Koser Kaya vragen verder welke actie de Nederlandse regering heeft ondernomen toen in een Ests tijdschrift geschreven stond dat de benoeming van een homoseksuele ambassadeur met een zwarte partner als een Nederlandse provocatie moest worden opgevat en hoe de Nederlandse regering deze situatie beoordeelt.

Ten slotte wil het drietal weten hoe Bot het feit beoordeelt dat Estland lid is van de EU, maar dat dit soort praktijken zich daar voordoen. Ze vragen hem welke actie hij onderneemt bij de Estse regering om homohaat en rassendiscriminatie te voorkomen en welke stappen de minister, al dan niet in Europees verband, gaat ondernemen om homodiscriminatie in de nieuwe EU-lidstaten tegen te gaan.


:duim:

Mill
07-06-06, 13:29
Geplaatst door David
in een Ests tijdschrift geschreven stond dat de benoeming van een homoseksuele ambassadeur met een zwarte partner als een Nederlandse provocatie moest worden opgevat

We hebben niks tegen kleurlingen, maar als je ons provoceert met niet-blanken...

Seif
07-06-06, 16:54
Homodiscriminatie in Estland? Kom nou

Door onze correspondent stéphane alonso

In Estland is met verbazing gereageerd op het besluit van de Nederlandse ambassadeur om het land te verlaten in verband met discriminatie van zijn zwarte vriend.

Warschau, 7 juni. Zwart in Estland. Dat is even schrikken, want in Estland is iedereen blank. Maar is het ook gevaarlijk? „Ik ben hier echt nog nooit gediscrimineerd”, zegt Dave Benton, zwart en beroemd in Estland. De Arubaanse zanger, die dertien jaar in Nederland woonde vóór zijn doorbraak in Oost-Europa, won in 2001 namens Estland het Eurovisie songfestival. „De mensen omhelzen me en zoenen me. Ook in de Estse sportwereld lopen de zwarten lekker rond.”

Benton was dan ook verbaasd toen gisteren bekend werd dat de Nederlandse ambassadeur in Tallinn om overplaatsing heeft gevraagd wegens discriminatie van zijn echtgenoot, een zwarte Cubaan.

Volgens ambassadeur Hans Glaubitz, die eerder in Brazilië diende, is de Estse samenleving „nog lang niet toe aan twee heren, vooral niet als er eentje zwart is”. „Het is bijna niet te geloven”, zegt Nelli Kalikova, een parlementariër die zich inzet voor de homogemeenschap. „Het is een incident, een stom en betreurenswaardig incident.” Want juist Estland geldt als een voorbeeld voor andere landen in Centraal- en Oost-Europa als het gaat om de strijd tegen homohaat en discriminatie. „Estland is het enige land in de regio waar homoparades rustig verlopen en ook altijd zonder problemen mogen worden gehouden”, zegt Maxim Anmeghichean van de Europese tak van ILGA, de belangenvereniging voor homoseksuelen, in Brussel. „Ik heb nog nooit een klacht gehoord van homoactivisten in Tallinn over scheldpartijen of falende wetgeving .” Dat zijn zaken die vooral worden geassocieerd met Polen, Letland en Rusland, waar vorige week nog een homoparade op gewelddadige wijze werd verstoord door homohaters. „De discussie in Estland gaat al lang niet meer over de vraag of je wel of geen parade mag houden, maar over het geregistreerde partn e r s ch a p ”, zegt Anmeghichean, die zelf uit Moldavië komt. „Nergens anders zijn zo snel wetten tegen discriminatie aangenomen.

De homobeweging krijgt zelfs subsidie van de staat, wat uniek is in de regio. Openlijk hand in hand op straat lopen is mogelijk een probleem, maar dat is het in Amsterdam nu ook.”

Discriminatie is volgens parlementariër Kalikova ook niet wijdverbreid in Estland. Wel is er veel „stomme nieuwsgierigheid”. De journalist Rein Sikk spreekt over „normale publieke belangstelling”. „Een donker iemand in Estland valt nu eenmaal gewoon op”, zegt hij. „Op tournee kom ik wel eens in plaatsen waar ze nog nooit een kleurling hebben gezien”, zegt zanger Dave Benton. „Daar trek ik me gewoon niets van aan.”

Sikk, die werkt voor de krant Eesti Päevaleht, liet zich in 2001 zwart schminken, nadat een Amerikaanse studente het land had verlaten wegens discriminatie door skinheads. „Ik wilde weten hoe het voelt om in Estland donker te zijn.” Sikk ging Tallinn in en vroeg tientallen voorbijgangers de weg. Ook ging hij naar een ruig motorcafé. „Ik werd overal echt heel vriendelijk ontvangen.”

Volgens Sikk berusten veel gevallen van discriminatie op misverstanden. „Dat begint al met onze taal”, zegt Sikk. „Ons woord voor ‘zwarte man’ is neger. Dat klinkt racistisch, maar het houdt geen enkel verband met het Engelse nigger. Dat Amerikaanse meisje kende de achtergronden niet. Ze was in eigen land heel actief in de antiracismebeweging. Ze voelde zich bedreigd door al die starende ogen. In Tartu, waar ze studeerde, zijn misschien twintig skinheads.

Die zijn niet representatief voor de samenleving .” „Het hebben van een donkere huidskleur is mogelijk wel moeilijker dan homo zijn”, zegt Anmeghichean van ILGA. „In Estland woont een grote Russischtalige minderheid. In die gemeenschap ligt de sociale tolerantie lager. In Centraal-Europa zijn nationalistische gevoelens doorgaans ook sterker, als reactie op de jarenlange Sovjet-overheersing.”

Dave Benton weet nog goed hoe hij, als lid van de Nederlandse gemeenschap, kennismaakte met ambassadeur Glaubitz en diens partner. „Het was toen vreselijk koud”, zegt de zanger. „Laten we eerlijk blijven: als ik zo lang in Brazilië had gezeten en ze sturen me naar Estland zou ik dat ook moeilijk vinden. Ik denk dat het cultuurverschil een grote rol heeft gespeeld bij zijn beslissing om te vertrekken.”

De ambassadeur is niet bereikbaar voor commentaar.


Bron: NRC-Handelsblad