PDA

Bekijk Volledige Versie : Schakers op de vuist voor Dame.



Juliette
07-06-06, 12:09
Twee grootmeesters op de vuist voor bloedmooie schaakster door

http://network.news.com.au/image/0,10114,5165072,00.jpg


De Britse schaakgrootmeester Danny Gormally heeft zijn Armeense collega Levon Aronian tegen de vlakte geslagen. De jaloerse Brit kon er niet tegen dat Aronian, het nummer drie van de wereld, op een exclusief schaakfeestje aan het dansen was met de negentienjarige Arianne Caoili, de 'Anna Koernikova van de schaakwereld'.

Door Olivier Neese

TURIJN l De internationale schaakwereld staat in rep en roer. Topschakers kunnen het sowieso al moeilijk verkroppen dat hun koningin wordt geschaakt, maar in het echte leven ligt dat nog gevoeliger. De grootmeesters Danny Gormally en Levon Aronian verlegden hun strijd van het schaakbord naar de dansvloer, met de gunsten van schaakbabe Arianne Caoili als inzet.

Net voor het einde van de twee weken durende Olympische Schaakspelen in Turijn, waaraan 150 landen deelnemen, huurde het team van Bermuda vrijdagavond de plaatselijke nachtclub Hiroshima Mon Amour af. Op de dansvloer werd er die avond niet alleen gedanst. Met een rake mep op het hoofd sloeg de dertigjarige Gormally zijn concurrent tegen de vlakte. De Brit kon het niet hebben dat het nummer drie van de wereld, de Armeniër Levon Aronian (23), aan het jiven was met de bloedmooie Australische schaakster Arianne Caoili. Gormally heeft een flinke boon voor de Australische schone. Volgens ploegmaten zouden de twee zelfs een "e-mailrelatie" hebben.

De Britse schaakdelegatie zit verveeld met het geweld van zijn topspeler. "Ik heb gesproken met meerdere personen die op het feestje aanwezig waren en er is geen twijfel over mogelijk. Danny is volledig in de fout", verklaart Allan Beardsworth, kapitein van de Britse schaakploeg. "Aronian is een fantastische kerel en een topper in zijn nationale sport. In zijn thuisland is hij zo populair dat hij als David Beckham wordt behandeld."

De Britse kapitein verontschuldigde zich dan ook onmiddellijk bij zijn Armeense collega, die tevens de minister van Defensie van Armenië is. Maar dat kon de woede niet helemaal temperen. De dag na het incident werd de Britse schaker afgeranseld door enkele jonge Armeense schakers toen hij met enkele vrienden een koffie ging drinken. "Hij werd zeven keer geslagen", reconstrueert de Britse kapitein Beardsworth het gevecht in de Britse krant The Times. "Gelukkig sprak een van de ploegmaten Russisch en kon hij de bende kalmeren."

Na dat tweede incident stuurde de Engelse Schaakfederatie Gormally voortijdig naar huis om verdere confrontaties te vermijden. Er wordt verwacht dat de federatie een onderzoek zal instellen naar het gedrag van zijn topschaker. De voorzitter van de Australische Schaakfederatie, Denis Jessop, verklaart dat hij een eigen onderzoek zal voeren. "Ik heb enkel gehoord dat Aronian werd geslagen voor mijn schaakster, Caoili." Hij is evenwel niet verrast door het vechtpartijtje tussen de twee grootmeesters. "Het is niet de eerste keer dat er een discussie is en dat spelers met elkaar op de vuist gaan", aldus Jessop.

De dader, Danny Gormally, weigert voorlopig commentaar te geven. Vanuit zijn woning in Durham, waar hij nog samenwoont met zijn ouders, vertelde hij enkel dat hij om "persoonlijke redenen" naar huis werd gestuurd. Gormally moest op het toernooi dus twee keer zijn meerdere erkennen in Aronian, want het nummer drie van de wereld sleepte zijn land ook naar de overwinning van de spelen.

Bron: De Morgen 2006-06-07

Adonis
07-06-06, 12:16
Schakers die vechten voor een meisje. :slaap:

Wide-O
07-06-06, 12:25
Slaan:
Een stuk van de tegenstander nemen dat door een geldige zet kan worden bereikt.

http://home.zonnet.nl/hdbruin/schaaktermen.htm

:melig2:

David
07-06-06, 12:26
Geplaatst door Wide-O
Slaan:
Een stuk van de tegenstander nemen dat door een geldige zet kan worden bereikt.

http://home.zonnet.nl/hdbruin/schaaktermen.htm

:melig2:


Toch eens wat meer gaan verdiepen in schaken.

Divine_70
07-06-06, 15:20
Help me ff, welke bijbelse rechter besliste ooit dat een baby in 2en gedeeld zou worden omdat 2 moeders het kindje claimden.
Zou hier ook wel een leuk alternatief zijn. :zozo:

H.P.Pas
07-06-06, 15:46
Dame kun je ook gewoon ruilen voor drie lichte stukken.

mark61
07-06-06, 16:44
het nummer drie. 3x. Je kan die Hetze ook tever doorvoeren.

Rourchid
07-06-06, 16:56
Geplaatst door Juliette

http://network.news.com.au/image/0,10114,5165072,00.jpg

Moge de beste winnen!

Rourchid
07-06-06, 16:57
Geplaatst door Divine_70
Help me ff, welke bijbelse rechter besliste ooit dat een baby in 2en gedeeld zou worden omdat 2 moeders het kindje claimden.
Zou hier ook wel een leuk alternatief zijn. :zozo:
Sálomo

I Koningen 3 (Oude Testament)
16 - Toen kwamen er twee vrouwen, die hoeren waren, tot den koning; en zij stonden voor zijn aangezicht.
17 - En de ene vrouw zeide: Och, mijn heer. Ik en deze vrouw wonen in een huis; en ik heb bij haar in dat huis gebaard.
18 Het is nu geschied op den derden dag na mijn baren dat deze vrouw ook gebaard heeft; en wij waren te zamen, geen vreemde was met ons in dat huis, behalve ons tweeën in het huis.
19 - En de zoon dezer vrouw is des nachts gestorven, omdat zij op hem gelegen had.
20 - En zij stond ter middernacht op, en nam mijn zoon van bij mij, als uw dienstmaagd sliep, en leide hem in haar schoot, en haar doden zoon leide zij in mijn schoot.
21 - En ik stond in de morgen op, om mijn zoon te zogen, en zie, hij was dood; maar ik lette in den morgen op hem, en zie, het was mijn zoon niet, dien ik gebaard had.
22 - Toen zeide de andere vrouw: Neen, maar die levende is mijn zoon, en de dode is uw zoon; gene daarentegen zeide: Neen, maar de dode is uw zoon, en de levende is mijn zoon! Alzo spraken zij voor het aangezicht des konings.
23 - Toen zeide de koning: Deze zegt: Dit is mijn zoon, die leeft, maar uw zoon is het, die dood is; en die zegt: Neen, maar de dode is uw zoon, en de levende mijn zoon.
24 - Verder zeide de koning: Haalt mij een zwaard; en zij brachten een zwaard voor het aangezicht des konings.
25 - En de koning zeide: Doorsnijdt dat levende kind in tweeen, en geeft de ene een helft, en de andere een helft.
26 - Maar de vrouw, welker zoon de levende was, sprak tot den koning (want haar ingewand ontstak over haar zoon), en zeide: Och, mijn heer! Geef haar dat levende kind, en dood het geenszins; deze daarentegen zeide: Het zij noch het uwe noch het mijne, doorsnijdt het.
27 - Toen antwoordde de koning, en zeide: Geeft aan die het levende kind, en doodt het geenszins; die is zijn moeder.
28 - En geheel Israël hoorde dat oordeel, dat de koning geoordeeld had, en vreesde voor het aangezicht des konings; want zij zagen, dat de wijsheid Gods in hem was, om recht te doen.

Divine_70
07-06-06, 17:01
Geplaatst door Rourchid
Sálomo

I Koningen 3 (Oude Testament)
16 - Toen kwamen er twee vrouwen, die hoeren waren, tot den koning; en zij stonden voor zijn aangezicht.
17 - En de ene vrouw zeide: Och, mijn heer. Ik en deze vrouw wonen in een huis; en ik heb bij haar in dat huis gebaard.
18 Het is nu geschied op den derden dag na mijn baren dat deze vrouw ook gebaard heeft; en wij waren te zamen, geen vreemde was met ons in dat huis, behalve ons tweeën in het huis.
19 - En de zoon dezer vrouw is des nachts gestorven, omdat zij op hem gelegen had.
20 - En zij stond ter middernacht op, en nam mijn zoon van bij mij, als uw dienstmaagd sliep, en leide hem in haar schoot, en haar doden zoon leide zij in mijn schoot.
21 - En ik stond in de morgen op, om mijn zoon te zogen, en zie, hij was dood; maar ik lette in den morgen op hem, en zie, het was mijn zoon niet, dien ik gebaard had.
22 - Toen zeide de andere vrouw: Neen, maar die levende is mijn zoon, en de dode is uw zoon; gene daarentegen zeide: Neen, maar de dode is uw zoon, en de levende is mijn zoon! Alzo spraken zij voor het aangezicht des konings.
23 - Toen zeide de koning: Deze zegt: Dit is mijn zoon, die leeft, maar uw zoon is het, die dood is; en die zegt: Neen, maar de dode is uw zoon, en de levende mijn zoon.
24 - Verder zeide de koning: Haalt mij een zwaard; en zij brachten een zwaard voor het aangezicht des konings.
25 - En de koning zeide: Doorsnijdt dat levende kind in tweeen, en geeft de ene een helft, en de andere een helft.
26 - Maar de vrouw, welker zoon de levende was, sprak tot den koning (want haar ingewand ontstak over haar zoon), en zeide: Och, mijn heer! Geef haar dat levende kind, en dood het geenszins; deze daarentegen zeide: Het zij noch het uwe noch het mijne, doorsnijdt het.
27 - Toen antwoordde de koning, en zeide: Geeft aan die het levende kind, en doodt het geenszins; die is zijn moeder.
28 - En geheel Israël hoorde dat oordeel, dat de koning geoordeeld had, en vreesde voor het aangezicht des konings; want zij zagen, dat de wijsheid Gods in hem was, om recht te doen.

Precies,dat was `m, hij zat in m`n hoofd maar wist het niet zeker.
Desalniettemin, een ideale oplossing voor haar om tot een keuze te komen, tenzij ze natuurlijk allebei ja zeggen tegen het delen. :argwaan:

Wide-O
07-06-06, 17:08
Geplaatst door H.P.Pas
Dame kun je ook gewoon ruilen voor drie lichte stukken.

Drie paarden :zegniets:

Divine_70
07-06-06, 17:10
Geplaatst door Wide-O
Drie paarden :zegniets:

Kamelen is gebruikelijker. :hihi:

Wide-O
07-06-06, 17:14
Geplaatst door Divine_70
Kamelen is gebruikelijker. :hihi:

Hoeveel pionnen zijn die waard dan ? :verward:

Paard & loper = 3 pionnen, dame = 9 pionnen, toren = 5 pionnen. Enfin, min of meer, het klopt niet helemaal :zozo:

Ben benieuwd wat Dr. Max Euwe hier van zo vinden :jammer:

Bofko
07-06-06, 17:19
Even tussendoor voor de schakers....
Kennen jullie de superlange rochade , ooit bedacht door Tim Krabbé. (notatie: 0-0-0-0) ?
Koning op e1, pion promoveert op e8 tot toren, 0-0-0-0 dus koning naar e3 en toren naar e2.

Voldoet helemaal aan de definitie van de rochade.

Tomas
07-06-06, 17:24
Geplaatst door Bofko
Even tussendoor voor de schakers....
Kennen jullie de superlange rochade , ooit bedacht door Tim Krabbé. (notatie: 0-0-0-0) ?
Koning op e1, pion promoveert op e8 tot toren, 0-0-0-0 dus koning naar e3 en toren naar e2.

Voldoet helemaal aan de definitie van de rochade.

Nooit van gehoord. Maar geldt dan ook dat geen enkel stuk van de tegenstander de rochade mag kruisen? En dan ook voor dat lange pad van de toren?

Bofko
07-06-06, 17:26
Geplaatst door Tomas
Nooit van gehoord. Maar geldt dan ook dat geen enkel stuk van de tegenstander de rochade mag kruisen? En dan ook voor dat lange pad van de toren?

Jazeker. En ook dat de koning en pion niet eerder verplaatst zijn.

Tomas
07-06-06, 17:29
Geplaatst door Bofko
Jazeker. En ook dat de koning en pion niet eerder verplaatst zijn.

Pion?? Je bedoelt de toren?

Wide-O
07-06-06, 17:30
Geplaatst door Bofko
Jazeker. En ook dat de koning en pion niet eerder verplaatst zijn.

Maar heb je daar ook iets aan, gezien het belang van de "bescherming" van de pionnen bij korte dan wel lange rochade ?

Maggoed, dat wist ik niet, ik dacht dat de rochade alleen horizontaal mocht uitgevoerd worden.

Bofko
07-06-06, 17:31
Geplaatst door Tomas
Pion?? Je bedoelt de toren?

Ja sorry.Dat bedoel ik.

Bofko
07-06-06, 17:34
Geplaatst door Wide-O
Maar heb je daar ook iets aan, gezien het belang van de "bescherming" van de pionnen bij korte dan wel lange rochade ?

Maggoed, dat wist ik niet, ik dacht dat de rochade alleen horizontaal mocht uitgevoerd worden.

Allicht. Het is waarschijnlijk in praktijk ook nooit uitgevoerd en ik denk ook niet dat de scheidsrechters het zouden accepteren.

Krabbé toonde hiermee aan dat de definitie van de rochade niet goed dekkend is.

Wide-O
07-06-06, 17:49
De nerds komen hier wel FF mooi uit de kast gedonderd, hey :lachu:

Divine_70
07-06-06, 20:32
Geplaatst door Wide-O
Hoeveel pionnen zijn die waard dan ? :verward:

Paard & loper = 3 pionnen, dame = 9 pionnen, toren = 5 pionnen. Enfin, min of meer, het klopt niet helemaal :zozo:

Ben benieuwd wat Dr. Max Euwe hier van zo vinden :jammer:

Oh, ik zat aan het verkeerde begrip "schaken" te denken. :engel: :zegniets:

Good Kahuna
07-06-06, 20:35
Geplaatst door Wide-O
De nerds komen hier wel FF mooi uit de kast gedonderd, hey :lachu:

:hihi:

Maar het zijn ook die nerds die mij in zo'n vijf zetten van dat bord afvegen.

H.P.Pas
07-06-06, 21:06
Geplaatst door Wide-O
De nerds komen hier wel FF mooi uit de kast gedonderd, hey :lachu:

Caïssa kust geen nerds. :ego:

barfly
07-06-06, 22:24
Geplaatst door Wide-O
Hoeveel pionnen zijn die waard dan ? :verward:

Paard & loper = 3 pionnen, dame = 9 pionnen, toren = 5 pionnen. Enfin, min of meer, het klopt niet helemaal :zozo:

Ben benieuwd wat Dr. Max Euwe hier van zo vinden :jammer:

Pionnen zijn 1 punt waard. Maar een stelling zonder pionnen tegen een met pionnen is maar de vraag waar Max Euwe voor gekozen zou hebben. Zo zijn 2 lopers eigenlijk te verkiezen boven 1 paard en 1 loper. En de waarde van de lichte stukken hangt sterk af van de stelling op het bord. Een toren die 5 punten waard is maar geen kant op kan ruilen tegen een actief paard van 3 punten is geen winst te noemen dat noemt met een kwaliteit verliezen. 2 Torens zijn namelijk in een eindspel superieur maar in een middenspel kunnen paarden veel tactischer zijn. Ik blijf het een fascinerend spel vinden :tik:

barfly
07-06-06, 22:28
Geplaatst door H.P.Pas
Dame kun je ook gewoon ruilen voor drie lichte stukken.

Schakers ruilen regelmatig de dames. Decadentelingen :ego:

gh.wille
07-06-06, 22:51
Geplaatst door Bofko
Even tussendoor voor de schakers....
Kennen jullie de superlange rochade , ooit bedacht door Tim Krabbé. (notatie: 0-0-0-0) ?
Koning op e1, pion promoveert op e8 tot toren, 0-0-0-0 dus koning naar e3 en toren naar e2.

Voldoet helemaal aan de definitie van de rochade.

Had er nog nooit van gehoort .maar moet wel op het veld v/d tegen partij gebeuren grappig.

Rourchid
07-06-06, 23:08
Geplaatst door Dorinthe
Het is wel een mooie dame!!! :wohaa: :wohaa:

Ðorinthe.
Ze heeft een galant :romance:


http://www.arbitrosdeajedrez.com/modules/coppermine/albums/calvia2004/MVC-891F.JPG

Juliette
09-06-06, 21:58
*up*

Als tegengif voor het voetbal.

:cola: