PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders haalt uit naar koningin Beatrix



Divine_70
07-06-06, 14:57
Tweede-Kamerlid Wilders is kwaad op koningin Beatrix en premier Balkenende.

Handen schudden
Volgens Wilders doet de koningin de 'Nederlandse normen en waarden in de uitverkoop.' Hij heeft zich 'paars' geërgerd aan het optreden van de vorstin, vorige week bij een bezoek aan een moskee in Den Haag. De koningin schudde daar geen handen met moslimmannen, uit respect voor hun geloof.

Balkenende
Ook haalt Wilders uit naar premier Balkenende die de houding van de koningin als voorbeeld van tolerantie heeft gesteld. De premier hield gisteren in een toespraak in Zwartsluis een pleidooi voor tolerantie en noemde het optreden van de koningin vorige week bij de Mobarak Moskee in Den Haag.

Dhimmi-gedrag
Wilders verwijt de koningin en Balkenende 'dhimmi-gedrag'. Dat staat volgens hem voor onderdanigheid van niet-moslims tegenover moslims. Volgens Wilders zijn het staatshoofd en de premier veel te tolerant, "terwijl de moskeeën de pan uit rijzen en er steeds meer imams komen." "We moeten juist pleiten voor de Nederlandse normen en waarden."

Kamervragen
Wilders gaat schriftelijke Kamervragen stellen aan Balkenende. Het is zeer uitzonderlijk dat een Kamerlid de koningin bekritiseert. Het staatshoofd is onschendbaar en kan zich niet verdedigen. Premier Balkenende is verantwoordelijk voor uitlatingen en optreden van de koningin.

bowie
07-06-06, 16:15
Geplaatst door Divine_70
Tweede-Kamerlid Wilders is kwaad op koningin Beatrix en premier Balkenende.

Handen schudden
Volgens Wilders doet de koningin de 'Nederlandse normen en waarden in de uitverkoop.' Hij heeft zich 'paars' geërgerd aan het optreden van de vorstin, vorige week bij een bezoek aan een moskee in Den Haag. De koningin schudde daar geen handen met moslimmannen, uit respect voor hun geloof.

Balkenende
Ook haalt Wilders uit naar premier Balkenende die de houding van de koningin als voorbeeld van tolerantie heeft gesteld. De premier hield gisteren in een toespraak in Zwartsluis een pleidooi voor tolerantie en noemde het optreden van de koningin vorige week bij de Mobarak Moskee in Den Haag.

Dhimmi-gedrag
Wilders verwijt de koningin en Balkenende 'dhimmi-gedrag'. Dat staat volgens hem voor onderdanigheid van niet-moslims tegenover moslims. Volgens Wilders zijn het staatshoofd en de premier veel te tolerant, "terwijl de moskeeën de pan uit rijzen en er steeds meer imams komen." "We moeten juist pleiten voor de Nederlandse normen en waarden."

Kamervragen
Wilders gaat schriftelijke Kamervragen stellen aan Balkenende. Het is zeer uitzonderlijk dat een Kamerlid de koningin bekritiseert. Het staatshoofd is onschendbaar en kan zich niet verdedigen. Premier Balkenende is verantwoordelijk voor uitlatingen en optreden van de koningin. Ach wilders anders had ze haar handen elke keer moeten wassen.Heel verstandig van Trix.

Qaiys
07-06-06, 16:26
Geplaatst door bowie
Ach wilders anders had ze haar handen elke keer moeten wassen.Heel verstandig van Trix.

Imams en de meeste moslims wassen minstens 8 keer per dag hun handen.

Hulde voor de koningin dat zij rekening houdt met haar onderdanen en hun geloofsovertuiging.

Pariah
07-06-06, 19:41
Wilders roept ook dat de islam " het grootste gevaar ter wereld is". Zo een persoon moet je niet alleen niet serieus nemen, hij is ook eens ziek in zijn hoofd. Het blank willen houden van Nederland is een utopie. Een waanbeeld dat hij zijn volgelingen met veel succes weet voor te houden. De werkelijkheid is dat de kinderen van voormalige immigranten net zo Nederlands zijn als Wilders en zijn trawanten zelf. Zij zijn geboren en opgegroeid in dit land houden ervan en hebben geen enkele binding met het land waar hun ouders vandaan kwamen.

De joods christelijke en humanistische traditie wordt verrijkt met de islamitische en geen Wilders kan dat tegenhouden.

Tomas
07-06-06, 20:18
Geplaatst door Pariah
...De werkelijkheid is dat de kinderen van voormalige immigranten net zo Nederlands zijn als Wilders en zijn trawanten zelf...

Zorgelijk.

Pariah
07-06-06, 20:29
Geplaatst door Tomas
Zorgelijk.

Ach ja. Ze moeten toch ergens bij horen.

Tomas
07-06-06, 20:30
Geplaatst door Pariah
Ach ja. Ze moeten toch ergens bij horen.

Ze zouden ook anderen als voorbeeld kunnen nemen. Neem... euh... pff... Balkenende?

Pariah
07-06-06, 20:35
Geplaatst door Tomas
Ze zouden ook anderen als voorbeeld kunnen nemen. Neem... euh... pff... Balkenende?

Dat ze net zo Nederlands zijn als Wilders en trawanten wil niet zeggen dat zij zich met hem identificeren. Zij zijn voor de letter van de wet net zo gelijk. Dat is wat ik er eigenlijk mee bedoelde...

Vreemde_Vogel
07-06-06, 21:40
Hij moet zijn lelijke k*utkop dichthouden en MIJN koningin respecteren, omdat ze rekening houdt met al haar onderdanen.

*Bishi3ar;

*Allah*

*Al-watan*

*Beatrix*

:D

Turkish_boy
07-06-06, 22:06
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Hij moet zijn lelijke k*utkop dichthouden en MIJN koningin respecteren, omdat ze rekening houdt met al haar onderdanen.

*Bishi3ar;

*Allah*

*Al-watan*

*Beatrix*

:D

Wat is het 1ste?

Allah, land en beatrix komen ernaa...

Is het soms een ander woord voor Ahmedinyat :D

tukkersterror
07-06-06, 22:26
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Hij moet zijn lelijke k*utkop dichthouden en MIJN koningin respecteren, omdat ze rekening houdt met al haar onderdanen.


Hier kan ik het helemaal mee eenszijn!!!

Onze Bea houd zich wel vaker niet aan het protocol en ze heeft volledig gelijk dat zij hem geen hand gaf!!!
Had ik ook niet gedaan, je kunt maar niet zo iedereen een hand geven kom zeg!!!

_h4T3D_sE7eN
07-06-06, 22:45
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Hij moet zijn lelijke k*utkop dichthouden en MIJN koningin respecteren, omdat ze rekening houdt met al haar onderdanen.

*Bishi3ar;

*Allah*

*Al-watan*

*Beatrix*

:D


:haha: !!

Galactic Cowboy
08-06-06, 00:26
Geplaatst door Pariah
[ Zij zijn geboren en opgegroeid in dit land houden ervan .

Merk ik niet veel van..


hebben geen enkele binding met het land waar hun ouders vandaan
kwamen.

Maar wel elk jaar erheen met vakantie..of een bruidje scoren natuurlijk..

De joods christelijke en humanistische traditie wordt verrijkt met de islamitische en geen Wilders kan dat tegenhouden. [/B]

Mooie verrijking is dat..

iloveisrael
08-06-06, 08:04
Geplaatst door Qaiys
Imams en de meeste moslims wassen minstens 8 keer per dag hun handen.

Hulde voor de koningin dat zij rekening houdt met haar onderdanen en hun geloofsovertuiging.

Inderdaad hulde voor de koninging dat ze rekening houd met de andere geloven in Nederland. Ben ik het helemaal mee eens.

Maar toch he als ik zo zit te denken dan vraag ik me wel af zijn de imams en dergelijke ook bereid rekening te houden met de andere gebruiken en geloven in Nederland? Met andere woorden: stel dat het in Nederland of in bepaalde kringen de gewoonte zou zijn om met elkaar te neuzen (weet het, belachelijk voorbeeld) zouden ze dat dan doen met een vrouw?

Hoever moeten we gaan om rekening te houden met anderen en wanneer verliezen we onszelf daarbij?

Pariah
08-06-06, 08:34
Geplaatst door iloveisrael
Inderdaad hulde voor de koninging dat ze rekening houd met de andere geloven in Nederland. Ben ik het helemaal mee eens.

Maar toch he als ik zo zit te denken dan vraag ik me wel af zijn de imams en dergelijke ook bereid rekening te houden met de andere gebruiken en geloven in Nederland? Met andere woorden: stel dat het in Nederland of in bepaalde kringen de gewoonte zou zijn om met elkaar te neuzen (weet het, belachelijk voorbeeld) zouden ze dat dan doen met een vrouw?

Hoever moeten we gaan om rekening te houden met anderen en wanneer verliezen we onszelf daarbij?

Volkomen mee eens dat " imams en dergelijke" ook bereid moeten zijn rekening te houden met andere gebruiken en geloven in Nederland. En als ik zo om mij heen kijk gebeurt dat ook wel. Een voorbeeld: Tijdens de dodenherdenking werd in een aantal moskee een moment van stilte in acht genomen.
Het is echter onmogelijk van deze mensen tegen de normen van hun geloof in te gaan. Iedere moslim interpreteert deze anders. Voor de een zal het dus wel acceptabel zijn terwijl het voor de ander niet is. Feit blijft dat je iemand niet kan vragen om zijn eigen religie te verloochenen. Vooral niet als hij daar niemand mee tot last is.

naam
08-06-06, 11:44
Geplaatst door Pariah
Volkomen mee eens dat " imams en dergelijke" ook bereid moeten zijn rekening te houden met andere gebruiken en geloven in Nederland. En als ik zo om mij heen kijk gebeurt dat ook wel. Een voorbeeld: Tijdens de dodenherdenking werd in een aantal moskee een moment van stilte in acht genomen.
Het is echter onmogelijk van deze mensen tegen de normen van hun geloof in te gaan. Iedere moslim interpreteert deze anders. Voor de een zal het dus wel acceptabel zijn terwijl het voor de ander niet is. Feit blijft dat je iemand niet kan vragen om zijn eigen religie te verloochenen. Vooral niet als hij daar niemand mee tot last is.

Je kunt je aanpassen zo veel als je zelf wilt. Als je wilt dat je aansluiting vindt bij een bevolkingsgroep dat moet je jezelf aanpassen. Als je dat niet wilt, doe je dat niet en ontstaan er geloofsgemeenschappen die naast elkaar leven. Dat is heel goed mogelijk en ook te verdedigen.
De discussie wie past zich aan aan wie zal altijd blijven.

Qaiys
08-06-06, 13:46
Geplaatst door iloveisrael
Inderdaad hulde voor de koninging dat ze rekening houd met de andere geloven in Nederland. Ben ik het helemaal mee eens.

Maar toch he als ik zo zit te denken dan vraag ik me wel af zijn de imams en dergelijke ook bereid rekening te houden met de andere gebruiken en geloven in Nederland? Met andere woorden: stel dat het in Nederland of in bepaalde kringen de gewoonte zou zijn om met elkaar te neuzen (weet het, belachelijk voorbeeld) zouden ze dat dan doen met een vrouw?

Hoever moeten we gaan om rekening te houden met anderen en wanneer verliezen we onszelf daarbij?

Uitgangspunt in deze is gezond verstand, vrije wil en lichamelijke integriteit.

Als joodse (ik neem aan dat je jodin bent) kan ik moeilijk van jou verlangen dat je mee eet bij een feestelijke bbq waar alleen varkensvlees gebraden wordt en niet-kosjere wijn wordt geschonken.

Rabbijn Raph Evers langs de Feministische Meetlat

'Geef een vreemde vrouw nooit een hand'

tekst cisca dresselhuys illustraties Paul van der steen

Sinds zijn jeugd is hij veel godsdienstiger geworden, 'daarin hebben wij onze ouders meegesleept: sjabbat houden en een echt koosjere keuken'. Over de oorlog wil hij liefst niets meer horen noch zien, 'ik wil niet altijd met de dood bezig zijn, ik ben geen jood vanwege Auschwitz'. Hij heeft tien kinderen, 'de pil is prima, maar alleen als er echt een reden voor is'. Hoewel hij rabbijn voor de media is, heeft hij geen televisie, 'dat zou te verleidelijk zijn, voor de kinderen, maar ook voor mij'. Mr. drs. Raph Evers (48), rabbijn van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap langs de Feministische Meetlat.

Het is even goed opletten bij binnenkomst en vertrek: de rabbijn wil mij namelijk geen hand geven. Dat mag hij niet van zijn geloof. Behalve zijn eigen moeder, oma, vrouw of dochter, geeft hij vrouwen geen hand. Ook gaat hij niet met hen in een afgesloten kamer zitten noch in een lift. Daar is hij streng in. Hij volgt daarmee de thora en de talmoed, waarin alle geloofs- en levensvoorschriften voor de orthodoxe joden staan beschreven.

Wat is er zo eng aan een vrouwenhand, vraag ik.

'Eigenlijk niks, behalve dat in onze wetten nu eenmaal staat dat wij geen vreemde vrouwen mogen aanraken. Dat heeft vooral te maken met het idee dat huidcontact lustopwekkend is. Het interessante is dat het verbod een hand te geven voor mannen geldt en minder voor vrouwen. Een typisch feministisch trekje zou je kunnen zeggen.'

Ik zat laatst met u in een forum; ik herinner me nu dat ik daar een hand op uw arm gelegd heb. Dat was dus vervelend voor u.

'Dat was inderdaad behoorlijk onaangenaam. Nou ja, ik raakte er niet ondersteboven van, maar het past niet bij mijn habitus. Toen u binnenkwam, gaf u mij trouwens ook een hand. Ik wilde niet zo onbeleefd zijn die te weigeren. Dat is een oude traditie bij Nederlandse rabbijnen, dat we mensen op dat punt niet voor het hoofd stoten, maar u had wellicht kunnen bedenken dat het niet zo gepast was.'

Ik mag mij daardoor niet beledigd voelen.

'Nee, helemaal niet, het is niet persoonlijk tegen u gericht. Het is niet zo dat wij Cisca Dresselhuys geen hand willen geven, het is voorschrift dat mannen geen vreemde vrouw mogen aanraken, dat is een bijbelse norm.'

Die strekt zich bij tijd en wijle ook uit tot uw eigen vrouw, wanneer zij menstrueert bijvoorbeeld.

'Inderdaad. Als een vrouw ongesteld is, mag zij geen gemeenschap hebben. Dat mag pas weer een week na afloop van de menstruatie, nadat zij een ritueel bad heeft genomen. In die twaalf dagen mag haar man haar zelfs helemaal niet aanraken, niet eens een kopje overhandigen. Want van het een kan het ander komen. Dat is soms heel lastig bij het van elkaar overnemen van een baby; die moet je dan op de commode leggen, waarna je vrouw het kind kan oppakken. In geval van nood pak je het natuurlijk wel rechtstreeks aan, je laat het niet vallen. Deze gedwongen afstandelijkheid geldt ook in een rouwperiode, ook dan raak je als man je vrouw zeven dagen niet aan. Dit om te voorkomen dat je in die tijd gemeenschap zou hebben. De dood moet alle aandacht krijgen, die moet niet verdrongen worden door seksualiteit.
.................................................. ..................................


Kosjere wijn

(auteur: Bram Groot , bron FAWBG)

Israëlische wijn

Israël is één van de oudste wijnproducerende landen. Met name in de oostelijke bergketen is het klimaat uitstekend geschikt voor de wijnproductie. Warme tot hete dagen en koude nachten. In Israël worden voornamelijk rode wijnen gemaakt, waarbij het accent altijd gelegen heeft op kwantiteit en niet op kwaliteit.

Dat wijn een sterke invloed heeft op de cultuur komt in het jodendom tot uitdrukking. Wijn mag door joden slechts gedronken worden als de herkomst en de bereidingswijze voldoen aan de gestelde eisen met andere woorden als de wijn kosjer is.

In deze verhandeling zal ik uitwerken wat een wijn kosjer maakt en de randvoorwaarden waaronder de wijn kosjer blijft. Ook zal ik aandacht besteden aan de rol van kosjere wijn in de cultuur van het jodendom. De bronnen hiervoor zijn: de Kasjroet; gezaghebbende regelgeving over het bereiden van eten en drinken en Wijn aan tafel van Mr. Dr. RAV Evers.

Wijn van niet joden (Bron de Kasjroet)

Sinds mensenheugenis wordt wijn door alle religies gebruikt als een onderdeel van hun cultus. Soms waren heidenen zo fanatiek, dat alle beschikbare wijn aan hun afgoden werd gewijd. Het was in een dergelijke periode, dat joodse geleerden besloten om zowel niet-joodse wijn, als joodse wijn, die in handen van afgodendienaars was gevallen, te verbieden. De mogelijkheid bestond immers, dat deze wijn aan hun afgoden was gewijd.

Hoewel deze reden vandaag niet meer van toepassing is, bleef de DIEN (gebod of verbod) betreffende de niet-joodse wijn echter onveranderd, temeer daar er nog meer redenen voor het verbod bestonden. Het drinken van wijn leidt tot lichtzinnigheid en een verzwakte graad van verantwoordelijkheid. Ook kan het tot kontakten leiden waar gemengde huwelijken uit kunnen voortkomen. Door niet-joodse wijn te verbieden, hebben joodse geleerden de grens bepaald, die aangeeft tot op welke hoogte wij kontakten mogen leggen met onze niet joodse buren.

Relaties met niet-joden kunnen gebaseerd zijn op hartelijkheid en wederzijds respect, waardoor zakelijke kontakten kunnen worden gelegd en men zich kan mengen in het politieke leven van het land. Echter mag vriendschap (zich) niet ontwikkelen tot een punt, waar gemengde huwelijke tot de mogelijkheden gaan behoren.

Drinken van niet joodse wijn

Niet-joodse wijn mag niet gedronken worden, zelfs proeven mag niet. Zij die in wijn handelen of in de wijnproductie werkzaam zijn, dienen het Rabbinaat te raadplegen.

Profijt hebben van niet-joodse wijn

Het handeldrijven in niet-joodse wijn is alleen toegestaan in het geval, dat de inkomstenbron van iemand daarvan afhangt. In andere gevallen mag men geen enkel profijt hebben van niet-joodse wijn. Daarom mag men niet-joodse wijn niet ten geschenke geven of zelfs niet doorgeven, als men het zelf ten geschenke heeft gekregen. De reden hiervan ligt in het feit, dat het "geven" van een cadeau wordt beschouwd als "profijt hebben" van het cadeau, gezien de dankbaarheid en goodwill van de ontvanger.

Kosjere wijn, aangeraakt door een niet-jood

Indien een niet-jood kosjere wijn aanraakt, maakt hij deze ongeschikt, alsof het niet-joodse wijn was. Dit geldt in de volgende gevallen:

- indien hij de wijn zelf heeft aangeraakt, (dus niet alleen de fles)

- indien hij de wijn heeft geschud als deze zich in een onverzegelde fles bevond

- indien hij de wijn in een glas of iets dergelijks heeft geschonken,

- indien er wijn in een glas of fles overblijft, nadat hij ervan gedronken heeft ( rechtstreeks of d.m.v. een rietje),

- indien er wijn in een fles overblijft, nadat hij een hoeveelheid uit de fles heeft geschonken,

- indien hij de wijn met een lepel of iets dergelijks heeft geroerd,

- indien hij de wijn uit een vat heeft overgeheveld.

In ieder van bovengenoemde gevallen is het verstandig een sjeile te maken (rabbijn raadplegen), daar in sommige speciale gevallen de wijn toch nog toegestaan kan worden.

Door kosjere wijn uit een fles in een glas te schenken, dat niet-joodse wijn bevat (bijv. in een glas waaruit een niet-jood heeft gedronken) wordt de gehele inhoud van de fles verboden, door het kortstondige contact met de niet-joodse wijn in het glas; zelfs als de wijn is ingeschonken door een Jood. Het verstandig om een sjeile (een rabbijn raadplegen) te maken.

Welke dranken worden als wijn beschouwd?

Alle dranken, die worden gemaakt van verse of gedroogde druiven, zowel alcoholhoudend als alcoholvrij, (zoals druivensap of wijnazijn) worden beschouwd als wijn in de halagische zin.

Noot: Alle dranken of levensmiddelen, die niet-joodse wijn of wijnazijn bevatten, zijn verboden. Sommige soorten sterke drank, zoals cognac en brandy, worden van wijn gefabriceerd. Veel soorten vruchtenlikeur bevatten wijn. Gezien de moeilijkheid van het onderzoek van het Kasjroet van likeuren, is het aan te bevelen, alleen likeur met een Hechsjer te nemen, of die zonder meer door het Rabbinaat zijn goedgekeurd.

Wijn, die men zonder Joods toezicht heeft gelaten

Indien een niet-joods dienstmeisje (of babysit e.d.) alleen is gelaten in een huis, waar zij bij wijn e.d. kan komen, die niet verzegeld was, behoort men een sjeile te maken. Om dit te voorkomen, dient alle wijn in een afgesloten kast of kamer te worden opgeborgen