PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie wordt miss Marokko?



Seif
08-06-06, 07:58
Wie wordt miss Marokko?

Door LUUK KORTEKAAS

ROTTERDAM - De organisator van Miss Marokko Nederland wilde laten zien dat veel Marokkaanse meisjes hoogopgeleid en modern zijn.

De verkiezing morgen mag dus geen vleeskeuring worden. ‘We zijn eigenlijk op zoek naar een boegbeeld.’ Het is zonder twijfel de meest omstreden missverkiezing in Nederland ooit. De keuze voor het Marokkaanse meisje in Nederland met de meeste uitstraling leidt tot jubelende bijval, maar ook tot diepe afkeer.

Organisator Fouad Astitou (27) had wel enige ophef verwacht, maar niet dat er in Marokkaanse kring zoveel om te doen zou zijn. ,,Er zijn veel reacties van mensen die dit een prima manier vinden om in beeld te brengen dat er niet alleen maar Marokkaanse meisjes met hoofddoeken zijn. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat vrouwen zich op deze manier tonen. Dat verbaast me wel, want die mensen hebben het niet goed begrepen. De verkiezing van Miss Marokko Nederland wil van alles zijn, maar geen vleeskeuring.’’

Volgens Fouad, afgestudeerd hbo commerciële economie, gaat het om veel meer dan het zoeken naar het mooiste meisje. ,,Vorig jaar was al het nieuws over Marokkanen negatief; en ik vond het beeld dat naar voren kwam ontzettend eenzijdig. Ik hoop dat onze verkiezing helpt een eerlijker beeld te scheppen. En dat beeld is dat veel Marokkaanse meisjes hoogopgeleid zijn, slagen in de samenleving, en er net zo modern uitzien als ieder ander.’’

Op de talloze Marokkaanse internetfora werd soms hard afgegeven op de verkiezing. ,,Wij zouden ons richten naar de westerse norm. Maar dat willen we juist niet. We letten op uitstraling en intelligentie. We doen geen badpakkenronde, maar een ronde in Marokkaanse kledij. En we besteden veel aandacht aan wat de meisjes allemaal kunnen. Waar wij eigenlijk naar op zoek zijn, is een meisje dat het boegbeeld kan worden van de Marokkaanse meisjes in Nederland.’’

‘Door al dat gepraat zijn we nu alle twaalf winnaars’

Twaalf jonge vrouwen oefenen op de catwalk in de Rotterdamse dansschool Radia voor hun optreden in de verkiezing van Miss Marokko Nederland. Al het verwachte is er: uit verleidelijke verlegenheid licht geloken amandelvormige ogen uit 1001-nacht, als de spreekwoordelijke glinsterende diamanten tussen ravenzwart haar. Wat zou nu de grootste wens zijn van deze schoonheden? Miss Marokko Nederland-deelneemsters Laila en Eveline lachen hard. „World peace!”

Het is een grapje, een parodie op ‘gewone’ missen, die als hun diepste verlangen altijd wereldvrede opgeven, een wens die eerder doet denken aan rondborstige leeghoofdigheid dan aan dit soort vlotte gevatheid.

Laila Chabali (19) komt uit Veenendaal en werkt in Utrecht in een restaurant. Nee, haar vriend heeft geen enkel bezwaar dat zij het podium opgaat: ,,Hij heeft me zelf opgegeven! Zonder dat ik het wist, trouwens. Toen ik erachter kwam, vond ik het eigenlijk best leuk. Rond de verkiezing maak ik nu al allerlei leuke dingen mee, en straks wordt het helemaal spannend.’’

Concurrente en vriendin Eveline Schrijen (22) uit het Limburgse Egchel heeft een naam die niet erg Marokkaans klinkt, maar dat is snel verklaard. Ze is een product van geslaagde integratie. „Ik ben half Marokkaans, half Nederlands, dus ik heb van allebei wat. Maar ik voel me zeker de laatste tijd meer Marokkaanse. Deze verkiezing helpt me ook om dat laatste verder te ontwikkelen.’’ De studente communicatie heeft, haar haar deed het al vermoeden, de zangeres Shakira als idool. ,,Als mijn speciaal talent wil ik daarom, als ik het durf, naast gewone dans ook buikdans doen, net als Shakira.’’

Over de bezwaren tegen de verkiezing zijn de missen in spe kort. Laila: ,,In mijn omgeving heeft niemand bezwaren. Iedereen vindt het alleen maar leuk.’’ Denken ze te gaan winnen, trouwens? Eveline: ,,Als ik zie hoe het de laatste weken tussen de kandidaten gaat en als ik zie hoeveel er nu over dit onderwerp wordt gepraat, dan denk ik dat we alle twaalf nu al winnaar zijn.’’


Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/binnenland/article389479.ece)

plexus
08-06-06, 10:28
foto's seif...text zegt mij helemaal niets! :roker: