PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen ruimtes moslim-studenten



Seif
08-06-06, 11:22
Eigen ruimtes moslim-studenten

AMSTERDAM - Er komen studieruimtes in de stad voor islamitische jongeren - zodat ze zich kunnen afzonderen van rumoerige familieleden en brallende studiegenoten. Ze krijgen wellicht ook eigen huisvesting.

In Felix Meritis discussieerden moslimjongeren gisteravond met instanties tijdens de voorjaarsbijeenkomst van de Moslimjongeren Amsterdam (MJA).

Met woningcorporatie Ymere bespraken de jongeren hun woonwensen. Een aantal praktische problemen kwam aan het licht. Zo wonen veel jonge moslims met een heleboel familieleden in vaak kleine huizen. ''Ik zou graag twee douches willen in mijn huis, dan hoef ik 's ochtends niet zo lang te wachten,'' aldus een deelneemster. ''Het is bij mij thuis vaak zo druk met familie en vrienden, dat ik weinig rust heb om te kunnen studeren,'' bracht een ander in.

Op de vraag of op kamers gaan wonen een oplossing zou zijn, reageerden de meesten afwijzend. ''Ik wil wel op kamers, maar niet in een studentenflat met alleen maar zuipende jongeren.'' Een meisje gaf aan dat ze graag alleen met vrouwen zou samenwonen, en dan het liefst islamitische. ''Uit huis gaan voor je bent getrouwd, hoort gewoon niet bij onze cultuur,'' vatte een deelnemer samen.

Ymere zal nu zorgen voor goede studieruimte in de buurt. Ook zal de corporatie zich inzetten voor het vestigen van studenten in tijdelijke woningen die op de lijst voor de sloop staan.

Bij toekomstige ontwerpen voor openbare ruimte wordt overlegd met de bewoners van de wijk. Het eerste idee daarvoor werd gisteravond al aangedragen. Er komt een Arabische fontein in een nieuwe wijk in Osdorp. (ANP)


© Het Parool, 08-06-2006