PDA

Bekijk Volledige Versie : China haalt The Da Vinci Code uit bioscopen



Bofko
08-06-06, 13:46
SHANGHAI (ANP) - De Chinese autoriteiten hebben besloten de vertoningen van de film The Da Vinci Code met ingang van vrijdag te staken. De film draaide al sinds 17 mei in verscheidene grote Chinese steden, maar bioscoopeigenaren hebben bevestigd dat de rolprent uit de roulatie is gehaald.
De reden voor de ingreep is niet bekendgemaakt. De omstreden film over mogelijke nazaten van Jezus en Maria Magdalena is door meer landen geweigerd wegens de inhoud.
China onderhoudt een uiterst moeilijke relatie met de Rooms-Katholieke Kerk. Peking erkent het gezag van de paus in Rome niet. Het Vaticaan en China botsten recent nog met elkaar, nadat Peking twee bisschoppen had benoemd zonder toestemming van de Heilige Stoel. China kent alleen een door de staat gecontroleerde kerk.

home.nl

:confused:
Ik ben zeer benieuwd naar de motivatie

plexus
08-06-06, 13:49
enige motivatie die ik jou kan geven is, dat het een slechte film is. :roker:
Chinezen zijn gewoon erg kritisch! :hihi:

Bofko
08-06-06, 13:53
Geplaatst door plexus
enige motivatie die ik jou kan geven is, dat het een slechte film is. :roker:
Chinezen zijn gewoon erg kritisch! :hihi:


:D Mwah, mwah. Op goede smaak heb ik de Chinese overheid nog niet kunnen betrappen. Tfoe

Good Kahuna
08-06-06, 13:59
Geplaatst door Bofko
SHANGHAI (ANP) - De Chinese autoriteiten hebben besloten de vertoningen van de film The Da Vinci Code met ingang van vrijdag te staken.

:confused:
Ik ben zeer benieuwd naar de motivatie

Ik eigenlijk ook wel. Maar ik geloof niet dat de Chinese staat erg toeschietelijk is met het beargumenteren van haar censuur.

Bofko
08-06-06, 14:09
Geplaatst door Good Kahuna
Ik eigenlijk ook wel. Maar ik geloof niet dat de Chinese staat erg toeschietelijk is met het beargumenteren van haar censuur.

Kunnen we zelf leuk speculeren.

Misschien dat het toch over religie gaat. Een religie die door Dan Brown ´aantrekkelijker´ is gemaakt door vrouwen een belangrijke rol te laten spelen. En er mogelijk sekte-vorming kan onstaan. De Chinese overheid is als de dood ervoor als je ziet hoe ze leden van de onschuldige Falun Gong-sekte genadeloos vervolgt. Ondanks de modernisering heeft de regering nog steeds die paranoia attitude van communisten-die-aan-de-macht-zijn.

Wide-O
08-06-06, 14:31
Speculatie: ik denk dat het is omdat er een soort "controverse/revolutie tegen het establishment" gedachte in de film (of tenminste in het boek) zit. De Chinese regering heeft verder de pest aan het Vaticaan, dus daar kan het niet aan liggen.

Als officiële reden wordt gegeven dat er "plaats moet worden gemaakt voor Chinese films" overigens, maar dan is het wel vreemd dat Ice Age II wel in de zalen mag...

Tomas
08-06-06, 14:32
Geplaatst door Bofko
Een religie die door Dan Brown ´aantrekkelijker´ is gemaakt door vrouwen een belangrijke rol te laten spelen.

Dat wordt wel gesuggereerd ja, maar de enige rol die vrouwen (maria) feitelijk door brown toegewezen krijgt in zijn boek/film is die van baarmoeder. En da's volgens mij niet zo heel erg vernieuwend in religie.

Bofko
08-06-06, 14:39
Geplaatst door Tomas
Dat wordt wel gesuggereerd ja, maar de enige rol die vrouwen (maria) feitelijk door brown toegewezen krijgt in zijn boek/film is die van baarmoeder. En da's volgens mij niet zo heel erg vernieuwend in religie.

Ja maar ik denk dat wel dat het hele celibaatsidee ridicuul wordt uitgaande van Browns versie van de christelijke geschiedenis. En dat maakt de religie een stuk aantrekkelijker voor potentiele priesters.

Good Kahuna
08-06-06, 14:40
Geplaatst door Wide-O
Speculatie: ik denk dat het is omdat er een soort "controverse/revolutie tegen het establishment" gedachte in de film (of tenminste in het boek) zit. De Chinese regering heeft verder de pest aan het Vaticaan, dus daar kan het niet aan liggen.

Het schijnt dat er toch een redelijk groot aantal katholieken rondloopt in China. Wie weet hebben die een goede lobby. Dit stond ergens te lezen voor de film werd gebanned:

Chinese censors, who are usually strict, also cleared the movie without cuts, but the country's official Catholic church urged its 10 million followers to boycott The Da Vinci Code.

The Chinese Patriotic Catholic Association, which is not affiliated with the Vatican, accused the film's makers of "violating religious ethics and morals and insulting the feelings of clergy and followers," the state-run Xinhua News Agency said.

Bron (http://english.aljazeera.net/NR/exeres/4942D03F-87CB-44BE-BEBD-013C3377581F.htm)

Tomas
08-06-06, 14:45
Geplaatst door Bofko
Ja maar ik denk dat wel dat het hele celibaatsidee ridicuul wordt uitgaande van Browns versie van de christelijke geschiedenis. En dat maakt de religie een stuk aantrekkelijker voor potentiele priesters.

Ja, maar niet voor vrouwen. Alhoewel, als je maar vaak genoeg zegt dat het vrouwen belangrijker maakt of aantrekkelijker voor vrouwen is, dan gelooft 90% dat wel op den duur. De kracht van herhaling.

Bofko
08-06-06, 14:53
Geplaatst door Tomas
Ja, maar niet voor vrouwen.

Hoezo niet ?

Tomas
08-06-06, 15:06
Geplaatst door Bofko
Hoezo niet ?

Omdat er simpelweg niks veranderd in de visie van dan brown voor vrouwen. Ze mogen kinderen baren. En dat was al zo. Verder hebben ze nog altijd geen inbreng, invloed, of een mening. Of wel dan?

Bofko
08-06-06, 15:18
Geplaatst door Tomas
Omdat er simpelweg niks veranderd in de visie van dan brown voor vrouwen. Ze mogen kinderen baren. En dat was al zo. Verder hebben ze nog altijd geen inbreng, invloed, of een mening. Of wel dan?

Brown heeft helemaal geen invloed op die visie. Hij maakt zijn versie van een stuk christelijke geschiedenis.
Het zijn ANDEREN die daar een religie met religieuze regeltjes op bouwen.
Ware Browns versie geaccepteerd geweest als zijnde de echte waargebeurde historie dan zouden die religieuze regeltjes wel eens heel anders geweest kunnen zijn. Misschien was er dan ooit wel eens een vrouwelijke paus geweest.

Tomas
08-06-06, 15:24
Geplaatst door Bofko
Brown heeft helemaal geen invloed op die visie. Hij maakt zijn versie van een stuk christelijke geschiedenis.
Het zijn ANDEREN die daar een religie met religieuze regeltjes op bouwen.
Ware Browns versie geaccepteerd geweest als zijnde de echte waargebeurde historie dan zouden die religieuze regeltjes wel eens heel anders geweest kunnen zijn. Misschien was er dan ooit wel eens een vrouwelijke paus geweest.

Die versie, noem ik dus Brown's visie. Onterecht, maar je moet wat.

Stel dat de katholieke kerk van het begin af aan had geaccepteerd dat jezus kinderen had verwekt via maria, dan zou inderdaad alles anders gelopen kunnen hebben. Dat is zo. Alles kan. Maar Brown maakt de rol van maria niet anders dan een moeder, sterker nog, niet meer dan een baarmoeder. En daar gaat het om. Wat verandert er dan zo schokkend voor vrouwen? Mijn gok is dus dat het allemaal niet zo anders was verlopen.

Bofko
08-06-06, 15:38
Geplaatst door Tomas
Die versie, noem ik dus Brown's visie. Onterecht, maar je moet wat.

Stel dat de katholieke kerk van het begin af aan had geaccepteerd dat jezus kinderen had verwekt via maria, dan zou inderdaad alles anders gelopen kunnen hebben. Dat is zo. Alles kan. Maar Brown maakt de rol van maria niet anders dan een moeder, sterker nog, niet meer dan een baarmoeder. En daar gaat het om. Wat verandert er dan zo schokkend voor vrouwen? Mijn gok is dus dat het allemaal niet zo anders was verlopen.

Met If-history kun je bijna alle kanten op.

Je kunt van een religiemaker niet bepalen hoe hij een geschiedkundige gebeurtenis gaat vertalen in een religieuze regel. Maar die religiemaker hoeft maar van het vrouwelijke geslacht te zijn, en....

Feit blijft wel dat veruit de meeste culturen en samenlevingen op dees aard paternalistisch zijn. Dus in die zin is jouw gok wel reeel. Alleen heeft het dan niks meer met religie te maken.

Olive Yao
08-06-06, 15:38
over China en films gesproken, Hijs de rode lampion van Zang Yimou vond ik een topper.