PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoogopgeleide allochtonen zijn twee keer zo vaak werkloos dan autochtonen



Qaiys
09-06-06, 04:29
Allochtone hbo’ers en wo’ers vaker werkloos

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM - Hoogopgeleide allochtonen zijn twee keer zo vaak werkloos dan autochtonen met een vergelijkbare hbo- of universitaire studie. Bijna een op tien vindt geen baan. De werkloosheid onder academici is normaal gesproken 4 procent; 5 procent van autochtone hbo’ers zit zonder werk.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit van Maastricht. ‘In de afgelopen drie jaar is de werkloosheid onder allochtone hoogopgeleiden twee keer zo hoog geweest dan onder autochtonen’, zegt hoogleraar Rolf van der Velden. ‘Voor die tijd was het verschil kleiner. De vraag naar werknemers was tot 2001 zo groot, dat ook allochtonen hiervan profiteerden.’

De hoge werkloosheid onder allochtonen (16 procent) wordt door instanties als het CBS en het Sociaal en Cultureel Planbureau toegeschreven aan het relatief lage opleidingsniveau en aan taalproblemen. ‘Deze verklaring is relevant voor laagopgeleiden of allochtonen zonder diploma. Maar voor de groep hoogopgeleide allochtonen gaat dat niet op’, aldus Van der Velden.

Naar de preciese reden is het gissen: ‘Je krijgt de indruk dat werkgevers de voorkeur geven aan autochtone werknemers.’

http://www.volkskrant.nl/economie/article318059.ece/Allochtone_hbo_ers_en_wo_ers_vaker_werkloos

_h4T3D_sE7eN
09-06-06, 10:01
:moe: ...

mark61
09-06-06, 10:29
Ja, das mooi kut.

Witte78
09-06-06, 10:37
Dat is niet zo verassend. Als ik als Nederlander naar Frankrijk ga, verwacht ik ook dat het moeilijker voor me is een baan te vinden dan een fransman. Tenzij ik niet te onderschijden ben van een fransman.

Ik denk dat de voornaamste reden is dat allochtonen over het algemeen een taalachterstand hebben. En communicatie is tijdens de sollicitatie procedure zeer belangrijk. Uiteraard zal racisme in sommige gevallen ook een rol spelen. Maar ik geloof niet dat men in Nederland racistische is dan elders op deze aardbol, dus ik denk niet dat je daar de oplossing moet gaan zoeken.

mark61
09-06-06, 11:08
Geplaatst door Witte78
Maar ik geloof niet dat men in Nederland racistische is dan elders op deze aardbol, dus ik denk niet dat je daar de oplossing moet gaan zoeken.

Huh? Dus dan is het niet erg? Of in Frankrijk is het beter denk je?

Qaiys
09-06-06, 11:15
Geplaatst door Witte78
Dat is niet zo verassend. Als ik als Nederlander naar Frankrijk ga, verwacht ik ook dat het moeilijker voor me is een baan te vinden dan een fransman. Tenzij ik niet te onderschijden ben van een fransman.

Ik denk dat de voornaamste reden is dat allochtonen over het algemeen een taalachterstand hebben. En communicatie is tijdens de sollicitatie procedure zeer belangrijk. Uiteraard zal racisme in sommige gevallen ook een rol spelen. Maar ik geloof niet dat men in Nederland racistische is dan elders op deze aardbol, dus ik denk niet dat je daar de oplossing moet gaan zoeken.


De hoge werkloosheid onder allochtonen (16 procent) wordt door instanties als het CBS en het Sociaal en Cultureel Planbureau toegeschreven aan het relatief lage opleidingsniveau en aan taalproblemen. ‘Deze verklaring is relevant voor laagopgeleiden of allochtonen zonder diploma. Maar voor de groep hoogopgeleide allochtonen gaat dat niet op’, aldus Van der Velden.

Tomas
09-06-06, 11:20
Je moet denk ik ook rekening houden met het feit dat de groep "hoog opgeleide allochtonen" relatief erg klein is tov de groep "hoog opgeleide autochtonen". Ik weet niet of dat verschil in grootte tussen die twee groepen zou kunnen duiden op hele grote verschillen en fluctuaties in dergelijke statistieken.

Zo heeft een klein bedrijfje bijvoorbeeld, een door de jaren heen enorm fluctuerend ziekteverzuim. Soms extreem hoog en soms extreem laag, terwijl een grootbedrijf altijd wel een beetje rond het landelijke gemiddelde zwalken.

De omvang van deze groepen zou daar wat over kunnen zeggen. En ik neem direct aan dat een autochtone werkgever eerder geneigd is om iemand waar ie zich makkelijker in kan verplaatsen aanneemt. Of te wel: xenofobie speelt altijd mee.

blauwwit
09-06-06, 11:43
Eerlijk gezegd denk ik dat het wel degelijk racisme is. Er is een onderzoek gedaan (heb referentie nog niet gezocht), waarbij ze op exact dezelfde vacatures reageerden. De ene keer onder de naam Henk uit Rolde, en de andere keer Abdul uit Amsterdam West. Waar Henk vrijwel overal op gesprek mocht komen, werd Abdul vrijwel nergens uitgenodigd.

Kan me ook een recent onderzoek herinneren waaruit een peiling bleek dat een fors percentage van de nederlande ondernemers gewoon zei liever geen allochtonen aan te nemen.

En Witte dat voorbeeld over jou en Frankrijk gaat niet op. We hebben het hier over mensen die hier geboren en getogen zijn. Dus als jij als nederlander (d.w.z. nederlandse ouders) opgroeit en hoogopgeleid bent in frankrijk en vloeiend in de taal dan verwacht ik niet dat jij een achterstand hebt t.o.v. franse autochtonen.

Als je een kleurtje hebt ligt dat denk ik anders.

Witte78
09-06-06, 11:54
Ik denk dat het naďef is om te denken dat je alle racisme die er bestaat kan stoppen. Natuurlijk betekend dat niet dat je het maar moet opgeven dan. Maar in dit geval denk ik dat je veel betere resultaten zal gaan boeken wanneer je allochtonen meer aandacht geeft voor taal tijdens hun studie.

Ik ken hier totaal geen cijfers van, maar ik spreek nu uit ervaring. Ik heb HBO gedaan, en in mijn groep zaten ongeveer 20 Marokkanen. Wanneer zij in een project een verslag schreven, moest ik meestal alles gaan herschrijven. En met presentaties was het ook meestal niet zo best, dus dat deden ze alleen als het noodzaak was. En tijdens projecten werd er zonder problemen Marokkaans onderling gesproken.

Alhoewel ik prima met deze jongens (technische studie) omging, zou ik in geval dat ik een bedrijf zou hebben, ze niet zo snel aannemen. Dat komt natuurlijk ook omdat ik precies wist hoe goed ze presteerde in projecten, en heeft niet alleen met taal te maken. Maar misschien komt het een wel door het ander. Dat is natuurlijk wel enigszins logisch, gezien al het lesmateriaal in het Nederlands is.

Waarom zou een bedrijf risico nemen met iemand waarvan de kans groot is dat hij slecht in Nederlands is, met als gevold dat dus de kans groot is dat hij minder goed functioneert in het bedrijf? En dat terwijl er ook een optie is met iemand die zeer waarschijnlijk wel goed is in Nederlands.

Maargoed, ik spreek hier alleen uit eigen ervaring, en geef toe dat ik er helemaal naast kan zitten.

Alim
09-06-06, 12:40
Geplaatst door Witte78
Dat is niet zo verassend. Als ik als Nederlander naar Frankrijk ga, verwacht ik ook dat het moeilijker voor me is een baan te vinden dan een fransman. Tenzij ik niet te onderschijden ben van een fransman.

Ik denk dat de voornaamste reden is dat allochtonen over het algemeen een taalachterstand hebben. En communicatie is tijdens de sollicitatie procedure zeer belangrijk. Uiteraard zal racisme in sommige gevallen ook een rol spelen. Maar ik geloof niet dat men in Nederland racistische is dan elders op deze aardbol, dus ik denk niet dat je daar de oplossing moet gaan zoeken.
Gezien jou analyse, moet ik concluderen dat jij racistisch trekjes hebt.

Witte78
09-06-06, 13:04
Geplaatst door Alim
Gezien jou analyse, moet ik concluderen dat jij racistisch trekjes hebt.

Ik ben van mening dat iedereen dat heeft, bewust of onbewust, onderdrukt of niet onderdrukt. Het gaat er uiteindelijk om tot op welke hoogte het je beoordeling van mensen beďnvloed. Ik probeer dit in ieder geval te minimaliseren. En als je mij van racistisch denkbeelden betrapt, wordt ik daar graag op gewezen.

Daarom ben ik benieuwd wat er precies racistisch is aan mijn analyse.

Bofko
09-06-06, 13:14
Geplaatst door Alim
Gezien jou analyse, moet ik concluderen dat jij racistisch trekjes hebt.

Wat een domme onzin.
Witte78 probeert gewoon integer en genuanceerd een analyse te maken.

H.P.Pas
09-06-06, 15:13
Geplaatst door Alim
Gezien jou analyse, moet ik concluderen dat jij racistisch trekjes hebt.


:zozo: Ben jij een hoog opgeleide allochtoon ?

Mark
09-06-06, 15:14
Hoogopgeleide allochtonen zijn verongelijkte, compromisloze herrieschoppers, kijk maar op deze site :)

Dus die moet je niet hebben in je bedrijf.

Mark
09-06-06, 15:17
Tevens is het niet aannemen van hoger opgeleide allochtone meisjes een teken van respect, op die manier hebben ze tijd om ee man te zoeken en een respectabele huisvrouw te worden.

IbnRushd
09-06-06, 15:25
Geplaatst door Mark
Hoogopgeleide allochtonen zijn verongelijkte, compromisloze herrieschoppers, kijk maar op deze site :)

Dus die moet je niet hebben in je bedrijf.

Die starten liever een eigen bedrijf. Geassimileerde allochtoonse meeknikkers krijgen meestal geen plaatstje in een blank bedrijfje. :)

Karin.N
09-06-06, 15:42
Geplaatst door IbnRushd
Die starten liever een eigen bedrijf. Geassimileerde allochtoonse meeknikkers krijgen meestal geen plaatstje in een blank bedrijfje. :)


Zo ken ik een paar hoog opgeleide moslimjongeren die een eigen bedrijf zijn begonnen.
Bij het aannemen van personeel gaat de voorkeur uit naar moslims.
Zij nemen uitsluitend niet moslims aan als het niet anders kan.

Dit is uiteraard ook discriminatie. Zij vinden echter dat dat wel mag, omdat hun godsdienst dat voorschrijft.

Sawda
09-06-06, 17:49
Geplaatst door Karin.N
Zo ken ik een paar hoog opgeleide moslimjongeren die een eigen bedrijf zijn begonnen.
Bij het aannemen van personeel gaat de voorkeur uit naar moslims.
Zij nemen uitsluitend niet moslims aan als het niet anders kan.

Dit is uiteraard ook discriminatie. Zij vinden echter dat dat wel mag, omdat hun godsdienst dat voorschrijft.

Mocht ik een eigen bedrijf hebben dan zal ik naar iemands capaciteiten kijken en niet of hij/zij moslim is.

Wel vind ik het belangrijk om te weten hoe de betreffende persoon tegen religie aankijkt in het algemeen.

Btw een moslim hoeft niet altijd goed te zijn, het zou naief zijn om daar als ondernemer op te focussen.

Maw jouw bovengenoemd criterium geldt in ieder geval niet voor mij (marokkaanse moslima) en voor meerdere moslims in mijn directe omgeving.

Karin.N
09-06-06, 20:30
Geplaatst door Sawda
Mocht ik een eigen bedrijf hebben dan zal ik naar iemands capaciteiten kijken en niet of hij/zij moslim is.

Wel vind ik het belangrijk om te weten hoe de betreffende persoon tegen religie aankijkt in het algemeen.

Btw een moslim hoeft niet altijd goed te zijn, het zou naief zijn om daar als ondernemer op te focussen.

Maw jouw bovengenoemd criterium geldt in ieder geval niet voor mij (marokkaanse moslima) en voor meerdere moslims in mijn directe omgeving.


Nee, dat schrijf ik ook niet. Lang niet iedere moslim werkgever zal discrimineren, maar datzelfde geldt ook voor niet moslim werkgevers.

Punt is wat ik duidelijk wil maken dat iedereen kan discrimineren.
Het kan niet, het mag niet, maar het gebeurt en niet alleen bij nederlandse werkgevers!

En waarom vind je het belangrijk hoe iemand tegen een religie aankijkt. Dit vind ik een prive zaak. Geen enkele werkgever zal van mij iets horen over mijn ideeen over religie of politiek. Gaat ze geen ene moer aan !

Sawda
09-06-06, 22:39
Geplaatst door Karin.N

En waarom vind je het belangrijk hoe iemand tegen een religie aankijkt. Dit vind ik een prive zaak. Geen enkele werkgever zal van mij iets horen over mijn ideeen over religie of politiek. Gaat ze geen ene moer aan !

Ik geef je hierin wel gelijk, ik zou het ook niet leuk vinden als mijn leidinggevende mij vragen zou stellen over deze onderwerpen.

Het is ook niet zo dat ik alles tot in detail wil weten maar voor een goede verstandhouding en samenwerking tussen collega's vind ik het wel belangrijk dat ik weet of deze persoon open staat voor andere religies.

HINDUSTAN
10-06-06, 10:46
Iets, wat iedereen allang weet en nu bevestigd wordt in een onderzoek.

Tja....en jezelf assimileren tot een Nederlander om er zoveel mogelijk bij te horen (zoals steeds meer buitenlanders met een beetje opleiding denken) helpt een beetje, maar er voor de volle 100% zul je er NOOIT bijhoren.

En tegen welke prijs? Dat je je eigen afkomst in de goot smijt.

Karin.N
10-06-06, 12:33
Geplaatst door HINDUSTAN
Iets, wat iedereen allang weet en nu bevestigd wordt in een onderzoek.





yep, wat er alleen niet in bevestigd wordt is dat discriminatie onder alle lagen, onder alle nationaliteiten en religies voorkomt!
Dit is niet alleen voorbehouden aan de blanke Nederlander.

Daarnaast speelt ongetwijfeld een rol dat de gemiddelde mens waar dan ook ter wereld de voorkeur geeft aan omgang met gelijkgestemden!

Om tot een eerlijk en open debat te komen, zullen alle partijen moeten accepteren dat er aan beide kanten fouten zijn en worden gemaakt. En dat de een absoluut niet beter is dan de ander.

Alleen wijzen naar de ander lost het niet op, in tegendeel, het zal de zaak alleen maar verder laten escaleren.

En mensen die de Nederlandse samenleving afwijzen moeten goed beseffen dat zij OOK deel uit maken van DEZELFDE samenleving en dus mede verantwoordelijk zijn voor de situatie.