PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland wereldkampioen.



Juliette
09-06-06, 11:28
René van Munster

kan tijdens het WK geen dalai lama zijn

'Ga ze niet jennen, jongen. Dan beleef je veel meer plezier aan zo'n WK. Als je ze uitdaagt, zitten ze gegarandeerd weer op je kop, vier weken lang." Het was mijn vriend Kees (eerlijk waar!) uit Utrecht die me een paar weken geleden aanraadde om me in de aanloop naar het WK in Duitsland gedeisd te houden op mijn Brusselse werkplek. "Laat dat oranje opblaaspak nou gewoon thuis."

Kees' verstandige advies, dat ik door een onweerstaanbare drang hierbij in de wind sla, volgde op mijn relaas van een mooie zomeravond in juni, tijdens het EK 2000. Nederland had tot die dag een goed tot zeer goed toernooi gespeeld, met als hoogtepunt een vliegende 6-1 tegen Servië-Montenegro in de kwartfinale. In de halve finale ging het tegen Italië.

Dat werd dus mijn beste dag niet, op de redactie van De Morgen. Hoewel die Apennijnse mietjes in hun o zo strakke shirts alle hoeken van het veld te zien kregen, bleef het tot het eind 0-0. Oranje had in 120 minuten meer wenkende kansen (waaronder twee strafschoppen) gemist dan alle omgekochte aanvallers in de Belgische eerste klasse in dit seizoen samen. In de penaltyreeks faalde Nederland nog drie keer. Welnu, meer dan tien keer tijdens die wedstrijd sprongen zo'n dertig van mijn collega's, verenigd rond een aan het plafond hangend tv-toestel, een gat in de lucht. "Weer mis!" "Net goed voor die blaaskaken." "Het zal ze leren." Terwijl zij in triomf de glazen nog eens vulden, droop ik, omzichtig de pierewaaiende menigte mijdend, met mijn rood-wit-blauwe sjaal af, een sportieve illusie en dertig vrienden - fidele jongens, dacht ik tot dan toe - armer.

Vandaar dus Kees' goede raad. "Trakteer je maten daar niet op Heineken maar ga een Jupiler of Brahma voor ze halen, als het dan echt moet." Maar nee, het gaat niet. Ik heb geen zin om het allemaal te 'ondergaan', ik voel de pacificatiegedachte al een dag of tien uit mijn hoofd glijden. Ik kan geen dalai lama zijn - hoezeer de kleur van 's mans werkplunje me ook aanstaat. Nee, borst vooruit, hoofd omhoog, dit jaar gaat het wél lukken, we worden kampioen, en ik kom er recht voor uit ook. Wist je trouwens dat ons 'retro'-tenue is geïnspireerd op dat uit 1959? In dat jaar won Oranje met 9-1 van de Rode Duivels.

Ik zal twee van de vele argumenten aanhalen om mijn stelling kracht bij te zetten: de meetbare kracht van het Oranjeteam (statistieken liegen niet), en de zwakte van onze tegenstanders.

Eerst over die sterkte. Nederland is een groot en machtig voetballand. Ik zal me ter staving beperken tot enkele aansprekende resultaten uit de laatste decennia. Oranje won de Europese titel in 1988. Oranje werd twee keer tweede op het WK (1974 en 1978). Oranje strandde in 1998 op een zucht (penalty's...) van de WK-finale. Oranje was halve finalist op de EK's van 1992, 2000 en 2004. Het Oranjeteam onder 21 jaar werd vorige week Europees kampioen in Portugal. (Niet dat ik daarover een stukje aantrof in de krant, maar alla.) Oranje voltooide zijn kwalificatiereeks voor het nakende WK zonder één enkele nederlaag (12 gespeeld, 10 gewonnen, 2 gelijk, 32 punten, 27 doelpunten voor, 3 tegen). Oranje staat derde op de FIFA-ranglijst. Nederlandse teams (Ajax in 1995, PSV in 1988) wonnen de Europese beker der landskampioenen, met een naar huidige maatstaven beperkte inbreng van buitenlandse spelers. PSV stond in mei 2005 bijna opnieuw in de Champions Leaguefinale. Feyenoord won nog in 2002 de UEFA-beker. Nogal wat Nederlandse voetballers spelen bij absolute topclubs als Barcelona, Arsenal, AC Milan en Chelsea. En ten slotte: in Duitsland doen we het altijd goed. We werden er Europees kampioen in 1988, en bijna wereldkampioen in 1974. PSV pakte de Europacup 1 in Stuttgart.

Got the message?

Even tussen haakjes: het zijn niet alleen de resultaten die aanspreken. Oranje is over de hele wereld geliefd dankzij het vaak oogstrelende voetbal en de optimistische, aanvallende spelopvatting. Slechts één op de duizend mensen op deze aardbol is steevast tégen Nederland. In casu de zes miljoen Vlamingen - Mark Uytterhoeven met zijn hypocriete pastoorsmondje op kop. Waarom? Omdat we altijd zeggen dat we kampioen gaan worden? So what?

Tweede argument: de onbeduidendheid van onze WK-rivalen in de zogeheten Groep des Doods. Eerste opponent: Servië-Montenegro (FIFA 44). U hebt zich nog niet afgevraagd waarom Montenegro zo veel haast had om zich af te scheuren van grote statenbondgenoot Servië? Zes dagen voor de start van het WK verklaren die zich onafhankelijk! ZIet u het niet? Die willen niks te maken hebben met die gênant grote nederlaag tegen Nederland, aanstaande zondagmiddag! Het zou me niks verbazen dat die 6-1 op het EK van 2000 een van de katalysatoren van de Montenegrijnse zucht naar autonomie is geweest. Je zou voor minder.

Volgend hapje: Ivoorkust (FIFA 32). Ter informatie: FIFA 32, dat is nog altijd ver voor België (FIFA 56), dat op die officiële ranglijst wordt omarmd door Zimbabwe (FIFA 55) en Angola (FIFA 57). Derdewereldvoetbal!

Ivoorkust, dus. U bent het met me eens dat de helft van dat team een jaar geleden nog bij Beveren speelde?

Rest Argentinië (FIFA 9). Ik volsta met de woorden aan te halen van de Volkskrant-redacteur Bert Wagendorp in zijn krant van 6 juni, want treffender dan hij kan ik het in geen duizend jaar opschrijven: "Ik noem even een paar belangrijke spelers met hun lengte: Sorin (173 centimeter), Aimar (170 centimeter), Mascherano (171 centimeter), Messi (169 centimeter), Saviola (168 centimeter) en Tevez (168 centimeter). Ja, de tuinkabouters doen van 't jaar ook mee. Als die Duitsers nou het gras maar goed hebben gemaaid, anders zie je ze geeneens."

Ik wil maar zeggen: wie doet ons wat, op weg naar de wereldtitel?

Tot slot nog dit. Als jullie de komende weken opnieuw tégen ons zijn, hoewel wij goed en attractief spelen, dan wens ik jullie, beste Vlamingen, - ik woon hier graag, hoor, begrijp me niet verkeerd - volgend jaar nog een stuk of wat Ye's toe, Roger Vanden Stock aan het roer van de voetbalbond, een definitief afgekeurde Heizel, een nieuwe 0 op 18 van Anderlecht in de Champions League en een schlemielig gelijkspel van de Rode Duivels tegen Kazachstan (Proto glijdt in de 92ste minuut uit over een wedbriefje: 1-1) in de eerste wedstrijd van de EK-kwalificatie, begin september.

Oranje geen wereldkampioen? Ach (inhaleert diep), twee weken geleden dachten ze hier ook dat ik de 20 kilometer van Brussel niet binnen twee uur zou kunnen lopen.

René van Munster is Nederlander en chef-editor van De Morgen.

Slechts 1 op de 1.000 mensen op deze aardbol is steevast tégen Oranje. In casu de zes miljoen Vlamingen, Mark Uytterhoeven met zijn hypocriete pastoorsmondje op kop

Publicatiedatum : 09-06-2006
Bron: De Morgen

Divine_70
09-06-06, 11:34
Laten we het hopen voor al die oranjeaanhangers die hun hele huis en tuin voor een kapiteel oranje hebben versierd. :gniffel:

Juliette
09-06-06, 11:40
Geplaatst door Divine_70
Laten we het hopen voor al die oranjeaanhangers die hun hele huis en tuin voor een kapiteel oranje hebben versierd. :gniffel:

Is het zo erg daar in NL? :argwaan:

Seif
09-06-06, 11:43
Weet je wat ik me nu al een tijdje afvraag? Of Walen dezelfde soort sentimenten hebben jegens Fransen, als Vlamingen jegens Ollanders.

Divine_70
09-06-06, 11:46
http://www.newspower.nl/images/Juni.2006/09060602f.jpg

http://www.newspower.nl/images/Juni.2006/09060601f.jpg

http://www.newspower.nl/images/Juni.2006/07060601f.JPG

http://www.newspower.nl/images/Juni.2006/07060603f.JPG

http://www.newspower.nl/images/Juni.2006/07060602f.JPG

Een kleine rondje oranje. :moe: :hihi:

Bofko
09-06-06, 11:47
Geplaatst door Juliette
Is het zo erg daar in NL? :argwaan:

Yep.Hier zijn hele pleinen en straten oranje bekleed, vlaggetjes-lijnen over de straat heen, gekalkte teksten.

Blij dat het niet in mijn straat is.

Divine_70
09-06-06, 11:48
Geplaatst door Bofko

Blij dat het niet in mijn straat is.

Idem, ook mijn straat is oranjevrij. :hihi:

Bofko
09-06-06, 11:49
Geplaatst door Seif
Weet je wat ik me nu al een tijdje afvraag? Of Walen dezelfde soort sentimenten hebben jegens Fransen, als Vlamingen jegens Ollanders.

IK denk:

Vlaming : Waal = Hollander : Vlaming

Bofko
09-06-06, 11:51
Geplaatst door Divine_70
Idem, ook mijn straat is oranjevrij. :hihi:

Ah, u woont ook in een betere buurt ? :cola:

Juliette
09-06-06, 11:52
Geplaatst door Seif
Weet je wat ik me nu al een tijdje afvraag? Of Walen dezelfde soort sentimenten hebben jegens Fransen, als Vlamingen jegens Ollanders.

Weet ik niet. Persoonlijk heb ik niks tegen het NL elftal. Dikwijls mooi en attractief voetbal. Dat kan van onze Rode Mietjes niet gezegd worden.

Divine_70
09-06-06, 11:53
Geplaatst door Bofko
Ah, u woont ook in een betere buurt ? :cola:

Yep, die ordinaire toestand doen we niet aan mee. :ego:


http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/a010.gif

Juliette
09-06-06, 11:53
Geplaatst door Bofko
IK denk:

Vlaming : Waal = Hollander : Vlaming

Hogere wiskunde der volkeren? :roker:

Bofko
09-06-06, 11:56
Geplaatst door Juliette
Weet ik niet. Persoonlijk heb ik niks tegen het NL elftal. Dikwijls mooi en attractief voetbal. Dat kan van onze Rode Mietjes niet gezegd worden.

Spelopvatting is zeer belangrijk. Met de vele Belgen die in Nederland spelen zou je al een geweldig elftal moeten kunnen maken . Huysegems, Caluwe, Vermaelen, Peersman, Dembele .. en nog tig anderen.

Juliette
09-06-06, 11:58
Geplaatst door Bofko
Spelopvatting is zeer belangrijk. Met de vele Belgen die in Nederland spelen zou je al een geweldig elftal moeten kunnen maken . Huysegems, Caluwe, Vermaelen, Peersman, Dembele .. en nog tig anderen.

Misschien moeten ze het eens met een Nederlander als bondscoach proberen.

Qaiys
09-06-06, 12:03
Geplaatst door Juliette
Slechts één op de duizend mensen op deze aardbol is steevast tégen Nederland. In casu de zes miljoen Vlamingen - Mark Uytterhoeven met zijn hypocriete pastoorsmondje op kop.


Hoho..ik ben dus ook één van de duizend mensen die altijd tegen Oranje is. Duitsland, Italie en Argentinie zijn mijn favourieten.

Juliette
09-06-06, 12:10
Geplaatst door Qaiys
Hoho..ik ben dus ook één van de duizend mensen die altijd tegen Oranje is. Duitsland, Italie en Argentinie zijn mijn favourieten.

Brazilië toch ook. En Nederland.

Qaiys
09-06-06, 12:14
Geplaatst door Juliette
Brazilië toch ook. En Nederland.

Nee Brazilie ben ik nooit voor. Te popi jopi.

Bofko
09-06-06, 12:17
Geplaatst door Divine_70
Idem, ook mijn straat is oranjevrij. :hihi:

De Oranje-Vrijstraat. :D

Juliette
09-06-06, 12:21
Geplaatst door Qaiys
Nee Brazilie ben ik nooit voor. Te popi jopi.

Ik heb het wel voor Tsjechië. Alleen al omdat Nedved zo'n fantastische speler is. Of Portugal.

Juliette
09-06-06, 12:22
Geplaatst door Bofko
De Oranje-Vrijstraat. :D

Je bent shortlisted voor de libris - woordspelingenprijs. :roker:

Divine_70
09-06-06, 15:03
Geplaatst door Bofko
De Oranje-Vrijstraat. :D

WAS oranjevrij-straat. http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a050.gif
Is mijn buurman nou helemaal gek geworden. http://www.cosgan.de/images/midi/boese/e055.gif
Ze vragen erom :ego: , ik ga mijn huis zwart rood geel versieren. :duivels:

Olive Yao
09-06-06, 15:44
Seedorf is mijn favoriete nederlandse speler, en die speelt niet mee, daarom ben ik geen fan van oranje.

Julien
09-06-06, 16:22
Frankrijk is de grootste outsider. Let op mijn woorden, Frankrijk gaat héél ver komen. Verder geloof ik wel dat Brazilië wereldkampioen wordt...met gemak.

Nederland gaat WEER stranden in de halve finale.

Julien
09-06-06, 16:25
Geplaatst door Seif
Weet je wat ik me nu al een tijdje afvraag? Of Walen dezelfde soort sentimenten hebben jegens Fransen, als Vlamingen jegens Ollanders.

Walen hebben geen haat t.o.v. de Fransen. Ze kijken juist erg op tegen de grote zuiderburen.

Frankrijk daarentegen moet niks hebben met de Walen. Ze hebben een lelijk accent, ze zijn dom (in Frankrijk bestaan ook Belgenmoppen) en ze eten brood tussen de middag.

Wide-O
09-06-06, 16:28
Geplaatst door Seif
Weet je wat ik me nu al een tijdje afvraag? Of Walen dezelfde soort sentimenten hebben jegens Fransen, als Vlamingen jegens Ollanders.

Ik zal ze 's alle 4 miljoen polsen :p

Maar zoals Nederlanders vaak neerkijken op "die gekke Belgen" doen Fransen dat ook t.o.v Walen. Zelfs de Elzas vinden ze al op het randje van achterlijk, kejje nagaan.

Of de tegenreactie van de Walen dan dezelfde is kan ik niet zeggen, maar ik denk dat er toch eerder een grote "bewondering" is voor de grote zuiderbuur daarro. Parijs blijft natuurlijk de wereldstad die Brussel nooit geworden is.

Wide-O
09-06-06, 16:31
Geplaatst door Julien
Ze hebben een lelijk accent, ze zijn dom (in Frankrijk bestaan ook Belgenmoppen) en ze eten brood tussen de middag.

We zeggen voor één keer hetzelfde :D

Dat accent is natuurlijk omdat Walen oorspronkelijk ook helemaal geen Frans spraken, maar een dialect dat eerder aanleunt bij een Zwitserse taal (ben vergeten welke, Pas, ben je daar ? )

Wallonië is later "verfranst", gek genoeg.

Seif
09-06-06, 16:35
Geplaatst door Olive Yao
Seedorf is mijn favoriete nederlandse speler, en die speelt niet mee, daarom ben ik geen fan van oranje.

Seedorf is er terecht niet bij. Dat splijtzwammetje kunnen we missen als kiespijn. Marco van Basten zal zich nog goed het desastreus verlopen WK van 1990 herinneren. Oranje had een hele goede ploeg, maar ze gingen ten onder aan interne twisten. Seedorf is inderdaad een goede voetballer. Maar het team als geheel maakt hij zwakker.

Seif
09-06-06, 16:39
Geplaatst door Wide-O
Ik zal ze 's alle 4 miljoen polsen :p

Maar zoals Nederlanders vaak neerkijken op "die gekke Belgen" doen Fransen dat ook t.o.v Walen. Zelfs de Elzas vinden ze al op het randje van achterlijk, kejje nagaan.

Of de tegenreactie van de Walen dan dezelfde is kan ik niet zeggen, maar ik denk dat er toch eerder een grote "bewondering" is voor de grote zuiderbuur daarro. Parijs blijft natuurlijk de wereldstad die Brussel nooit geworden is.

Mijn theorie is altijd geweest, dat Vlamingen zich juist tegen Nederlanders afzetten vanwege de verwantschap. Het is dus niet vergelijkbaar met Nederland vs Duitsland, zoals vaak wordt beweerd. Diep in hun hart weten de Vlamingen dat ze bij Nederland horen. Maar om het Belgische experiment te rechtvaardigen, dikken ze de verschillen met Nederland aan, en zwakken die met de Walen af.

Maar wat weet ik nou. :)

Wide-O
09-06-06, 16:59
Geplaatst door Seif
Mijn theorie is altijd geweest, dat Vlamingen zich juist tegen Nederlanders afzetten vanwege de verwantschap. Het is dus niet vergelijkbaar met Nederland vs Duitsland, zoals vaak wordt beweerd. Diep in hun hart weten de Vlamingen dat ze bij Nederland horen. Maar om het Belgische experiment te rechtvaardigen, dikken ze de verschillen met Nederland aan, en zwakken die met de Walen af.

Maar wat weet ik nou. :)

Ja dat heb je al's gezegd :hihi:

Voor zover je er absolute uitspraken over doet zien Vlamingen Nederland niet als "de grote broer". Of dat nou is vanwege religie (kath-protest) of vanwege een zekere "bonhomie", of vanwege het aantal bezettingen (men heeft hier nogal wat over de vloer gekregen :hihi: ), of hoe ver de Romeinen precies gekomen zijn... er is een soort van gevoelsstroom die een afkeer heeft van overheid en regels. Terwijl NL daar nu juist weer heel goed in is, gedisciplineerder is ook. Calvinisme quoi, en dat ligt niet goed in België.

De taal is natuurlijk vis noch vleesch, met heel veel gallicismen, en zonder ooit een "status" te verwerven. Tien voor taal winnen levert je echt niet zoveel op :hihi:

Ik denk eerlijk gezegd dat zelfs Vlaanderen liever bij Frankrijk gaat dan bij Nederland. En dat zeg ik niet om te jennen.

Iedereen gooit nu het kind met het badwater weg hier, België moet verdwijnen, zoveel is duidelijk, terwijl juist die rare situatie er voor zorgde dat ik evengoed naar Franse komieken als naar NL komieken kan kijken/luisteren. Beetje wat ullie met Duits hebben.

Je wordt door de kleinheid bijna gedwongen tot een zeker cosmopolitisme. En dat zie ik persoonlijk alleen maar als een voordeel.

In een ruimer verband denk ik zowiezo dat natie-staten hun beste tijd gehad hebben.

Joepie
09-06-06, 17:00
daar loop je dan in je oranje leeuwenpakje.....

Wide-O
09-06-06, 17:09
Geplaatst door Joepie
daar loop je dan in je oranje leeuwenpakje.....

Aggemor leut het :D

Julien
09-06-06, 18:01
Geplaatst door Wide-O
We zeggen voor één keer hetzelfde :D

Dat accent is natuurlijk omdat Walen oorspronkelijk ook helemaal geen Frans spraken, maar een dialect dat eerder aanleunt bij een Zwitserse taal (ben vergeten welke, Pas, ben je daar ? )

Wallonië is later "verfranst", gek genoeg.

:) we zeggen idd hetzelfde

De oorspronkelijke taal was trouwens gewoon Waals. Een Langue D'Ouï dialect. Met veel Germaanse (Nederlandse) woorden en een meer Vlaamse uitspraak. Overigens is het huidige Frans ook een dialect uit de Langue D'Ouï (het dialect van Parijs). In het zuiden van Frankrijk werd de Langue D'Oc gesproken, wat meer overeenkomsten heeft met Catalaans en Italiaans.

Wallonië is idd verder geromaniseerd, zo je wil "verfranst", maar nog steeds hoor je duidelijk een accent bij Waloniërs. Vooral de harde CH en de beetje platte uitspraak vallen op. En natuurlijk huitante, septante, neuvante etc.

Seif
09-06-06, 18:28
Geplaatst door Wide-O
Ik denk eerlijk gezegd dat zelfs Vlaanderen liever bij Frankrijk gaat dan bij Nederland. En dat zeg ik niet om te jennen.

Vooralsnog zitten Vlamingen massaal op Nederlandse sites, en laten ze Franse sites links liggen.

Het lijkt wel een plaag. :p

Wide-O
09-06-06, 18:32
Geplaatst door Julien
En natuurlijk huitante, septante, neuvante etc.

Terwijl wij kindertjes in Vlaanderen heel braaf quattre-vingt etc leerden. Als je dan in Brussel/Wallonië komt kijken ze zo van "hey uitslover!" :D

Overigens hebben jullie al een stuk Vlaanderen ingepikt :ego: Rij maar's van Calais naar de Belgiese grens, en kijk dan naar de plaatsnamen.

(en het is niet neuvante maar nonnante :p )

Wide-O
09-06-06, 18:37
Geplaatst door Seif
Vooralsnog zitten Vlamingen massaal op Nederlandse sites, en laten ze Franse sites links liggen.

Het lijkt wel een plaag. :p

Er zitten er hier 3 a 5. En ondertussen ben ik aan't lullen op een Franstalige Mitsubishi Evo seit :p

Je gaat niet in op wat ik zeg overigens: ik vind die taalminderheid een absolute zegen. Je word gedwongen meerdere talen te spreken. Als ik iets erg vind, is dat ik niet voldoende Spaans & Italiaans spreek naast de andere talen die ik ken.

Heb ooit les gegeven in Fribourg (Suisse Romande) omdat ze zochten naar Franstaligen die ook iets kenden van de programmeertaal waar ik, erm, iets van ken. En die gasten betalen ! :roken:

( en ze vonden mijn accent wel grappig :ego: )

Seif
09-06-06, 18:45
Geplaatst door Wide-O
Je gaat niet in op wat ik zeg overigens: ik vind die taalminderheid een absolute zegen. Je word gedwongen meerdere talen te spreken. Als ik iets erg vind, is dat ik niet voldoende Spaans & Italiaans spreek naast de andere talen die ik ken.

Lijkt me inderdaad wel handig ja. Maar het is wel iets eenzijdig Vlaams. Volgens mij spreekt de gemiddelde Waal heel slecht Nederlands. Zelf kan ik alleen Engels op een redelijk niveau lezen en schrijven. En Frans was het eerste vak wat ik liet vallen op de middelbare school.

H.P.Pas
09-06-06, 20:13
Geplaatst door Wide-O
We zeggen voor één keer hetzelfde :D

Dat accent is natuurlijk omdat Walen oorspronkelijk ook helemaal geen Frans spraken, maar een dialect dat eerder aanleunt bij een Zwitserse taal (ben vergeten welke, Pas, ben je daar ? )

Wallonië is later "verfranst", gek genoeg.

Wij kennen Waals en Koeterwaals, beter gezegd Welsch (Frans) en Kauderwelsch (= Churer Welsch) het Rumantsch;
naar goed Zwitserse aard natuurlijk te onderscheiden in R. Grischun, R. Surselv en een derde dialect dat ik even kwijt ben.
Rumantsch is ouder dan Frans en Italiaans; in Friuli (uiterste noordoosten van Italië ) wordt een verwante taal gesproken.
Of het iets met Waals te maken heeft, daar heb ik geen idee van.
Oordeel zelf:

Dapi che jau hai pers la memorgia, ves jau tut differentamain, chamin sco sin ovs, sun malsegir, ma smirvegl da tut quests carstgauns che paran da savair precis tgi ch`els èn, tge ch`els han da far, tge ch`è stà ier e tge che sto esser damaun. Che spetgan sin il tram. Che baivan lur café. Che sesan en lur biros. Jau ma dumond, sch`els n`han percurschì nagut, ma tschentass gugent vi tar els ed als vuless dumandar, sche tut saja en urden e sche tut giaja bain sco ch`i va. Sch`els prendian serius il baiver café, il spetgar sin il tram, il seser en biro. Ma jau na dumond betg. Persuenter discur jau cun tschels. Cun quels che na spetgan nagut. Che na vulan ir nagliur. Che na paran da savair nua via. In tip che prova adina d`envidar insatgi per ina biera, ma nun ha raps per pajar. In auter che va uras a la lunga d`ustaria ad ustaria faschond in carnaval sco in ghettobuster, fin curt avant che l`ustier trametta el en la chasa dal diavel. U quella dunna giuvna sin linsla dal tram cun in caniter enta maun. Sco sch`ella vuless dar fieu a la citad.

Wide-O
09-06-06, 20:42
Geplaatst door H.P.Pas
Wij kennen Waals en Koeterwaals, beter gezegd Welsch (Frans) en Kauderwelsch (= Churer Welsch) het Rumantsch;
naar goed Zwitserse aard natuurlijk te onderscheiden in R. Grischun, R. Surselv en een derde dialect dat ik even kwijt ben.
Rumantsch is ouder dan Frans en Italiaans; in Friuli (uiterste noordoosten van Italië ) wordt een verwante taal gesproken.
Of het iets met Waals te maken heeft, daar heb ik geen idee van.
Oordeel zelf:

Wist je dat "Koeterwaals" hier ook een begrip is/was tot voor kort. En niet eens iets te maken had met "Vlamen vs Walen" ?

Het stukkie tekst wat je daarna plaatst zit ik met tong in de bek de woordjes uit te vissen die ik begrijp. Slaag er niet in de volledige tekst te ontcijferen, zogauw... Lijkt wel Letzeburgish ;) Savair... urm... savoir... think Wide-O...

Chur kom 'k wel es tegen toch als er geen rotsblokken liggen op die pokkeweg van ullie, toch ? ;) Kanton ?

Enfin, noblesse oblige, ik zoek even een oud-Waalse tekst voor je op (die nu in Wallonië veelal tot de "folklore" behoort, google bijvoorbeeld op Gilles de Binche en "Waals theater")

En ik ben oppervlakkig genoeg om me van het Italo gedeelte alleen Bellinzona te herinneren :ego: Eventueel met één "l" :cheefbek:

H.P.Pas
09-06-06, 21:37
Geplaatst door Wide-O
Het stukkie tekst wat je daarna plaatst zit ik met tong in de bek de woordjes uit te vissen die ik begrijp. Slaag er niet in de volledige tekst te ontcijferen, zogauw... Lijkt wel Letzeburgish ;) Savair... urm... savoir... think Wide-O...

Dat is typisch, ik heb ook altijd het geboel dat ik het bijna vesrsta. :hihi:


Chur kom 'k wel es tegen toch als er geen rotsblokken liggen op die pokkeweg van ullie, toch ? ;) Kanton ?


Viva la Grischia !
Pardon kanton Graubünden, hoofdstad Chur (Coïra).
Vanwege die stenen moet je daar nu voorbij; San Bernardino route. Chur, Via Mala (http://images.google.ch/imgres?imgurl=http://mypage.bluewin.ch/HR-Trek/Thusis/Viamal-2.jpg&imgrefurl=http://mypage.bluewin.ch/HR-Trek/Thusis-3.htm&h=320&w=240&sz=32&tbnid=CB9CIKaw-lkV1M:&tbnh=113&tbnw=84&hl=de&start=3&prev=/images%3Fq%3DVia%2Bmala%26svnum%3D10%26hl%3Dde%26l r%3D%26sa%3DG) (steenslag niet geheel uit te sluiten :hihi: ), San Bernardino.
Chur , verder langs de Rijn, uit die stinkauto stappen, te voet, per rubberboot of met de trein door de Ruin alta (http://home.wxs.nl/~bspeyk10/Ruinalta-2.jpg) dan kom je in Disentis, dat door de bewoners Mustaîr genoemd wordt en waar je Rumantsch in het wild op straat kunt horen.



Enfin, noblesse oblige, ik zoek even een oud-Waalse tekst voor je op (die nu in Wallonië veelal tot de "folklore" behoort, google bijvoorbeeld op Gilles de Binche en "Waals theater")



Hou vol. :duim:


En ik ben oppervlakkig genoeg om me van het Italo gedeelte alleen Bellinzona te herinneren :ego: Eventueel met één "l" :cheefbek:

Dat is kanton Ticino; andere kant van de pas. Ander volk andere taal.

Wide-O
10-06-06, 08:31
Geplaatst door H.P.Pas
Hou vol. :duim:


Linwistike: on côp d'ouy al vole

Li walon a "discloyou" etur li 8e eyet li 12e sieke, a pårti des rmanants do latén, apoirté dins nosse payis påzès martchands, sôdårs eyet colons romins. Di ces trevints la, les djins do payis lomént leu lingaedje "roman". C' est dins les anneyes 1500 et des ki nosse lingaedje est lomé walon. Nosse lingaedje e-st on mimbe del famile des lingaedjes romans, eyet do sorgroupe des lingaedjes galoromans ou "d'oyi". Dins ci sorgroupe la, li mî cnoxhou des lingaedjes est li francès, come di djusse.
Li walon e-st on près parint do francès - mins i nel fåt nén prinde po on pårler do francès, come on fwait co sovint. Li loyén inte li francès eyet li walon avize parey ki li loyén inte, metans, li scots eyet l'anglès e l' Ecosse, l' asturyin eyet li castiyan e l' Espagne, ou co li lucsimbordjoes eyet l'almand e Lucsimbork. I gn a pol moens troes liveas dins li cåzaedje el Walonreye: li francès standård, li walon (a môde di pårlers), eyet li francès d' après nos ôtes (ça vout dire on pårler do francès), ki si rsint co bråmint do walon.

Meer informatie hier (http://users.skynet.be/lorint/wallang/wal-ned.html)

Wide-O
10-06-06, 09:15
Geplaatst door Seif
Lijkt me inderdaad wel handig ja. Maar het is wel iets eenzijdig Vlaams. Volgens mij spreekt de gemiddelde Waal heel slecht Nederlands. Zelf kan ik alleen Engels op een redelijk niveau lezen en schrijven. En Frans was het eerste vak wat ik liet vallen op de middelbare school.

Vandaag in de krant:

Walen zijn slecht in talen

Slechts 17 procent van de Walen zijn tweetalig en slechts 7 procent drietalig, aldus een onderzoek van ULB-professor-emeritus Victor Ginsburgh en een Amerikaanse universiteit, volgens Le Soir.

Het onderzoek geeft aan dat de Walen jonger dan 40 jaar een even gebrekkige talenkennis hebben als de ouderen. De kennis van het Nederlands is in het zuiden van het land even slecht als de kennis van het Engels BELGA

Seif
10-06-06, 11:34
Geplaatst door Wide-O
Vandaag in de krant:

Walen zijn slecht in talen

Slechts 17 procent van de Walen zijn tweetalig en slechts 7 procent drietalig, aldus een onderzoek van ULB-professor-emeritus Victor Ginsburgh en een Amerikaanse universiteit, volgens Le Soir.

Het onderzoek geeft aan dat de Walen jonger dan 40 jaar een even gebrekkige talenkennis hebben als de ouderen. De kennis van het Nederlands is in het zuiden van het land even slecht als de kennis van het Engels BELGA

Geloof me, het is een zware last om altijd gelijk te hebben. :fplet:

mulan
10-06-06, 13:53
Geplaatst door Juliette
René van Munster

kan tijdens het WK geen dalai lama zijn

'Ga ze niet jennen, jongen. Dan beleef je veel meer plezier aan zo'n WK. Als je ze uitdaagt, zitten ze gegarandeerd weer op je kop, vier weken lang." Het was mijn vriend Kees (eerlijk waar!) uit Utrecht die me een paar weken geleden aanraadde om me in de aanloop naar het WK in Duitsland gedeisd te houden op mijn Brusselse werkplek. "Laat dat oranje opblaaspak nou gewoon thuis."

Kees' verstandige advies, dat ik door een onweerstaanbare drang hierbij in de wind sla, volgde op mijn relaas van een mooie zomeravond in juni, tijdens het EK 2000. Nederland had tot die dag een goed tot zeer goed toernooi gespeeld, met als hoogtepunt een vliegende 6-1 tegen Servië-Montenegro in de kwartfinale. In de halve finale ging het tegen Italië.

Dat werd dus mijn beste dag niet, op de redactie van De Morgen. Hoewel die Apennijnse mietjes in hun o zo strakke shirts alle hoeken van het veld te zien kregen, bleef het tot het eind 0-0. Oranje had in 120 minuten meer wenkende kansen (waaronder twee strafschoppen) gemist dan alle omgekochte aanvallers in de Belgische eerste klasse in dit seizoen samen. In de penaltyreeks faalde Nederland nog drie keer. Welnu, meer dan tien keer tijdens die wedstrijd sprongen zo'n dertig van mijn collega's, verenigd rond een aan het plafond hangend tv-toestel, een gat in de lucht. "Weer mis!" "Net goed voor die blaaskaken." "Het zal ze leren." Terwijl zij in triomf de glazen nog eens vulden, droop ik, omzichtig de pierewaaiende menigte mijdend, met mijn rood-wit-blauwe sjaal af, een sportieve illusie en dertig vrienden - fidele jongens, dacht ik tot dan toe - armer.

Vandaar dus Kees' goede raad. "Trakteer je maten daar niet op Heineken maar ga een Jupiler of Brahma voor ze halen, als het dan echt moet." Maar nee, het gaat niet. Ik heb geen zin om het allemaal te 'ondergaan', ik voel de pacificatiegedachte al een dag of tien uit mijn hoofd glijden. Ik kan geen dalai lama zijn - hoezeer de kleur van 's mans werkplunje me ook aanstaat. Nee, borst vooruit, hoofd omhoog, dit jaar gaat het wél lukken, we worden kampioen, en ik kom er recht voor uit ook. Wist je trouwens dat ons 'retro'-tenue is geïnspireerd op dat uit 1959? In dat jaar won Oranje met 9-1 van de Rode Duivels.

Ik zal twee van de vele argumenten aanhalen om mijn stelling kracht bij te zetten: de meetbare kracht van het Oranjeteam (statistieken liegen niet), en de zwakte van onze tegenstanders.

Eerst over die sterkte. Nederland is een groot en machtig voetballand. Ik zal me ter staving beperken tot enkele aansprekende resultaten uit de laatste decennia. Oranje won de Europese titel in 1988. Oranje werd twee keer tweede op het WK (1974 en 1978). Oranje strandde in 1998 op een zucht (penalty's...) van de WK-finale. Oranje was halve finalist op de EK's van 1992, 2000 en 2004. Het Oranjeteam onder 21 jaar werd vorige week Europees kampioen in Portugal. (Niet dat ik daarover een stukje aantrof in de krant, maar alla.) Oranje voltooide zijn kwalificatiereeks voor het nakende WK zonder één enkele nederlaag (12 gespeeld, 10 gewonnen, 2 gelijk, 32 punten, 27 doelpunten voor, 3 tegen). Oranje staat derde op de FIFA-ranglijst. Nederlandse teams (Ajax in 1995, PSV in 1988) wonnen de Europese beker der landskampioenen, met een naar huidige maatstaven beperkte inbreng van buitenlandse spelers. PSV stond in mei 2005 bijna opnieuw in de Champions Leaguefinale. Feyenoord won nog in 2002 de UEFA-beker. Nogal wat Nederlandse voetballers spelen bij absolute topclubs als Barcelona, Arsenal, AC Milan en Chelsea. En ten slotte: in Duitsland doen we het altijd goed. We werden er Europees kampioen in 1988, en bijna wereldkampioen in 1974. PSV pakte de Europacup 1 in Stuttgart.

Got the message?

Even tussen haakjes: het zijn niet alleen de resultaten die aanspreken. Oranje is over de hele wereld geliefd dankzij het vaak oogstrelende voetbal en de optimistische, aanvallende spelopvatting. Slechts één op de duizend mensen op deze aardbol is steevast tégen Nederland. In casu de zes miljoen Vlamingen - Mark Uytterhoeven met zijn hypocriete pastoorsmondje op kop. Waarom? Omdat we altijd zeggen dat we kampioen gaan worden? So what?

Tweede argument: de onbeduidendheid van onze WK-rivalen in de zogeheten Groep des Doods. Eerste opponent: Servië-Montenegro (FIFA 44). U hebt zich nog niet afgevraagd waarom Montenegro zo veel haast had om zich af te scheuren van grote statenbondgenoot Servië? Zes dagen voor de start van het WK verklaren die zich onafhankelijk! ZIet u het niet? Die willen niks te maken hebben met die gênant grote nederlaag tegen Nederland, aanstaande zondagmiddag! Het zou me niks verbazen dat die 6-1 op het EK van 2000 een van de katalysatoren van de Montenegrijnse zucht naar autonomie is geweest. Je zou voor minder.

Volgend hapje: Ivoorkust (FIFA 32). Ter informatie: FIFA 32, dat is nog altijd ver voor België (FIFA 56), dat op die officiële ranglijst wordt omarmd door Zimbabwe (FIFA 55) en Angola (FIFA 57). Derdewereldvoetbal!

Ivoorkust, dus. U bent het met me eens dat de helft van dat team een jaar geleden nog bij Beveren speelde?

Rest Argentinië (FIFA 9). Ik volsta met de woorden aan te halen van de Volkskrant-redacteur Bert Wagendorp in zijn krant van 6 juni, want treffender dan hij kan ik het in geen duizend jaar opschrijven: "Ik noem even een paar belangrijke spelers met hun lengte: Sorin (173 centimeter), Aimar (170 centimeter), Mascherano (171 centimeter), Messi (169 centimeter), Saviola (168 centimeter) en Tevez (168 centimeter). Ja, de tuinkabouters doen van 't jaar ook mee. Als die Duitsers nou het gras maar goed hebben gemaaid, anders zie je ze geeneens."

Ik wil maar zeggen: wie doet ons wat, op weg naar de wereldtitel?

Tot slot nog dit. Als jullie de komende weken opnieuw tégen ons zijn, hoewel wij goed en attractief spelen, dan wens ik jullie, beste Vlamingen, - ik woon hier graag, hoor, begrijp me niet verkeerd - volgend jaar nog een stuk of wat Ye's toe, Roger Vanden Stock aan het roer van de voetbalbond, een definitief afgekeurde Heizel, een nieuwe 0 op 18 van Anderlecht in de Champions League en een schlemielig gelijkspel van de Rode Duivels tegen Kazachstan (Proto glijdt in de 92ste minuut uit over een wedbriefje: 1-1) in de eerste wedstrijd van de EK-kwalificatie, begin september.

Oranje geen wereldkampioen? Ach (inhaleert diep), twee weken geleden dachten ze hier ook dat ik de 20 kilometer van Brussel niet binnen twee uur zou kunnen lopen.

René van Munster is Nederlander en chef-editor van De Morgen.

Slechts 1 op de 1.000 mensen op deze aardbol is steevast tégen Oranje. In casu de zes miljoen Vlamingen, Mark Uytterhoeven met zijn hypocriete pastoorsmondje op kop

Publicatiedatum : 09-06-2006
Bron: De Morgen

Had hij niet op zijn minst kunnen wachten met het schrijven van zoiets na de eerste wedstrijd van Nederland. Hij zet zichzelf nu wel heel erg te kijk als Nederland de eerste ronde niet doorkomt.... Daarbij iedereen maakt zijn eigen team beter dan het daadwerkelijk is. Nederland is gewoon gemiddeld.