PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese landen helpen USA bij het anaal verkrachten van verdachten.



Qaiys
10-06-06, 17:17
zaterdag 10 juni 2006

Europa betrokken bij CIA-web

Door FRANS BOOGAARD


PARIJS - Europa gaat niet vrijuit bij de mishandeling van terreurverdachten. Zeker zeven Europese landen hebben de VS geassisteerd bij hun illegale uitlevering. Dat zegt de Zwitserse onderzoeker Dick Marty in zijn eindrapport over CIA-vluchten en -kampen in Europa.

Amerika exploiteert feitelijk een wereldwijd ‘spinnenweb’ van geheime luchtvaartverbindingen waarlangs het terreurverdachten van de ene gevangenis naar de andere sleept, buiten de controle van mensenrechtenorganisaties en de landen waaruit de verdachten afkomstig zijn. Marty liep tien concrete gevallen van ‘extraordinary rendition’ (buitengewone uitlevering) van in totaal 17 terreurverdachten minutieus na. Daaruit is gebleken dat in elk geval Duitsland, Italië, Groot-Brittannië, Zweden, Bosnië, Macedonië en Turkije hun boekje te buiten zijn gegaan. Hij vraagt de betrokken landen hun verantwoordelijkheid te nemen en nu zelf na grondig onderzoek met feiten te komen. ,,Ik spreek over betrokkenheid, niet over medeplichtigheid, want dat is een strafrechtelijke term,’’ zegt Marty, zelf oud-rechter.

De betrokkenheid was bovendien geen regeringszaak. Maar ministers, geheime diensten of delen van geheime diensten hebben er wel aan meegewerkt.

Dankzij contacten tot in de CIA en de Amerikaanse regering en met inmiddels vrijgelaten terreurverdachten, heeft Marty het netwerk goed kunnen ontrafelen.

Gevangenen zijn maanden vastgehouden zonder rechtsbijstand of contact met autoriteiten, geblinddoekt, geslagen, uitgekleed, naakt gefotografeerd en met harde voorwerpen in de anus bewerkt. Tijdens de vluchten moesten ze aan handen en voeten gebonden op de grond of op stretchers liggen.

,,Ik weet niet of die mensen wat gedaan hebben, maar ook dan is dit type behandeling strijdig met onze rechtsregels. Ik wist niet dat dit in Europa voorkwam,’’ stelt Marty.

Hij verwacht bovendien dat nog meer Europese landen betrokken zijn en pleit daarom voor verder onderzoek.

Zeker Polen en Roemenië, eerder genoemd als landen waar geheime kampen zouden zijn (geweest), hebben zo slecht meegewerkt dat ook hun rol nader moet worden onderzocht.

http://www.ad.nl/buitenland/article389676.ece