PDA

Bekijk Volledige Versie : Dodelijke teek verspreidt zich over het land.



~Panthera~
12-06-06, 13:18
Dodelijke teek verspreidt zich over het land.

door Lieke Jongbloed
UTRECHT - De dermacentor teek, die de voor honden dodelijke ziekte babesiose overbrengt, blijkt zich permanent en wijdverbreid in ons land te hebben gevestigd. Bovendien draagt de 'hondenkillerteek' ook voor mensen een schadelijke bacterie bij zich.

Dit zijn de eerste conclusies van een onderzoek van een team van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht onder leiding van prof.dr. F. Jongejan, hoogleraar tropische dierziekten. Jongejan is het onderzoek, met financiële steun van de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde, begonnen nadat maar liefst vier honden in Den Haag en Arnhem dood gingen nadat ze door de dermacentor teek waren gebeten. Ook werden enkele tientallen honden door heel het land ernstig ziek. Zij konden op het nippertje van een tragische dood worden gered omdat er adequaat werd ingegrepen. "De dierenartsen zijn door ons op de hoogte van de aanwezigheid van deze van oorsprong tropische teek in ons land. Daarom kunnen zieke honden nu bij de eerste verschijnselen worden behandeld en hoeft het voor honden of vee niet altijd dodelijk te zijn", legt Jongejan uit.

Honden die van de teek babesiose hebben gekregen worden lusteloos, kunnen bloed plassen en krijgen hoge koorts.

De hoogleraar heeft bij alle dierenartsen in ons lang het verzoek neergelegd om verwijderde teken naar hem op te sturen. "We hebben er inmiddels vierduizend binnen uit heel het land. Daar zitten uiteraard de gewone ixodes ricinusteken bij die al in Nederland voorkwam. Maar naast de dermacentor vinden we nog meer tropische soorten. Deze onderzoeken we allemaal op de aanwezigheid van parasieten en bacteriën om te kijken in hoeverre ze schadelijk zijn voor mens en dier."



:moe:

Aicha1976
12-06-06, 13:32
Pff dan kunnen jullie eens ervaren wat voor gevaren ik hier iedere dag weer trotseer :ego:

http://www.smileyarena.com/emoticons/Main/Insects/bee6.gif



Er is een mega grote kakkerlak naar mijn badkamer verhuisd, as we speak :roker:

~Panthera~
12-06-06, 13:34
Geplaatst door Aicha1976

Er is een mega grote kakkerlak naar mijn badkamer verhuisd, as we speak :roker:


Hit Him With Your Rhythm Stick. :roker:

Aicha1976
12-06-06, 13:39
Geplaatst door ~Panthera~
Hit Him With Your Rhythm Stick. :roker:

Haha hit 'm hard and hit 'm quick :jeweetog:


Nee, ik stop gewoon met douchen :nerveus:

~Panthera~
12-06-06, 13:41
Geplaatst door Aicha1976
Haha hit 'm hard and hit 'm quick :jeweetog:


Nee, ik stop gewoon met douchen :nerveus:


:stout:


:moe:


:lachu:

Wide-O
12-06-06, 13:43
Geplaatst door Aicha1976
Haha hit 'm hard and hit 'm quick :jeweetog:


Nee, ik stop gewoon met douchen :nerveus:

Daar zit een soort onverwoestbare logica in :lachu:

Aicha1976
12-06-06, 13:48
Geplaatst door ~Panthera~
:stout:


:moe:


:lachu:



It's a jungle out there http://www.smileyarena.com/emoticons/Emotions/Smoking/smoke06.gif


Ik ging net kijken en tha roach keek me boos aan, ik geloof dat hij privacy wilt :nerveus:

~Panthera~
12-06-06, 14:03
Geplaatst door Aicha1976
It's a jungle out there http://www.smileyarena.com/emoticons/Emotions/Smoking/smoke06.gif


Ik ging net kijken en tha roach keek me boos aan, ik geloof dat hij privacy wilt :nerveus:


:haha: