PDA

Bekijk Volledige Versie : Discriminatie veel omvangrijker dan gemeld



Alim
14-06-06, 08:19
DEN HAAG - Rassendiscriminatie is in Nederland een omvangrijk, maar vrijwel onzichtbaar probleem. Honderdduizenden allochtonen en ook autochtonen hebben er vermoedelijk mee te maken. Slechts 10 procent van hen meldt dit bij een instantie.

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Justitie onder bijna 1700 allochtone en autochtone Nederlanders. Het is voor het eerst dat er zo'n grootschalig onderzoek is gedaan naar de aard en omvang van rassendiscriminatie in ons land.

Iets meer dan de helft van de Marokkanen en bijna de helft van de Turken zegt er het afgelopen jaar een keer of vaker mee te zijn geconfronteerd. Ook Surinamers (40 procent) en Antillianen (37 procent) hebben er veel mee te maken. Ongeveer 2 procent van de autochtonen zegt op een discriminerende manier te zijn bejegend door allochtonen. Jaarlijks zijn er enkele duizenden gewelddadige racistische incidenten.

Rassendiscriminatie

De onderzoekers constateren voorzichtig dat mogelijk 400.000 tot 475.000 allochtonen en 100.000 tot 300.000 autochtonen het afgelopen jaar in het dagelijks leven te maken hebben gehad met discriminatie op grond van hun land van herkomst, geloof of huidskleur. Dat gebeurde op straat, in de bus of de disco, maar vooral op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. Rassendiscriminatie vormt zo een belemmering voor allochtonen om te integreren en volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Ongeveer driekwart van de slachtoffers van rassendiscriminatie heeft daarover nooit aangeklopt bij een instantie, zoals een meldpunt discriminatie, of de politie. Gemiddeld minder dan 10 procent heeft wel alle incidenten gemeld. De meeste mensen melden discriminatie niet, omdat ze denken dat dat toch niet helpt. Ook willen velen er gewoon geen aandacht aan besteden.

Rassendiscriminatie is volgens de onderzoekers een zeer vernederende ervaring die ertoe kan leiden dat iemand zich isoleert van de samenleving. Dat kan weer leiden tot „versterkte segregatie tussen bevolkingsgroepen met alle sociale en politieke risico's van dien”. Autochtonen zijn in de afgelopen jaren negatiever gaan denken over allochtonen, vooral over moslims. Beide bevolkingsgroepen zijn ook pessimistisch over de toekomst. Ruim 40 procent verwacht dat rassendiscriminatie in de komende jaren zal toenemen.

Beeldvorming

Negatieve beeldvorming en discriminatie kunnen elkaar volgens de onderzoekers versterken. Zo zegt een kwart van de werkgevers op basis van dergelijke negatieve beeldvorming bij voorkeur geen of helemaal geen allochtonen aan te willen nemen.

Het onderzoek is verricht door medewerkers van de Anne Frank Stichting, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR), de Landelijke Vereniging van Anti Discriminatie Bureaus en Meldpunten, de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Igor Boog van de LBR noemt de cijfers over de omvang van rassendiscriminatie „redelijk schokkend”. Volgens hem kan rassendiscriminatie mede de oorzaak zijn van interetnische spanningen, geweld, segregatie en achterstand van bepaalde groepen.

De resultaten van het onderzoek staan in de Monitor Rassendiscriminatie 2005 die dinsdagmiddag aan minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wordt aangeboden.

Mill
14-06-06, 08:27
Zal wel net zo'n waardeloos flutonderzoek zijn als die andere met die 40%.

Toch?

Alim
14-06-06, 09:10
Geplaatst door Mill
Zal wel net zo'n waardeloos flutonderzoek zijn als die andere met die 40%.

Toch?
IK vraag me af of wij jou serieus moeten nemen, het valt me op dat jij onderzoeken alleen serieus neemt als ze meer in jou straatje liggen, of meer met jou zeer beperkte visie overeenkomen

Karin.N
14-06-06, 09:16
Geplaatst door Alim
IK vraag me af of wij jou serieus moeten nemen, het valt me op dat jij onderzoeken alleen serieus neemt als ze meer in jou straatje liggen, of mee in jou zeer beperkte visie overeenkomen


Dit is OOK een vorm van discriminatie.
Jij beschuldigt Mill van een zeer beperkte visie en op welke grond?

We kunnen het ook omdraaien, moslims nemen onderzoeken alleen serieus als het HUN uitkomt.
(Let wel, dit is niet mijn mening voordat er weer verdraait gaat worden op dit forum, ergens ook een vorm van discriminatie)

Discriminatie kan alleen gestopt worden als alle partijen respect voor elkaar opbrengen. En idd er is een grote groep autochtonen die negatief denkt over moslims, maar dit is wederzijds!

En beide partijen dienen aangepakt te worden en wie dat niet inziet zal niet meewerken aan een betere amenleving en is wat mij betreft schuldig aan het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen.

Bofko
14-06-06, 09:20
Discriminatie dreigt soms een toetssteen van gelijkheid te worden ipv gelijkwaardigheid die het zou moeten zijn..

Seif
14-06-06, 10:21
Helaas is het zo dat ik allochtonen niet meteen meer kan geloven als ze roepen dat ze gediscrimineerd worden. Te vaak roept men te snel, en ten onrechte dat er sprake is van discriminatie. Kon ik ze nog maar op hun woord geloven. Maar zo naief ben ik niet meer.

Kan me nog het geval herinneren van een Turkse vrouw in een Leidse weggeef-winkel. Mensen mogen in zo'n winkel naar behoefte gratis spullen meenemen. Maar die Turkse vrouw stond daar dus meerdere vuilniszakken tegelijk vol te proppen. Toen de medewerkster in de winkel er wat van zij, begon die Turkse vrouw meteen te schreeuwen dat ze gediscrimineerd werd.

Natuurlijk is dit maar één voorbeeld. Maar het is helaas geen uitzondering. Vermeende discriminatie wordt te vaak gebruikt om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. En erger nog, om weg te kruipen in een cultuur van slachtofferschap. En zo komt het dus dat als men te vaak vals alarm slaat, mensen je niet meer geloven als er echt iets mis is. Daarom ook, geloof ik het niet meteen als 40% van de allochtonen roept dat ze gediscrimineerd worden.

mulan
14-06-06, 11:03
Wat een gelul weer. Die gevallen die discriminatie roepen om niets melden dit ook niet bij de politie en zouden dit ook niet doen omdat het nergens op zou slaan. Het probleem is dat ook de gevallen die serieus zijn niet gemeld worden en daarvan ken ik er zelf een paar van. Achtervolgt worden door stelletje nep-nazi's tot aan je huis is geen pretje.

Seif
14-06-06, 11:14
Geplaatst door mulan
Wat een gelul weer. Die gevallen die discriminatie roepen om niets melden dit ook niet bij de politie en zouden dit ook niet doen omdat het nergens op zou slaan. Het probleem is dat ook de gevallen die serieus zijn niet gemeld worden en daarvan ken ik er zelf een paar van. Achtervolgt worden door stelletje nep-nazi's tot aan je huis is geen pretje.

Gelul? In dit onderzoek hebben ze gewoon gevraagd aan allochtonen of ze gediscrimineerd zijn. Die 40-50% is gewoon zwaar overdreven. Moslims voelen zich al gediscrimineerd als je toevallig een scheet laat richting Mekka.

mulan
14-06-06, 11:29
Geplaatst door Seif
Gelul? In dit onderzoek hebben ze gewoon gevraagd aan allochtonen of ze gediscrimineerd zijn. Die 40-50% is gewoon zwaar overdreven. Moslims voelen zich al gediscrimineerd als je toevallig een scheet laat richting Mekka.

Typische reactie weer. Op basis waarvan is dat overdreven? Omdat jij dat vindt?

Seif
14-06-06, 11:38
Geplaatst door mulan
Typische reactie weer. Op basis waarvan is dat overdreven? Omdat jij dat vindt?

Omdat alles wat ik zie, lees en hoor daarop wijst.

Witte78
14-06-06, 11:41
Ik werd vroeger op school regelmatig voor kaaskop uitgemaakt. Maar dat voelde niet als discriminatie, of het deed me in ieder geval niks. Als ik terug riep "houd je kop stomme turk" was het meteen discriminatie, en ruzie. Dus ik negeerde het gewoon als er kaaskop tegen me werd geroepen.

Ik denk ook dat het wel wetenschappelijk is aan te tonen (of dat is vast al gebeurd) dat minderheids groeperingen zich sneller gediscrimineerd voelen.