PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush wil Guantanamo sluiten



Bofko
14-06-06, 16:05
WASHINGTON - Het gevangenkamp Guantanamo op Cuba kan worden gesloten als er een goede oplossing wordt bedacht voor de "verdraaid gevaarlijke" gevangenen die daar worden vastgehouden. De Amerikaanse president George Bush zei dat woensdag tijdens een persconferentie voor het Witte Huis.

Bush stelde dat het bestaan van het kamp, dat internationaal zwaar wordt bekritiseerd, sommigen "een excuus" geeft om de Verenigde Staten te verwijten dat het niet de waarden hanteert die het zelf uitdraagt. In het detentiecentrum worden sinds begin 2002 honderden vermeende terroristen vastgehouden. Onlangs pleegden drie Arabische gevangenen zelfmoord.

nu.nl

Wide-O
14-06-06, 16:08
Druk stijgt blijkbaar.

Pentagon weigert onafhankelijk onderzoek zelfmoorden Guantanamo

(Belga) Het Pentagon heeft dinsdag geweigerd een onafhankelijk onderzoek toe te laten naar de drievoudige zelfmoord van het voorbije weekend in het Amerikaanse dententiekamp in Guantanamo. De VS zijn prima in staat om zelf een onderzoek in te stellen, zo luidde het.

De vraag naar een onafhankelijk onderzoek kwam van Amnesty International. De mensenrechtenorganisatie vindt dit een "dringende zaak", gezien de verklaringen van hoge VS-functionarissen over die zelfmoorden. Die verrasten zondag de internationale gemeenschap door de zelfmoorden als "public relations-stunt" en "oorlogsdaad" te bestempelen. (dwm) BELGA/AG

Seif
14-06-06, 16:09
Geplaatst door Bofko
Het gevangenkamp Guantanamo op Cuba kan worden gesloten als er een goede oplossing wordt bedacht voor de "verdraaid gevaarlijke" gevangenen die daar worden vastgehouden.

Eh, wat dacht je van opsluiten als ze schuldig zijn, en vrijlaten als ze onschuldig zijn? :zegniets:

Wide-O
14-06-06, 16:11
Geplaatst door Seif
Eh, wat dacht je van opsluiten als ze schuldig zijn, en vrijlaten als ze onschuldig zijn? :zegniets:

Wordt een beetje lastig om toe te geven dat je van de 500 gevangenen er maar 10 effectief iets ten laste kan leggen.

Bofko
14-06-06, 16:13
Geplaatst door Seif
Eh, wat dacht je van opsluiten als ze schuldig zijn, en vrijlaten als ze onschuldig zijn? :zegniets:

Ik denk dat ze van 80% de schuld niet kunnen bewijzen omdat ze op de verkeerde tijd op de verkeerde plek waren.

Bofko
14-06-06, 16:14
Geplaatst door Wide-O
Wordt een beetje lastig om toe te geven dat je van de 500 gevangenen er maar 10 effectief iets ten laste kan leggen.

Deze keer was jij me voor. :stomp:

Seif
14-06-06, 16:16
Heren, het was een retorische vraag. :gniffel:

Wide-O
14-06-06, 16:18
Geplaatst door Bofko
Deze keer was jij me voor. :stomp:

Ach, oudere hangjongeren onder elkaar :D

Maar zonder dollen, jouw 80 % is nog ruim bemeten. Ik dacht gisteren gelezen te hebben dat er - na al die jaren - klachten zijn geformuleerd tegen exact 10 gevangenen.

Feit blijft dat, al waren ze alle 500 zo schuldig als de neten, je een loopje neemt met het recht en daarbij potentieel 5.000 nieuwe extremisten hebt gekweekt.

duende
14-06-06, 16:39
De vraag is niet:"wat doen we met de, verdraaid gevaarlijke, gevangenen ". Maar wat doen we met die verdomd gevaarlijke meglomane psychoot met paranoïde wanen, die momenteel het witte huis in Washington bewoond? :mad:

Wide-O
14-06-06, 23:35
Ben ik nou gek ? (OK, dat is zo, maar toch... )

Bush wijst sluiting Guantanamo opnieuw van de hand rr

WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft woensdag herhaald dat het terreurverdachtenkamp Guantanamo op Cuba niet gesloten zal worden. Volgens de president is het detentiecentrum nodig om de dreiging van het internationale terrorisme het hoofd te bieden.

"Ik zou de faciliteit graag sluiten. Maar ik weet ook dat we daar mensen vasthouden die zeer gevaarlijk zijn. Op termijn zal iedereen voor de rechter gebracht worden en een advocaat tot hun beschikking krijgen", aldus Bush.

De president erkende dat Guantanamo zijn land een slechte naam bezorgt, maar zei geen andere oplossing te zien. "We moeten een balans vinden tussen de gebruikelijke rechtsgang en wat de regel is in militaire tribunalen", aldus Bush.

Nadat eerder al een groot aantal landen en mensenrechtenorganisaties de VS hadden gevraagd Guantanamo te sluiten, drong dinsdag ook de mensenrechtencommissaris van de Verenigde Naties aan op een snelle sluiting van het detentiecentrum. bvb