PDA

Bekijk Volledige Versie : Kampioen met een zo wit mogelijk elftal



Seif
15-06-06, 16:17
Kampioen met een zo wit mogelijk elftal

Stieven Ramdharie

De Europese titel in 1988 bracht Nederland in een oranje staat van gelukzaligheid. Op het WK doet het voetbalelftal weer een gooi naar eeuwige roem. Hoe staat het met het Oranje-gevoel? Een serie.

‘Koele Marco’ zou eens moeten weten wat hij heeft aangericht onder de 300 duizend Surinaamse Nederlanders. Bijvoorbeeld bij Medias Banda (57), die zondag in het Haagse Transvaal naar een vrijwel lelieblank elftal staarde op de buis en geen seconde het gevoel had: ja, ik ga voor Nederland! Of bij Roy Kartaram (54), die het niet kan vatten. ‘Van Basten heeft met zoveel zwarte spelers gespeeld? Juist hij zou toch moeten weten dat jongens als Seedorf, Kluivert en Davids op dit WK horen te spelen?’

Leed, zelfs woede, ook bij Fernand Gout (55), ooit voetballer van het Surinaamse jeugdteam op de Koninkrijksspelen. Wat menige Surinaamse Nederlander dezer dagen denkt, maar niet hardop durft te zeggen, zegt Fernand Gout: de man wil kampioen worden met een zo wit mogelijk elftal. Nonsens dat die Surinaamse jongens eruit zijn gekegeld vanwege ‘filmsterrengedrag’. Nonsens ook dat ze ‘geen meerwaarde’ zouden hebben voor dit nieuwe Oranje.

Nee, weet Gout, het is puur racisme. Gout: ‘Ik neem geen blad voor de mond, dus ik zeg het maar openlijk. Dit deugt gewoon niet. Ik ben nog steeds voor Oranje, ondanks alles. Maar het hart van alle Surinaamse Nederlanders bloedt deze weken.’

‘San Marco’ is voor menig luisteraar van de Surinaamse zenders in de grote steden de kop van Jut. Verketterd omdat hij de sportieve trots van de Surinamers, jongens als Seedorf en Davids, met chirurgische precisie heeft verwijderd uit Oranje. Verwijderd als een kankergezwel. In de ‘zwarte’ cafés, van de Bijlmer tot de Schilderswijk, kunnen sommigen zijn bloed drinken. Kan Van Basten ooit nog door een deur met de Surinaamse gemeenschap in Nederland?

Café Sal in de Haagse Transvaalbuurt heeft een Egyptische eigenaar, de 48-jarige Sal, die ‘honderd procent’ voor Oranje is. Tenzij Egypte weer meedoet. Dan is Sal, ondanks zijn kwarteeuw in Nederland, voor Egypte. ‘Logisch toch?’

Sal schafte speciaal voor het WK een groot scherm aan. Volgens hem zijn vrijwel alle klanten, onder wie veel Surinaamse Nederlanders, voor Nederland. Nou, onderbreekt Kartaram: ‘Wacht maar; als Nederland tegen Argentinië speelt, zul je zien of we voor Oranje zijn. Wij zijn Zuid-Amerikanen, we zijn altijd voor Brazilië of Argentinië geweest. Met Gullit, Rijkaard, Seedorf en Kluivert hadden we nog een band met Oranje. Dat is weg.’

Banda: ‘Ik heb nu een dubbel gevoel. Als Nederland tegen een Europees land speelt, ben ik voor ze. Moeten ze tegen Argentinië, met dit elftal, dan ben ik voor Argentinië.’ Buiten, waar Surinamers en autochtonen de tafels delen, zegt John (52), de enige Surinamer met een Oranje pet, dat ze binnen niet zo uit hun nek moeten kletsen.

John: ‘Er zijn toch genoeg bruine spelers in Oranje? Jongens als Babel, Maduro. Je woont en werkt in dit land. Dan ben je gewoon voor Nederland.’ Gout: ‘Zo’n jongen als Castelen: is Van Basten blind dat hij zijn kwaliteiten niet ziet?’ Tegen sluitingstijd mompelt Gout dat het niks wordt met dit Oranje. ‘Ik duim voor ze, hoor. Maar ze komen niet ver.’


Bron: de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article320223.ece/Kampioen_met_een_zo_wit_mogelijk_elftal)

sienia
15-06-06, 16:18
Seedorf mist toch nog wel eens een panalty? :strik:

Juliette
15-06-06, 16:38
Alsof die bende slappe dweilen die ik tegen Servië zag ooit kampioen gaan worden. :roker:

Mark
15-06-06, 16:43
blij dat die eikels van de kabel eruit liggen :)

Baddha
15-06-06, 16:55
Wat een onzin zeg!

Het was juist Van Basten die heel graag Kalou bij zijn elftal wilde hebben. En dan zou zijn selectiebeleid racistisch gemotiveerd zijn?

Wat een stelletje frusto's. Ik dacht dat het om kwaliteit ging en niet om het kleurtje.

Seedorf, Kluivert en Davids?

Seedorf heeft nog nooit gepresteerd in Oranje, dus waarom zou Van Basten dezelfde fout weer maken?

Kluivert en Davids presteren maar matig. Van Basten heeft lak aan reputaties. Die selecteerd wie goed speelt en in zijn systeem en in het team past.

sjaen
15-06-06, 21:35
tjonge, jonge zoals de waard is vertrouwt ie z'n gasten.