PDA

Bekijk Volledige Versie : Migranten trekken naar randgemeenten



MO_NL
15-06-06, 17:10
Migranten trekken naar randgemeenten

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00067/pendrecht_67976e.jpg
De Rotterdamse wijk Pendrecht.

Rotterdam, 15 juni. Het aandeel niet-westerse bewoners van de vier grote steden stijgt niet verder. In Amsterdam en Den Haag is er een afname, in Utrecht en Rotterdam blijft het percentage gelijk. In de rest van Nederland neemt hun aandeel tot 2025 sterk toe.

Dit blijkt uit de Regionale bevolkings- en allochtonenprognose 2005-2025 die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Ruimtelijk Planbureau (RPB) vandaag hebben gepubliceerd. Het is de eerste keer dat ramingen voor aantallen allochtonen zijn gemaakt voor elke gemeente in Nederland. Hierbij is onder meer rekening gehouden met plannen voor woningbouw.

Vooral de gemeenten rondom de grote steden zullen het aantal niet-westerse allochtonen zien groeien. Gemeenten als Schiedam, Diemen en Almere, ooit Hollandse bolwerken in de periferie van steden met veel allochtonen, tellen in 2025 naar verwachting bijna 30 procent niet-westerse allochtonen. Ter vergelijking: dat is aanzienlijk meer dan Utrecht nu heeft, en bijna net zo veel als Den Haag. Ook vanuit Tilburg en Arnhem zullen veel allochtonen verhuizen naar de randgemeenten.

Het aantal niet-westerse allochtonen in heel Nederland blijft overigens toenemen, van 1,7 miljoen nu naar 2,2 miljoen in 2025. Ook het aantal westerse allochtonen groeit, volgens de prognose van 1,4 naar 1,7 miljoen.

Het aantal autochtonen zal ergens in de komende twintig jaar voor het eerst beginnen te dalen. Volgens de prognose telt Nederland in 2025 200.000 autochtonen minder dan nu. Dit is een voorbode van een ‘negatieve natuurlijke aanwas’. Daarbij gaan jaarlijks meer mensen dood dan er kinderen worden geboren. Dit keerpunt in de demografische ontwikkeling van Nederland is voor enkele jaren na 2025 voorzien. Overigens zou de bevolkingsomvang dan nog steeds kunnen groeien, als de immigratie althans de emigratie overtreft.

De afname van het aandeel niet-westerse allochtonen in de grote steden komt in de eerste plaats op het conto van de Surinamers. De komende twintig jaar zal het aantal Surinamers in Amsterdam, Rotterdam en De Haag met samen zo’n 50.000 afnemen. Amsterdam heeft al enige jaren een vertrekoverschot van Surinamers. Velen verhuizen naar Almere, andere Amsterdammers achterna. Ook Rotterdam ziet al flinke aantallen Surinamers vertrekken.

De regionale bevolkingsprognoses gaan ook uitvoerig in op de vergrijzing. In 2025 is 21 procent van de bevolking ouder dan 65 jaar. Nu is dat 14 procent. Zuid-Limburg, zuidelijk Zeeland en de plattelandsgebieden van Friesland, Groningen en Drenthe zijn en blijven het sterkst vergrijsd.

Bron: NRC

Orakel
15-06-06, 22:35
Ok, i'm lost and need some fakking counseling.
Wie helpt me hier ff?

Wat is hier de nieuwswaarde van en waarom hebben we het over migranten?
Waarom werd de 'witte vlucht' pas als zodanig benoemd toen men vond dat de wijk te 'zwart' werd en is het nu plots nieuws als er 40 'migranten' verhuizen?
Ja ja, dat zijn inderdaad maar 3 gezinnen :moe:

barfly
15-06-06, 23:34
Geplaatst door Orakel
Ok, i'm lost and need some fakking counseling.
Wie helpt me hier ff?

Wat is hier de nieuwswaarde van en waarom hebben we het over migranten?
Waarom werd de 'witte vlucht' pas als zodanig benoemd toen men vond dat de wijk te 'zwart' werd en is het nu plots nieuws als er 40 'migranten' verhuizen?
Ja ja, dat zijn inderdaad maar 3 gezinnen :moe:

En waarom plaatst MO_NL :corcky: dit met een :D?

In de suburb waar ik woon, wonen al langer een hoop allochtonen :D Veel daarvan zijn moslim :D Met hoofddoek :D En hun kinderen werken hier ook in oa de supermarkt :D En zelfs bij de apotheek heb ik een allochtoon gezien :D Zonder hoofddoek :D

Orakel
15-06-06, 23:59
Geplaatst door barfly
En waarom plaatst MO_NL :corcky: dit met een :D?

In de suburb waar ik woon, wonen al langer een hoop allochtonen :D Veel daarvan zijn moslim :D Met hoofddoek :D En hun kinderen werken hier ook in oa de supermarkt :D En zelfs bij de apotheek heb ik een allochtoon gezien :D Zonder hoofddoek :D

:D

mark61
16-06-06, 00:19
Geplaatst door Orakel
Ok, i'm lost and need some fakking counseling.
Wie helpt me hier ff?

Wat is hier de nieuwswaarde van en waarom hebben we het over migranten?
Waarom werd de 'witte vlucht' pas als zodanig benoemd toen men vond dat de wijk te 'zwart' werd en is het nu plots nieuws als er 40 'migranten' verhuizen?
Ja ja, dat zijn inderdaad maar 3 gezinnen :moe:

Bek houwe, niet-westerse bewoner. :alien:

Orakel
16-06-06, 00:25
Geplaatst door mark61
Bek houwe, niet-westerse bewoner. :alien:

Zalk doen, maar mark my last words (voorlopig dan he), ik sal kom trug en dan sal ik omver werpen dat lelieblanke bastion en als ik daarin faal zal ik sedertdien Kunta heten.

mark61
16-06-06, 00:30
Geplaatst door Orakel
Zalk doen, maar mark my last words (voorlopig dan he), ik sal kom trug en dan sal ik omver werpen dat lelieblanke bastion en als ik daarin faal zal ik sedertdien Kunta heten.

Voor die tijd steek ik de dijken door. De Hollandse Waterlinie is veels te weinig gebruikt.

Kunta een heel respectabele naam.

Orakel
16-06-06, 00:35
Geplaatst door mark61
Voor die tijd steek ik de dijken door. De Hollandse Waterlinie is veels te weinig gebruikt.

Kunta een heel respectabele naam.

Hmmm, moeiluk. Ok, in dat geval zal ik dan Hansje Brinker heten. Wedduh dak dan wel een baan krijg?
'En Verdonk zag dat het goed was.'

mark61
16-06-06, 00:36
Geplaatst door Orakel
Hmmm, moeiluk. Ok, in dat geval zal ik dan Hansje Brinker heten. Wedduh dak dan wel een baan krijg?
'En Verdonk zag dat het goed was.'

Misschien heeft ze nog een vacature voor persoonlijk secretaris. :vreemd:

~Panthera~
16-06-06, 00:37
Geplaatst door mark61
Misschien heeft ze nog een vacature voor persoonlijk secretaris. :vreemd:


Als ie Kuttahkinte heet wel, daar houden ze wel van bij de VVD. :tik:

mark61
16-06-06, 02:28
Geplaatst door ~Panthera~
Als ie Kuttahkinte heet wel, daar houden ze wel van bij de VVD. :tik:

De smeerlappen