PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Knorretje' niet op Turkse openbare omroep



Wide-O
17-06-06, 16:31
ANKARA - De Turkse openbare omroep TRT, die gecontroleerd wordt door de conservatief-islamitische regering, mag niet langer tekenfilms van 'Winnie de Pooh' uitzenden. Reden daarvoor is dat een van de figuurtjes in de tekenfilms een varkentje is. Dat schrijft de Turkse pers zaterdag.

Ook verschillende andere tekenfilms waarin varkens voorkomen, zijn geweigerd door de directie van TRT.

De televisiezender had eerst overwogen om de scènes waarin het varkentje voorkwam, uit de tekenfilms te knippen. Dat bleek echter geen goed idee, want het kleine roze diertje duikt zeer vaak op, aangezien het een van de trouwste vrienden is van Winnie de Pooh.

Moslims beschouwen varkens als onreine dieren. De islam verbiedt dan ook de consumptie van varkensvlees.

Winnie de Pooh wordt wel uitgezonden op andere Turkse televisiezenders en in talrijke winkels zijn ook de videofilms te koop. kld


Kan iemand 's nagaan of dit al of niet weer een "broodje varken" is ?

Bofko
17-06-06, 16:42
Is het kijken naar een beest met haram vlees ook al haram ?

Toekomstscenario.Gesprek ergens in Turkije.
" Een varken eten is haram, mijn zoon"
" Hoe ziet een varken eruit, pa ? "

mark61
17-06-06, 17:05
In Turkije zijn doodgewoon varkensfokkerijen en de liefhebber kan het gewoon eten. In een buitenlands hotel dan. :) Hoewel, ook Turkse hotels serveren dacht ik wel 'jambon'.

Lijkt me een wezenloos broodje aap. De TRT is niet zo vreselijk islamitisch. Afgezien daarvan heeft onreinheid ivm consumptie niks te maken met afbeelding in een tekenfilm. Mocht het wel waar zijn, staat het op het conto van één malloot, zoals ook die processen tegen schrijvers van een klein clubje 'saboteurs' komen.

Betrouwbare, leesbare bron voor Turkije: http://www.turkishdailynews.com.tr/

Orakel
17-06-06, 17:09
Lijkt mij ook een broodje hamburger. Zeker als je bepaalde Turkse kranten bekijkt, m.n. de achterpagina. Iedere dag staat daar wel een schone deerne welhaast in eva-kostuum minzaam naar je te glimlachen.

SeD
17-06-06, 17:12
....Dan maar "the muppet show" kijken :fuckit:

SeD
17-06-06, 17:14
..TRT is toch een kutzender

Wide-O
17-06-06, 17:38
Geplaatst door SeD
....Dan maar "the muppet show" kijken :fuckit:

:hihi:

Vraag me toch af hoe dit soort dingen dan ontstaan. Dit bericht is van Agence France Presse, en stond op Standaard.be (die nemen berichten vaak klakkeloos over, net zoals vele andere kranten).

Ta voor de link Mark.

Divine_70
17-06-06, 19:16
Geplaatst door Wide-O



Kan iemand 's nagaan of dit al of niet weer een "broodje varken" is ?






Er zijn meerdere bronnen die dit nieuws melden
Het kan te gek ook. :moe:

Turkse tv schrapt Winnie de Poeh om Knorretje
De Turkse tv heeft de tekenfilmserie Winnie de Poeh uit de programmaplanning geschrapt omdat er een varkentje in meespeelt.

Uitsnijden
De Turkse staatsomroep TRT zou eerst hebben overwogen om Knorretje, het beste vriendje van Poeh, uit de serie te snijden. Maar dat bleek te lastig omdat het varkentje, volgens de islam een onrein dier, wel erg veel in beeld komt.


Meer religieus
Turkije is een islamitisch land met een strikt seculier staatssysteem. Critici menen dat de TRT zich bij de programmering steeds meer religieus oriënteert sinds het aantreden van de regering van premier Recep Tayyip Erdogan. Hij is de leider van de conservatief religieuze AK-partij.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2006/06_juni/17/buitenland/Knorretje_138.jpg

Wizdom
17-06-06, 19:57
De Turken mogen zelf bepalen wat ze wel en wat ze niet op de buis willen zien... Het is een VRIJ VOLK... Van varkens moeten ze niets hebben... Wat een intolerante geluiden...

Divine_70
17-06-06, 20:01
Geplaatst door Wizdom
De Turken mogen zelf bepalen wat ze wel en wat ze niet op de buis willen zien... Het is een VRIJ VOLK... Van varkens moeten ze niets hebben... Wat een intolerante geluiden...

En dat begrijpen de kinderen van 3 jaar natuurlijk ook helemaal. :moe:

Seif
17-06-06, 20:02
Geplaatst door Wizdom
De Turken mogen zelf bepalen wat ze wel en wat ze niet op de buis willen zien... Het is een VRIJ VOLK... Van varkens moeten ze niets hebben... Wat een intolerante geluiden...

Schaam je je niet als fundi, dat zelfs onschuldige tekenfilms haram worden?

Wizdom
17-06-06, 20:29
Geplaatst door Seif
Schaam je je niet als fundi, dat zelfs onschuldige tekenfilms haram worden?

Tekensfilms op zich zijn onschuldig.... De rolmodellen zelf niet...

vlegeltje
17-06-06, 20:40
Geplaatst door Wizdom
De Turken mogen zelf bepalen wat ze wel en wat ze niet op de buis willen zien... Het is een VRIJ VOLK... Van varkens moeten ze niets hebben... Wat een intolerante geluiden...

Wie is hier nou intolerant?
De verbieders van tekenfilmvarkens toch?

Als het bericht al waar is tenminste.

Wizdom
17-06-06, 20:42
Geplaatst door vlegeltje
Wie is hier nou intolerant?
De verbieders van tekenfilmvarkens toch?

Als het bericht al waar is tenminste.

Het gaat ons niets aan... Het is intolerant om jou visie te willen opleggen aan anderen... Het is de Turkse TV.... Hebben we hier in Nederland niets over te zeggen.... En als iemand er iets over wil zeggen moet ie erbij zeggen dat het zijn mening is.... Punt...

Tomas
17-06-06, 20:44
Geplaatst door vlegeltje
Wie is hier nou intolerant?
De verbieders van tekenfilmvarkens toch?

Als het bericht al waar is tenminste.

Laat 'm toch met rust, fascist.

Divine_70
17-06-06, 20:49
Geplaatst door Wizdom
Het gaat ons niets aan... Het is intolerant om jou visie te willen opleggen aan anderen... Het is de Turkse TV.... Hebben we hier in Nederland niets over te zeggen.... En als iemand er iets over wil zeggen moet ie erbij zeggen dat het zijn mening is.... Punt...

Dit is het meest verrote wat ik ooit heb gehoord over het varken-onderwerp, en dat is mijn mening. punt. :kotsen:

Wizdom
17-06-06, 20:51
Geplaatst door Divine_70
Dit is het meest verrote wat ik ooit heb gehoord over het varken-onderwerp, en dat is mijn mening. punt. :kotsen:

Goedzo... Je leert het al... :D

tr_imparator
17-06-06, 20:57
Geplaatst door SeD
..TRT is toch een kutzender


TRT is helemaal geen kutzender.

vlegeltje
17-06-06, 21:02
Geplaatst door Wizdom
Het gaat ons niets aan... Het is intolerant om jou visie te willen opleggen aan anderen... Het is de Turkse TV.... Hebben we hier in Nederland niets over te zeggen.... En als iemand er iets over wil zeggen moet ie erbij zeggen dat het zijn mening is.... Punt...

En ik ben van mening dat er een actiegroep moet worden opgericht tot behoud van Knorretje op de Turkse tv. En ik roep hierbij op tot harde acties.

Mail allemaal plaatjes van onze geliefde Knorretje naar: [email protected]

http://msn.techzine.nl/uploaded/img/4236.gif

vlegeltje
17-06-06, 21:03
Geplaatst door Tomas
Laat 'm toch met rust, fascist.

Pff, varken :ego:

Joesoef
17-06-06, 22:20
Geplaatst door SeD
..TRT is toch een kutzender


Dat is toch die zender met die lekkere dames?

mark61
17-06-06, 22:29
Geplaatst door tr_imparator
TRT is helemaal geen kutzender.

TRT is een kaymak-amzender.

Seif
18-06-06, 14:29
Turkse televisie ontkent schrappen Winnie de Poeh

18-06-2006 12:18

ANKARA (ANP) - De Turkse omroep TRT heeft zondag ontkend dat het de tekenfilmserie Winnie de Poeh heeft geschrapt, omdat een van de karakters een varken is. Volgens TRT heeft de omroep de exclusieve rechten verkregen om tekenfilms van Walt Disney uit te zenden, maar is het materiaal nog niet binnen.
Zaterdag berichtten de Turkse media dat TRT de tekenfilm heeft geschrapt vanwege het varkentje Knorretje dat erin meespeelt. Volgens de media overwoog TRT nog om Knorretje, het beste vriendje van Poeh, uit de serie te snijden. Maar dat was onmogelijk, omdat het varkentje wel erg vaak in beeld komt.
Turkije is een islamitisch land met een seculier staatssysteem. Volgens de islam is een varken een onrein dier en is het eten van varkensvlees verboden.
Critici menen dat TRT steeds meer onder controle komt van de religieus georiënteerde regering van premier Recep Tayyip Erdogan van de conservatieve religieuze AK-partij. Andere Turkse zenders hebben Winnie de Poeh wel uitgezonden. Ook is de serie verkrijgbaar op dvd.


Bron: Metro (http://www.clubmetro.nl/index.php?actie=nieuws&c=14&id=57810)