PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Irak is nog erger dan Vietnam’



Alim
19-06-06, 08:19
Albright: ‘Irak is nog erger dan Vietnam’
Door NICOLE BLIEK


AMSTERDAM - Madeleine Albright, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken onder president Clinton, ...


Madeleine Albright. Stond al niet bekend als een warme fan van de huidige Amerikaanse regering. Maar in haar boek De Macht en de Almacht, dat net in Nederlandse vertaling is verschenen, trekt zij ongemeen fel van leer tegen president Bush.

Zeker, George Bush reageerde aanvankelijk goed op de aanslagen van 11 september. Dat wil Albright hem wel nageven. Hij wist het land bijeen te houden en zette onverdroten de jacht in op de terroristen van al-Qaeda. De oorlog tegen Afghanistan kon dan ook op haar instemming rekenen.

Met de oorlog tegen Irak sloeg Bush definitief het verkeerde pad op. Zijn buitenlandpolitiek wordt door Albright getypeerd als een handvol slogans in plaats van een samenhangend beleid met visie. De oorlog in Irak is ‘de ergste ramp uit de geschiedenis van het Amerikaanse buitenlandbeleid. Erger nog dan Vietnam’.

In het Amstelhotel in Amsterdam, waar de voormalige minister enkele dagen verblijft om haar boek te promoten, wil zij die stelling wel nader toelichten. ,,In Vietnam stierven meer mensen, zeker,

en ik wil het belang van Zuidoost-Azië zeker niet onderschatten. Maar de oorlog in Irak is als een steen in het water. Het veroorzaakt een wijde rimpeling die heel ver voelbaar is in een toch al zeer instabiele regio. Het kan járen duren voordat de schade enigszins ongedaan is gemaakt. En je moet er niet aan denken dat Irak, dat toch al ruim tachtig jaar als een kunstmatig gecreëerde eenheid heeft bestaan, uiteenvalt. Met de stevige greep die Iran heeft op de Iraakse sji’ieten, lijkt dit land als enige van de chaos te profiteren.’’

De almaar voortdurende oorlog knaagt jaar in jaar uit aan het imago van de VS in de wereld. Volgens recente peilingen van het Pew Research Institute gelooft een meerderheid van de bevolking in dertien van de vijftien onderzochte landen dat de oorlog in Irak de wereldvrede ernstiger bedreigt dan de nucleaire ambities van Iran. Affaires als de martelingen in de gevangenis Abu Ghraib en de zelfmoorden in Guantanamo Bay zijn daarbij nog eens zeer negatief voor de reputatie van de VS als voorvechter van de mensenrechten.

,,Ik ben een trotse Amerikaan,’’ zegt Albright. ,,Ik word altijd erg bedroefd als ik dat soort cijfers zie. Ook daarom ben ik absoluut niet te spreken over de huidige regering. Het is beschamend. Amerika kan zijn geloofwaardigheid alleen terugwinnen als het sneller fouten toegeeft en de juiste mensen rekenschap laat afleggen. Dat gaat dus verder dan het bestraffen van een paar lager geplaatste soldaten. Guantanamo Bay moet sluiten. En wel onmiddellijk. Als je die verhalen hoort van mensen die vaak jaren opgesloten hebben gezeten zonder dat hun schuld was aangetoond... We hebben een goed functionerend rechtssysteem. Bezorg die mensen een advocaat en span een proces tegen hen aan. Ik zie niet in waarom je daarvoor militaire tribunalen zou moeten hebben.’’

Albright is een tegenstander van het noemen van een deadline, waarbinnen Amerika Irak moet hebben verlaten. ,,Dat schept alleen maar verwachtingen. Je hebt zeker een overgangsperiode van een jaar nodig. De Amerikaanse aanwezigheid in Irak is tegelijkertijd de oorzaak en de oplossing voor de chaos.’’

Europa, zo laat Albright fijntjes doorschemeren, heeft een morele plicht de Amerikanen in Irak te helpen. ,,Deze oorlog is ook voor Europa voelbaar. De VS zijn Europa tweemaal te hulp geschoten in wereldoorlogen die het niet zelf is begonnen. Daar had Amerika natuurlijk belang bij. Maar Europa heeft ook een belang bij het beëindigen van de heersende chaos in Irak. Europeanen moeten meehelpen die chaos de baas te worden.’’

mark61
19-06-06, 08:41
Wanneer komt er nou weer electriciteit?

knuppeltje
19-06-06, 09:38
Geplaatst door mark61
Wanneer komt er nou weer electriciteit?


Een mens leeft niet met electriciteit alleen, wel verekt handig voor brood en spelen trouwens.

mark61
19-06-06, 11:04
Geplaatst door knuppeltje
Een mens leeft niet met electriciteit alleen, wel verekt handig voor brood en spelen trouwens.

Des te stommer dat dat na 3 (drie!) jaar nog niet geregeld is. Destijds zou het 'binnen drie dagen' geregeld zijn.

knuppeltje
19-06-06, 12:34
Geplaatst door mark61
Des te stommer dat dat na 3 (drie!) jaar nog niet geregeld is. Destijds zou het 'binnen drie dagen' geregeld zijn.

Het was eerst de gasvelden, daarna de kunstschatten en toen een hele tijd niets geloof ik.