PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdedigen joods-christelijke traditie geen taak overheid



sjaen
20-06-06, 15:01
Verdedigen joods-christelijke traditie geen taak overheid
door Esther Lammers



Volgens CDA-minister Donner is het niet de taak van de overheid om de joods-christelijke waarden van onze samenleving te beschermen.
De mensen die dit het hardst roepen, komen zelf zelden of nooit in de kerk, sneert Donner in de nieuwste uitgave van Christen Democratische Verkenningen. Het boek ’Zonder geloof geen democratie’ komt donderdag uit. Kamerleden als Geert Wilders roepen al een paar jaar op de joods-christelijke cultuur dominant op te leggen aan immigranten.

Premier Balkenende wilde drie jaar geleden nog dat er in de Europese Grondwet een verwijzing naar de joods-christelijke cultuur zou komen. Donner schrijft hier nu over: ,,In hun handen wordt het christelijk geloof een instrument om mensen uit te sluiten en daarvoor was geloof nooit bedoeld. Religie wordt dan een soort inburgeringstoets op basis van de vrede van Augsburg (wiens land, diens geloof). Dat heeft indertijd godsdienstoorlogen niet weten te voorkomen, en zal ze nu alleen maar sterker oproepen.”

De CDA’er vindt dat de overheid zich ver van geloofsuitingen moet houden. Want voor je het weet krijg je een totalitaire overheid die burgers een dominante religie oplegt. Het is voor hem bij uitstek een taak van burgers zelf om op basis van gelijkwaardigheid samen te werken en elkaar te respecteren.

Donner: ,,We moeten de overheid niet belasten met zingeving, ethische opbouw en moreel gezag. Daar hebben we de samenleving voor, in al haar levensbeschouwelijke verscheidenheid. Staat en wet berusten op het inzicht dat mensen over elkaar willen heersen, elkaars spullen begeren en steeds weer in conflict komen. Wie moreel gezag aan de overheid wil toevertrouwen, levert zich geheel aan die overheid uit.”

De CDA’er heeft ook grote moeite met ’christelijke politiek’. ,,Dat is een gevaarlijk begrip”, omdat geloven iets wezenlijk anders is dan politiek bedrijven. ,,Wat als christelijke politiek wordt gepresenteerd, zal steeds de Heer der kerk beschamen, want politiek is van en voor deze wereld”, stelt hij. Op dit punt verwarren de kerken ook wel eens de verschillende verantwoordelijkheden van het kerkelijk gezag en de overheidsmacht, vindt Donner. ,,Christelijke verantwoordelijkheid is het verloren schaap zoeken, publieke verantwoordelijkheid is zorgen dat die 99 andere schapen eerst veilig thuiskomen.”



Hulde heer Donner
'Geeft den keizer wat des keizers is en Gode wat Gods is.’

Bofko
20-06-06, 15:41
Die verguisde Donner toch !


Geplaatst door sjaen
Christelijke verantwoordelijkheid is het verloren schaap zoeken, publieke verantwoordelijkheid is zorgen dat die 99 andere schapen eerst veilig thuiskomen.”



Mooi verwoord.

Olive Yao
21-06-06, 01:51
Geplaatst door Bofko
Mooi verwoord.
Zijn we schapen van de politiek?

Olive Yao
21-06-06, 02:07
Kamerleden als Geert Wilders roepen al een paar jaar op de joods-christelijke cultuur dominant op te leggen aan immigranten.
Dat is anti-secularisme, want secularisme is juist niet domineren.
Seculariteit: verkeersregels voor levensbeschouwingen en ideologieën, voor hun vrijheid en gelijkheid.

Joods christelijk bij Wilders is ingeburgerd bij Verdonk. Waarom moeten alleen allochtonen de inburgering volgen? Waarom moet je joods christelijk zijn?

mark61
21-06-06, 07:26
Geplaatst door Olive Yao
Joods christelijk bij Wilders is ingeburgerd bij Verdonk. Waarom moeten alleen allochtonen de inburgering volgen? Waarom moet je joods christelijk zijn?

Wat is joods-christelijk precies? Vooral dat joodse ben ik geďnteresseerd in.

H.P.Pas
21-06-06, 08:46
Geplaatst door mark61
Wat is joods-christelijk precies? Vooral dat joodse ben ik geďnteresseerd in.

Back to the roots :

The real ten commandments. (http://www.infidels.org/library/modern/features/2000/carrier2.html)


The Ten Commandments of Moses (Deuteronomy 5:6-21, Exodus 20:3-16) () none of which is even remotely suitable for political endorsement by a free republic:
1. Have no other gods before me [the God of the Hebrews].
2. Make no images of anything in heaven, earth or the sea, and do not worship or labor for them.
3. Do not vainly use the name of your God [the God of the Hebrews].
4. Do no work on the seventh day of the week.
5. Honor your parents.
6. Do not kill.
7. Do not commit adultery.
8. Do not steal.
9. Do not give false testimony against another.
10. Do not desire another's wife or anything that belongs to another.

Now, we can see at once that our society is entirely opposed to the first four, and indeed the last of these ten.()
Of the rest, these commandments are as redundant as they are unprofound.()

Let us now turn to the Ten Commandments of Solon (Diogenes Laertius, Lives of Eminent Philosophers, 1.60), which run as follows:

1. Trust good character more than promises.
2. Do not speak falsely.
3. Do good things.
4. Do not be hasty in making friends, but do not abandon them once made.
5. Learn to obey before you command.
6. When giving advice, do not recommend what is most pleasing, but what is most useful.
7. Make reason your supreme commander.
8. Do not associate with people who do bad things.
9. Honor the gods.
10. Have regard for your parents.

Unlike the Commandments of Moses, none of these is outdated or antithetical to modern moral or political thought. Every one could be taken up by anyone today, of any creed--except perhaps only one. And indeed, there is something much more profound in these commandments. They are far more useful as precepts for living one's life.

Bofko
21-06-06, 08:53
Geplaatst door Olive Yao
Zijn we schapen van de politiek?
Eh nee. Maar ik zie hier meer Donner-de-denker dan Donner-de-politicus.

Bofko
21-06-06, 08:54
Uit de Verweesde Samenleving van Pim Fortuyn : de kernwaarden van de joods-christelijk-humanistische Nederlandse samenleving :
1. Scheiding tussen kerk en staat op politiek en maatschappelijk niveau
2. Vrijheid van meningsuiting, slechts beperkt door in de wet gestelde grenzen
3. Markteconomie gebaseerd op vrijheid van ondernemerschap met oog voor de zwakkeren in de samenleving
4. Parlementaire democratie, waarin door het volk gekozen parlement het laatste woord heeft over wetgeving
5. Scheiding van uitvoerende, wetgevende, rechterlijke macht
6. Gelijkwaardigheid voor mannen en vrouwen
7. Individuele verantwoordelijkheid staat centraal
8. Individuele vrijheid en individualisme (slechts begrensd daar waar het de collectieve waarden hindert)
9. Universele verklaring van de rechten van de mens.

H.P.Pas
21-06-06, 09:12
Geplaatst door Bofko
Uit de Verweesde Samenleving van Pim Fortuyn : de kernwaarden van de joods-christelijk-humanistische Nederlandse samenleving :


Wat is daaran Christelijk ?
Wat is daaraan Joods ?

Bofko
21-06-06, 09:16
Geplaatst door H.P.Pas
Wat is daaraan Christelijk ?
Wat is daaraan Joods ?

Aantal Europese denkers, met voorop Baruch Spinoza, die als founding fathers van dit gedachtegoed gezien worden ?

In dat geval zijn niet de waarden joods en christelijk maar de bedenkers van die waarden.

Tomas
21-06-06, 09:19
Geplaatst door H.P.Pas
Wat is daaran Christelijk ?
Wat is daaraan Joods ?

Het verband is omgekeerd rechtevenredig.

mark61
21-06-06, 09:19
Geplaatst door H.P.Pas
Back to the roots :

The real ten commandments. (http://www.infidels.org/library/modern/features/2000/carrier2.html)

Just. Heidense Grieken. That's more like it.

mark61
21-06-06, 09:22
Geplaatst door Tomas
Het verband is omgekeerd rechtevenredig.

:) Noodverband.

Tomas
21-06-06, 09:24
Geplaatst door Bofko
Aantal Europese denkers, met voorop Baruch Spinoza, die als founding fathers van dit gedachtegoed gezien worden ?

In dat geval zijn niet de waarden joods en christelijk maar de bedenkers van die waarden.


Fout. Het waren mannen en blank. Dus het is een blank-mannelijk culturele traditie.

mark61
21-06-06, 09:24
Geplaatst door Ifegineia
Hetzelfde universele principe van elke religie, me thinks. Om Tariq Ramadans opa maar weer 's aan te halen: die zag op zijn reizen door Europa overal islam en (toen nog) geen moslims, en nergens islam in landen waar alleen moslims wonen. Het verschil is dat ze bij ons in de grondwet zijn opgenomen en gecontroleerd worden.

Magoed, Ramadans opa is dan ook iemand die dat gevoel heeft over de basiswaarden van een religie. Het is niet de mening van moslims die een compleet andere interpretatie van hun religie hebben.

Op zich waar, maar niet waar het hier over gaat denk ik. Wat Europa / NL nu aan waarden etc. heeft is maar zeer ten dele in verband te brengen met welk geloof dan ook. Een gedeelte is er vagelijk uit voortgekomen misschien, maar veel meer ook niet.

Iets traceren naar 1 bron is in het algemeen al sullig.

Bofko
21-06-06, 09:28
Geplaatst door Tomas
Fout. Het waren mannen en blank. Dus het is een blank-mannelijk culturele traditie.

Doorgedraaide racistische feminist !

H.P.Pas
21-06-06, 09:28
Geplaatst door Bofko
Aantal Europese denkers, met voorop Baruch Spinoza, die als founding fathers van dit gedachtegoed gezien worden ?



Spinoza als deel van de Joodse traditie.. Hm.

Spinoza's excommunicatie (http://www.mnstate.edu/mouch/spinoza/excomm.html) :


"By decree of the angels and by the command of the holy men, we excommunicate, expel, curse and damn Baruch de Espinoza, with the consent of God, Blessed be He, and with the consent of the entire holy congregation, and in front of these holy scrolls with the 613 precepts which are written therein; cursing him with the excommunication with which Joshua banned Jericho and with the curse which Elisha cursed the boys and with all the castigations which are written in the Book of the Law. Cursed be he by day and cursed be he by night; cursed be he when he lies down and cursed be he when he rises up. Cursed be he when he goes out and cursed be he when he comes in. The Lord will not spare him, but then the anger of the Lord and his jealousy shall smoke against that man, and all the curses that are written in this book shall lie upon him, and the Lord shall blot out his name from under heaven. And the Lord shall separate him unto evil out of all the tribes of Israel, according to all the curses of the covenant that are written in this book of the law. But you that cleave unto the Lord your God are alive every one of you this day."
The proclamation of the excommunication concludes with the following famous lines of the actual warning:
"That no one should communicate with him neither in writing nor accord him any favor nor stay with him under the same roof nor within four cubits in his vicinity; nor shall he read any treatise composed or written by him."

Bofko
21-06-06, 09:34
Geplaatst door H.P.Pas
Spinoza als deel van de Joodse traditie.. Hm.


Spinoza's excommunicatie

Ook een geexcommuniceerde jood blijft een jood.

mark61
21-06-06, 09:40
Geplaatst door Ifegineia
In de Spiltijd


In de watte?


was er al sprake van compassie, pas bij het ontstaan van de monotheismes zijn die vervat in handleidingen voor een leefbare samenleving.

Zou je denken? Volgens mij deed de Romeinse wet dat al. Voor die MO-import.

H.P.Pas
21-06-06, 09:42
Geplaatst door Bofko
Ook een geexcommuniceerde jood blijft een jood.

Volgens de traditie niet:

"and after all of this has been investigated in the presence of the honorable hakhamim, they have decided, with their consent, that the said Espinoza should be excommunicated and expelled from the people of Israel..."

Bofko
21-06-06, 09:50
Geplaatst door H.P.Pas
Volgens de traditie niet:

"and after all of this has been investigated in the presence of the honorable hakhamim, they have decided, with their consent, that the said Espinoza should be excommunicated and expelled from the people of Israel..."

Misschien niet volgens de toenmalige joods-religieuze traditie. Maar wel volgens alle anderen. En ook voor filosofen, geschiedkundigen en politci die het begrip joods-christelijke waarde geintroduceerd hebben, denk ik. :engel:

H.P.Pas
21-06-06, 11:13
Geplaatst door Ifegineia
In de Spiltijd was er al sprake van compassie, pas bij het ontstaan van de monotheismes zijn die vervat in handleidingen voor een leefbare samenleving. Met wat goddelijke toorn eroverheen om het zooitje in het gareel te houden.


Volgens de Romeinse wet was bestraffing van ketterij en blasfemie aan de Goden voorbehouden.
Niet onlogisch, de gedachte dat de Goden juridische bescherming van node zouden hebben, is op zich blasfemisch.
Aan dit soort redelijkheid, of zelfs aan redelijkheid überhaupt, hebben de monotheďsmes een halt toegeroepen.
Dat de leefbaarheid van samenleving daarmee gediend geweest is, waag ik te betwijfelen.

Rourchid
21-06-06, 11:17
Geplaatst door H.P.Pas

The Ten Commandments of Moses (Deuteronomy 5:6-21, Exodus 20:3-16) () none of which is even remotely suitable for political endorsement by a free republic:
1. Have no other gods before me [the God of the Hebrews].
2. Make no images of anything in heaven, earth or the sea, and do not worship or labor for them.
3. Do not vainly use the name of your God [the God of the Hebrews].
4. Do no work on the seventh day of the week.
5. Honor your parents.
6. Do not kill.
7. Do not commit adultery.
8. Do not steal.
9. Do not give false testimony against another.
10. Do not desire another's wife or anything that belongs to another.


Noachidische wet:
1 Gebod op het stichten van een goed werkend politieke en justitioneel systeem
2 Verbod op godslastering
3 Verbod op verafgoding
4 Verbod op incest en overspel
5 Verbod op bloedvergieten
6 Verbod op diefstal
7 Verbod op het eten van vlees afkomstig van een levend dier (dierenmishandeling).

Rourchid
21-06-06, 11:19
Geplaatst door Bofko
Uit de Verweesde Samenleving van Pim Fortuyn : de kernwaarden van de joods-christelijk-humanistische Nederlandse samenleving :
1. Scheiding tussen kerk en staat op politiek en maatschappelijk niveau
2. Vrijheid van meningsuiting, slechts beperkt door in de wet gestelde grenzen
3. Markteconomie gebaseerd op vrijheid van ondernemerschap met oog voor de zwakkeren in de samenleving
4. Parlementaire democratie, waarin door het volk gekozen parlement het laatste woord heeft over wetgeving
5. Scheiding van uitvoerende, wetgevende, rechterlijke macht
6. Gelijkwaardigheid voor mannen en vrouwen
7. Individuele verantwoordelijkheid staat centraal
8. Individuele vrijheid en individualisme (slechts begrensd daar waar het de collectieve waarden hindert)
9. Universele verklaring van de rechten van de mens.
Op welke bladzijde van De verweesde Samenleving is deze opsomming te vinden?

"Vatten we onze Joods-Christelijk humanistische cultuur in een drietal hoofdpunten samen dan zijn dat de volgende:
1 - De Joodse cultuur stelt de Wet centraal en daarmee de vader in de letterlijke en overdrachtelijke betekenis van het woord.
2 - De Christelijke cultuur neemt het wettisch karakter van het Jodendom over, maar voegt daar een belangrijk element van collectiviteit, van gemeenschap aan toe.
3 - de humanistische cultuur vindt het individu uit en stelt individuele ontwikkeling en ontplooiing centraal, maar benadrukt tegelijkertijd de indivduele verantwoordelijkheid voor het samenleven en voor het persectief dat het individu aan zijn eigen leven weet te bieden.

De drie kernbegrippen van de Joods-Christelijke cultuur zijn: de Wet, de Gemeenschap en het Individu. De moderniteit nu heeft de wet van zijn overheersende en vooral uniformerende karakter ontdaan, heeft het idee doen postvatten dat het individu het zonder de gemeenschap kan stellen en produceert en reproduceert de illusie dat het enige wat telt het individu is. En dat in een tijd dat individualiteit en individualiteitsbeleving feitelijk onder een weliswaar modieuze, maar toch zeer uniformerende druk staan. Deze uniformering is echter niet het uitvloeisel van een bewust en gecultiveerd systeem van normen en waarden, maar is het product van een industriële cultuur waarin de amusements - en mode-industrie de bepalende factoren zijn."
(Pim Fortuyn, De verweesde samenleving, p. 71-72)

H.P.Pas
21-06-06, 11:24
Geplaatst door Rourchid
Noachidische wet:


Bron ?

Bofko
21-06-06, 11:31
Geplaatst door Rourchid
Op welke bladzijde van De verweesde Samenleving is deze opsomming te vinden?


http://nl.wikipedia.org/wiki/Jonge_Fortuynisten

Rourchid
21-06-06, 11:42
Geplaatst door H.P.Pas
Bron ?
http://www.hoor-israel.org/Rabbijnen/RavFriedrich/7-Geboden-Noach-Inhoud.htm

Olive Yao
21-06-06, 23:31
Geplaatst door mark61
Wat is joods-christelijk precies? Vooral dat joodse ben ik geďnteresseerd in.
Precies. En als we dan toch joods christelijk zijn, waarom dan niet ook moslims? De overeenkomsten lijken me groter dan de verschillen.

Ze willen ook dat we humanistisch zijn. Toen ik de koran voor het eerst las, was een van mijn eerste indrukken: Dit is het humaanste van de drie godsboeken. Ik dacht bij mezelf dat dat misschien kwam omdat we toch alweer 700 jaar later in de geschiedenis waren.

Maar christendom heeft als troef universele naastenliefde (in theorie dan). Tijdje geleden ging ik de koran integraal herlezen om te kijken of het woord liefde erin voorkomt, of verwijzingen naar het idee liefde. Maar na een tijdje had ik geen zin meer.

mark61
21-06-06, 23:39
Geplaatst door Olive Yao
Precies. En als we dan toch joods christelijk zijn, waarom dan niet ook moslims? De overeenkomsten lijken me groter dan de verschillen.

We moeten ook "humanistisch" zijn. Toen ik de koran voor het eerst las, was een van mijn eerste indrukken: Dit is het humaanste van de drie godsboeken.

De verschillen zijn vreselijk klein. Er zijn wel verschillen tussen Europa en daaro, maar met godsdienst heeft het allemaal niet zoveel te maken. Tis eigenlijk meer tijdsverschil. Ik voorzie convergentie. Over een tijdje is niemand op de wereld meer van elkaar te onderscheiden. Heeft voordelen en nadelen.

~Panthera~
22-06-06, 00:21
Geplaatst door mark61
Over een tijdje is niemand op de wereld meer van elkaar te onderscheiden. Heeft voordelen en nadelen.

:fplet: Als we er dan allemaal maar niet ZO uit gaan zien ! :ego:

http://www.sinnleer.de/banane/juni04/banana_psychokiller.jpg

:melig2: :vlammen:

mark61
22-06-06, 00:42
Geplaatst door ~Panthera~
:fplet: Als we er dan allemaal maar niet ZO uit gaan zien ! :ego:


:melig2: :vlammen:

Ik vrees dat zelfs de geslachten naar elkaar toegroeien. :hihi: Begin te griezelen.

~Panthera~
22-06-06, 00:47
Geplaatst door mark61
Ik vrees dat zelfs de geslachten naar elkaar toegroeien. :hihi: Begin te griezelen.



Als ze allemaal maar de andere kant op groeien, vind ik het best.


:hihi:

Rourchid
22-06-06, 20:40
Geplaatst door Olive Yao
En als we dan toch joods christelijk zijn, waarom dan niet ook moslims? De overeenkomsten lijken me groter dan de verschillen.


Als je naar de wereldkaart kijkt zijn India, China, Japan en hun periferie de gebieden op aarde waar polytheďsme de meest voorkomende religie is. In de rest van de wereld is monotheďsme in een of andere vorm de meest voorkomende religie :stout:

Geplaatst door Olive Yao

Ze willen ook dat we humanistisch zijn.


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
De federatie van het Rode Kruis en de
Rode Halve Maan heeft ingestemd met een
nieuw, derde symbool.De leden gaven hun
goedkeuring aan de rode ruit op een
conferentie in Geneve.Het besluit kwam
moeizaam tot stand door bezwaren van
een aanntal islamitische landen.

Door het besluit kan de Israelische
hulporganisatie MDA lid worden van de
federatie.De ruit moet in plaats komen
van hun rode davidsster,die niet door
de andere organisaties werd erkend.

Ook de Palestijnse Rode Halve Maan mag
lid worden.Omdat de Palestijnen geen
officiele staat vormen kon dat niet,
maar nu is een uitzondering gemaakt.

http://teletekst.nos.nl/?100-01

Geplaatst door Olive Yao

Toen ik de koran voor het eerst las, was een van mijn eerste indrukken: Dit is het humaanste van de drie godsboeken. Ik dacht bij mezelf dat dat misschien kwam omdat we toch alweer 700 jaar later in de geschiedenis waren.


Het woord zwaard komt niet voor in de Koran en eventuele visualisaties zijn minder vervuld van geweld dan het Niewue Testament.
Het Oude Testament is met voorspong het bloederigst van de Schriften en bevat ook de expliciete beschijvingen van nog steeds zeer beladen sociale thema's.

Geplaatst door Olive Yao
Maar christendom heeft als troef universele naastenliefde (in theorie dan).

De 'theorie' is het Nieuwe Testament; de praktijk is per dag 40.000 doden dag door honger en het gebrek aan primaire medische voorzieningen :droef:

Geplaatst door Olive Yao

Tijdje geleden ging ik de koran integraal herlezen om te kijken of het woord liefde erin voorkomt, of verwijzingen naar het idee liefde. Maar na een tijdje had ik geen zin meer.
Een paar postings terug staat de ethiscfhe ontwikkleing vn het Westen beschreven: het judaďsme --> wettische, christendom --> collectivisme, verlichting --> humanisme.
Het humanisme kan niet losgezien als zijnde in een interactie met het individualisme en het verzelfstandigen (van de band met God) leidt tot een humanere samenleving omdat een individu alleen zelf verantwoordelijk is voor het luisteren naar zijn/haar geweten en niet de wet of het hem/haar omringende collectief.
De liefde voor Hem komt voort uit spiritualiteit en de Koran waarschuwt voor een botsing met mensen die in een andere werkelijkheid leven en dat is eerder onaangenaam confronterend dan aangenaam romantisch.