PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Duits schuldbewustzijn wakkert neonazisme aan’



Bofko
21-06-06, 08:37
BERLIJN - De zelfkritische omgang van Duitsland met zijn oorlogsverleden is ‘volledig contraproductief’ geweest. Het neonazisme wordt er eerder door aangewakkerd dan bestreden.
Dit naar Duitse maatstaven opmerkelijke standpunt wordt vertolkt door een van de weinige Duitsers die zich een breuk met de orthodoxe verwerking van het oorlogsverleden kunnen veroorloven, te weten Stephan Kramer, secretaris-generaal van de Centrale Raad der Joden in Duitsland.
Kramer toont zich ingenomen met de ernst en de toewijding waarmee Duitsland zich de laatste decennia met de holocaust heeft beziggehouden. Maar onderhand zou het thema wellicht beter op een minder schuldbewuste wijze onder de aandacht van jongeren kunnen worden gebracht. De holocaust zou een vermaning voor de hele mensheid moeten zijn, en niet het kernstuk van de ‘collectieve schuld’ van de Duitsers.
In het lofwaardige streven Duitse kinderen te doordringen van het gevaar van rechts-extremisme zijn de onderwijsgevenden misschien een beetje doorgeschoten, zegt Kramer in de internetkrant Netzeitung. Mogelijk hebben zij hiermee onbedoeld bijgedragen aan de aantrekkingskracht die nog steeds van het bruin gedachtegoed uitgaat.
Om dezelfde reden maakt Kramer bezwaar tegen de verbodsbepalingen waarmee de Duitse wetgever tegen rechts-extremistische groeperingen optreedt. Als hun aanhangers zich niet in het openbaar mogen uitspreken, doen zij dat wel ‘achter hun hand’.
Verzet tegen neonazisme kan niet bij wet worden vastgelegd, zegt Kramer, maar moet op straat door burgers zichtbaar worden gemaakt.

volkskrant.nl

mark61
21-06-06, 08:44
Zouden er daarom ook in Oost-Duitsland zoveel meer rechtsrad zijn dan in het westen? Of is het toch maar gewoon armoede en losers?

MaRiaH
21-06-06, 13:09
Waar je ook komt, overal willen Duitsers over de oorlog praten.. is mijn ervaring..

er is sprake van een collectief schuldgevoel zelfs bij de generaties van nu. Een massaal bewustzijn van "being the bad guy".
Dat is natuurlijk een voedingsbodem voor het neonazisme. De jongeren zetten zich af tegen het collectief.
1+1=2

Tomas
21-06-06, 13:38
Geplaatst door mark61
Zouden er daarom ook in Oost-Duitsland zoveel meer rechtsrad zijn dan in het westen? Of is het toch maar gewoon armoede en losers?

Hoe is het verwerkt in het oosten? Ik weet daar niks van.

MaRiaH
21-06-06, 13:53
Geplaatst door Tomas
Hoe is het verwerkt in het oosten? Ik weet daar niks van.

Ze hebben het niet verwerkt schat ik in.
Dat collectieve schuldgevoel waar ik het eerder over had geldt voor het westen.

In oost is de tijd van voor de muur verheerlijkt, denk ik.
waarschijnlijk staat het gelijk aan eer, identiteit en vrijheid en die zoeken ze opnieuw na de val van de muur..
Althans dat is mijn analyse..
Misschien dat daarom het Oosten een hogere rechtsrad heeft..

mark61
21-06-06, 14:09
Geplaatst door Tomas
Hoe is het verwerkt in het oosten? Ik weet daar niks van.

Makkelijk. De bad guys wonen allemaal ad overkant. Wij waren altijd al de goeien. Ergens klopt dat ook wel een beetje, want de heftigste nazi's vluchtten natuurlijk voor de Russen.

Juliette
21-06-06, 14:15
Geplaatst door MaRiaH


In oost is de tijd van voor de muur verheerlijkt, denk ik.
waarschijnlijk staat het gelijk aan eer, identiteit en vrijheid en die zoeken ze opnieuw na de val van de muur..
Althans dat is mijn analyse..


Met de val van de muur is hen de hemel beloofd. Dat bleek tegen te vallen. Een relatieve onvrijheid met een grote zekerheid viel weg en in de plaats kwam grotere vrijheid en geen zekerheid meer.

Dat gecombineerd met een economische malaise en hun broeders uit het westen die hen toch niet zo graag zagen komen kan wel tot enige frustratie leiden denk ik.

Divine_70
21-06-06, 14:15
Geplaatst door MaRiaH
Waar je ook komt, overal willen Duitsers over de oorlog praten.. is mijn ervaring..



Ik weet niet hoeveel duitsers jij spreekt natuurlijk, maar ik ken er heel veel, en niemand van hen die het er nog over heeft.
De hele generatie van toen leeft amper nog, en mijn mening is dat je niet de lasten van je voorouders op je schouders hoeft te dragen.
Neem alleen al de laatste 2 weken van april, de eerste week van mei, je kan de TV niet aan zetten of de beelden worden herhaald.
Met name de media houdt de haat haat die er nog zou zijn in stand.

MaRiaH
21-06-06, 14:24
Geplaatst door Divine_70
Ik weet niet hoeveel duitsers jij spreekt natuurlijk, maar ik ken er heel veel, en niemand van hen die het er nog over heeft.
De hele generatie van toen leeft amper nog, en mijn mening is dat je niet de lasten van je voorouders op je schouders hoeft te dragen.
Neem alleen al de laatste 2 weken van april, de eerste week van mei, je kan de TV niet aan zetten of de beelden worden herhaald.
Met name de media houdt de haat haat die er nog zou zijn in stand.

Ik kwam er vaak op beurzen en voor zaken..

Altijd weer werd het gesprek op de oorlog gebracht, of dat nu in de hotelbar of onder een zakelijke bespreking was..
de pijn zit diep en ik heb heel wat emotionele taferelen ongevraagd op mijn bord gekegen, van duitsers die kwaad werden omdat 'wij' hen opzadelen met die last van het schuldgevoel..

Nu weet ik het inmiddels wel.. maar toen was ik geschokt door de emoties.. :vreemd:

~Panthera~
21-06-06, 14:27
Geplaatst door Divine_70
Ik weet niet hoeveel duitsers jij spreekt natuurlijk, maar ik ken er heel veel, en niemand van hen die het er nog over heeft.
De hele generatie van toen leeft amper nog, en mijn mening is dat je niet de lasten van je voorouders op je schouders hoeft te dragen.
Neem alleen al de laatste 2 weken van april, de eerste week van mei, je kan de TV niet aan zetten of de beelden worden herhaald.
Met name de media houdt de haat haat die er nog zou zijn in stand.


Het woord "schuld" is dan ook niet op zijn plaats.
Het is meer een weten en erkennen wat er door voorouders geflikt is, zodat je je ogen open kunt houden, en zorgen dat het in jouw tijd niet weer gebeurd, op wat voor een manier dan ook.
Men zou er iets van kunnen leren, ipv pissig over te worden.

MaRiaH
21-06-06, 14:27
Geplaatst door Juliette
Met de val van de muur is hen de hemel beloofd. Dat bleek tegen te vallen. Een relatieve onvrijheid met een grote zekerheid viel weg en in de plaats kwam grotere vrijheid en geen zekerheid meer.

Dat gecombineerd met een economische malaise en hun broeders uit het westen die hen toch niet zo graag zagen komen kan wel tot enige frustratie leiden denk ik.

zeker weten dat dit mede-oorzaak is. :duim:
tel daarbij op de frustraties uit de geschiedenis..
en het gevoel van minderwaardigheid dat het westen en geeft, het zoeken naar nieuwe identiteit.. en daar heb je een prima voedingsbodem voor neonazisme.. denk je niet?

MaRiaH
21-06-06, 14:29
Geplaatst door ~Panthera~
Het woord "schuld" is dan ook niet op zijn plaats.
Het is meer een weten en erkennen wat er door voorouders geflikt is, zodat je je ogen open kunt houden, en zorgen dat het in jouw tijd niet weer gebeurd, op wat voor een manier dan ook.
Men zou er iets van kunnen leren, ipv pissig over te worden.

Zeker, dat zou het moeten zijn.

Door wat ik van Duitsers gehoord heb, ben ik me nu wel bewust dat wij allen wel een schuldenlast bij hen neerleggen.. en ook de Duitsers van de nieuwe generatie lijden daaronder. Schokkend.

H.P.Pas
21-06-06, 14:32
Geplaatst door MaRiaH
Altijd weer werd het gesprek op de oorlog gebracht, of dat nu in de hotelbar of onder een zakelijke bespreking was..
de pijn zit diep en ik heb heel wat emotionele taferelen ongevraagd op mijn bord gekegen, van duitsers die kwaad werden omdat 'wij' hen opzadelen met die last van het schuldgevoel..

Nu weet ik het inmiddels wel.. maar toen was ik geschokt door de emoties.. :vreemd:

Niet mijn ervaring; mogelijk omdat ze mij meestal als Zwitser beschouwen.

Zomora
21-06-06, 14:33
Geplaatst door MaRiaH
Ik kwam er vaak op beurzen en voor zaken..

Altijd weer werd het gesprek op de oorlog gebracht, of dat nu in de hotelbar of onder een zakelijke bespreking was..
de pijn zit diep en ik heb heel wat emotionele taferelen ongevraagd op mijn bord gekegen, van duitsers die kwaad werden omdat 'wij' hen opzadelen met die last van het schuldgevoel..

Nu weet ik het inmiddels wel.. maar toen was ik geschokt door de emoties.. :vreemd:

ik zit voor zaken veel in duitsland, en ik heb nog niemand met een woord horen reppen over wo2.
weet je zeker dat je niet zelf het gesprek bracht op dat onderwerp?
nederlanders schijnen er een handje van te hebben de boel zelf in rep en roer te brengen.

MaRiaH
21-06-06, 14:35
Geplaatst door H.P.Pas
Niet mijn ervaring; mogelijk omdat ze mij meestal als Zwitser beschouwen.

Mogelijk heeft het ook te maken met het feit dat ik vrouw ben..
Tegenover mannen moeten laten ze die emoties misschien niet zo makkelijk zien.

Ik heb dezelfde ervaringen met Duitse klanten, niet in het eerste gesprek, maar als je ze langer kent.. dan komt het pas..

MaRiaH
21-06-06, 14:36
Geplaatst door Zomora
ik zit voor zaken veel in duitsland, en ik heb nog niemand met een woord horen reppen over wo2.
weet je zeker dat je niet zelf het gesprek bracht op dat onderwerp?
nederlanders schijnen er een handje van te hebben de boel zelf in rep en roer te brengen.

Beginnen over de oorlog tegen Duitse klanten?
ben je wel goed bij je hoofd..

Daarbij .. hoezo 'Nederlanders?'

Juliette
21-06-06, 14:36
Geplaatst door MaRiaH
zeker weten dat dit mede-oorzaak is. :duim:
tel daarbij op de frustraties uit de geschiedenis..
en het gevoel van minderwaardigheid dat het westen en geeft, het zoeken naar nieuwe identiteit.. en daar heb je een prima voedingsbodem voor neonazisme.. denk je niet?

Yup. En voor alle vormen van extremisme. In ex-Joegoslavië zag je dat ook.

Daar leidde een gelijkaardige veroorzaakte frustratie tot datzelfde mechanisme. Vroegayh was beter enzo. Alleen grepen ze daar terug naar symbolen uit hun eigen verleden. Al gelang waar en wie naar het Ustasha of Tshetnik nationalisme of het communisme.

Divine_70
21-06-06, 14:36
Geplaatst door ~Panthera~
Het woord "schuld" is dan ook niet op zijn plaats.
Het is meer een weten en erkennen wat er door voorouders geflikt is, zodat je je ogen open kunt houden, en zorgen dat het in jouw tijd niet weer gebeurd, op wat voor een manier dan ook.
Men zou er iets van kunnen leren, ipv pissig over te worden.

Ja, dat klopt, maar als je tot in het oneindige aan moet horen wat je voorouders hebben gedaan, kan ik me voorstellen dat het ooit een keertje stopt en dat mensen geirriteerd raken.

MaRiaH
21-06-06, 14:38
Geplaatst door Juliette
Yup. En voor alle vormen van extremisme. In ex-Joegoslavië zag je dat ook.

Daar leidde een gelijkaardige veroorzaakte frustratie tot datzelfde mechanisme. Vroegayh was beter enzo. Alleen grepen ze daar terug naar symbolen uit hun eigen verleden. Al gelang waar en wie naar het Ustasha of Tshetnik nationalisme of het communisme.

Hmmz ja..
Die conclusie betekent dus dat je het van tevoren kunt voorspellen..
mijn inziens is het radicaliseren van enkele moslimjongeren precies zo verklaarbaar..

MaRiaH
21-06-06, 14:40
Geplaatst door Divine_70
Ja, dat klopt, maar als je tot in het oneindige aan moet horen wat je voorouders hebben gedaan, kan ik me voorstellen dat het ooit een keertje stopt en dat mensen geirriteerd raken.

precies.
en dat zit ze goed dwars..

~Panthera~
21-06-06, 14:41
Geplaatst door Divine_70
Ja, dat klopt, maar als je tot in het oneindige aan moet horen wat je voorouders hebben gedaan, kan ik me voorstellen dat het ooit een keertje stopt en dat mensen geirriteerd raken.


Dat hoor ik toch ook, als het over het koloniale bewind van Nederland gaat ? en Indonesie etc. ?
Was ook een gore puinzooi.
Raak ik niet irri van, jij wel ? :verward:
Het IS nu eenmaal gebeurd, het is geschiedenis, deal with it, zou ik zeggen.

Divine_70
21-06-06, 14:43
Geplaatst door MaRiaH
Beginnen over de oorlog tegen Duitse klanten?
ben je wel goed bij je hoofd..

Daarbij .. hoezo 'Nederlanders?'

Is niet aan mij gequote maar wil wel graag reageren.
Doorgaans verloopt een gesprek tussen Nederlander en Duitser zo:

Nederlander op beurs : Ach meneer het lijkt me ook vreselijk om steeds te moeten horen over wo2.
Man op beurs: Huh?
Nederlander op beurs: Ja nou, ik bedoel, ik vind dat zo sneu,
Man op beurs: Mens rot op, wat heb ik nog te maken met wat mijn voorouders deden.
Nederlander op beurs: Nou zeg, jullie stelletje hypocrieten, kunnen jullie nergens anders over praten ?

:moe:

Divine_70
21-06-06, 14:44
Geplaatst door ~Panthera~
Dat hoor ik toch ook, als het over het koloniale bewind van Nederland gaat ? en Indonesie etc. ?
Was ook een gore puinzooi.
Raak ik niet irri van, jij wel ? :verward:

Nee, maar ik hoor er dan ook zelden iets over. :hihi:

Juliette
21-06-06, 14:45
Geplaatst door Divine_70


Nederlander op beurs : Ach meneer het lijkt me ook vreselijk om steeds te moeten horen over wo2.
Man op beurs: Huh?
Nederlander op beurs: Ja nou, ik bedoel, ik vind dat zo sneu,
Man op beurs: Mens rot op, wat heb ik nog te maken met wat mijn voorouders deden.
Nederlander op beurs: Nou zeg, jullie stelletje hypocrieten, kunnen jullie nergens anders over praten ?



:lol: Ik kan het me zo voorstellen. :moe:

Juliette
21-06-06, 14:47
Geplaatst door ~Panthera~
Dat hoor ik toch ook, als het over het koloniale bewind van Nederland gaat ? en Indonesie etc. ?
Was ook een gore puinzooi.
Raak ik niet irri van, jij wel ? :verward:
Het IS nu eenmaal gebeurd, het is geschiedenis, deal with it, zou ik zeggen.

Tenzij wildvreemden je er keer op keer ongevraagd over aanspreken.

Eind jaren 90 als Belg in het buitenland. 1ste woord was dikwijls 'Dutroux'.

MaRiaH
21-06-06, 14:49
Geplaatst door Divine_70
Is niet aan mij gequote maar wil wel graag reageren.
Doorgaans verloopt een gesprek tussen Nederlander en Duitser zo:

Nederlander op beurs : Ach meneer het lijkt me ook vreselijk om steeds te moeten horen over wo2.
Man op beurs: Huh?
Nederlander op beurs: Ja nou, ik bedoel, ik vind dat zo sneu,
Man op beurs: Mens rot op, wat heb ik nog te maken met wat mijn voorouders deden.
Nederlander op beurs: Nou zeg, jullie stelletje hypocrieten, kunnen jullie nergens anders over praten ?

:moe:

Ik heb heel wat Nederlandse collega's horen zeggen: ach die rotmof.. of iets dergelijks.. en dan heb ik het niet over hoe Duitse auto's in het verkeer behandeld worden.

Dat gevoel blijft dus bestaan bij de nieuwe generatie.
Dat is precies wat ik bedoel en dat geeft veel frustraties bij de jongeren.
En daar hoor ik dus de emotionele verhalen over.

Eén vertegenwoordiger die ik ontmoette zat zelfs te janken als een klein kind omdat zijn kinderen werden aangesproken op de daden van hun voorouders. En dat collectieve schuldgevoel zit dus diep samen met de woede, onrechtvaardigheidgevoelens en onmacht die daarbij hoort.

Aicha1976
21-06-06, 14:59
Geplaatst door ~Panthera~
Dat hoor ik toch ook, als het over het koloniale bewind van Nederland gaat ? en Indonesie etc. ?
Was ook een gore puinzooi.
Raak ik niet irri van, jij wel ? :verward:
Het IS nu eenmaal gebeurd, het is geschiedenis, deal with it, zou ik zeggen.

Precies...en die Arabieren waren ook geen lieverdjes :verveeld:

Juliette
21-06-06, 15:03
Geplaatst door MaRiaH
Hmmz ja..
Die conclusie betekent dus dat je het van tevoren kunt voorspellen..
mijn inziens is het radicaliseren van enkele moslimjongeren precies zo verklaarbaar..

Voorspellen niet denk ik. Je ziet wel patronen.

Maar veel mensen blijven de fout maken te blijven hameren op net dat ene facet van de situatie dat niets te maken heeft met de oorzaken van hoe ze in die situatie terecht gekomen zijn.

~Panthera~
21-06-06, 15:07
Geplaatst door Aicha1976
Precies...en die Arabieren waren ook geen lieverdjes :verveeld:


Kortom, we zijn allemaal klootzakken. :hihi:

~Panthera~
21-06-06, 15:08
Geplaatst door Juliette
Tenzij wildvreemden je er keer op keer ongevraagd over aanspreken.

Eind jaren 90 als Belg in het buitenland. 1ste woord was dikwijls 'Dutroux'.


Natuurlijk, heel vervelend, dat snap ik wel, maar zolang JIJ Dutroux niet bent, ga je je er toch niet schuldig over voelen ? :verward:
DAT gedeelte snap ik niet.

mark61
21-06-06, 15:08
Geplaatst door H.P.Pas
Niet mijn ervaring; mogelijk omdat ze mij meestal als Zwitser beschouwen.

Die waren noch viel schlimmer im Krieg.

~Panthera~
21-06-06, 15:12
Geplaatst door MaRiaH

Eén vertegenwoordiger die ik ontmoette zat zelfs te janken als een klein kind omdat zijn kinderen werden aangesproken op de daden van hun voorouders. En dat collectieve schuldgevoel zit dus diep samen met de woede, onrechtvaardigheidgevoelens en onmacht die daarbij hoort.


En wat zeg jij dan ?

MaRiaH
21-06-06, 15:14
Geplaatst door ~Panthera~
En wat zeg jij dan ?

Niet zoveel.. ik luister..
kan niet ongedaan maken wat anderen doen..
Kan hooguit vertellen hoe ik er tegenover sta..

~Panthera~
21-06-06, 15:17
Geplaatst door MaRiaH
Niet zoveel.. ik luister..
kan niet ongedaan maken wat anderen doen..
Kan hooguit vertellen hoe ik er tegenover sta..

Dus als jij hem dan een riem onder het hart steekt, gaat er toch weer 1 Duitser iets opgeluchter naar huis. :D
Zo werkt dat dan ook.
Rimpel effect van een steen, misschien..

Juliette
21-06-06, 15:17
Geplaatst door ~Panthera~
Natuurlijk, heel vervelend, dat snap ik wel, maar zolang JIJ Dutroux niet bent, ga je je er toch niet schuldig over voelen ? :verward:
DAT gedeelte snap ik niet.


Schuldig niet.

Maar het is wel irritant wanneer je in het buitenland komt en zowat iedereen legt direct de link Belg-Dutroux en zegt daar iets over. Dikwijls niet eens slecht bedoeld.

Aicha1976
21-06-06, 15:21
Geplaatst door ~Panthera~
Kortom, we zijn allemaal klootzakken. :hihi:


Hehe, het hoge woord is eruit, Kloootzakken :fuckit:

~Panthera~
21-06-06, 15:22
Geplaatst door Juliette
Schuldig niet.

Maar het is wel irritant wanneer je in het buitenland komt en zowat iedereen legt direct de link Belg-Dutroux en zegt daar iets over. Dikwijls niet eens slecht bedoeld.


Zo irritant dat je er rechts extreem van wordt ?

~Panthera~
21-06-06, 15:24
Geplaatst door Aicha1976
Hehe, het hoge woord is eruit, Kloootzakken :fuckit:



Je kunt maar duidelijk zijn, nietwaar ? :hihi:

:nerd:

H.P.Pas
21-06-06, 15:25
Geplaatst door mark61
Die waren noch viel schlimmer im Krieg.

Sag mir wer ich bin und ich sage dir was du kannst. :)

Juliette
21-06-06, 15:26
Geplaatst door ~Panthera~
Zo irritant dat je er rechts extreem van wordt ?

Nope. Maar wel zo irritant dat ik me bv meer Belg ga voelen (of de neiging heb meer voor België op te komen) dan ik normaal zou doen.

~Panthera~
21-06-06, 15:29
Geplaatst door Juliette
Nope. Maar wel zo irritant dat ik me bv meer Belg ga voelen (of de neiging heb meer voor België op te komen) dan ik normaal zou doen.


Om duidelijk te maken dat niet ALLE Belgen ZO zijn ?

Aicha1976
21-06-06, 15:30
Geplaatst door Ifegineia
Leuk voor Al Sawt. Die hanteert z'n uitgewoonde stokpaardje "ja maar jullie en die oorlog" in elk prikseltje.

Lichtpuntje: als negers nou ook over de slavernij blijven doorgaan, betekent dat dan dat ik straks niet meer zelf mijn huis hoef te poetsen?

Je redenering is stompzinnig maar ik moet eerlijk zeggen dat de locale bevolking er hier regelmatig over begint, over slavernij en kolonisatie that is :ergleuk:

Juliette
21-06-06, 15:35
Geplaatst door ~Panthera~
Om duidelijk te maken dat niet ALLE Belgen ZO zijn ?

Bijvoorbeeld.

Als je constant wordt aangesproken op een deel van je persoon. Om hele foute redenen. Ook als je normaal dat niet zo belangrijk vindt. Kan dat wel gebeuren denk ik. Dan ga je het toch voor dat deel van jezelf opnemen denk ik.

~Panthera~
21-06-06, 15:43
Geplaatst door Juliette
Bijvoorbeeld.

Als je constant wordt aangesproken op een deel van je persoon. Om hele foute redenen. Ook als je normaal dat niet zo belangrijk vindt. Kan dat wel gebeuren denk ik. Dan ga je het toch voor dat deel van jezelf opnemen denk ik.



''mannen issue'' ? :zegniets:

Aicha1976
21-06-06, 15:44
Geplaatst door Ifegineia
Toch was ik bloedserieus. Echt. Echt waar.


MPS :vlammen:

Juliette
21-06-06, 15:45
Geplaatst door ~Panthera~
''mannen issue'' ? :zegniets:

Dacht het niet. Maar zou kunnen.

Aicha1976
21-06-06, 15:46
Geplaatst door ~Panthera~
''mannen issue'' ? :zegniets:


Groene weduwe syndroom ? :nerveus:

Wide-O
21-06-06, 15:47
Geplaatst door ~Panthera~
''mannen issue'' ? :zegniets:

Kan. Maar het heeft ook te maken met verveeldheid ivm clichés e.d.

Juliette
21-06-06, 15:51
Geplaatst door Aicha1976
Groene weduwe syndroom ? :nerveus:

Hierro. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvrouwensyndroom) :ego:

~Panthera~
21-06-06, 15:54
Geplaatst door Wide-O
Kan. Maar het heeft ook te maken met verveeldheid ivm clichés e.d.


Ja ok, maar dan nog wordt je er geen Nazi van.
Die connectie ontgaat me dan ook te ene male in de Duitse redenering.

''jij spreekt mij aan op een Nazi verleden, waar ik geen schuld aan heb, en dus wordt ik nu zo pissig, en wordt ik Nazi" ??

*koekoek* http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/e040.gif

Aicha1976
21-06-06, 15:58
Geplaatst door Juliette
Hierro. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvrouwensyndroom) :ego:

Gewoon een smoesje om met de overbuurman te mogen viezelevozen :roker:

~Panthera~
21-06-06, 15:59
Geplaatst door Ifegineia
Stel je bent getrouwd met een stikjaloerse echtgenoot. Die beschuldigt je voortdurend van ontrouw. Dan kun je maar beter vreemdgaan, want dan hebben al die ruzies tenminste een reden. :nijn:


Nee, bij zo'n idioot moet je gewoon optiefen.

Juliette
21-06-06, 16:01
Geplaatst door ~Panthera~
Ja ok, maar dan nog wordt je er geen Nazi van.
Die connectie ontgaat me dan ook te ene male in de Duitse redenering.

''jij spreekt mij aan op een Nazi verleden, waar ik geen schuld aan heb, en dus wordt ik nu zo pissig, en wordt ik Nazi" ??

*koekoek* http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/e040.gif

Tuurlijk niet. Maar voor diegene die jou daarop aanspreekt is je Duits zijn en het naziverleden onlosmakelijk verbonden. daarom dattie je er ook op aanspreekt. En jij wil daar net niet van weten. dat alle duitsers nazi's zouden zijn.

Maar we zijn dingen door elkaar aan het halen geloof ik. :verward:

Juliette
21-06-06, 16:03
Geplaatst door Aicha1976
Gewoon een smoesje om met de overbuurman te mogen viezelevozen :roker:

Die is ook gaan werken. Dus moet mevrouw zich behelpen met de postbode, de fitness instructeur, zwembadredder, UPC -man etc ... :roker:

Aicha1976
21-06-06, 16:03
Geplaatst door Ifegineia
Stel je bent getrouwd met een stikjaloerse echtgenoot. Die beschuldigt je voortdurend van ontrouw. Dan kun je maar beter vreemdgaan, want dan hebben al die ruzies tenminste een reden. :nijn:

En dat wakkert weer neonazisme aan zeker http://www.smileyarena.com/emoticons/Main/Large_Mix/bubblegum.gif

~Panthera~
21-06-06, 16:04
Geplaatst door Juliette
Tuurlijk niet. Maar voor diegene die jou daarop aanspreekt is je Duits zijn en het naziverleden onlosmakelijk verbonden. daarom dattie je er ook op aanspreekt. En jij wil daar net niet van weten. dat alle duitsers nazi's zouden zijn.

Maar we zijn dingen door elkaar aan het halen geloof ik. :verward:


Het wordt nu een zooitje, ja. :hihi:

Aicha1976
21-06-06, 16:06
Geplaatst door Juliette
Die is ook gaan werken. Dus moet mevrouw zich behelpen met de postbode, de fitness instructeur, zwembadredder, UPC -man etc ... :roker:


Terwijl haar man de hokie pokie doet met zijn tiepmiep, heerlijk toch, ik wil ook trouwen :moe:

Juliette
21-06-06, 16:08
Geplaatst door Aicha1976
Terwijl haar man de hokie pokie doet met zijn tiepmiep, heerlijk toch, ik wil ook trouwen :moe:

Hoeksteen van de samenleving. :D

~Panthera~
21-06-06, 16:10
Geplaatst door Aicha1976
ik wil ook trouwen :moe:


:stout: Zie je wel ? :p

Aicha1976
21-06-06, 16:17
Geplaatst door ~Panthera~
:stout: Zie je wel ? :p


Oh dear, komen er nu toch opeens onderdrukte gevoelens naar boven :argwaan:



Ik wil ook het groene weduwe syndroooohoooom :huil2:

~Panthera~
21-06-06, 16:19
Geplaatst door Aicha1976
Oh dear, komen er nu toch opeens onderdrukte gevoelens naar boven :argwaan:



Ik wil het groene weduwe syndroooohoooom :huil2:



Dat wordt "moven" dus. op naar de Vinexwijk. :tik:

Aicha1976
21-06-06, 16:22
Geplaatst door ~Panthera~
Dat wordt "moven" dus. op naar de Vinexwijk. :tik:


Moet nog zoveel doen, hier een advertentie op de dating plaatsen, sherry halen, mezelf laten desteriliseren :o


Tennisleraar heb ik gelukkig al :D

~Panthera~
21-06-06, 16:29
Geplaatst door Aicha1976
Moet nog zoveel doen, hier een advertentie op de dating plaatsen, sherry halen, mezelf laten desteriliseren :o


Tennisleraar heb ik gelukkig al :D


Meid, jij zit straks gebeiteld in die Vinex, lekker boring: komt die tennisleraar ff lekker langs. woepie ! :stout: :duim:

http://members.ams.chello.nl/b.lameris/22.gif

Krijg er honger van: even een hapje eten. :hihi:

:zwaai:

Aicha1976
21-06-06, 16:37
Geplaatst door ~Panthera~
Meid, jij zit straks gebeiteld in die Vinex, lekker boring: komt die tennisleraar ff lekker langs. woepie ! :stout: :duim:

http://members.ams.chello.nl/b.lameris/22.gif

Krijg er honger van: even een hapje eten. :hihi:

:zwaai:


Eet smakelijk, lateeer http://www.smileyarena.com/emoticons/Main/Large_Mix/bye2.gif

H.P.Pas
21-06-06, 16:47
Geplaatst door ~Panthera~
Dat hoor ik toch ook, als het over het koloniale bewind van Nederland gaat ? en Indonesie etc. ?
Was ook een gore puinzooi.
Raak ik niet irri van, jij wel ? :verward:
Het IS nu eenmaal gebeurd, het is geschiedenis, deal with it, zou ik zeggen.

Al naar gelang.
Cliché-matig gerammel werkt, onafhankelijk van het thema, altijd op mijn zenuwen; zeker als er ook nog morele pretenties aan ontleend worden.


On topic: Iemand 'Het behouden huis' van W F Hermans gelezen ?

Divine_70
21-06-06, 18:18
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb heel wat Nederlandse collega's horen zeggen: ach die rotmof.. of iets dergelijks.. en dan heb ik het niet over hoe Duitse auto's in het verkeer behandeld worden.

Dat gevoel blijft dus bestaan bij de nieuwe generatie.
Dat is precies wat ik bedoel en dat geeft veel frustraties bij de jongeren.
En daar hoor ik dus de emotionele verhalen over.



En juist dat is wat met name door de media in stand gehouden word.
Het begrip "rotmoffen" is iets wat de jeugd word opgedrongen.
Ik woon zelf in de grensstreek en gelukkig is die haat hier niet meer merkbaar.
Als Duitsland heeft gewonnen met voetbal, komen de wagens hier door de straat luid toeterend, en andersom is dat ook het geval.
Vervolgens gaan ze samen een biertje drinken en weer naar huis, als vrienden.

Wide-O
21-06-06, 18:19
Geplaatst door ~Panthera~
Ja ok, maar dan nog wordt je er geen Nazi van.
Die connectie ontgaat me dan ook te ene male in de Duitse redenering.


Ah, nee tuurlijk niet. Je denkt dan hoogstens "pleur op" of zo, je arm heeft daarna niet meteen de onbedwingbare neiging tot rechtveren :hihi:

Wide-O
21-06-06, 18:23
Geplaatst door H.P.Pas
On topic: Iemand 'Het behouden huis' van W F Hermans gelezen ?

Ik dweepte ermee als twintiger. Kort boekkie. Maar sloeg in als een bom. Gek genoeg herinner ik me de inhoud nu niet zo goed meer :schaam:

Wide-O
21-06-06, 18:24
Geplaatst door Aicha1976
Tennisleraar heb ik gelukkig al :D

:zegniets:

Aicha1976
21-06-06, 18:50
Geplaatst door Wide-O
:zegniets:


Ik ben lesbisch, heb je het nog niet gelezen :rolleyes:

Wide-O
21-06-06, 18:54
Geplaatst door Aicha1976
Ik ben lesbisch, heb je het nog niet gelezen :rolleyes:

"Gij zijt nen homo!"
"Das niewaar"
"Jawel, gij zijt een jeannet"
"Da's nie jong"
"Jawel, waar is uw sjakosj ?"


En dan komt de puberteit en groei je uit dat soort gewauwel ...

Aicha1976
21-06-06, 19:03
Geplaatst door Wide-O
"Gij zijt nen homo!"
"Das niewaar"
"Jawel, gij zijt een jeannet"
"Da's nie jong"
"Jawel, waar is uw sjakosj ?"


En dan komt de puberteit en groei je uit dat soort gewauwel ...


Ach, ik ken heel wat leuke lesbische dames dus ik voel me niet beledigd :D



Uh wat is een sjakosj :nerveus:

Juliette
21-06-06, 19:38
Geplaatst door Aicha1976




Uh wat is een sjakosj :nerveus:

Vlaams voor 'handtasje'. :ego:

Aicha1976
21-06-06, 20:00
Geplaatst door Juliette
Vlaams voor 'handtasje'. :ego:


Oh, moet wel passen bij je 'kleedje' :hihi:

Al Sawt
23-06-06, 01:07
Geplaatst door Ifegineia
Leuk voor Al Sawt. Die hanteert z'n uitgewoonde stokpaardje "ja maar jullie en die oorlog" in elk prikseltje.

Lichtpuntje: als negers nou ook over de slavernij blijven doorgaan, betekent dat dan dat ik straks niet meer zelf mijn huis hoef te poetsen? Zolang jij jouw stokpaardje -van beschaafd en tolerant Europa- in stalletje houdt, dan zal ik die van mijne ook in de stal houden.