PDA

Bekijk Volledige Versie : World scientists unite to attack creationism



Seif
22-06-06, 10:50
World scientists unite to attack creationism

By Sarah Cassidy, Education Correspondent
Published: 22 June 2006

The world's scientific community united yesterday to launch one of the strongest attacks yet on creationism, warning that the origins of life were being "concealed, denied or confused".

The national science academies of 67 countries warned parents and teachers to ensure that they did not undermine the teaching of evolution or allow children to be taught that the world was created in six days.

Some schools in the US hold that evolution is merely a theory while the Bible represents the literal truth. There have also been fears that these views are creeping into British schools.

The statement, which the Royal Society signed on behalf of Britain's scientists, said: "We urge decision-makers, teachers and parents to educate all children about the methods and discoveries of science and foster an understanding of the science of nature. Knowledge of the natural world in which they live empowers people to meet human needs and protect the planet.

"Within science courses taught in certain public systems of education, scientific evidence, data, and testable theories about the origins and evolution of life on Earth are being concealed, denied, or confused with theories not testable by science."

The statement followed a long-running row over claims that some of Tony Blair's flagship city academies teach creationism in science lessons. Schools in the North-east backed by one academy sponsor, Sir Peter Vardy, have been accused of promoting creationism alongside evolution. The schools have denied the claims and insisted they abide by the national curriculum.

Academics in the US have voiced concern over similar theories being taught in American schools. Scientists also fear the spread of a theory known as "intelligent design". This suggests that species are too complex to have evolved through natural selection and must therefore be the product of a "designer".

Martin Rees, president of the Royal Society, said: "There is controversy in some parts of the world about the teaching of evolution to pupils and students, so this is a timely statement that makes clear the views of the scientific community. I hope this statement will help those who are attempting to uphold the rights of young people to have access to accurate scientific knowledge about the origins and evolution of life on Earth."

It has been revealed that creationism is being included in the science curricula of a growing number of UK universities. Leeds University plans to incorporate one or two compulsory lectures on creationism and intelligent design into its second-year course for zoology and genetics undergraduates next Christmas, according to The Times Higher Education Supplement. At Leicester University, academics discuss creationism and intelligent design with third-year genetics undergraduates for about 20 minutes in lectures.

In both cases, lecturers argue that the controversial theories will presented as fallacies irreconcilable with scientific evidence. But the fact that these "alternatives" to evolution have been proposed for formal discussion in lectures at all has sparked concern among British scientists.

A THES investigation has also discovered there are at least 14 academics in science departments who consider themselves creationists. They believe all kinds of life were designed rather than evolved. Several others are proponents of intelligent design, which rejects evolution.


Bron: The Independent (http://news.independent.co.uk/world/science_technology/article1094699.ece)

Tomas
22-06-06, 10:57
Ze moeten er niet zo moeilijk over doen. Zelf vind ik het geloof in creationisme een mooie lakmoesproef. Want als een kind ook maar enige intelligentie bezit zal dat uiteindelijk toch wel overwinnen. Door schade en schande wordt men wijs zoals dat heet. Wouwel de wouwel...

Bofko
22-06-06, 11:08
Geplaatst door Tomas
Ze moeten er niet zo moeilijk over doen. Zelf vind ik het geloof in creationisme een mooie lakmoesproef. Want als een kind ook maar enige intelligentie bezit zal dat uiteindelijk toch wel overwinnen. Door schade en schande wordt men wijs zoals dat heet. Wouwel de wouwel...

:rolleyes: Geldt dat ook voor geloof in andere dingen ?

Seif
22-06-06, 11:19
Van mij mogen kinderen ook best kennis nemen van het creationisme. Maar wel waar het hoort, bij de godsdienstles. En dat is vaak het probleem, dat het wordt gepresenteerd als een wetenschappelijke theorie.

mark61
22-06-06, 11:27
Geplaatst door Seif
Van mij mogen kinderen ook best kennis nemen van het creationisme. Maar wel waar het hoort, bij de godsdienstles. En dat is vaak het probleem, dat het wordt gepresenteerd als een wetenschappelijke theorie.

Als je daarvoor valt zit het met je intelligentie toch al ernstig mis. Geen verlies voor de wetenschap.

Tomas
22-06-06, 11:31
Geplaatst door Bofko
:rolleyes: Geldt dat ook voor geloof in andere dingen ?

Ja en nee.

Bofko
22-06-06, 11:51
Geplaatst door Tomas
Ja en nee.

Kan daar wat verduidelijking bij ?

Tomas
22-06-06, 17:48
Geplaatst door Bofko
Kan daar wat verduidelijking bij ?

Hoeveel?

Bofko
22-06-06, 18:02
Geplaatst door Tomas
Hoeveel?

Mwah. Een zinnetje of 5 á 6.

Tomas
22-06-06, 18:06
Geplaatst door Bofko
Mwah. Een zinnetje of 5 á 6.

Korte of lange? Denk wel zelf een beetje aan de kosten, want dat ga ik niet voor je doen.

Wide-O
22-06-06, 18:09
Iets wat nauwelijks aandacht verdient krijgt gigantisch veel aandacht. Vreemd.

Bofko
22-06-06, 18:09
Geplaatst door Tomas
Korte of lange? Denk wel zelf een beetje aan de kosten, want dat ga ik niet voor je doen.

Doe maar lange. Ik betaal.

Tomas
22-06-06, 18:23
Geplaatst door Bofko
Doe maar lange. Ik betaal.

Wanneer religieuze fundamentalisten worden geconfronteerd met de bloedige geschiedenis van hun geloof, verweren ze zich soms met het argument dat atheïstische wereldbeschouwingen meer leed hebben veroorzaakt. Als voorbeeld wordt dan vaak het fascisme van Adolf Hitler genoemd. Deze aanname is niet gebaseerd op feiten. De feiten wijzen namelijk uit dat Adolf Hitler een diep religieus mens was, met een afkeer van atheïstische ‘joden’ partijen, zoals hij ze noemde: ‘ons tegenwoordige politieke Christendom acht het niet beneden zijn waardigheid om bij de verkiezingen te bedelen om Joodse stemmen, en om later te trachten met atheïstische Jodenpartijen politieke zwendelzaken op touw te zetten.’ (Mein Kampf. Blz. 381.)
Citaten uit het boek ‘Mein Kampf’ dat Hitler in 1923 tijdens een gevangenisstraf schreef, laten zien dat ‘de almachtige Schepper’ een zeer belangrijke rol speelde in zijn politieke visie: ‘De natuur, die eeuwig is, wreekt onverbiddelijk iedere inbreuk op haar geboden. Daarom is het mijn overtuiging, dat ik werk in de geest van de almachtige Schepper: Want door mij te verweren tegen de Jood strijd ik voor het werk van de Heer.` (Mein Kampf. blz 76)
Het doel, waarvoor wij te strijden hebben, is, te zorgen, dat het leven en de vermenigvuldiging van ons ras en ons volk verzekerd zijn, dat er voedsel zal zijn voor onze kinderen, dat hun bloed zuiver zal blijven, en dat het vaderland vrij en onafhankelijk zal zijn, opdat ons volk rijp mag worden om de zending te vervullen, die ook hem door de Schepper van het heelal is toegewezen. (blz. 261)
‘Wij wenden ons tot diegenen, die geloven dat een andere God dan het goud hun bestaan op aarde in Zijn handen heeft.’ (Mein Kampf. blz 511)
Wie het waagt, om de schennende hand uit te strekken naar het hoogste evenbeeld van de Heer, pleegt daarmee heiligschennis tegen de Schepper van dit wonder, en helpt ons uit het paradijs verdrijven.’ (Mein Kampf. Blz 479)
‘Juist de man, die volks denkt, zou het nu als zijn meest heilige plicht moeten beschouwen, om, binnen zijn eigen kerkgenootschap, ervoor te zorgen, dat men niet altijd praat over Gods wil, maar dat men die wil ook daadwerkelijk vervult en Gods werk niet laat aanranden. Want Gods werk gaf de mensen eens hun gestalte, hun karakter en hun eigenschappen. Wie Zijn werk vernielt, strijdt daardoor tegen de schepping van de Heer, dat wil dus zeggen, tegen de goddelijke wil.’ (Mein Kampf. Blz 709)
‘Het gevolg van iedere rasvermenging is dus, in het kort, altijd het volgende:….. er treedt een lichamelijke en geestelijke achteruitgang op, en daarmee het begin van een langzaam, maar zeker verkwijnen. Indien men zo een ontwikkeling tot stand brengt, doet men niets anders dan inbreuk maken op de wil van de eeuwige Schepper.’ (Mein Kampf. Blz. 354)
‘De godsdienst wordt belachelijk gemaakt, zeden en moraal worden als verouderd voorgesteld, totdat tenslotte de laatste steunpunten voor het volkseigen in de strijd om het bestaan zijn gevallen.’(Mein Kampf. Blz 407)
‘Men zift niet, dat men zondigt tegen de wil van de Schepper, wanneer men honderdduizenden en nogmaals honderdduizenden van zijn meest begaafde schepselen in het proletarische moeras onzer dagen laat ondergaan,’ (Mein Kampf. Blz. 543)
Dit is slechts een kleine greep uit Hitlers boek. Mein Kampf is geheel doordrenkt met religieuze retoriek.Maar niet alleen in zijn schrijven kwam Hitlers Godsdienstige aard naar boven. Ook tijdens zijn toespraken liet hij er geen twijfel over bestaan, wat hij als de grote drijvende kracht in zijn leven beschouwde: ‘In een toespraak van 12 april 1922 in München zei Hitler: ‘Mijn gevoel als christen wijst me op mijn Heer en Heiland als een vechter. Het wijst me op de man die ooit in eenzaamheid, omringd door maar enkele volgelingen, de ware aard van deze joden doorzag en mensen opriep om tegen hen te strijden en die – Gods waarheid!- niet het grootst was als lijder, maar als vechter. Als christen en als mens heb ik met een grenzeloze liefde de passage gelezen waarin hij ons vertelt hoe de Heer zich tenslotte in al zijn macht verhief en de gesel greep om het addergebroed uit de tempel te verdrijven. Wat een indrukwekkende strijd heeft hij gevoerd tegen het joodse vergif! Nu, na tweeduizend jaar, versta ik met de diepste emotie vollediger dan ooit tevoren dat het hierom was dat hij aan het kruis zijn leven moest laten. Als christen heb ik de plicht me niet te laten bedriegen, maar de plicht om een vechter te zijn voor waarheid en gerechtigheid. En als mens heb ik de plicht om erop toe te zien dat de menselijke samenleving niet op dezelfde rampzalige manier instort als de beschaving van de antieke wereld tweeduizend jaar geleden; een beschaving die door dit zelfde joodse volk naar zijn ondergang is geleid.’
Het moge duidelijk zijn dat Hitler zichzelf als een christen beschouwde. Betekent dit dat we de gruwelijke gevolgen van Hitlers daden op het conto van de christenheid kunnen schrijven? Neen, uiteraard niet. De christenen kunnen vele argumenten aandragen om aan te tonen dat Hitler de bijbel volledig uit zijn verband rukte. Maar wat de gelovigen niet kunnen en mogen doen is de leugen verspreiden dat Hitler een atheïst was. Voor wie na dit alles nog steeds in het fabeltje gelooft, nog een persoonlijke bede van Hitler aan zijn Schepper; een bede waarvan hij droomde dat iedere ‘Ariër’ deze zou uitspreken:
‘Almachtige God, zegen straks onze wapenen; wees even rechtvaardig als Gij altijd waart; oordeel nu opnieuw, of wij onze vrijheid nu waardig zijn, en veroordeel ons niet; Heer, zegen onzen strijd!’ (Mein Kampf. Blz. 802)


Euro 3000,-

Bofko
22-06-06, 18:36
Dank U. Maar ik moest het er wel uit trékken, niet ?

Wide-O
22-06-06, 19:28
Geplaatst door Tomas
Wanneer religieuze fundamentalisten...

Euro 3000,-

Typisch mensen van het Orakel. Koppiepaasten en dan te veel geld rekenen :ego:

Tomas
22-06-06, 19:33
Geplaatst door Wide-O
Typisch mensen van het Orakel. Koppiepaasten en dan te veel geld rekenen :ego:

En er nog mee wegkomen ook. Nu alleen nog de incasso. Maar da's mijn probleem niet.

Olive Yao
22-06-06, 20:45
Geplaatst door Tomas
Euro 3000,-
Afzetter. Bofko moet dit melden bij de Orde van Prikkers.

Wide-O
22-06-06, 23:25
Geplaatst door Tomas
En er nog mee wegkomen ook. Nu alleen nog de incasso. Maar da's mijn probleem niet.

Het incasso, de vuur. Maggoed, het zijn de mensen van de zandgronden die deze bestelling hebben geplaatst. Of was het nu de kleigronden ? :verward:

Bofko
22-06-06, 23:44
Geplaatst door Tomas
En er nog mee wegkomen ook. Nu alleen nog de incasso. Maar da's mijn probleem niet.

Ach, als IT´er is dit gegeven jou niet onbekend. 3000 Euro voor een stuk consultancy dat niemand snapt cq waar niemand op zit te wachten. De ontvangende partij doet alsof-t-ie het snapt en betaalt de rekening gewoon niet. Jij vindt dat niet erg want fakturering is een andere afdeling en niet jouw pakkie-an. Uiteindelijk iedereen toch tevreden want er is geen openlijk gezichtsverlies geleden.

Tomas
23-06-06, 08:02
Geplaatst door Wide-O
Het incasso, de vuur. Maggoed, het zijn de mensen van de zandgronden die deze bestelling hebben geplaatst. Of was het nu de kleigronden ? :verward:

In deze zin is het volgens mij toch echt de incasso. En ja, Bofko is een zandbrabo. Da zijn de goeie.

Bofko
23-06-06, 08:55
Geplaatst door Tomas
In deze zin is het volgens mij toch echt de incasso. En ja, Bofko is een zandbrabo. Da zijn de goeie.

Exactly.
"...De Peel en de Kempen en de Meierij..." komt voor in een lied van Guus Meeuwis wat beschouwd wordt als het Brabants volkslied. De kleigebieden van Klundert en omstreken in West-Brabant worden hierin niet genoemd.

H.P.Pas
23-06-06, 09:16
Geplaatst door Bofko
Exactly.
"...De Peel en de Kempen en de Meierij..." komt voor in een lied van Guus Meeuwis wat beschouwd wordt als het Brabants volkslied. De kleigebieden van Klundert en omstreken in West-Brabant worden hierin niet genoemd.

Zand ?
In de Peel steekt men klot.

Bofko
23-06-06, 10:19
Geplaatst door H.P.Pas
Zand ?
In de Peel steekt men klot.

Ook het gebied rond de veengebieden wordt de Peel genoemd

H.P.Pas
23-06-06, 10:39
Geplaatst door Bofko
Ook het gebied rond de veengebieden wordt de Peel genoemd

:denk:I c. Peel is niet gelijk peel.
In de peel wordt klot gestoken.