PDA

Bekijk Volledige Versie : Defensie Geen Discriminerende Organisatie



tukkersterror
24-06-06, 16:01
20-06-2006 16:24
DEFENSIE GEEN DISCRIMINERENDE ORGANISATIE
In de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Van der Knaap vanmiddag zijn ongenoegen geuit over de negatieve beeldvorming in de media betreffende het gedrag van autochtone militairen tegenover hun allochtone collega’s. Die publiciteit volgde op het uitkomen van het rapport ‘Kleur bekennen? Evaluatie van het Cultureel Minderhedenbeleid Defensie’.

“Ik herken me totaal niet in het beeld van discriminatie door autochtone medewerkers jegens allochtone”, zei Van der Knaap. “Het onderzoek gaat ook helemaal niet over negatief gedrag van defensiepersoneel ten opzichte van allochtone collega’s.”

Op grond van zijn eigen ervaringen en van de signalen van de vertrouwenspersonen is de staatssecretaris absoluut niet gebleken dat het personeel van de krijgsmacht in meerderheid negatief staat tegenover minderheden. “Van de 400 bij vertrouwenspersonen aangemelde gevallen van ongewenst gedrag, hadden maar 28 betrekking op discriminatie. Op een organisatie van ruim 65.000 mensen kun je dat niet veel noemen.”

Van der Knaap ontkende ten stelligste dat hij de uitkomsten van het onderzoek, dat overigens in opdracht van Defensie zelf is verricht, had willen bagatelliseren. “Ik reageerde alleen op de berichtgeving. Het gaat om een doorwrocht wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp staat hoog op onze agenda en we proberen pro-actief beleid te maken, zodat meer allochtonen hun weg vinden naar de krijgsmacht en er zich thuis voelen. We gaan nu eerst praten met de onderzoekers en andere deskundigen. Daarna zullen we de Kamer informeren over onze appreciatie van het onderzoek.”